Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3024347_0001.png
20. maj 2025
J.nr. 2025 - 3151
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 319 af 22. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Christoffer Grann
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, for hvert år siden 2011 at redegøre for antallet af ansatte, der er ansat helt eller delvist til at besvare spørgsmål om danskernes årsopgørelser
3024347_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren for hvert år siden 2011 redegøre for antallet af ansatte, der er ansat helt el-
ler delvist til at besvare spørgsmål om danskernes årsopgørelser? Svaret bedes for hvert år
opgøres i både årsværk og antal personer. Der bedes desuden opgøres en årlig lønsum for
denne gruppe.
Svar
Årsopgørelsen er afgørende i forhold til, at danskerne betaler den rigtige indkomstskat, og
at Skatteforvaltningen korrekt opkræver over 700 mia. kr. i indkomstskatter. Vi har et
komplekst skattesystem. Derfor finder jeg det meget vigtigt, at danskerne kan få svar på
spørgsmål til deres årsopgørelse. Det gælder særligt efter, at de nye boligskatter er flyttet
ind på årsopgørelsen 2024 for første gang. På denne baggrund har der i år i Skatteforvalt-
ningen været afsat ekstra ressourcer ved telefoner og anden vejledning ud fra en forvent-
ning om, at der ville være flere henvendelser vedr. årsopgørelsen for 2024.
I forhold til spørgsmålet om antallet af ansatte til at besvare spørgsmål i forhold til årsop-
gørelsen, kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
kan oplyse, hvor mange medarbejdere der har bidraget til vejledningsop-
gaver ifm. åbningen af årsopgørelsen. For at estimere antallet af årsværk anvendt til vej-
ledning har Skattestyrelsen opgjort, hvor mange årsværk der er anvendt til borgervejled-
ning i spidsbelastningsperioden ifm. offentliggørelse af årsopgørelsen. Det drejer sig om
ugerne 11 til 18 i årene 2011-2024. I 2025 tages udgangspunkt i ugerne 13 til 18, da årsop-
gørelsen først åbnede i uge 13, samt at det henset til tidsfristen ikke har været muligt at
medtage uge 19 og 20 i opgørelsen for 2025.
Skattestyrelsen kan hertil oplyse, at antallet af medarbejdere, der vejleder specifikt om
danskernes årsopgørelser, ikke direkte kan opgøres. Det skyldes, at vejledningsmedarbej-
dere også vejleder om øvrige skatteforhold, herunder forskudsopgørelse, moms, værdipa-
pirer, udenlandsforhold, opkrævning og betaling, motorafgifter mv.
Skattestyrelsen har vurderet, at afgrænsningen til spidsbelastningsperioden giver et billede
af antallet af årsværk, der er anvendt til vejledning om årsopgørelsen. Det skyldes, at Skat-
testyrelsen modtager ekstraordinært mange borgerhenvendelser i denne periode, og at
henvendelserne i overvejende grad er direkte foranlediget af årsopgørelsen. Der vil dog
være henvendelser i opgørelsen, der vedrører andre emner, ligesom der uden for årsopgø-
relsesperioden også vil være henvendelser vedr. årsopgørelsen.
Tabel 1 og 2 viser det samlede antal medarbejdere, der har været ansat helt eller delvist til
borgervejledning i SKAT og Skattestyrelsen i 2011-2025 samt et estimat for antallet af
årsværk anvendt til vejledning vedr. årsopgørelsen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, for hvert år siden 2011 at redegøre for antallet af ansatte, der er ansat helt eller delvist til at besvare spørgsmål om danskernes årsopgørelser
3024347_0003.png
Tabel 1. Vejledningsmedarbejdere i SKAT samt anvendte årsværk til vejledning om årsopgørelsen
2011
Medarbejdere*
Årsværk**
364
37,7
2012
379
39,2
2013
376
38,9
2014
326
33,8
2015
353
36,9
2016
355
37,2
2017
401
42,3
2018
409
44
*Anm.: Opgørelsen baseres på HR-data og viser antallet af medarbejdere, der på hel- eller deltid har bidraget til vejled-
ningsopgaver i årsopgørelsesperioden i SKAT/Skattestyrelsens. Vikarer er ikke omfattet. Medarbejdernes arbejde begræn-
ser sig ikke til borgerrettet vejledning, men omfatter også virksomhedsvejledning. Der skelnes ikke mellem medarbejdere,
som har bidraget fuldtid, ydet ekstraordinære arbejdstimer eller bidraget med få timers arbejde til at vejlede om årsopgørel-
sen. Opgørelsen er renset for ledere, medarbejdere på orlov samt medarbejdere i understøttende administrative funktioner.
**Anm.: Opgørelsen omfatter antal årsværk, der er anvendt til borgervejledning opgjort for ugerne 11-18, dog uge 13-18 i
2025.Opgørelsen afspejler således, hvor mange gange årsnormen for en fuldtidsansat, der er opfyldt ifm. den borgerret-
tede vejledningsindsats i årsopgørelsesperioden. Der tages forbehold for anvendte vikartimer, da det ikke er muligt for hele
perioden at opgøre anvendelsen af vikarer.
Kilde: Skattestyrelsen
Tabel 2. Vejledningsmedarbejdere i Skattestyrelsen og anvendte årsværk til vejledning om årsopgø-
relsen
2019
Medarbejdere*
Årsværk**
371
39,4
2020
396
41,8
2021
399
40,6
2022
407
42,5
2023
384
40
2024
385
40,2
2025
372
29
*Anm.: Opgørelsen baseres på HR-data og viser antallet af medarbejdere, der på hel- eller deltid har været ansat i
SKAT/Skattestyrelsens vejledningsenheder hen over et kalenderår. Vikarer er ikke omfattet. For 2025 er ugerne til og med
uge 18 omfattet. Medarbejdernes arbejde begrænser sig ikke til borgerrettet vejledning, men omfatter også virksomheds-
vejledning. Der skelnes ikke mellem medarbejdere, som har bidraget fuldtid, ydet ekstraordinære arbejdstimer eller bidraget
med få timers arbejde til at vejlede om årsopgørelsen. Opgørelsen er renset for ledere, medarbejdere på orlov samt medar-
bejdere i understøttende administrative funktioner.
**Anm.: Opgørelsen omfatter antal årsværk, der er anvendt til borgervejledning opgjort for ugerne 11-18, dog uge 13-18 i
2025.Opgørelsen afspejler således, hvor mange gange årsnormen for en fuldtidsansat, der er opfyldt ifm. den borgerret-
tede vejledningsindsats i årsopgørelsesperioden. Der tages forbehold for anvendte vikartimer, da det ikke er muligt for hele
perioden at opgøre anvendelsen af vikarer.
Kilde: Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har pba. ovenstående tal estimeret den anvendte lønsum i årene 2019 til
2025 for vejledning i årsopgørelsesperioden (2025-niveau),
jf. tabel 3.
Skatteforvaltningen
har oplyst, at det ikke inden for tidsfristen har været muligt at opgøre lønsum for vejled-
ningsindsatsen i det daværende SKAT for årene 2011-2018.
Tabel 3. Lønsum anvendt i Skattestyrelsen til vejledning om årsopgørelsen i mio. kr. (2025-niveau)
2019
Lønsum*
17,2
2020
19,1
2021
18,9
2022
19,8
2023
18,8
2024
20,7
2025
15,1
*Anm.: Den angivne lønsum for 2019-2025 udgør lønudgifterne til de angivne årsværk for årsopgørelsesperioden. Lønud-
gifterne er udregnet på baggrund af den afdelingsspecifikke gennemsnitsårsløn for vejledningsområdet og prisreguleret til
2025-niveau.
Kilde: Skattestyrelsen
Jeg kan derudover henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Vurderingsstyrel-
sen:
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, for hvert år siden 2011 at redegøre for antallet af ansatte, der er ansat helt eller delvist til at besvare spørgsmål om danskernes årsopgørelser
3024347_0004.png
”Vurderingsstyrelsen
kan oplyse, at vejledningsindsatsen i Vurderingsstyrelsen er blevet
øget i årsopgørelsens spidsbelastningsperiode i 2025. Det skyldes, at boligskattelån for
første gang indgik på årsopgørelsen for 2024, hvorfor der er prioriteret ressourcer til vej-
ledning foranlediget af årsopgørelsen. Vurderingsstyrelsen kan oplyse, at der i årsopgørel-
sesperioden 2025 har været allokeret 220 ansatte, inkl. vikarressourcer, der helt eller del-
vist i perioden har besvaret telefoniske og skriftlige henvendelser, herunder på chat og so-
ciale medier. Medarbejderne har desuden udført sagsbehandling under Vurderingsstyrel-
sens ansvarsområde og har således ikke kun vejledt. Af disse 220 ansatte, er det estimeret,
at der er anvendt 8,9 årsværk til vejledning i årsopgørelsesperioden (uge 13 til 18) i 2025.
Lønsummen anvendt til disse årsværk udgør 5,5 mio. kr. Vurderingsstyrelsen har opgjort,
at ca. 24 pct. af henvendelserne i perioden har vedrørt årsopgørelsen, hvorfor ressource-
forbruget ikke kan henføres udelukkende til årsopgørelsen.”
Side 4 af 4