Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3008447_0001.png
23. april 2025
J.nr. 2025 - 2677
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284 af 24. marts 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karin Liltorp (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 284: MFU spm. om at kommentere artiklen Skær 20 procent af prisen - så køber provinsen frugt og grønt, bragt i AvisenDanmark den 16. marts 2025
3008447_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen ”Skær 20 procent af prisen
- så køber provinsen frugt
og grønt”, bragt i Avisen
Danmark den 16. marts 2025, herunder redegøre for hvilke
konkrete tekniske begrænsninger hos skattemyndighederne der forhindrer en indførelse af
differentieret moms i Danmark, og hvornår de forventes at være løst?
Svar
Artiklen
”Skær 20 procent af prisen – så køber provinsen mere frugt og grønt”
bragt i Avisen Dan-
mark d. 16. marts 2025 omhandler en kampagne, hvor Coops discountkæde i en uge har
sænket prisen på frugt og grønt med 20 pct. Ifølge artiklen skal forsøget vise, at hvis man
sænker momsen på frugt og grønt, vil danskerne købe mere frugt og grønt.
Det fremgår af artiklen, at den seneste kampagne førte til, at kunderne forøgede deres
forbrug af frugt med 24 pct. og grøntsager med 25 pct. målt på mængder.
For langt de fleste varer gælder det, at lavere priser fører til højere efterspørgsel. Resulta-
tet af Coops kampagne skal imidlertid fortolkes med visse forbehold, idet sådanne tidsbe-
grænsede kampagner blandt andet kan føre til, at forbrugerne i perioden i højere grad ind-
køber deres frugt og grønt i de pågældende forretninger frem for andre dagligvarefor-
handlere, eller at de udskyder eller fremskynder deres indkøb, for at handle ind, mens der
er tilbud.
En nedsættelse af momsen på frugt og grønt vil derimod være permanent og gælde for
alle, der leverer frugt og grønt. I Skatteministeriets analyse af differentieret moms fra ef-
teråret 2024, blev det lagt til grund for beregningerne, at en reduktion af prisen på frugt
og grønt på fx 1 pct., vil øge den efterspurgte mængde med 0,5 pct.
Af artiklen fremgår det videre, at Michael Tilsted, som er direktør for discountkæden
365discount, foreslår en model, hvor der alene indføres nedsat moms på uforarbejdet
frugt og grønt.
I Skatteministeriets analyse af differentieret moms, blev der anvendt en bredere afgræns-
ning, hvor varer, der hovedsageligt består af frugt og grønt, som fx frisk, frossen, konser-
veret og tørret frugt og grønt indgik. Det blev herudover lagt til grund, at restaurantydel-
ser og færdigretter fortsat ville være med almindelig moms, og at der dermed ikke ville
være nedsat moms på fx tomaten i en burger eller tomatsovsen i en fryselasagne.
Uanset hvordan frugt og grønt præcist afgrænses, forventes differentieret moms stadig at
medføre betydelige administrative konsekvenser for erhvervslivet. De administrative kon-
sekvenser kan for erhvervslivet henføres til implementering, afgrænsning, bogføring og
momsangivelse. Det er særligt vigtigt at nævne, at de administrative konsekvenser ikke
alene opstår hos dagligvarekæderne, men også i de tidligere handelsled som fx landbrug
og forarbejdning. Samtidig vil virksomheder, der indkøber frugt og grønt, skulle tage hen-
syn til dette i forbindelse med opgørelsen af deres fradragsret, til trods for at de ikke selv
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 284: MFU spm. om at kommentere artiklen Skær 20 procent af prisen - så køber provinsen frugt og grønt, bragt i AvisenDanmark den 16. marts 2025
3008447_0003.png
nødvendigvis er omfattet af afgiftsnedsættelsen. Disse omkostninger må i høj grad for-
ventes overvæltet i forbrugerpriserne.
Differentieret moms medfører samtidig, at Skatteforvaltningens kontrol af virksomheder-
nes angivelser bliver mere ressourcetung sammenlignet med den nuværende kontrol. Li-
gesom de mere komplekse regler forventes at medføre lavere regelefterlevelse hos berørte
virksomheder som følge af flere ubevidste fejl og øget risiko for svig.
Implementering af differentieret moms i Skatteforvaltningens nuværende systemlandskab
vurderes at kræve mindst to år fra vedtagelse af lovgivning. Det vurderes imidlertid, at det
er hensigtsmæssigt, at eventuel indførsel af differentieret moms afventer en forestående
it-modernisering af momsområdet. Differentieret moms kan ikke forventes implemente-
ret i et moderniseret momssystem inden 2030.
Side 3 af 3