Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3036254_0001.png
6. juni 2025
J.nr. 2025 - 2988
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 309 af 9. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om en opgørelse over besparelse i antal årsværk i såvel den offentlige administration hos bl.a. Motorstyrelsen og den private administration hos bilforhandlere, hvis man vælger at fjerne registreringsafgiften for elbiler under antagelse af, at andelen af elbiler i det samlede bilsalg holdes konstant på niveau med de første måneder af 2025
3036254_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren sende en opgørelse over besparelse i antal årsværk i såvel den offentlige ad-
ministration hos bl.a. Motorstyrelsen og den private administration hos bilforhandlere,
hvis man vælger at fjerne registreringsafgiften for elbiler under antagelse af, at andelen af
elbiler i det samlede bilsalg holdes konstant på niveau med de første måneder af 2025?
Svar
Der lægges til grund i besvarelsen, at andelen af elbiler i det samlede bilsalg følger
Klima-
status og -fremskrivning 2025 (KF25).
Der findes i dag ca. 2,9 mio. personbiler i Danmark
ekskl. gas- og brintbiler, hvoraf ca. 0,3 mio. er elbiler og 2,4 mio. er konventionelle og
plug-in hybridbiler,
jf. Bilstatistik.dk.
Det skønnes på baggrund af KF25, at elbiler i 2025
vil udgøre ca. 80 pct. af bilsalget (nye og brugtimporterede), samt at elbiler i 2030 vil ud-
gøre 44 pct. af personbilsbestanden. Fremskrivningen er baseret på gældende lovgivning,
hvor elbiler indfases i den almindelige registreringsafgift.
Skatteforvaltningen varetager i dag en række opgaver forbundet med værdifastsættelse af
køretøjer, hvoraf hovedparten varetages af Motorstyrelsen og Skatteankestyrelsen. Værdi-
fastsættelsen er bestemmende for, hvor meget der skal betales i registreringsafgift for et
køretøj. Motorstyrelsens værdifastsætter konventionelle, hybrid- og elkøretøjer ifm. im-
port, eksport og leasing samt kontrol. Dertil kommer afledte opgaver som følge af regi-
streringsafgiften. Skatteankestyrelsen behandler klagesager vedrørende værdifastsættelser
og registreringsafgift.
Motorstyrelsen anvendte i 2024 ca. 135 årsværk på den samlede værdifastsættelsesopgave
samt ca. 25 årsværk til afledte opgaver som følge af registreringsafgiften. Derudover an-
vendte Skatteankestyrelsen i 2024 ca. 50 årsværk til klagesager vedrørende værdifastsættel-
ser og registreringsafgift.
Med udgangspunkt i bilfremskrivningen baseret på KF25 skønnes det med betydelig usik-
kerhed, at der i 2031 vil være et samlet forbrug af årsværk til værdifastsættelsesopgaven
svarende til ca. 145 årsværk i Motorstyrelsen og ca. 35 årsværk i Skatteankestyrelsen.
Dette er dog under forudsætning af det nuværende ressourceforbrug og uden hensynta-
gen til nye eller ændrede opgaver.
Hvis det besluttes at fjerne registreringsafgiften for elbiler, vil der dermed med betydelig
usikkerhed og under forudsætning af, at effekterne fra bl.a. KF25 realiseres, potentielt
kunne være en opgavebesparelse i 2031 svarende til ca. 100 årsværk inkl. årsværk til af-
ledte opgaver til registreringsafgiften.
En afskaffelse af registreringsafgiften for elbiler vil kræve lovændringer.
Bilbranchen mv. varetager en række administrative opgaver som følge af registreringsaf-
giften. Ifølge DI Bilbranchen anvendes der årligt ressourcer svarende til omkring 300
mio. kr. på administration relateret til registreringsafgiften.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om en opgørelse over besparelse i antal årsværk i såvel den offentlige administration hos bl.a. Motorstyrelsen og den private administration hos bilforhandlere, hvis man vælger at fjerne registreringsafgiften for elbiler under antagelse af, at andelen af elbiler i det samlede bilsalg holdes konstant på niveau med de første måneder af 2025
3036254_0003.png
Ved en afskaffelse af registreringsafgiften kan der således være tale om en potentiel be-
sparelse på ca. 300 mio. kr. årligt. Det er dog ikke oplyst, hvor stor en andel af dette res-
sourceforbrug, der kan henføres til administration af værdifastsættelser og øvrige opgaver
specifikt relateret til elbiler.
I takt med stigningen i markedsandelen for elbiler, nye såvel som brugte, må det imidler-
tid forventes at de administrative besparelser gradvist nærmer sig det fulde potentiale på
ca. 300 mio. kr.
Side 3 af 3