Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3008747_0001.png
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 867
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-04378
3686484
Besvarelse af spørgsmål nr. 867 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 867 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om det er i overensstemmelse med sandhedspligten, offentlighedsloven, forvaltningsretten eller andre IKKE at oplyse om, at der var et actioncard
Spørgsmål nr. 867 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - spørgsmål 509
redegøre for, om man i forbindelse med besvarelsen spurgte
politikredsene til actionscards, instrukser m.v., som ønsket af
spørger, samt hvorfor man valgte at svare alene med reference
til Rigsadvokaten? Spørgsmålet skal besvares senest 2 dage
forud
for besvarelsen af samrådsspørgsmål AG.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten er ansvarlig for Rigsadvokatmeddelelsen, der
er det samlede dokument for Rigsadvokatens retningslinjer til
anklagemyndigheden. Rigsadvokatmeddelelsen er offentlig
tilgængelig på Anklagemyndighedens Vidensbase. Vidensbasen
indeholder bl.a. også retspraksis i form af udvalgte domme,
kendelser og andre afgørelser på straffesagsområdet samt
praksisoversigter, videnspakker og redegørelser inden for
anklagemyndighedens sagsområder.
Ud over de centrale retningslinjer i Rigsadvokatmeddelelsen
skal der være lokale retningslinjer i politikredsene, som sikrer
en effektiv kvalitets- og legalitetskontrol samt et effektivt
samarbejde mellem anklagere og politipersonale baseret på en
klar rollefordeling. Disse retningslinjer udarbejdes lokalt i de
enkelte politikredse.
Rigsadvokaten bemærker, at anklagemyndigheden ved
tilrettelæggelsen og prioriteringen af straffesagsbehandlingen
skal medinddrage de overordnede mål, der er fastsat af
Justitsministeriet og i eventuelle flerårsaftaler for politiet og
anklagemyndigheden samt af Rigsadvokaten, herunder i
strategier og mål for anklagemyndigheden.
Rigsadvokaten kan endvidere oplyse, at Justitsministeriet på
baggrund af den seneste tids rejste kritik af politiets
sagsbehandling vedrørende henlæggelse af sager den 1. april
2025 har anmodet Rigsadvokaten om at sikre, at der sker en
gennemgang af alle actioncards, retningslinjer mv., der
indeholder kriterier for henlæggelser og slutning af sager.
Rigsadvokaten har samme dag sendt en anmodning ud til alle
politidirektører og anmodet politikredsene om at gennemgå alle
gældende retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om det er i overensstemmelse med sandhedspligten, offentlighedsloven, forvaltningsretten eller andre IKKE at oplyse om, at der var et actioncard
mv., der indeholder kriterier for slutning af sager, dvs.
henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, samt at gennemgå
bemyndigelser og evt. andet materiale, hvor der er sket
delegering af kompetence fra anklagemyndigheden til andre i
politiet.
Det skal i forbindelse med gennemgangen vurderes, om
retningslinjerne mv. er inden for rammerne af gældende ret,
herunder
retsplejeloven
og
retningslinjerne
i
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen. Såfremt politikredsene finder, at dette
ikke er tilfældet, skal det straks bringes i overensstemmelse
hermed.
Når gennemgangen er foretaget, skal politikredsene indsende en
redegørelse til de respektive statsadvokater. Redegørelsen skal
beskrive, hvad gennemgangen har givet anledning til, herunder
oplyse om eventuelle ændrede retningslinjer mv. Alle
identificerede og gennemgåede retningslinjer mv. skal
medsendes til statsadvokaterne. Hvis der på baggrund af
gennemgangen er sket ændringer i retningslinjer mv., skal både
nye og tidligere versioner medsendes.
Statsadvokaterne vil herefter foretage en gennemgang af
redegørelserne og retningslinjerne mv. samt oversende en
samlet redegørelse og de pågældende retningslinjer mv. til
Rigsadvokaten, ligesom det i den forbindelse vil blive vurderet,
om der er anledning til præcisering af til hvem og hvilke sager,
som kan delegeres til andre end anklagemyndighedens
personale.
Rigsadvokaten afventer resultatet af denne undersøgelse.
Henset til undersøgelsens omfang forventes arbejdet først at
kunne afsluttes efter sommerferien.”
2.
Som jeg flere gange har tilkendegivet, tager jeg den kritik, der har været
rejst af politiets henlæggelsespraksis meget alvorligt. Jeg har derfor også
iværksat en række undersøgelsesspor i anledning af kritikken, og det rejste
spørgsmål vil indgå heri. Jeg vil naturligvis dele resultaterne af
undersøgelserne med Folketinget.
Jeg har således for det første, som også anført ovenfor, bedt Rigsadvokaten
om at sørge for, at der foretages en gennemgang og et kvalitetstjek af alle
action cards og vejledninger om henlæggelse af sager i samtlige
politikredse. Resultaterne af Rigsadvokatens undersøgelse vil blive delt med
Folketinget.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om det er i overensstemmelse med sandhedspligten, offentlighedsloven, forvaltningsretten eller andre IKKE at oplyse om, at der var et actioncard
Jeg har derudover bedt Rigsadvokaten om, at der iværksættes en
tilsynsundersøgelse, hvor første fase af tilsynsundersøgelsen afsluttes inden
sommerferien. Den første fase af tilsynsundersøgelsen har fokus på sager
om bl.a. simpel vold, grov vold og voldtægt. Resultaterne vil blive oversendt
til Folketinget inden sommerferien, og erfaringerne vil indgå i det videre
arbejde med forhandlingerne om en ny flerårsaftale for politiets og
anklagemyndighedens økonomi. Anden fase af undersøgelsen vil omfatte
sager om grov økonomisk kriminalitet og menneskehandel og vil kunne
iværksættes efter sommerferien. De nærmere rammer for den anden fase vil
blive fastlagt, når undersøgelsens første fase er afsluttet.
Jeg har også noteret mig, at Rigsrevisionen – på baggrund af en anmodning
fra statsrevisorerne – er i gang med en undersøgelse af politiets praksis med
henlæggelser. Jeg bakker naturligvis op om, at statsrevisorerne har anmodet
Rigsrevisionen om at iværksætte en undersøgelse af politiets henlæggelse af
sager. Politiet og anklagemyndigheden kommer selvsagt til at stille alt
materiale til rådighed for Rigsrevisionen, herunder også alle action cards og
vejledninger.
Jeg har endvidere bedt Justitsministeriet om at meddele Rigsrevisionen, at
jeg som minister meget gerne ser, at betjentene bliver spurgt om deres
opfattelse af sagen, og at jeg mener, at det vil være naturligt og rigtigt at
foretage spørgeskemaundersøgelsen som led i den undersøgelse, som
Rigsrevisionen har igangsat på foranledning af statsrevisorerne.
Jeg forventer desuden, at politiets prioritering af sager bliver et centralt tema
under de kommende forhandlinger om en ny flerårsaftale for politiet og
anklagemyndigheden. Jeg synes, at det er oplagt, at vi i den sammenhæng
på ny ser på styringen af politiet og anklagemyndigheden, og at vi i øvrigt
drøfter politiets og anklagemyndighedens sagsbehandling og ressourcer.
Det er drøftelser, som jeg ser frem til at have med Folketingets partier,
herunder at høre de konkrete forslag fra Folketingets partier til, hvordan vi
kan styrke politiet og anklagemyndigheden.
Side 4/4