Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3023354_0001.png
19. maj 2025
J.nr. 2025 - 3199
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 317 af 22. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor
mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæfti-
gede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.? For de
privatbeskæftigede bedes tabellen opdelt på firmastørrelse i intervallerne 0-4, 5-9, 10-49,
50-99, 100-249 og +250 ansatte.
Svar
Alle fuldt skattepligtige personer skal betale kommuneskat med skatteprocenten i den
kommune, hvor de havde bopæl d. 5. september året forud for indkomståret. Kommune-
skatten fastsættes af kommunalbestyrelsen. I 2025 er den gennemsnitlige kommuneskat
25,068 pct. Den laveste kommuneskattesats er 23,4 pct. (Vejle), og den højeste er 26,3
pct. (Odsherred, Sorø, Lolland, Vordingborg, Nyborg, Svendborg, Langeland, Haderslev,
Brønderslev, Vesthimmerland, Læsø).
Grundlaget for kommuneskatten er den del af den skattepligtige indkomst, der overstiger
personfradraget på 51.600 kr. (2025-niveau). Den skattepligtige indkomst udgøres af per-
sonlig indkomst, herunder bl.a. lønindkomst efter am-bidrag, indkomst fra egen virksom-
hed, overførselsindkomst og private pensionsudbetalinger, med tillæg af eller fradrag for
nettokapitalindkomst samt ligningsmæssige fradrag.
Det er principielt ikke muligt at opdele kommuneskatten i hvilken del, der stammer fra
lønindkomst, og hvilken del, der stammer fra anden indkomst, da grundlaget som nævnt
også inkluderer en række fradrag, der ikke kan dekomponeres. Tilsvarende gælder for
kommuneskatten for personer, der har indkomst fra både privat og offentlig beskæfti-
gelse.
I svaret er der skønnet over kommuneskatten for fuldtidsbeskæftigede, uanset at disse
kan have anden indkomst end lønindkomst. Opdelingen i hhv. sektor og virksomheds-
størrelse er baseret på den primære beskæftigelse for fuldtidsbeskæftigede. Har en beskæf-
tiget fx to job, ét i den private sektor og ét i den offentlige sektor, da vil det være det job,
hvor personen har flest arbejdstimer, som er afgørende for placeringen. Det samme gæl-
der for opdelingen efter virksomhedsstørrelse.
Tabel 1
viser den skønnede fordeling af betalt kommuneskat for hver enkelt kommune på
primær beskæftigelsessektor, og
tabel 2
viser fordelingen af kommuneskat for hver enkelt
kommune fordelt på virksomhedsstørrelse for beskæftigede i den private sektor.
De samlede kommuneskatter udgør ca. 330 mia. kr. i 2025. Heraf kan ca. 184 mia. kr.
henføres til fuldtidsbeskæftigede, hvoraf fuldtidsbeskæftigede i den offentlige sektor beta-
ler ca. 51 mia. kr., mens fuldtidsbeskæftigede i den private sektor betaler ca. 133 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det skønnes derudover, at fuldtidsbeskæftigede i private virksomheder med 0-4
ansatte betaler ca. 4 mia. kr. i kommuneskat, og fuldtidsbeskæftigede i private virksomhe-
der med mere end 250 ansatte betaler godt 27 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0003.png
Tabel 1. Fordeling af kommuneskat på primær beskæftigelsessektor for fuldtidsbeskæftigede
Mio. kr. (2025-niveau)
Alle
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Offentlig
51.000
280
260
290
460
120
340
300
310
130
450
1.030
30
410
280
360
400
1.160
430
390
420
380
700
710
220
380
320
530
440
270
280
580
290
Privat
133.220
530
970
770
1.320
650
460
650
660
460
1.470
2.420
50
1.230
760
1.190
1.150
3.350
1.020
1.160
1.490
950
3.220
1.820
590
1.420
910
860
1.060
630
1.160
1.550
650
I alt
184.220
810
1.230
1.060
1.780
770
800
960
970
580
1.920
3.440
80
1.640
1.040
1.550
1.540
4.510
1.450
1.550
1.910
1.330
3.910
2.530
810
1.800
1.220
1.390
1.510
900
1.440
2.130
940
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0004.png
Tabel 1. Fordeling af kommuneskat på primær beskæftigelsessektor for fuldtidsbeskæftigede (fort-
sat)
Mio. kr. (2025-niveau)
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Offentlig
630
550
530
580
510
650
550
420
170
220
200
280
290
180
690
6.760
520
70
270
130
270
590
10
290
320
130
260
190
250
770
150
2.180
210
Privat
2.080
1.500
1.060
1.550
1.110
2.190
1.270
1.160
1.080
920
470
700
950
460
2.300
16.270
1.520
130
730
380
490
2.140
20
840
880
350
670
560
550
1.610
490
3.600
520
I alt
2.720
2.050
1.590
2.130
1.620
2.830
1.810
1.580
1.260
1.140
670
970
1.240
640
2.990
23.030
2.040
200
1.000
500
760
2.730
30
1.130
1.200
470
930
750
800
2.370
640
5.780
730
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0005.png
Tabel 1. Fordeling af kommuneskat på primær beskæftigelsessektor for fuldtidsbeskæftigede (fort-
sat)
Mio. kr. (2025-niveau)
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Offentlig
750
280
310
300
930
510
430
20
780
560
360
730
200
260
180
140
520
360
580
280
230
390
150
330
220
870
220
900
370
50
440
2.270
3.380
Privat
2.020
700
1.210
870
2.410
2.280
970
50
2.300
1.760
820
1.470
780
630
490
350
920
860
1.500
800
590
1.010
540
1.040
960
2.860
690
1.900
700
50
1.090
4.230
7.330
I alt
2.770
980
1.510
1.160
3.350
2.780
1.400
70
3.080
2.320
1.170
2.200
980
890
670
500
1.440
1.210
2.070
1.070
820
1.400
690
1.370
1.180
3.730
910
2.800
1.070
100
1.530
6.500
10.710
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Tallene er opgjort for fuldtidsbeskæftigede. Kommuneskatten kan indeholde anden
indkomst end lønindkomst og opdelingen i sektor er baseret på den primære beskæftigelse.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2021 fremskrevet til 2025-niveau med
2025-regler og forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0006.png
Tabel 2. Fordeling af kommuneskat på virksomhedsstørrelse for fuldtidsbeskæftigede i den private
sektor
Mio. kr. (2025-niveau)
Uoplyst
Alle
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
39.720
140
240
260
310
160
160
160
210
160
350
690
50
390
250
370
300
1.020
340
300
420
310
1.410
440
140
400
290
290
330
180
340
470
160
0-4
3.970
10
20
20
30
20
20
20
20
-
40
120
-
40
20
30
30
70
40
30
30
30
50
40
20
40
30
50
50
10
40
70
20
5-9
2.610
20
10
20
20
10
20
10
20
-
20
70
-
30
20
10
30
30
30
20
10
30
20
30
10
30
20
30
30
20
20
30
10
10-49
29.940
110
150
220
220
130
160
140
190
80
260
650
-
320
200
230
270
520
310
260
220
290
420
300
110
270
220
250
300
160
330
320
110
50-99 100-249
14.320
60
90
100
150
50
50
50
100
40
150
370
-
140
70
120
150
290
120
120
120
120
210
170
60
140
80
90
140
60
150
140
70
16.020
70
140
100
170
60
60
90
70
60
190
230
-
150
90
130
180
410
100
140
160
120
270
220
80
170
100
80
120
70
140
170
80
+250
I alt
26.640 133.220
130
310
60
420
220
10
180
60
130
470
290
-
170
120
300
200
1.010
90
300
530
60
820
620
170
370
180
70
90
150
140
360
210
530
970
770
1.320
650
460
650
660
460
1.470
2.420
50
1.230
760
1.190
1.150
3.350
1.020
1.160
1.490
950
3.220
1.820
590
1.420
910
860
1.060
630
1.160
1.550
650
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0007.png
Tabel 2. Fordeling af kommuneskat på virksomhedsstørrelse for fuldtidsbeskæftigede i den private
sektor (fortsat)
Mio. kr. (2025-niveau)
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Uoplyst
590
430
350
470
310
600
350
280
490
260
130
230
250
160
610
4.680
430
60
220
120
170
770
20
260
240
100
250
220
170
510
140
1.050
190
0-4
50
30
40
50
50
50
40
40
20
30
10
30
30
20
90
400
40
10
20
30
20
30
-
40
30
10
20
10
20
50
20
120
20
5-9
50
20
30
40
30
40
20
30
-
20
10
20
20
20
50
220
30
-
10
10
20
20
-
20
20
10
20
10
20
40
10
90
10
10-49
540
300
310
370
330
580
230
230
150
240
90
210
170
130
580
2.810
360
40
150
110
140
280
-
230
260
120
180
150
160
410
120
970
140
50-99 100-249
260
130
170
180
120
270
140
120
80
110
50
80
80
50
320
1.540
160
20
70
40
60
180
-
100
100
40
70
60
70
190
60
480
40
300
170
100
150
120
310
150
160
100
120
60
80
50
50
310
2.050
180
20
80
20
70
220
-
130
110
60
70
60
60
170
70
490
60
+250
290
420
60
290
160
330
340
310
240
150
120
50
350
40
330
4.580
330
-
180
50
20
640
-
70
110
10
60
50
60
240
60
390
60
I alt
2.080
1.500
1.060
1.550
1.110
2.190
1.270
1.160
1.080
920
470
700
950
460
2.300
16.270
1.520
130
730
380
490
2.140
20
840
880
350
670
560
550
1.610
490
3.600
520
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om at oversende en tabel, hvor der for hver enkelt kommune oplyses, hvor mange kroner i kommuneskat af lønindkomst, som betales henholdsvis af de beskæftigede i den private sektor og den offentlige sektor, jf. Danmarks Statistiks 2-grp.
3023354_0008.png
Tabel 2. Fordeling af kommuneskat på virksomhedsstørrelse for fuldtidsbeskæftigede i den private
sektor (fortsat)
Mio. kr. (2025-niveau)
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Uoplyst
610
210
390
260
690
860
250
30
660
500
240
430
250
180
170
90
310
270
350
230
200
230
140
340
300
810
220
570
240
40
320
1.180
2.160
0-4
80
30
40
20
50
40
20
-
70
50
40
60
20
20
20
10
40
30
40
40
20
30
20
40
30
70
40
70
20
-
40
170
210
5-9
60
20
20
20
30
10
20
-
60
40
20
40
10
10
10
-
20
20
20
20
20
20
-
30
20
60
10
60
20
-
30
110
120
10-49
590
190
340
210
450
310
190
20
580
450
250
370
160
160
130
110
270
240
320
240
170
210
90
290
240
680
170
520
200
10
320
1.100
1.640
50-99
220
80
160
90
240
180
100
-
290
180
100
150
80
60
40
50
120
100
140
60
70
90
60
110
120
340
90
250
70
-
110
550
860
100-249
260
100
120
90
310
240
110
-
270
240
110
170
90
70
50
50
100
100
150
140
60
140
60
110
130
330
100
210
70
-
110
610
1.000
+250
210
80
150
190
640
640
280
-
390
300
70
250
170
120
70
40
60
90
480
70
70
290
180
120
130
560
70
220
70
-
170
530
1.340
I alt
2.020
700
1.210
870
2.410
2.280
970
50
2.300
1.760
820
1.470
780
630
490
350
920
860
1.500
800
590
1.010
540
1.040
960
2.860
690
1.900
700
50
1.090
4.230
7.330
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Ved opgørelser, hvor der skønnes færre end 100 personer, er tallet udeladt og lagt
til kategorien uoplyst.Tallene er opgjort for fuldtidsbeskæftigede. Kommuneskatten kan indeholde anden indkomst end løn-
indkomst, og opdelingen i firmastørrelse er baseret på antallet af ansatte på arbejdsstedet.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2021 fremskrevet til 2025-niveau med
2025-regler og forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Side 8 af 8