Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3007860_0001.png
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - Bilag 203
Offentligt
Justitsministeriet
Politi- og Strafferetsafdelingen, Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 8. april 2025
JOURNAL NR.
RA-2025-3200510-1
SAGSBEHANDLER: JSM/
Rigsadvokatens opfølgning på Justitsministeriets anmodning vedrørende bidrag til
besvarelsen af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
1.
Den 25. marts 2025 har Justitsministeriet anmodet Rigsadvokaten om følgende:
”Som følge af DR’s omtale af et action card fra Østjyllands Politi med titlen ”slutning
af økonomiske sager på ressourcer 2024” skal vi bede jer om at redegøre for det,
som politiet har oplyst til Folketinget i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr.
312 (Alm. del) af 16. januar 2025 fra Folketingets Retsudvalg og om, hvorvidt der i
flere politikredse eksisterer en konkret beløbsgrænse for behandling af økonomisk
kriminalitet.”
2.
Spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg blev stillet den 5. december 2024 efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt og havde følgende formulering:
”Kan ministeren bekræfte, at der eksisterer en grænse på 500.000 kroner i værdi for
at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet. Ministeren bedes forhøre sig hos
Østjyllands, Københavns og Fyns Politikreds herom.”
Spørgsmålet blev besvaret den 16. januar 2024 med følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
”Rigsadvokaten har indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten i København, der har
oplyst følgende:
”Statsadvokaten i København har indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at der i Københavns Politi ikke er fastsat en grænse på
500.000 kr. for at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet.”
Rigsadvokaten har endvidere indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten i Viborg, der
har oplyst følgende:
”Statsadvokaten i Viborg har indhentet en udtalelse fra Østjyllands Politi og Fyns
Politi.
Begge kredse har oplyst, at der ikke eksisterer en grænse på 500.000 kroner i værdi
for at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet i kredsene.”
Justitsministeriet henviser i øvrigt til supplerende besvarelse af 26. juni 2024 af
spørgsmål nr. 1046 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og det fortrolige bilag til
den nævnte besvarelse”
Rigsadvokaten kan hertil oplyse, at Rigsadvokaten den 13. december 2024 modtog udtalelser fra
Statsadvokaten i Viborg og fra Statsadvokaten i København til brug for bidrag til Justitsministeriets
besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Rigsadvokatens bidrag var en ordret gengivelse af udtalelserne fra statsadvokaterne. Bidraget
fremgår uændret af Justitsministeriets besvarelse.
Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at statsadvokaterne
videreformidlede de oplysninger, som de modtog fra politikredsene henholdsvis den 12. og 13.
december 2024. Det bemærkes dog, at Statsadvokaten i Viborg den 4. april 2025 har oplyst, at
Østjyllands Politi i forlængelse af oplysningen om, at der ikke er en bestemt beløbsgrænse for hvilke
sager, der efterforskes, oplyste at sagerne, der bliver vurderet sluttet på ressourcerne, vurderes ud
fra flere parametre, hvoraf sagens genstand/beløbets størrelse indgår som en af flere faktorer.
Statsadvokaten i Viborg har i den forbindelse oplyst, at sidstnævnte ikke blev vurderet som relevant
for besvarelsen, da spørgsmålet angik om ”der
eksisterer en grænse på 500.000 kroner i værdi for
at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet”,
hvilket efter statsadvokatens opfattelse ansås
fyldestgørende besvaret ved det fremsendte bidrag.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
3007860_0003.png
Rigsadvokaten kan generelt bemærke, at der i sager om økonomisk kriminalitet altid vil skulle
foretages en samlet vurdering af omstændighederne i den enkelte sag. I denne vurdering indgår
karakteren og alvoren af forholdet, herunder det unddragne beløbs størrelse.
Rigsadvokaten vedlægger for god ordens skyld den bagvedliggende korrespondance til brug for
bidrag til besvarelsen af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg mellem
Rigsadvokaten og statsadvokaterne samt statsadvokaterne og politikredsene som bilag.
3.
Af nedenstående udtalelse fra Østjyllands Politi er der nærmere redegjort for, at det lokale
actioncard med titlen ”Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt)” fra Østjyllands
Politi, hvoraf der fremgår et beløb på 499.999 kr., vedrører et spørgsmål om den lokale
kompetencefordeling mellem politiet og anklagemyndigheden, dvs. om hvem, der må træffe
afgørelse i de konkrete sager, men ikke hvordan sagerne skal afgøres.
Rigsadvokaten finder således, at der i forbindelse med Rigsadvokatens bidrag til besvarelsen af
spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg er afgivet korrekte oplysninger over for
Justitsministeriet og Folketinget.
Rigsadvokaten kan endvidere oplyse, at Justitsministeriet på baggrund af den seneste tids rejste
kritik af politiets sagsbehandling vedrørende henlæggelse af sager den 1. april 2025 har anmodet
Rigsadvokaten om at sikre, at der sker en gennemgang af alle actioncards, retningslinjer mv., der
indeholder kriterier for henlæggelser og slutning af sager.
Rigsadvokaten har samme dag sendt en anmodning ud til alle politidirektører og anmodet
politikredsene om at gennemgå alle gældende retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser
mv., der indeholder kriterier for slutning af sager, dvs. henlæggelse og påtaleopgivelse af sager,
samt at gennemgå bemyndigelser og evt. andet materiale, hvor der er sket delegering af
kompetence fra anklagemyndigheden til andre i politiet.
Det skal i forbindelse med gennemgangen vurderes, om retningslinjerne mv. er inden for
rammerne af gældende ret, herunder retsplejeloven og retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen,
afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen. Såfremt politikredsene finder, at dette
ikke er tilfældet, skal det straks bringes i overensstemmelse hermed.
Når gennemgangen er foretaget, skal politikredsene indsende en redegørelse til de respektive
statsadvokater. Redegørelsen skal beskrive, hvad gennemgangen har givet anledning til, herunder
oplyse om eventuelle ændrede retningslinjer mv. Alle identificerede og gennemgåede
retningslinjer mv. skal medsendes til statsadvokaterne. Hvis der på baggrund af gennemgangen er
sket ændringer i retningslinjer mv., skal både nye og tidligere versioner medsendes.
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
Statsadvokaterne vil herefter foretage en gennemgang af redegørelserne og retningslinjerne mv.
samt oversende en samlet redegørelse og de pågældende retningslinjer mv. til Rigsadvokaten,
ligesom det i den forbindelse vil blive vurderet, om der er anledning til præcisering af til hvem og
hvilke sager, som kan delegeres til andre end anklagemyndighedens personale.
Rigsadvokaten afventer resultatet af denne undersøgelse. Henset til undersøgelsens omfang
forventes arbejdet først at kunne afsluttes efter sommerferien.
Det lokale actioncard med titlen ”Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt)” fra
Østjyllands Politi vil indgå i gennemgangen. I forbindelse med gennemgangen vil det således blive
vurderet af den lokale anklagemyndighed i politikredsen, og herefter statsadvokaten i Viborg samt af
Rigsadvokaten, om det konkrete actioncard er inden for rammerne af gældende ret, herunder
retsplejeloven samt retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen. I vurderingen vil spørgsmålet om delegering af kompetence ligeledes
indgå.
Som opfølgning på Justitsministeriets anmodning af 25. marts 2025 har Fyns Politi og Østjyllands
Politi desuden fremsendt udvalgte, interne retningslinjer til Statsadvokaten i Viborg. Disse er af
statsadvokaterne efterfølgende videresendt til Rigsadvokaten. Af retningslinjerne fremgår
delegation af afgørelseskompetence samt en række kriterier for slutning af sager, herunder
konkrete beløb. Det er således forventningen, at de pågældende retningslinjer vil indgå i
gennemgangen.
4.
Rigsadvokaten har den 26. marts 2025 endvidere anmodet Statsadvokaten i Viborg og
Statsadvokaten i København om at indhente bidrag fra Østjyllands Politi, Københavns Politi og Fyns
Politi for så vidt angår Justitsministeriets anmodning i relation til besvarelsen af spørgsmål nr. 312
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
For så vidt angår Østjyllands Politi, har Rigsadvokaten endvidere anmodet om, at politikredsen
oplyser baggrunden for politikredsens besvarelse til Rigsadvokaten og dermed Justitsministeriet
og Folketinget om, at der i politikredsen ikke eksisterer en grænse på 500.000 kr. i værdi for at få
en sag om økonomisk kriminalitet behandlet i kredsen.
Rigsadvokaten har endeligt anmodet om, at Østjyllands Politi redegør for den nærmere
sammenhæng mellem politikredsens bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg og det pågældende lokale actioncard, ligesom politikredsen bedes oplyse,
såfremt der er andet, der måtte være relevant at få oplyst til brug for besvarelsen.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
3007860_0005.png
5.
Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i København har den 2. og 4. april 2025 sendt
følgende oplysninger til Rigsadvokaten:
”Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i København har indhentet udtalelser fra
Østjyllands, Fyns og Københavns Politi.
Østjyllands Politi har oplyst følgende:
ӯstjyllands Politi kan i den forbindelse oplyse, at politikredsen i sit bidrag til
besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har
besvaret det stillede spørgsmål om, hvorvidt der eksisterer en beløbsgrænse på
500.000 kr. i værdi for at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet ved
Østjyllands Politi. Østjyllands Politi gentager for god ordens skyld, at der ikke i
politikredsen eksisterer en beløbsgrænse på 500.000 kr. i værdi for at få en sag
om økonomisk kriminalitet behandlet i politikredsen. En sådan beløbsgrænse
har aldrig eksisteret i Østjyllands Politi.
Østjyllands Politi har over en længere årrække oparbejdet en meget betydelig
beholdning af sager om økonomisk kriminalitet. På den baggrund og henset til
varetagelse af kredsens øvrige opgaver foretog politikredsens øverste ledelse
ultimo 2023 en strategisk prioritering med henblik på at styrke en række
beredskabsfunktioner samt allokere yderligere ressourcer til sagsbehandling af
sagsområdet økonomisk kriminalitet. Med henblik på at sikre en forsvarlig drift
i den samlede politioperative del af politikredsen blev der således med virkning
fra 1. marts 2024 allokeret yderligere medarbejdere til Afdelingen for
Økonomisk Kriminalitet. Grundet den aktuelle sikkerhedssituation og øvrige
prioriterede opgaver er det øverste ledelses vurdering, at politikredsen i 2024 og
2025 ikke har mulighed for at tilføje yderligere medarbejderressourcer til
sagsområdet økonomisk kriminalitet.
Formålet med allokering af yderligere medarbejdere til Afdelingen for
Økonomisk Kriminalitet var at få nedbragt politikredsens meget betydelige
sagsbeholdning på sagsområdet for økonomisk kriminalitet. Med henblik på at
sikre en effektiv anvendelse af politikredsens ressourcer besluttede politikredsen
i marts 2024 at delegere kompetence fra anklagemyndigheden til yderligere
udvalgte medarbejdere i politiet til i relevant omfang at kunne henlægge sager
om økonomisk kriminalitet. Det bemærkes – som det fremgår nedenfor – at
delegationen er begrænset til visse typer af sager og til visse medarbejdere.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
Østjyllands Politi kan endvidere oplyse, at politikredsen i overensstemmelse med
Rigsadvokatmeddelelsens
afsnit
om
Kvalitet
og
legalitet
i
straffesagsbehandlingen, pkt. 3.2., har udarbejdet en lokal vejledning om
afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af straffesager, hvori det er
angivet, i hvilke tilfælde kompetencen til bl.a. at henlægge visse straffesager er
uddelegeret fra anklagemyndigheden til politiet.
Det fremgår af pkt. 1.2.8 i den lokale vejledning, at chargeret politipersonale,
fagansvarlige, juridiske konsulenter og særligt uddannet politipersonale i
afdelingen for Økonomisk Kriminalitet har kompetence til at henlægge sager
efter retsplejelovens § 749 om økonomisk kriminalitet inkl. pengefalsk
(udgivelse, § 167) samt beslægtede forhold om dokumentfalsk (§ 171) og
identitetstyveri (§ 264 e) hvor hensynet til den mest hensigtsmæssige
anvendelse af politiets ressourcer ud fra en samlet konkret vurdering tilsiger, at
efterforskning ikke indledes eller standses. Dette skal ske ud fra en samlet
vurdering af følgende:
Om det ud fra de foreliggende efterforskningsmuligheder er realistisk, at en
efterforskning vil kunne føre til opklaring af sagen.
Den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer.
Om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller
sagsbehandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens betydning og
den straf, der i givet fald forventes idømt.
Kompetencen er i kredsens lokale vejledning – og i overensstemmelse med
Rigsadvokatmeddelelsens
afsnit
om
Kvalitet
og
legalitet
i
straffesagsbehandlingen, pkt. 3.2.3.3 – bl.a. begrænset til ikke at omfatte
alvorligere, herunder omfattende og mere komplicerede særlovssager og sager
om økonomisk kriminalitet, og sager hvor der skal ske påtaleopgivelse eller
meddeles tiltalefrafald efter retsplejelovens §§ 721-722 pga. ressourcemæssige
hensyn. I disse tilfælde vil det således – uanset sagens værdi – altid være
anklagemyndighedens kompetence at træffe afgørelse om, hvorvidt en sag kan
sluttes efter retsplejelovens § 749 eller § 721.
Det lokale actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024
projekt), hvor beløbet 499.999 kr. er nævnt i punkt 5, er udarbejdet i Østjyllands
Politis Afdeling for Økonomisk Kriminalitet. Actioncardet er en intern
operationalisering i Afdelingen for Økonomisk Kriminalitet af politikredsens
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
3007860_0007.png
lokale vejledning om afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af
straffesager og har til formål at støtte politiets sagsbehandling.
Actioncardet beskriver i punkt 1 de materielle regler i retsplejelovens § 749, stk.
1 og 2, herunder forskellen mellem stk. 1 og stk. 2. Actioncardet beskriver i punkt
2, 4, og 5 endvidere den lokale kompetencefordeling mellem anklagemyndighed
og politi i Østjyllands Politi ved henlæggelse af sager om økonomisk kriminalitet
med hjemmel i retsplejelovens § 749, stk. 1 og 2, herunder henlæggelse på
baggrund af den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer.
Endelig bekriver actioncardet i punkt 3 straffelovens § 89, og punkt 6 og 7
beskriver den praktiske procedure ved politiets udarbejdelse af en afgørelse om
henlæggelse af en sag på baggrund af den mest hensigtsmæssige anvendelse
af politiets ressourcer.
Anklagemyndigheden ved Østjyllands Politi har forud for udarbejdelse af
actioncardet vejledt afdelingen for Afdeling for Økonomisk Kriminalitet om, at
det typisk vil være anklagemyndighedens kompetence at slutte sager efter
retsplejelovens § 749, hvor der er tale om en mulig overtrædelse omfattet af
straffelovens § 286. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af
Kommenteret straffelov, speciel del, 12. udgave, side 721, at det – ud over
beskaffenheden af det begåede forhold – især er størrelsen af det tilegnede
beløb, som er bestemmende for, om et forhold er omfattet af straffelovens §
286, stk. 2. Det fremgår endvidere, at afgrænsningen mellem straffelovens §
285, stk. 1, og straffelovens § 286, stk. 2, svarende til et beløb på omkring
500.000 kr. svarer til den grænse, der er styrende for, om en skatte- eller
afgiftsunddragelse skal henføres under § 289. Beløbets størrelse er dog ikke
eneafgørende for, om forholdet henføres til § 285, stk. 1, eller § 286, stk. 2.
Anklagemyndighedens tilkendegivelse omtalt ovenfor er givet på baggrund af
en fortolkning af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen, pkt. 3.2.3.3, hvoraf fremgår, at en bemyndigelse til
særligt bemyndigede medarbejdere ikke kan omfatte alvorligere, herunder
omfattende og mere komplicerede særlovssager og sager om økonomisk
kriminalitet, jf. også kredsens vejledning refereret ovenfor.
Beløbsangivelsen på 499.999 kr. og henvisningerne til straffelovens § 286 i
ovennævnte actioncard skal for det første forstås som ét pejlemærke blandt
flere i vurderingen af, om det er anklagemyndigheden eller politiet, som har
afgørelseskompetence i overensstemmelse med ovennævnte delegerede
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
3007860_0008.png
kompetence. For det andet indgår det som i alle andre tilfælde som et moment
blandt flere i vurderingen af om en sag skal efterforskes, eller om en allerede
iværksat efterforskning skal indstilles.
Østjyllands Politi understreger, at der i hver enkel sag foretages en konkret
vurdering, herunder med vægtning af sagens karakter, grovhed og omfang.
Herunder indgår blandt andet momenter såsom sagsværdi, tabsstørrelse og
sagens alder. Hertil endvidere hvilken betydning det vil have, om der er tale om
et enkeltstående forhold, eller om der foreligger flere anmeldelser om lignende
forhold samt om en evt. mistænkt tidligere er straffet for lignende, idet dette vil
være strafskærpende under en straffesag. Det indebærer samlet, at Østjyllands
Politi også efterforsker samt rejser sigtelser og tiltaler i sager om økonomisk
kriminalitet, hvor sagens værdi er under 500.000 kr. Østjyllands Politi kan i
forlængelse heraf oplyse, at politikredsen også efter actioncardets udarbejdelse
løbende har rejst sigtelse og tiltale i en række sager, hvor sagens værdi har
været under 500.000 kr.
Endeligt kan Østjyllands Politi oplyse, at politikredsen er opmærksom på, at en
enkelt sætning i pkt. 7 i den oprindelige udgave af det lokale actioncard om
slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) kan give anledning
til misforståelser. Østjyllands Politi har tilpasset den relevante sætning.
Østjyllands Politi vil snarest foretage en gennemgang af alle relevante
actioncards, instrukser m.v. på sagsområdet økonomisk kriminalitet med
henblik på at sikre politikredsens lokale dokumenttyper er forståelige for alle
medarbejdere.”
Østjyllands Politi har oplyst, at den konkrete ændring i actioncardet med titlen
”Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt)” ikke vedrører afsnittet
om kompetencefordeling, herunder beløbet på de 499.999 kr., der fremgår af det
lokale actioncard.
Fyns Politi har til brug for redegørelsen bekræftet, at der som oplyst i tidligere
høringssvar, ikke hos Fyns Politi eksisterer en grænse på 500.000 kr. for at få en sag om
økonomisk kriminalitet behandlet i politikredsen.
Fyns Politi har herudover oplyst, at der i overensstemmelse med Rigsadvokatens
meddelelse om kvalitet og legalitet er delegeret kompetence til at træffe afgørelser i
straffesager til personale uden for anklagemyndigheden inden for nærmere bestemte
områder. I retningslinjerne om delegation af afgørelseskompetence (CAM1) er der i 2
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
3007860_0009.png
tilfælde nævnt en beløbsgrænse på 500.000 kr. Disse beløbsgrænser relaterer sig til
kriminalitetsområderne simpelt tyveri og brandsager og dermed ikke til økonomisk
kriminalitet eller til en grænse for at få en sag behandlet, men vedrører alene til hvem
der kan delegeres afgørelseskompetence, og hvilke sager som er omfattet af
delegationen.
Københavns Politi har oplyst, at Københavns Politis bidrag af 12. december 2024 til
brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 312 fra Folketingets Retsudvalg fortsat er
retvisende.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at alle sager omhandlende økonomisk
kriminalitet bliver vurderet konkret.
Københavns Politi har oplyst, at det – henset til tidsfristen – ikke har været muligt at
gennemgå alle lokale forskrifter, kompetenceregler mv. Københavns Politi er dog ikke
umiddelbart bekendt med, at der findes lokale forskrifter, kompetenceregler eller
lignende, der kan indeholde en beløbsgrænse på 500.000 kr. Københavns Politi har
bekræftet, at forbeholdet vedrører spørgsmålet om delegering af kompetence.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at der ikke i de aktuelt gældende
bemyndigelser i afdelingen for økonomisk kriminalitet er anført en beløbsgrænse på
500.000 kr.
Statsadvokaterne skal henvise til oplysningerne fra hhv. Fyns, Østjyllands, og
Københavns Politi, som alle har bekræftet, at der ikke eksisterer en grænse på 500.000
kroner i værdi for at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet i politikredsene.
At
der
optræder
beløbsgrænser
i
retningslinjer
for
delegation
af
afgørelseskompetence, kan ikke tages til udtryk for en grænse for at få en sag om
økonomisk kriminalitet behandlet, men vedrører til hvem der kan delegeres
afgørelseskompetence, og hvilke sager der kan delegeres.
Østjyllands Politi har oplyst, at man i marts 2024 besluttede at delegere kompetence
fra anklagemyndigheden til yderligere udvalgte medarbejdere i politiet til i relevant
omfang at kunne henlægge sager om økonomisk kriminalitet, og at der i
overensstemmelse med Rigsadvokatens Meddelelse om Kvalitet og legalitet blev
udarbejdet en lokal vejledning om afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af
straffesager. Det lokale ”actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer
(2024 projekt)”, hvor beløbet 499.999 kr. er nævnt i punkt 5, er udarbejdet i Østjyllands
Politis
Afdeling
for
Økonomisk
Kriminalitet.
Actioncardet
er
en
intern
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
operationalisering i Afdelingen for Økonomisk Kriminalitet af politikredsens lokale
vejledning om afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af straffesager og har
til formål at støtte politiets sagsbehandling. Herudover har Østjyllands Politi
understreget, at der i hver enkel sag foretages en konkret vurdering, herunder med
vægtning af sagens karakter, grovhed og omfang. Herunder indgår blandt andet
momenter såsom sagsværdi, tabsstørrelse og sagens alder, ligesom Østjyllands Politi
har oplyst, at politikredsen også efter actioncardets udarbejdelse løbende har rejst
sigtelse og tiltale i en række sager, hvor sagens værdi har været under 500.000 kr.
På baggrund heraf, og hvad Østjyllands Politi i øvrigt har oplyst, er det også
Statsadvokaten i Viborgs opfattelse, at der ikke har eksisteret en grænse på 500.000
kroner i værdi for at få en sag om økonomisk kriminalitet behandlet i politikredsen.
Statsadvokaten i Viborg har i øvrigt noteret sig, at Østjyllands Politi har tilpasset en
sætning i actioncardet, som kunne give anledning til misforståelser, og at politikredsen
snarest vil foretage en gennemgang af alle relevante actionscards m.v. på sagsområdet
økonomisk kriminalitet med henblik på at sikre, at politikredsens lokale
dokumenttyper er forståelige for alle medarbejdere.
Herudover bemærker statsadvokaterne, at Rigsadvokaten på baggrund af en
anmodning fra Justitsministeriet har anmodet politidirektørerne om at foretage en
gennemgang i samtlige politikredse af alle actioncards, retningslinjer og vejledninger,
som indeholder kriterier for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, samt
bemyndigelser og andet materiale, hvor der er sket delegering af kompetence fra
anklagemyndigheden til andre i politiet. Det skal i den forbindelse vurderes, om
retningslinjerne mv. er inden for rammerne af gældende ret, herunder retsplejeloven
samt retningslinjerne i Rigsadvokatens Meddelelse, afsnittet om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen. Statsadvokaterne vil i den forbindelse foretage en
gennemgang af redegørelserne fra politikredsene, og herunder vurdere om
gennemgangen giver anledning til præcisering af til hvem og hvilke sager, som kan
delegeres til andre end anklagemyndighedens personale.”
Med venlig hilsen
Jan Reckendorff
Rigsadvokat
10