Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3019543_0001.png
13. maj 2025
J.nr. 2025 - 3227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 308 af 9. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om at fremsende beregninger, der redegør for, hvor stort et provenutab der ville være tale om som følge af det højere salg af elbiler m.v.
3019543_0002.png
Spørgsmål
I Ritzau-nyheden
”4 ud af 5 nybilkøbere vælger elektrisk til privaten” fra den 16. marts
2025 kunne Autobranchen berette, at 4 ud af 5 nye biler solgt til private i årets første må-
neder var en elbil. Vil ministeren fremsende beregninger om det forventede antal rene el-
biler, der er på vejene i 2030 under antagelse af, at andelen af elbiler i det samlede bilsalg
holdes konstant på niveau med de første måneder af 2025 og sammenholde tallet med
forventningen
til udviklingen på tidspunktet for indgåelse af aftalen ”Grøn omstilling af
vejtransporten” fra den 4. december 2020? Vil ministeren fremsende beregninger, der re-
degør for, hvor stort et provenutab der ville være tale om som følge af det højere salg af
elbiler? Provenutabet bedes opgjort årligt frem mod 2030 og separat for alle afgiftsele-
menter (registreringsafgift, grøn ejerafgift, CO2- og energiafgifter m.v.).
Svar
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den davæ-
rende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt. Omlægningen indebar bl.a.
lavere registreringsafgift for elbiler, hvor indfasningsprocenten blev sænket til 40 pct. for
perioden 2021-2025, hvorefter den gradvist øges til 80 pct. i 2030 med henblik på at nå
100 pct. i 2035. Aftalen implementerede desuden også et særligt bundfradrag for bl.a. el-
biler, som aftrappes frem mod 2030, hvor det vil udgøre 137.000 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gældende regler for indfasningsprocent samt særligt bundfradrag for elbilers registrerings-
afgift
2026
Indfasningsprocent, pct.
Særligt bundfradrag, kr.
48
155.400
2027
56
15.800
2028
64
146.200
2029
72
141.600
2030
80
137.000
Anm.: Bundfradraget er angivet i årets priser.
Kilde: Skatteministeriet
Efter indgåelse af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
var forventningen med Klimasta-
tus og -fremskrivning 2021 (KF21), at der ville være ca. 565.000 eldrevne personbiler på
vejene i 2030. Såfremt det forudsættes, at 75 pct. af personbilssalget består af elbiler, da
kan der med beregningstekniske antagelser om det samlede salg og frafaldet skønnes en
bestand af eldrevne personbiler i 2030 på knap 1,2 mio. stk.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Udvikling i bestanden af eldrevne personbiler
1.000 stk.
KF21
75 pct. af personbilssalget i KF25
2025
200
510
2026
255
655
2027
315
795
2028
385
925
2029
470
1.055
2030
565
1.190
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5.000 stk.
Kilde: Egne beregninger, Klimastatus og -fremskrivning 2021 samt 2025
I
Aftale om Grøn Omstilling af Vejtransporten
fra december 2020 skønnes der over den isole-
rede effekt af de afgiftsændringer, der indgår i aftalen. Det kan samtidig bemærkes, at der
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om at fremsende beregninger, der redegør for, hvor stort et provenutab der ville være tale om som følge af det højere salg af elbiler m.v.
3019543_0003.png
ved politiske aftaler skønnes over provenueffekter mv. af de aftalte tiltag, og det er almin-
delig kutyme, at provenuer mv. ikke genberegnes, også selvom der fx foreligger nyere vi-
den om udviklingen på et givent område.
I årene efter aftalen er der sket en meget stor udvikling på elbilsmarkedet, herunder et be-
tydeligt fald i prisen på elbiler, bedre ladeinfrastruktur, større udbud af elbilsmodeller i
flere segmenter og teknologiudvikling. Som det er tilfældet på alle områder, bliver ændrin-
ger som følge af underliggende udvikling, herunder fx konjunktur- eller teknologiændrin-
ger, ikke finansieret ved konkrete aftaler på det enkelte område men opfanges løbende
gennem de mellemfristede fremskrivninger.
Side 3 af 3