Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3036367_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juni 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-04914
3699093
Besvarelse af spørgsmål nr. 966 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 966 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger, hvis offentliggørelse vil
medføre en væsentlig risiko for skade af politiets efterforskning og
forfølgning af it-relateret økonomisk kriminalitet.
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvilke konkrete kriterier, der jf. NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har været udslagsgivende, således at sager om økonomisk kriminalitet er blevet henlagt
3036367_0002.png
Spørgsmål nr. 966 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete kriterier, der jf.
NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har
været udslagsgivende, således at sager om økonomisk
kriminalitet er blevet henlagt, idet svaret bedes opgjort
skematisk med antal sager fra hver politikreds og for hele
perioden siden indførelsen af nævnte model, og svaret bedes
desuden indeholde en oversigt over samtlige vurderingskriterier
i nævnte model?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Rigsadvokaten har trukket data fra politiets
sagstyringssystem (POLSAS) over antallet af henlagte sager
efter retsplejelovens § 749, der er oprettet i Nationalt Center for
It-kriminalitet (NCIK) i National enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK), og fordelt på politikredsen, der har henlagt sagen i
perioden fra den 1. marts 2023 til den 19. april 2025, jf. tabel 1
nedenfor.
Tabel 1: Antal henlæggelser oprettet i NCIK/LCIK, fordelt på henlæggende kreds, i perioden 1.
marts 2023 til 19. april 2025, opgjort som antal sager.
Sagstri
Kredsnavn
2023
2024
2025
n
Henlæggelser Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands
Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters
Politi
Midt- og Vestsjællands
Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
National enhed for Særlig
Kriminalitet
Total
571
2.412
662
922
880
1.597
393
340
669
913
2.409
16
28.056
39.840
744
4.013
946
547
779
1.526
863
276
771
691
1.837
26
26.253
39.272
343
1.028
274
519
151
143
177
79
195
247
602
1
8.349
12.108
Total
1.658
7.453
1.882
1.988
1.810
3.266
1.433
695
1.635
1.851
4.848
43
62.658
91.220
Bemærkninger
:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke
et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelserne er baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelserne ikke er endelige. Således vil
Side 2/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvilke konkrete kriterier, der jf. NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har været udslagsgivende, således at sager om økonomisk kriminalitet er blevet henlagt
der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af
oplysningerne i opgørelserne, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Data er opdateret den 19. april 2025.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke
journalnumre, som angiver særskilte lovovertrædelser.
For henlæggelser er it-relateret økonomisk kriminalitet defineret som sager
vedrørende økonomisk kriminalitet oprettet i Landsdækkende Center for It-
relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK), nu Nationalt Center for It-
kriminalitet (NCIK).).
2.
Rigsadvokaten kan derudover henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 26. juni 2024 af spørgsmål nr. 1046 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg og den indhentede udtalelse fra
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK), der på baggrund
af en udtalelse fra NSK oplyste følgende:
”Økonomisk kriminalitet udgør en af de største
udfordringer for politiets og anklagemyndighedens
straffesagsbehandling.
Kriminalitetsområdet har udviklet sig meget i de senere år,
idet en stor del af den økonomiske kriminalitet som led i
den løbende digitalisering af samfundslivet nu foregår på
internettet, hvilket blandt andet har medført en betydelig
vækst i kriminaliteten. Den it-relaterede økonomiske
kriminalitet foregår både hurtigere, hyppigere og mere
grænseoverskridende end den fysiske økonomiske
kriminalitet, hvilket gennem de senere år har ført til en
betydelig sagsophobning i såvel Nationalt Center for IT-
Kriminalitet (NCIK) som i politikredsene og et fortsat
stigende antal anmeldelser.
Politiet og anklagemyndigheden har i samme periode –
blandt andet som led i gennemførelsen af aftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-23
(flerårsaftalen) og den digitale tryghedspakke (lanceret i
september 2022 af den daværende regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige) – taget en række initiativer
for at styrke og stabilisere indsatsen mod it-relateret
økonomisk kriminalitet. Det drejer sig dels om initiativer
til forebyggelse, forstyrrelse (disruption) og efterforskning
af it-relateret økonomisk kriminalitet, dels om initiativer til
styrket prioritering på området.
For så vidt angår prioritering af anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet fremgår det af flerårsaftalen, at der
er behov for nye værktøjer til at prioritere sager om
økonomisk
kriminalitet,
politiet
og
Side 3/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvilke konkrete kriterier, der jf. NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har været udslagsgivende, således at sager om økonomisk kriminalitet er blevet henlagt
anklagemyndigheden får mulighed for i øget omfang at
inddrage relevante hensyn ved beslutningen af, om en sag
efterforskes, herunder om anmelder har været udsat for tab,
og fastsætte retningslinjer for, hvilke typer af it-relateret
økonomisk
kriminalitet
der
prioriteres
efterforskningsmæssigt.
Som opfølgning på ovennævnte initiativ i flerårsaftalen har
Justitsministeriet i samarbejde med Rigsadvokaten og
Rigspolitiet vurderet de eksisterende muligheder for, at
politiet
og
anklagemyndigheden
kan
foretage
ressourcemæssige prioriteringer i forhold til efterforskning
af it-relateret økonomisk kriminalitet. Det blev i den
forbindelse konkluderet, at politiet inden for rammerne af
gældende ret allerede har ganske vide rammer for at
prioritere ressourcerne, og at vurderingen af, om der i en
konkret sag skal indledes efterforskning, kan ske på
baggrund af mere standardiserede kriterier, der omfatter
f.eks. sagstypen, størrelsen af det lidte tab, og om der
umiddelbart er tale om en enkeltstående sag.
NSK indførte på den baggrund den 1. marts 2023 en ny
prioriterings- og styringsmodel i NCIK, der modtager alle
anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet.
Modellen skal sikre skarpere og hurtigere prioritering samt
bedre styring af anmeldelser om it-relateret økonomisk
kriminalitet med henblik på at nedbringe de nuværende
sagsbeholdninger på området og sikre en stærkere og mere
målrettet kriminalitetsbekæmpelse. Modellen indebærer
bl.a., at den samlede vurdering af omstændighederne i den
enkelte sag med henblik på at beslutte, om der skal indledes
en efterforskning, tager afsæt i en række standardiserede
kriterier, der er udtryk for en vurdering af karakteren og
alvoren af de forskellige kategorier af strafbare forhold, der
anmeldes til NCIK. Det handler bl.a. om størrelsen af det
lidte tab, hvorvidt der umiddelbart er tale om en
enkeltstående sag, og om der i øvrigt er forhold, som gør,
at sagen bør efterforskes yderligere. Blandt disse
standardiserede kriterier indgår således et beløbskriterium,
der har betydning for, hvilke efterforskningsskridt der
iværksættes i den enkelte sag. Beløbskriteriet står dog som
anført ikke alene, da der i alle tilfælde foretages en samlet
vurdering af omstændighederne i den enkelte sag. Der er
altså ikke tale om en bagatelgrænse, hvorefter anmeldelser
under en vis beløbsgrænse ikke undergives sagsbehandling.
Den prioritering, som NSK har vurderet nødvendig for at
styrke kriminalitetsbekæmpelsen og undgå nye
sagsophobninger på området, indebærer, at NCIK navnlig
Side 4/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvilke konkrete kriterier, der jf. NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har været udslagsgivende, således at sager om økonomisk kriminalitet er blevet henlagt
har fokus på serieforhold og på alvorlige enkeltstående
forhold.
Den nye prioriterings- og styringsmodel kan i kort form
beskrives således, at alle enkeltstående anmeldelser, som
modtages i NCIK, vil som udgangspunkt blive visiteret og
beriget med oplysninger (herunder editionsoplysninger på
pengemodtager). Disse oplysninger indgår i en samlet
vurdering med den efterforskning, der vil være nødvendig
for at løfte sagen, om der er tale om forsøg eller fuldbyrdet
forbrydelse, og hvilken straf der kan forventes idømt. På
baggrund af vurderingen oversender NCIK anmeldelsen
eller sagspakken til efterforskning i en politikreds eller
henlægger sagen. Sager, der henlægges efter den
indledende berigelse af NCIK, kan genoptages, såfremt der
tilgår nye oplysninger, som tilsiger dette, eksempelvis fordi
sagen indgår i en sagspakke.
Formålet med den nye prioriterings- og styringsmodel er at
sikre, at politiet prioriterer de alvorligere forhold, herunder
forhold med større tab eller sager med gerningsmænd, der
begår organiseret eller gentagen kriminalitet, og at de
anmeldelser, der ikke bør efterforskes, så vidt muligt
henlægges allerede i NCIK. Det skal medvirke til at sikre,
at der ikke sker sagsophobning på området, men at der i
stedet sker en hurtigere og mere ensartet retshåndhævelse i
hele landet. Det bemærkes i den forbindelse, at modellen
vil få betydning for, hvornår anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet henlægges, da flere anmeldelser vil
blive henlagt allerede i NCIK, men NSK forventer ikke, at
modellen samlet set vil føre til, at flere anmeldelser
henlægges.
Politiets henlæggelse af en sag er ikke ensbetydende med,
at sagen ikke længere figurerer i politiets systemer. Når en
anmeldelse om it-relateret økonomisk kriminalitet kommer
ind i NCIK, sammenholdes den med tidligere anmeldelser
(både verserende og henlagte). Er der sammenfald, vil
sagerne kunne kobles sammen og blive efterforsket samlet,
således at det i stigende omfang bliver muligt at prioritere
til fordel for sager, der vedrører mere systematisk
kriminalitet.
Det bemærkes i øvrigt, at NCIK’s afgørelser om
henlæggelse af en anmeldelse vil kunne påklages til
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK) efter de
almindelige regler herom i retsplejelovens § 101, jf. § 749,
stk. 3.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvilke konkrete kriterier, der jf. NCIK’s prioriterings- og styringsmodel pr. 1. marts 2023, har været udslagsgivende, således at sager om økonomisk kriminalitet er blevet henlagt
Det er NSK’s vurdering, at prioriterings- og
styringsmodellen overordnet har virket efter hensigten og
således medført en bedre styring af sager om it-relateret
økonomisk kriminalitet samt en hurtigere og mere ensartet
retshåndhævelse i hele landet, ligesom modellen har
betydet,
at
såvel
sagsbeholdningen
som
sagsbehandlingstiden i NCIK er væsentligt reduceret.
NSK vil løbende på baggrund af erfaringer fra politi og
anklagemyndighed overveje, om og hvordan modellen kan
forbedres. Det bemærkes videre, at indførelsen af den nye
prioriterings- og styringsmodel i NCIK skal ses i
sammenhæng med flere samtidige tiltag på området,
herunder navnlig NSK’s tilførsel af betydelige
personaleressourcer til NCIK.”
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke konkrete kriterier der
efter NCIK’s prioriterings- og styringsmodel har været
udslagsgivende for henlæggelser, bemærker Rigsadvokaten, at
modellen bl.a. indebærer, at den samlede vurdering af
omstændighederne i den enkelte sag med henblik på at beslutte,
om der skal indledes en efterforskning, tager afsæt i en række
standardiserede kriterier, der er udtryk for en vurdering af
karakteren og alvoren af de forskellige kategorier af strafbare
forhold, der anmeldes til NCIK. Det handler bl.a. om størrelsen
af det lidte tab, hvorvidt der umiddelbart er tale om en
enkeltstående sag, og om der i øvrigt er forhold, som gør, at
sagen bør efterforskes yderligere. Blandt disse standardiserede
kriterier indgår således et beløbskriterium, der har betydning
for, hvilke efterforskningsskridt der iværksættes i den enkelte
sag. Beløbskriteriet står dog som anført ikke alene, da der i alle
tilfælde foretages en samlet vurdering af omstændighederne i
den enkelte sag. Der er altså ikke tale om en bagatelgrænse,
hvorefter anmeldelser under en vis beløbsgrænse ikke
undergives sagsbehandling.
Den prioritering, som NSK har vurderet nødvendig for at styrke
kriminalitetsbekæmpelsen og undgå nye sagsophobninger på
området, indebærer, at NCIK navnlig har fokus på serieforhold
og på alvorlige enkeltstående forhold.”
Der henvises herudover til vedlagte fortrolige bilag.
Side 6/6