Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3043280_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. juni 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-04904
3699048
Besvarelse af spørgsmål nr. 959 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 959 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om for Østjyllands Politi foretage den gruppering som ønsket i REU alm. del – spørgsmål 304
3043280_0002.png
Spørgsmål nr. 959 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet spørger ved fra politibetjente, at det ikke
kræver en stor og manuel gennemgang at opgøre og gruppere
henlæggelser, for Østjyllands Politi foretage den gruppering
som ønsket i REU alm. del – spørgsmål 304, men for de
måneder actioncardet ”Slutning af økonomiske sager på
ressourcer (2024-projekt)” har været i brug samt for en lignende
periode fra året før, jf. REU alm. del– svar på spørgsmål 304?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har trukket data fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) om antallet af henlæggelser efter retsplejelovens §
749 i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet i Østjyllands
Politi fordelt på intervallerne 0 kr. – 8.000 kr., 8.001 kr. –
499.999 kr. og sager med en værdi på 500.000 kr. eller derover.
Rigsadvokaten bemærker, at begrundelsen for henlæggelsen
ikke registreres i POLSAS.
Rigsadvokaten bemærker endvidere, at datakvaliteten
vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS afhænger
af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i
så fald om det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om
beløbet justeres, hvis efterforskningen af sagen har ført til
ændringer i beløbets størrelse. Der tages endvidere forbehold for
indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved anmeldelser
om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke
nødvendigvis afspejler forurettedes faktiske tab.
Tabel 1. Antal henlæggelser efter retsplejelovens § 749 i sager om it-relateret økonomisk
kriminalitet i Østjyllands Politi
2023
2024
2025*
0 kr. - 8.000 kr.
8.001 kr. - 499.999 kr.
500.000 kr. eller derover
Værdi ikke angivet
Samlet
1.923
502
21
98
2.544
2.512
1.352
14
131
4.009
758
393
6
32
1.189
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om for Østjyllands Politi foretage den gruppering som ønsket i REU alm. del – spørgsmål 304
Det bemærkes, at datakvaliteten vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS
afhænger af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i så fald om
det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om beløbet justeres, hvis
efterforskningen af sagen har ført til ændringer i beløbets størrelse. Der tages
endvidere forbehold for indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved
anmeldelser om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke nødvendigvis
afspejler forurettedes faktiske tab.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journalnumre,
som angiver særskilte lovovertrædelser.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager vedrørende økonomisk
kriminalitet oprettet i Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK), tidligere
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK).
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt udviklede
modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-identificerede fejl end
ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel. Data i tabellen er således
forbundet med betydelig usikkerhed.
*Data er opdateret den 31. maj 2025.
Side 3/3