Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3013060_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Skatteudvalget
Folketinget
1. maj 2025
2025-1720
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Skatteudvalget har i brev af 24. marts stillet mig følgende spørgs-
mål (SAU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Spørgsmål nr. 287:
Vil ministeren
evt. med bidrag fra relevante ministerier - rede-
gøre for, hvordan det går med inddrivelse af vejafgift for lastbiler,
der er indført pr. 1. januar 2025? Herunder bedes ministeren op-
lyse, om bøderne er proportionale med forseelserne, om der skel-
nes mellem bøder givet efter forsætlighed og uagtsomhed, hvor
mange bøder der pt. er udstedt, om størrelsen af disse bøder samt
om det indkrævede bødebeløb står mål med forventningerne for
2025?
Svar:
Jeg lægger til grund for besvarelsen, at der spørges til, hvordan det
går med opkrævning af vejafgift for lastbiler.
Det er Sund & Bælt Holding A/S, der opkræver vejafgift. Det kan
oplyses, at for uge 15 har 99,56 pct. af brugerne betalt korrekt vej-
afgift. Det svarer til en overtrædelsesgrad på 0,44 pct. Ca. 2/3 af de
administrative bødeforelæg er udstedt til udenlandske lastbiler.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt bøderne er proportio-
nale med forseelserne, skal jeg henvise til forarbejderne til lov om
vejafgift, jf. Folketingstidende 2022-2023, 2. samling, tillæg A, L
74 som fremsat, side 716, hvoraf det følger, at et bødeniveau på
4.500 kr. pr. overtrædelse (som er det nuværende vejledende bøde-
niveau) vurderes at være proportionalt med det foreslåede afgifts-
niveau, ligesom det vurderes at kunne sikre en større regelefterle-
velse.
Jeg kan derudover oplyse, at det vejledende bødeniveau med det
netop vedtagne Forslag til Lov om ændring af færdselsloven, lov
om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvordan det går med inddrivelse af vejafgift for lastbiler, der er indført pr. 1. januar 2025, til transportministeren, kopi til skatteministeren
3013060_0002.png
Side 2/3
bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.) forhøjes fra
4.500 kr. til 9.000 kr. pr. overtrædelse. Det fremgår af lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, at dette vurderes at være proporti-
onalt med vejafgiftslovens afgiftsniveau, ligesom det vurderes at
kunne sikre en større regelefterlevelse.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der skelnes mellem bøder gi-
vet efter forsætlighed og uagtsomhed, kan jeg oplyse, at det er fast-
sat i lov om vejafgift § 16, stk. 1, at den, der overtræder lovens § 7,
stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset om overtræ-
delsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagt-
som. Årsagen bag manglende betaling af korrekt vejafgift er således
ikke afgørende for en bøde eller bødeforelæg.
Jeg skal derudover henvise til forarbejderne til lov om vejafgift, jf.
Folketingstidende 2022-2023, 2. samling, tillæg A, L 74 som frem-
sat, side 714-715, hvor den nærmere baggrund for og overvejelser
ved indførelse af objektivt ansvar er uddybende behandlet.
Det er Færdselsstyrelsen, der udsteder administrative bødeforelæg
i medfør af lov om vejafgift. Jeg kan oplyse, at der pr. 23. april
2025 er udstedt 28.004 bødeforelæg for manglende korrekt betalt
vejafgift. Alle udstedte bødeforelæg er på 4.500 kr. pr. overtræ-
delse.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at der på finansloven budgetteres
med en årlig indtægt på 58,7 mio. kr. fra 2025 og frem fra admini-
strative bødeforelæg i forbindelse med manglende betaling af vejaf-
gift. Indtægterne herfra tilgår statskassen.
Ud fra antallet af udstedte administrative bødeforelæg må det
umiddelbart forventes, at indtægterne fra betalte bødeforelæg vil
overstige de på finansloven budgetterede indtægter. Forhøjelse af
det vejledende bødeniveau til 9.000 kr., som foreslået i det netop
vedtagne Forslag til Lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund
& Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsre-
laterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.), forventes at have en præven-
tiv effekt, og jeg forventer, at forhøjelsen vil betyde, at flere, som el-
lers vil unddrage sig vejafgiften, overholder reglerne og dermed
ikke modtager et bødeforelæg.
Jeg hæfter mig i den forbindelse ved, at de foreløbige bødefore-
lægstal for ordningen indikerer, at andelen af brugere, der ikke har
betalt korrekt vejafgift er faldende, hvilket indikerer, at flere over-
holder reglerne.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvordan det går med inddrivelse af vejafgift for lastbiler, der er indført pr. 1. januar 2025, til transportministeren, kopi til skatteministeren
3013060_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen