Transportministeriets Logo
Transportministeren
Skatteudvalget
Folketinget
1. maj 2025
2025-1720
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Skatteudvalget har i brev af 24. marts stillet mig følgende spørgs-
mål (SAU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Spørgsmål nr. 287:
Vil ministeren
–
evt. med bidrag fra relevante ministerier - rede-
gøre for, hvordan det går med inddrivelse af vejafgift for lastbiler,
der er indført pr. 1. januar 2025? Herunder bedes ministeren op-
lyse, om bøderne er proportionale med forseelserne, om der skel-
nes mellem bøder givet efter forsætlighed og uagtsomhed, hvor
mange bøder der pt. er udstedt, om størrelsen af disse bøder samt
om det indkrævede bødebeløb står mål med forventningerne for
2025?
Svar:
Jeg lægger til grund for besvarelsen, at der spørges til, hvordan det
går med opkrævning af vejafgift for lastbiler.
Det er Sund & Bælt Holding A/S, der opkræver vejafgift. Det kan
oplyses, at for uge 15 har 99,56 pct. af brugerne betalt korrekt vej-
afgift. Det svarer til en overtrædelsesgrad på 0,44 pct. Ca. 2/3 af de
administrative bødeforelæg er udstedt til udenlandske lastbiler.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt bøderne er proportio-
nale med forseelserne, skal jeg henvise til forarbejderne til lov om
vejafgift, jf. Folketingstidende 2022-2023, 2. samling, tillæg A, L
74 som fremsat, side 716, hvoraf det følger, at et bødeniveau på
4.500 kr. pr. overtrædelse (som er det nuværende vejledende bøde-
niveau) vurderes at være proportionalt med det foreslåede afgifts-
niveau, ligesom det vurderes at kunne sikre en større regelefterle-
velse.
Jeg kan derudover oplyse, at det vejledende bødeniveau med det
netop vedtagne Forslag til Lov om ændring af færdselsloven, lov
om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af