Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3047467_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2025
Strafferetskontoret
Clara Worsaae Møller
2025-05079
3702660
Besvarelse af spørgsmål nr. 980 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 980 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
Spørgsmål nr. 980 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan borgere uden forsvarsadvokater
i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen,
samt oplysninger om indkaldte vidner mv.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Udenrigsministeriet via ambassaderne i Oslo, Stockholm,
Helsingfors og Berlin.
1.
Om Norge er det oplyst, at hvis der rejses tiltale, er hovedreglen, at den
mistænkte efter begæring skal have indsigt i sagens dokumenter, jf.
straffeproceslovens § 242, 1. led, 1. pkt. Den mistænkte har også ret til at
gøre sig bekendt med dokumenter fra andre sager i det omfang, de har
betydning for afgørelsen af skyld- eller strafspørgsmålet i hans egen sag, jf.
straffeproceslovens § 242, 6. led.
Der gælder flere undtagelser fra hovedreglen om den mistænktes ret til
aktindsigt. Oplysninger om eller fra anvendelse af skjulte
tvangsforanstaltninger eller båndlægning efter politilovens § 17 h, 3. led,
kan undtages fra indsigt, hvis det kan skade efterforskningen af andre sager,
jf. straffeproceslovens § 242, 1. led, 2. pkt. Dokumenter, som bør holdes
hemmelige af hensyn til rigets sikkerhed eller forholdet til fremmede stater,
er også undtaget fra hovedreglen om indsigt, jf. § 242, 1. led, 4. pkt. Det
samme gælder oplysninger om anonyme vidner, som kan afsløre deres
identitet, jf. § 242, 3. led. Hvis der er flere mistænkte i samme sag, har den
mistænkte ikke ret til indsigt i dokumenter, som ”udelukkende vedrører
andre mistænktes forhold”, jf. § 242, 5. led.
Yderligere undtagelser fra hovedreglen om indsigt fremgår af
straffeproceslovens § 242 a. Bestemmelsens 1. led regulerer undtagelser fra
retten til indsigt i dokumenter, som anklagemyndigheden ikke vil påberåbe
sig som bevis i sagen. Sådanne dokumenter kan den mistænkte, efter
begæring fra statsadvokaten, nægtes indsigt i, hvis én af betingelserne i 1.
led, litra a-e, er opfyldt, og undtagelsen fra dokumentindsigt er ”strengt
nødvendig” og ikke medfører ”væsentlige betænkeligheder” for den
mistænktes forsvar. Betingelserne i 1. led, litra a-e, omfatter tilfælde, hvor
indsigt kan medføre fare for:
Side 2/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
(a) en alvorlig lovovertrædelse mod nogens liv, helbred eller
frihed,
(b) at en persons deltagelse i skjult efterforskning af andre sager
væsentligt vanskeliggøres,
(c) at politiets mulighed for at forebygge eller efterforske
forbrydelser væsentligt vanskeliggøres, fordi oplysninger om
andre sager eller politiets metodebrug bliver kendt,
(d) at politiets samarbejde med andre landes myndigheder
væsentligt vanskeliggøres og
(e) at identiteten på en person, der har givet oplysninger til
politiet, bliver afsløret.
Straffeproceslovens § 242 a, 2. led, fastsætter, at den mistænkte – på samme
vilkår som i 1. led – kan nægtes indsigt i oplysninger, der er forelagt retten
som grundlag for brug af skjulte tvangsforanstaltninger eller båndlægning
efter politilovens § 17 h. Sådanne dokumenter kan altså undtages fra indsigt,
selv om de har været forelagt retten, hvis betingelserne i 1. led er opfyldt.
Før der rejses tiltale, er hovedreglen, at forsvareren og bistandsadvokaten
får udleveret kopi af sagens dokumenter, mens den mistænkte normalt må
nøjes med gennemsyn hos politiet eller forsvareren, men den mistænkte kan
få udleveret kopi, når dette anses for ”ubetænkelig”, jf. påtaleinstruksens §§
16-2 og 16-3.
Efter at tiltale er rejst, reguleres retten til indsigt for en tiltalt uden forsvarer
af straffeproceslovens § 267. Bestemmelsens 1. led, 1. pkt., fastsætter, at
den tiltalte ved forkyndelsen af tiltalebeslutningen skal have en kopi af
anklagemyndighedens bevisfortegnelse og orienteres om sin ret til at gøre
sig bekendt med sagens dokumenter.
Der findes flere undtagelser fra den tiltaltes ret til at gøre sig bekendt med
sagens dokumenter. Den tiltalte har ikke krav på indsigt i dokumenter, som
udelukkende vedrører andre mistænktes forhold, jf. § 267, 1. led, 3. pkt., jf.
§ 242, 5. led. Hvis anklagemyndigheden har anmodet om anonym
vidneførsel, gælder begrænsningerne i § 264, 2. og 5. led, tilsvarende. Det
betyder, at den tiltalte ikke kan få indsigt i oplysninger, som kan afsløre
identiteten på anonyme vidner.
Derudover finder begrænsningerne i indsigt efter § 264, 6. led, jf. § 242 a,
tilsvarende anvendelse. Det vil sige, at begrænsningerne i
straffeproceslovens § 242 a også gælder efter, at der er rejst tiltale. Der
henvises til redegørelsen for § 242 a ovenfor. Dokumenter, som bør holdes
Side 3/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
hemmelige af hensyn til rigets sikkerhed eller forholdet til fremmed stat, er
også undtaget fra indsigt, jf. påtaleinstruksens § 25-6, 3. pkt.
Efter at der er rejst tiltale, reguleres den tiltaltes adgang til at få udleveret
kopi af sagens dokumenter af straffeproceslovens § 267, jf.
påtaleinstruksens § 25-6. Ifølge straffeproceslovens § 267, 1. led, 1. pkt.,
skal den tiltalte have udleveret en kopi af anklagemyndighedens
bevisfortegnelse og derudover orienteres om sin ret til at gøre sig bekendt
med sagens dokumenter. Den tiltalte skal have kopi af sagens dokumenter,
medmindre ”særlige grunde” taler imod dette, jf. påtaleinstruksens § 25-6,
2. led, 1. pkt. Ved vurderingen af, om den tiltalte skal have udleveret kopi
af sagens dokumenter, skal der lægges særlig vægt på, at dokumenter med
oplysninger om personlige forhold ikke bliver spredt, og at dokumenterne i
øvrigt ikke anvendes på utilbørlig måde, jf. påtaleinstruksens § 25-6, 2. led,
2. pkt., jf. § 25-5, 3. led, 2. pkt. Endvidere må originaldokumenter aldrig
udleveres til den tiltalte, jf. påtaleinstruksens § 25-6, 2. led, 2. pkt., jf. §
25-5, 3. led, 3. pkt. Hvis den tiltalte ikke får kopi af dokumenterne,
indebærer det, at han må gøre sig bekendt med dem hos
anklagemyndigheden.
Tiltalte skal have udleveret en kopi af anklagemyndighedens
bevisfortegnelse, når tiltalebeslutningen forkyndes, jf. straffeproceslovens §
267, 1. led, 1. pkt. Bevisfortegnelsen skal indeholde oplysninger om, hvilke
vidner der er indkaldt, og hvilke beviser anklagemyndigheden vil påberåbe
sig, jf. straffeproceslovens § 262, 1. led, jf. Prop. 146 L (2020–2021)
Ændringer i straffeprocesloven m.v. (aktiv sagsstyring m.v.), side 174. Der
gælder dog en undtagelse ved anonym vidneførsel. Tiltalte kan ikke få
udleveret oplysninger, som kan føre til, at vidnets identitet bliver kendt, og
sådanne oplysninger udelades derfor fra bevisfortegnelsen, jf.
straffeproceslovens § 267, 1. led, 3. pkt., jf. § 264, 2. led.
2.
Om Sverige er det oplyst, at en mistænkt uden beskikket forsvarsadvokat
har samme ret til at få adgang til dokumenter i den igangværende
efterforskning som en mistænkt med forsvarsadvokat.
Den mistænktes ret til aktindsigt starter, når han eller hun bliver underrettet
om en begrundet mistanke om en lovovertrædelse. Forpligtelsen til at
underrette om mistanken opstår først, når den mistænkte afhøres. Der er
ingen forpligtelse til at foretage en afhøring, blot fordi der er opstået en
mistanke. Efter underretning om mistanken har den mistænkte ret til
Side 4/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
løbende, i det omfang det kan ske uden at bringe efterforskningen i fare, at
få del i, hvad der er kommet frem under efterforskningen, jf. retsplejelovens
kapitel 23, § 18.
Anklageren har pligt til løbende at vurdere, hvilket materiale den mistænkte
kan få adgang til, og bør nøje vurdere, hvilke oplysninger der kan
videregives i løbet af forundersøgelsen. Der er ingen formelle krav til,
hvordan materialet skal præsenteres for den mistænkte under
forundersøgelsen. Oplysninger kan gives mundtligt eller ved at lade den
mistænkte gennemlæse bestemt materiale.
Kun hvis anklageren kan begrunde, hvorfor udlevering af visse oplysninger
vil bringe efterforskningen i fare, kan anklageren vente med at udlevere
materiale. Der er ingen forpligtelse for anklageren til at begrunde dette
skriftligt. Efterforskningen kan blive bragt i fare af den sigtedes risiko for at
undertrykke beviser, hvilket gør efterforskningen vanskeligere, eller fordi
afgørende dokumentation endnu ikke er indsamlet, eller vigtige afhøringer
endnu ikke er foretaget. En anden risiko er, at den mistænkte, hvis han eller
hun nægter lovovertrædelsen, vil tilpasse sin historie til de beviser, han eller
hun har til rådighed.
Herudover kan aktindsigt nægtes, hvis det af hensyn til offentlige eller
private interesser er af særlig betydning, at fortrolige oplysninger i
materialet ikke videregives. I sådanne tilfælde skal anklagemyndigheden i
øvrigt gøre parten bekendt med indholdet af materialet i det omfang, det er
nødvendigt for, at parten kan varetage sin ret, og det kan ske uden væsentlig
skade for den interesse, som hemmeligholdelsen tilsigter at beskytte, jf.
offentligheds- og fortrolighedslovens kapitel 10, §§ 3-3 a.
Efter endelig underretning gælder begrænsningen efter offentligheds- og
fortrolighedslovens kapitel 10, § 3, kun, hvis oplysningerne er uden
betydning for afgørelsen i straffesagen, og det er åbenlyst, at hensynet til
den interesse, som hemmeligholdelsen skal varetage, går forud for den
sigtedes ret til aktindsigt i oplysningerne. Eksempler på sådanne data kan
være oplysninger om informanter og andre whistleblowere, den virkelige
identitet bag en kvalificeret beskyttelsesidentitet, forskellige
efterforskningsforanstaltninger og kontaktoplysninger på bevispersoner.
Når anklageren har afsluttet den efterforskning, som han eller hun finder
nødvendig, har den mistænkte ret til at gennemgå det materiale, der er blevet
Side 5/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
produceret under den indledende efterforskning, i det der kaldes en
afsluttende høring. Anklageren er forpligtet til at vente, indtil den tid, som
den mistænkte har fået til at gennemgå materialet, er udløbet, før der træffes
beslutning om retsforfølgelse i overensstemmelse med kapitel 23, § 18 a, i
retsplejeloven.
Så snart der er truffet afgørelse om tiltale, har den mistænkte ret til efter
anmodning at modtage en papirkopi af referatet eller notaterne fra
forundersøgelsen (det pågældende materiale er dog normalt allerede
udleveret i forbindelse med den afsluttende høring). Den mistænkte har også
ret til efter anmodning at modtage et resumé og en kopi af dokumenter, der
indeholder materiale fra forundersøgelsen, som ikke er medtaget i referatet
eller notaterne. Denne ret kan dog nægtes, hvis der er risiko for uautoriseret
videregivelse af fortrolige oplysninger, eller hvis der er en hindring på grund
af materialets omfang eller karakter, i overensstemmelse med kapitel 23, §
21 a, i retsplejeloven.
Efterforskningsmateriale, der er beskyttet af tavshedspligt, kan udleveres til
den mistænkte med forbehold, der begrænser hans eller hendes adgang til
materialet. Eksempler på sådanne forbehold kan f.eks. være et forbud mod,
at forsvareren lader sin klient selv råde over en kopi af materialet, et krav
om, at materialet skal tilbageleveres til den myndighed, der har udleveret
det, når en afgørelse er blevet endelig, eller et forbud mod, at materialet
reproduceres, kopieres eller udleveres til andre. Disse forbehold er reguleret
i offentligheds- og fortrolighedslovens kapitel 10, § 4.
Hvis sagen rejses, skal stævningen indeholde en detaljeret redegørelse for
de faktiske omstændigheder, der påberåbes til støtte for kravet, og en
angivelse af de beviser, der påberåbes. Anklageren skal også angive, hvad
der skal bevises med hvert enkelt bevis, der påberåbes. Dette gælder for alle
mundtlige og dokumentariske beviser, der påberåbes. Når anklageren har
rejst tiltale, sendes indkaldelsen til den sigtede. De skriftlige beviser, der
fremlægges, skal fremgå af forundersøgelsesrapporten eller andre
dokumenter, som den sigtede har fået indsigt i forud for den afsluttende
høring, men skal senest fremsendes i forbindelse med stævningen, jf.
retsplejelovens kapitel 42, § 2.
3.
Om Finland er det oplyst, at en part – i overensstemmelse med kapitel 4,
§
15,
stk.
1,
i
den
finske
efterforskningslov
(esitutkintalaki/förundersökningslagen) – når en efterforskning er iværksat,
Side 6/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
har ret til oplysninger om omstændigheder, der har ledt til efterforskningen
eller er blevet overvejet i forbindelse dermed. Der opnås samtidig ret til
indsigt i dokumentation fra efterforskningen, der kan have indflydelse på
partens situation og stilling i efterforskningen. Denne bestemmelse dækker
efterforskningsfasen, og bestemmelsen skelner ikke mellem, hvorvidt
parten har en advokat eller ej.
Lov om offentlighed i retssager dækker retssagsfasen og skelner ikke
mellem, om den tiltalte har forsvarer eller ej. Udgangspunktet er, jf. § 12,
stk. 1, at en part, ud over offentligt tilgængelige dokumenter, har ret til at
modtage oplysninger om indholdet i retssagsdokumenter. I praksis vil nyt
materiale blive videreformidlet til tiltalte, når det modtages af retten.
Tiltalte har ret til at modtage anmodningen om fremstilling i retten. Efter
kapitel 5, § 3, i lov om rettergang i straffesager skal en anmodning om
fremstilling i retten bl.a. angive det bevismateriale, som anklageren ønsker
at fremlægge, og hvad anklageren har i sinde at bevise med materialet.
Der er et antal begrundelser, som kan anvendes som grundlag for at afvise
aktindsigt. Den hyppigst anvendte er efterforskningslovens kapitel 4, § 15,
stk. 2, der fastslår, at en ”part ikke har den ret til aktindsigt, der følger af stk.
1, før afslutningen af en efterforskning, hvis videreformidling af
oplysningerne kan forstyrre opklaringen af sagen”. Dette indebærer, at
oplysninger i sagen kan tilbageholdes under efterforskningsfasen for at
beskytte formålet med efterforskningen. Bestemmelsen inkluderer andre
afvisningsgrunde, såsom sikring af ”meget vigtige offentlige eller private
interesser” og hemmeligholdelse af mørklagte tvangsforanstaltninger
(eksempelvis telefonaflytning) – typisk i en begrænset periode.
Under retssagen er afvisningsgrundene langt mere begrænsede. Adgang til
kontaktoplysninger på f.eks. ofre, vidner eller lignende kan imidlertid
afvises. Andre afvisningsgrunde kan handle om mørklagte
efterforskningsmetoder som nævnt ovenfor samt oplysninger om afvikling
af retssagen, det vil sige afvisning af aktindsigt i dokumenter, der skabes af
retten, samt dokumenter, der angår rettens vurdering af sagen, jf. § 12 i lov
om offentlighed i retssager.
En sigtet eller tiltalt kan få sagens dokumenter udleveret, men den kopi af
sagens dokumenter, der er udarbejdet under efterforskningen
(”sagsmappen”), sendes kun automatisk til forsvarsadvokater. Dette
Side 7/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm. om, hvordan borgere uden forsvarsadvokater i Norge, Sverige, Finland og Tyskland modtager kopi af sagen, samt oplysninger om indkaldte vidner mv.
indebærer, at en sigtet/tiltalt uden forsvarer skal anmode om kopi af
dokumentationen. Kopi af dokumenterne kan ofte sendes elektronisk.
4.
Om Tyskland er det oplyst, at i henhold til § 147, stk. 4, 1. pkt., i
strafferetsplejeloven har en sigtet, der ikke har en forsvarer, ret til at få
adgang til sagens akter og til at se bevismateriale, der opbevares under
tilsyn, hvis dette ikke kan bringe efterforskningen i fare – heller ikke i en
anden straffesag – og hvis der ikke er væsentlige beskyttelsesværdige
interesser for tredjemand, der tilsiger andet. Såfremt sagsakterne ikke er
elektroniske, kan den tiltalte få udleveret kopier af sagsakterne (§ 147, stk.
4, 2. pkt., i strafferetsplejeloven). Der er kun ret til at få udfærdiget kopier i
undtagelsestilfælde, f.eks. ved omfattende bevismateriale med karakter af
originaldokumenter.
Ved elektronisk journalføring gives der adgang til aktindsigt i henhold til §
32 f, stk. 1, i strafferetsplejeloven ved at gøre aktindholdet tilgængeligt. Til
dette formål er der oprettet en elektronisk portal for aktindsigt. Alternativt
kan akterne også fremsendes på en sikker elektronisk måde. En udskrift af
den elektroniske akt er i henhold til § 32 f, stk. 2, 2. pkt., i
strafferetsplejeloven kun mulig i undtagelsestilfælde.
Hvis anklagemyndigheden endnu ikke har registreret efterforskningens
afslutning i akterne, kan der afslås adgang til aktindsigt eller til enkelte dele
af akterne samt besigtigelse af officielt opbevarede bevismidler (under
tilsyn), i det omfang dette kan bringe efterforskningen i fare (§ 147, stk. 4,
1. pkt., sammenholdt med § 147, stk. 2, 1. pkt., i strafferetsplejeloven).
Derudover skal den sigtede modtage tiltalen efter strafferetsplejelovens §
201, stk. 1. Det fremgår af strafferetsplejelovens § 200, stk. 1, 2. pkt., at de
beviser, som tiltalen er baseret på, skal angives i selve tiltalen. Derudover
skal den tiltalte i indkaldelsen til hovedforhandlingen underrettes om de
indkaldte vidner og sagkyndige i henhold til § 222, stk. 1, 1. pkt., i
strafferetsplejeloven.
Side 8/8