Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3016263_0001.png
7. maj 2025
J.nr. 2025 - 3172
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 300 af 4. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Andersen (V).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om, hvor mange hhv. nuværende folkepensionister, nuværende boligejere og nuværende lønmodtagere, der vil skulle betale formueskat, hvis man indfører en formueskat på 0,5 pct. på den del af danskernes nettoformue, der overstiger hhv. 1, 2, 5, og 7 mio. kr.
3016263_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange hhv. nuværende folkepensionister, nuværende
boligejere og nuværende lønmodtagere, der vil skulle betale formueskat, hvis man indfø-
rer en formueskat på 0,5 pct. på den del af danskernes nettoformue, der overstiger hhv. 1,
2, 5, og 7 mio. kr.? Skattegrundlaget for formueskatten opgøres så bredt som muligt, dvs.
inklusive evt. friværdi fra ejerboliger, pensionsformue, frie midler (aktier, obligationer og
indestående i bank) fratrukket alle lån (dvs. også banklån, SU-lån m.v.)? Værdien af uno-
terede aktier og værdien af andelsboliger medregnes også i grundlaget. Pensionsformuen
korrigeres for udskudte skatter.
Svar
Danmarks Statistiks formuestatistik omfatter reale nettoaktiver (herunder værdi af andels-
boliger og friværdi af egen bolig), finansielle aktiver inkl. værdien af unoterede aktier, pen-
sionsformue (hvoraf den ikkebeskattede del indgår med 60 pct.), samt indestående i virk-
somhedsordningen.
Opgørelser af formuen er dog behæftet med usikkerhed. Det hænger sammen med, at
formuestatistikken ikke er en komplet opgørelse af hele nettoformuen på individniveau,
og at flere af formueelementerne i formuestatistikken ikke kan opgøres direkte på bag-
grund af handelspriser, men er fastsat på baggrund af statistiske metoder. Det gælder fx
værdien af unoterede aktier
1
. Derudover er formueopgørelsen på personniveau censure-
ret, hvilket betyder, at formuer over en given grænse ikke indgår i sin fulde størrelse. Af
samme grunde kan formueopgørelsen ikke overføres en-til-en til et faktisk skattegrundlag
i praksis. En formueskat i Danmark vil desuden skulle sammentænkes med den eksiste-
rende kapitalbeskatning af løbende afkast.
En formueskat svarer til andre former for kapitalbeskatning. Kapitalbeskatning påvirker
risikotagning, opsparingsbeslutninger, kapitalmobilitet, arbejdsudbud mm. Formueskat-
tens konkrete påvirkning er dog svær at kvantificere, hvorfor beregningen ikke indeholder
skøn over adfærdsvirkningen af en formueskat, selvom der må forventes at være sådanne
adfærdsvirkninger.
Hvis man med forbehold for ovenstående usikkerheder, lægger Danmarks Statistiks for-
muestatistik til grund, kan der beregnes en formueskat på 0,5 pct. med diverse bundgræn-
ser, og man kan opgøre hvor mange folkepensionister, lønmodtagere og boligejere, der
skal betale en sådanne skat.
Det fremgår af
tabel 1,
at ca. 590.000 folkepensionister, 1.210.000 lønmodtagere og
1.633.000 boligejere skønnes at skulle betale en formueskat med en bundgrænse på 1 mio.
kr. af nettoformuen. Antallet falder til ca. 49.000 folkepensionister, 86.000 lønmodtagere
og 158.000 boligejere, hvis bundgrænsen i stedet er 7 mio. kr. Flere personer vil optræde
både som folkepensionister og boligejere eller som lønmodtager og boligejer i opgørelsen.
1
Opgørelsen af unoterede aktier er forbundet med usikkerhed, jf.
DST - unoterede aktier i formuestatistikken
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om, hvor mange hhv. nuværende folkepensionister, nuværende boligejere og nuværende lønmodtagere, der vil skulle betale formueskat, hvis man indfører en formueskat på 0,5 pct. på den del af danskernes nettoformue, der overstiger hhv. 1, 2, 5, og 7 mio. kr.
3016263_0003.png
Tabel 1. Antal berørte i 2026 af en potentiel formueskat på 0,5 pct. med forskellige bundgrænser
Bundgrænse (mio. kr.)
1
Folkepensionister
Lønmodtagere
Boligejere
590.000
1.210.000
1.633.000
2
375.000
681.000
1.050.000
5
100.000
164.000
296.000
7
49.000
86.000
158.000
Anm.: Det er forudsat, at gifte kan overføre et eventuelt uudnyttet bundfradrag mellem ægtefællerne, hvilket reducerer antal berørte.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag. Formuedata fra 2023 fremskrevet til 2025 med forventet udviklingen i BNP.
Socioøkonomiske klassifikation er ligeledes baseret på lovmodellens datagrundlag og dannes som hovedregel ud fra væsentligste indkomst-
kilde eller beskæftigelse i 2023. Boligejere er defineret som personer, der betaler ejendomsværdiskat i 2023.
En formueskat kan fx reducere forbruget, formuen generelt, enkelte delelementer af for-
muen (fx pensionsopsparingerne) eller en kombination heraf. Der er ikke grundlag for at
vurdere, i hvilket omfang disse effekter slår igennem, men hvis fx formuerne reduceres
som følge af formueskatten, vil virkningen af formueskatten falde over tid, dvs. antal be-
rørte vil reduceres i forhold til tallene vist i
tabel 1.
Side 3 af 3