Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3018478_0001.png
12. maj 2025
J.nr. 2025 - 2913
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 306 af 7. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kastbjerg (DD).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 306: MFU spm. om kommentar til intern henvendelse af 31/3-25
3018478_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse omdelt på SAU alm. del - bilag
188, herunder besvare følgende spørgsmål:
- Hvorfor er det vigtigt for Skattestyrelsen, at en erhvervsvirksomhed kan doku-
mentere den aktuelle beholdning af dieselolie, når indkøbt dieselolie til refusion
fremgår af fakturaer.
- Hvis det er vigtigt for Skattestyrelsen, at den aktuelle beholdning af dieselolie kan
dokumenteres, hvilke krav stiller Skattestyrelsen så til måleudstyr, og har Skatte-
styrelsen meldt sådanne krav ud til er de erhvervskunder, for hvem sådanne krav
kan være relevante.
- Kan ministeren komme op med en løsning, der er enkel, ubureaukratisk og let
administrerbar for de erhvervsvirksomheder, for hvem det er relevant.
Svar
Skatteministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet et bidrag fra Skat-
testyrelsen, der har oplyst følgende for så vidt angår det første spørgsmål:
”Virksomheder, der anvender afgiftsmærkede olieprodukter som motorbrændstof i køre-
tøjer mv. til formål, som berettiger til godtgørelse efter mineralolieafgiftslovens § 11, stk.
3, er omfattet af dokumentationskravene i bekendtgørelse nr. 153 af 10. februar 2023 om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (herefter dokumentationsbekendtgørelsen).
Virksomhederne skal kunne dokumentere forbruget af afgiftsmærkede olieprodukter, der
er anvendt til formål, der berettiger til godtgørelse efter mineralolieafgiftsloven.
Kravet om dokumentation indebærer, at virksomheder, som har en tank på egen forret-
ningsadresse, hvor motorbrændstof bruges i egne køretøjer til at udføre aktiviteter, der
både kan være godtgørelsesberettigede og ikke-godtgørelsesberettigede, skal føre regn-
skab over tilgang, beholdning, udlevering og forbrug for at dokumentere beholdningen af
motorbrændstof.
Virksomhederne indkøber typisk afgiftsberigtiget motorbrændstof i større mængder for at
bruge det successivt herefter. Virksomhederne søger efterfølgende godtgørelse for afgif-
ten, når de modtager fakturaen, hvilket ofte sker, inden de har forbrugt det pågældende
motorbrændstof. Det fremgår ikke af fakturaen, til hvilket formål olieprodukterne er for-
brugt, idet fakturaen alene indeholder oplysninger om den købte mængde af olieproduk-
ter.
Hvis virksomhedens anmodning om afgiftsgodtgørelse kun baserer sig på den udstedte
faktura, kan der derfor være risiko for, at der gives godtgørelse for motorbrændstof, der
endnu ikke er forbrugt og/eller er forbrugt til formål, som ikke er godtgørelsesberetti-
gede. Det kunne fx være motorbrændstof til kørsel i registrerede motorkøretøjer, som
ikke er godtgørelsesberettiget, da olien ikke anvendes til landbrugsformål.”
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 306: MFU spm. om kommentar til intern henvendelse af 31/3-25
3018478_0003.png
For så vidt angår det andet spørgsmål har Skattestyrelsen oplyst følgende:
”Som
det fremgår af svaret på det første spørgsmål, skal en virksomhed, som har egen
beholdning af olieprodukter, føre regnskab over tilgang, beholdning, udlevering og for-
brug. Regnskabet over forbruget skal være tilrettelagt på en sådan måde, at der kan rede-
gøres for mængden og anvendelse for hver udlevering.
Derimod er der ikke fastsat specifikke tekniske krav til måleudstyr i dokumentationsbe-
kendtgørelsen for virksomheder, der har tank på egen forretningsadresse. Skattestyrelsen
har derfor ikke udmeldt tekniske krav til måleudstyr til erhvervsvirksomheder omfattet af
dokumentationsbekendtgørelsen.”
Det er vigtigt, at reglerne er enkle og administrerbare for virksomhederne. Samtidig er der
naturligvis behov for, at Skattestyrelsen kan kontrollere, at der alene ydes godtgørelse for
det motorbrændstof, som er godtgørelsesberettiget. Det er helt almindeligt, at personer
og virksomheder i forbindelse med gennemførelse af kontroller på skatte- og afgiftsområ-
det fremlægger dokumentation.
Jeg har derfor ikke aktuelle planer om at ændre reglerne på området, og jeg forventer, at
Skattestyrelsen balancerer hensynet mellem administrerbarhed for virksomhederne og be-
hovet for at gennemføre kontroller.
Når det er sagt, er jeg på dette og andre områder altid lydhør over for forslag, der kan
gøre reglerne enklere og dermed nemmere at administrere for virksomhederne.
Side 3 af 3