Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3016299_0001.png
7. maj 2025
J.nr. 2025 - 3094
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 302 af 4. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Andersen (V).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om at redegøre for virkningen af en skat på finansielle transaktioner for en typisk funktionærfamilie, arbejderfamilie og pensionister
3016299_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for virkningen af en skat på finansielle transaktioner for en typisk
funktionærfamilie, arbejderfamilie og pensionister? Det skal antages, at de tre familietyper
ejer deres egen bolig. Svaret bedes opgjort i disponibel indkomst og samlet nettoformue
for hver af de tre familietyper.
Svar
En skat på finansielle transaktioner (FTT) kan indrettes på mange forskellige måder, her-
under med forskellige anvendelsesområder, satser, undtagelser osv. I svaret på SAU alm.
del
spm. 315 af 19. februar 2021 er gennemgået skøn for virkninger af forskellige typer
af FTT, herunder den tidligere danske aktieomsætningsafgift, EU-Kommissionens forslag
og den franske FTT. Den konkrete virkning på forskellige familietyper mv. vil afhænge af
den konkrete udformning af en FTT.
Generelt er den forventede virkning af en FTT, at skatten isoleret set fører til et lavere af-
kast af den investerede kapital, færre investeringer og lavere arbejdsproduktivitet, og der-
ved også et lavere produktionsniveau (BNP). Virkningen på realøkonomien svarer til
virkningerne af en øget selskabsskat.
Det fremgår også af svaret på SAU alm. del
spm. 315 af 19. februar 2021, at en FTT
samlet set vurderes at reducere danskernes disponible indkomster, bl.a. som følge af ge-
nerelt lavere arbejdsproduktivitet og lavere afkast af pensionsopsparingen, men det ligele-
des fremgår, at det umiddelbart er meget vanskeligt at skønne over den konkrete størrel-
sesorden heraf.
Det skønnes med nogen usikkerhed, at reduktionen i de disponible indkomster vil være
fordelt omtrent proportionalt med indkomsternes størrelse, idet det vurderes, at skatten
vil indebære lavere generel produktivitet og dermed lavere lønninger og overførselsind-
komster. På den baggrund skønnes det overordnet set, at indførelsen af en FTT ikke vil
indebære nogen væsentlig ændring i de samlede indkomstforskelle målt ved fx Gini-koef-
ficienten.
Regeringen lægger generelt vægt på, at vi i Danmark har effektive og likvide finansielle
markeder til gavn for husholdninger og selskaber, der samtidigt er under tilstrækkeligt til-
syn og kontrol af myndighederne af hensyn til forbrugerbeskyttelse, manipulation, risiko-
tagning osv.
Side 2 af 2