Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3007856_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-04909
3699077
Besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
Spørgsmål nr. 963 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan og med hvilken vægt
økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den
periode, ”Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-
projekt)” har været brugt, og vil ministeren ligeledes redegøre
for, om der ingen økonomiske grænser har været overhovedet
for efterforskning af it-økonomisk kriminalitet?”
Svar:
1.
Der henvises til REU Alm. del – Bilag nr. 203 (folketingsåret 2024-25)
om Rigsadvokatens opfølgning på oplysninger afgivet til Folketinget om
anvendelse af beløbsgrænser i forbindelse med henlæggelse af sager om
økonomisk kriminalitet.
Det fremgår bl.a. af s. 8 i opfølgningen, at Østjyllands Politi har oplyst, at
der i hver enkelt sag foretages en konkret vurdering, herunder med vægtning
af sagens karakter, grovhed og omfang, og at der bl.a. indgår momenter
såsom sagsværdi, tabsstørrelse og sagens alder. Det fremgår endvidere, at
der endvidere indgår i vurderingen, om der er tale om et enkeltstående
forhold, eller om der foreligger flere anmeldelser om lignende forhold samt
om en evt. mistænkt tidligere er straffet for lignende, idet dette vil være
strafskærpende under en straffesag. Det indebærer samlet, at Østjyllands
Politi også efterforsker samt rejser sigtelser og tiltaler i sager om økonomisk
kriminalitet, hvor sagens værdi er under 500.000 kr. Endelig fremgår det, at
Østjyllands Politi også efter actioncardets udarbejdelse løbende har rejst
sigtelse og tiltale i en række sager, hvor sagens værdi har været under
500.000 kr.
Der henvises derudover til Justitsministeriets besvarelse af 26. juni 2024 af
spørgsmål nr. 1046 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg samt det
fortrolige bilag til besvarelsen, som var vedlagt Justitsministeriets
besvarelse af 16. januar 2025 af spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
2.
Som jeg flere gange har tilkendegivet, tager jeg den kritik, der har været
rejst af politiets henlæggelsespraksis meget alvorligt. Jeg har derfor også
iværksat en række undersøgelsesspor i anledning af kritikken, og det rejste
spørgsmål vil indgå heri. Jeg vil naturligvis dele resultaterne af
undersøgelserne med Folketinget.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
Jeg har således for det første, som også anført ovenfor, bedt Rigsadvokaten
om at sørge for, at der foretages en gennemgang og et kvalitetstjek af alle
action cards og vejledninger om henlæggelse af sager i samtlige
politikredse. Politikredsene kommer til at stille alt relevant materiale til
rådighed for gennemgangen. Resultaterne af Rigsadvokatens undersøgelse
vil blive delt med Folketinget.
Jeg har derudover bedt Rigsadvokaten om, at der iværksættes en
tilsynsundersøgelse, hvor første fase af tilsynsundersøgelsen afsluttes inden
sommerferien. Den første fase af tilsynsundersøgelsen har fokus på sager
om bl.a. simpel vold, grov vold og voldtægt. Resultaterne vil blive oversendt
til Folketinget inden sommerferien, og erfaringerne vil indgå i det videre
arbejde med forhandlingerne om en ny flerårsaftale for politiets og
anklagemyndighedens økonomi. Anden fase af undersøgelsen vil omfatte
sager om grov økonomisk kriminalitet og menneskehandel og vil kunne
iværksættes efter sommerferien. De nærmere rammer for den anden fase vil
blive fastlagt, når undersøgelsens første fase er afsluttet.
Jeg har også noteret mig, at Rigsrevisionen – på baggrund af en anmodning
fra statsrevisorerne – er i gang med en undersøgelse af politiets praksis med
henlæggelser. Jeg bakker naturligvis op om, at statsrevisorerne har anmodet
Rigsrevisionen om at iværksætte en undersøgelse af politiets henlæggelse af
sager. Politiet og anklagemyndigheden kommer selvsagt til at stille alt
materiale til rådighed for Rigsrevisionen, herunder også alle action cards og
vejledninger, og vil i øvrigt bidrage fuldt ud til undersøgelsens
gennemførelse.
Jeg har endvidere bedt Justitsministeriet om at meddele Rigsrevisionen, at
jeg som minister meget gerne ser, at betjentene bliver spurgt om deres
opfattelse af sagen, og at jeg mener, at det vil være naturligt og rigtigt at
foretage spørgeskemaundersøgelsen som led i den undersøgelse, som
Rigsrevisionen har igangsat på foranledning af statsrevisorerne.
Jeg forventer desuden, at politiets prioritering af sager bliver et centralt tema
under de kommende forhandlinger om en ny flerårsaftale for politiet og
anklagemyndigheden. Jeg synes, at det er oplagt, at vi i den sammenhæng
på ny ser på styringen af politiet og anklagemyndigheden, og at vi i øvrigt
drøfter politiets og anklagemyndighedens sagsbehandling og ressourcer.
Det er drøftelser, som jeg ser frem til at have med Folketingets partier,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvordan og med hvilken vægt økonomi er indgået i arbejdet med henlæggelser og påtaler i den periode, Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024-projekt) har været brugt
herunder at høre de konkrete forslag fra Folketingets partier til, hvordan vi
kan styrke politiet og anklagemyndigheden.
Side 4/4