Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3023462_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2025
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2025-04952
3699851
Besvarelse af spørgsmål nr. 971 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 971 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners private
forhold.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om strafrabat på grund af tilståelse fortsat skal eksistere i sager, hvor der absolut intet er at være i tvivl om ift. skyldsspørgsmålet
Spørgsmål nr. 971 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er det ministerens holdning, at strafrabat på grund af tilståelse
fortsat skal eksistere i sager, hvor der absolut intet er at være i
tvivl om ift. skyldsspørgsmålet og dermed at det udelukkende er
den anklagede, der drager fordel af det, jf. artiklen ”35-årig tog
lattergas, da han trafikdræbte tre: Idømt seks og et halvt års
fængsel”, dr.dk, den 8. april 2025?”
Svar:
Det fremgår af straffelovens § 82, stk. 1, nr. 9, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed skal indgå som formildende omstændighed, at
gerningsmanden har aflagt tilståelse.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, hvis formål var
at gennemføre de initiativer fra aftalen af 22. november 2023 om
domstolenes økonomi 2024-2027 mellem regeringen og Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet
og Nye Borgerlige, som krævede lovændringer.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2023-
24, tillæg A, L 115 som fremsat, side 107-108, at hvis gerningsmanden ikke
har angivet sig selv, vil der i højere grad være grund til, at en tilståelse
medfører en lavere straf, når tilståelsen afgives tidligt under sagen, sådan at
politiet spares for en længere efterforskning, og sådan at sagen kan nå at
blive fremmet som en tilståelsessag. I dette tilfælde kan tilståelsen efter
omstændighederne tillægges betydelig vægt ved strafudmålingen.
Det fremgår desuden af de omtalte bemærkninger, at der vil være mindre
grund til, at en tilståelse medfører en lavere straf, når tilståelsen først afgives
under hovedforhandlingen i en domsmandssag eller nævningesag. Hvis
tiltalte forud for hovedforhandlingen gennem forsvareren tilkendegiver at
ville tilstå flere væsentlige forhold i sagen med den virkning, at
bevisførelsen under hovedforhandlingen og dermed antallet af retsdage kan
begrænses i væsentlig grad, kan en sådan tilståelse dog også medføre en
lavere straf, selv om der også er forhold, som ikke tilstås.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om strafrabat på grund af tilståelse fortsat skal eksistere i sager, hvor der absolut intet er at være i tvivl om ift. skyldsspørgsmålet
Den omtalte lov har bl.a. baggrund i rapporten fra udvalget for forberedelse
af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdam-udvalget), der afgav sin endelige
rapport den 26. juni 2023. Af rapporten fremgår bl.a. følgende (side 51 f.):
”1. Udvalget har overvejet et forslag om at lovfæste, at det ved
strafudmålingen i almindelighed skal indgå som en formildende
omstændighed, at tiltalte har aflagt tilståelse, selv om tiltalte
ikke har angivet sig selv, og selv om tilståelsen ikke er
fuldstændig.
Udvalget bemærker, at det allerede i dag jævnligt forekommer i
praksis, at retten ved strafudmålingen i formildende retning
lægger vægt på, at tiltalte har tilstået. Dette gælder navnlig, når
tiltalte har tilstået på et tidligt tidspunkt i sagen og ikke først, når
politiet efter en længere efterforskning har tilvejebragt beviser
for tiltalte skyld.
Efter udvalgets opfattelse vil der ikke være betænkeligheder ved
at lovfæste, at det ved strafudmålingen i almindelighed skal
indgå som en formildende omstændighed, at tiltalte har aflagt
tilståelse, selv om tiltalte ikke har angivet sig selv, og selv om
tilståelsen ikke er fuldstændig. En sådan lovregel vil være i tråd
med den praksis for strafudmåling, som allerede forekommer.”
Det kan supplerende oplyses, at Højesteret ved vedlagte dom af 15. maj
2025 i sag 99/2024 har taget stilling til, hvilken betydning en tilståelse skal
have for straffens fastsættelse. I dommen opstilles der på baggrund af
forarbejderne til straffelovens § 82, stk. 1, nr. 9, seks kategorier, som angiver
rammerne for straffastsættelsen.
Dommen indeholder desuden en række generelle bemærkninger om
strafudmålingen ved tilståelse. Det fremgår bl.a., at der vil være sager,
herunder drab, voldtægt, vold og andre grove integritetskrænkelser, hvor
retshåndhævelseshensyn vil tale imod, at der gives tilståelsesrabat alene ud
fra procesøkonomiske hensyn.
For så vidt angår den konkrete sag, der omtales i spørgsmålet, kan jeg
henvise til det vedlagte fortrolige bilag.
Side 3/3