Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3057165_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-04902
3699008
Besvarelse af spørgsmål nr. 958 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 958 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
3057165_0002.png
Spørgsmål nr. 958 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for henholdsvis Østjyllands
Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk
kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024
samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr., vil
ministeren i en anden tabel ligeledes redegøre for henlæggelser
og påtaleopgivelser procentvis for hver måned for sager op til
499.999 kr. for årene 2024 og 2025, og vil ministeren i en tredje
tabel for 2024 og 2025 angive henlæggelser og påtaleopgivelser
i en ratio mellem henlæggelser/påtaleopgivelser og
tiltalerejsninger for sager op til 499.999 kr.?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis henvise til ministeriets besvarelse af
14. februar 2025 af spørgsmål nr. 445 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, hvor Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) over antallet af anmeldelser samt
henlæggelser efter retsplejelovens § 749 vedrørende it-relateret økonomisk
kriminalitet i perioden fra 2018-2024 opdelt pr. politikreds, jf. tabel 1
nedenfor. Følgende fremgår bl.a. af tabel 1:
Tabel 1. Antal anmeldelser og henlæggelser vedrørende it-relateret økonomisk
kriminalitet i LCIK og NCIK, fordelt på år og politikreds (opgjort på sager)
Sagstrin
Politikreds
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Anmeldels Østjyllands
198 2375 2194 2441 2392 1970 1455
er
Politi
Henlæggel Østjyllands
-
62
182
305 1055 2543 4065
ser
Politi
Bemærkninger
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der eksempelvis kan forekomme
efterregistreringer.
Data er opdateret den 18. januar 2025.
Anmeldelser og henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af
unikke journalnumre, som angiver særskilte lovovertrædelser. Anmeldelser og
henlæggelser er periodiseret efter, hvornår der i pågældende sag er foretaget
anmeldelse og sagen er henlagt. Der vil være en periodevis forskydning af data, da
eksempelvis antallet af henlæggelser i 2021 kan vedrøre sager anmeldt i 2020.
For anmeldelser og henlæggelser er it-relateret økonomisk kriminalitet defineret som
sager vedrørende økonomisk kriminalitet oprettet i LCIK (nu NCIK).
Side 2/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
3057165_0003.png
Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Rigsadvokaten har trukket data fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) over antallet af henlæggelser
efter retsplejelovens § 749 samt påtaleopgivelser efter
retsplejelovens § 721 for it-relateret økonomisk kriminalitet i
Østjyllands Politi i perioden 2019 til 2025. Henlæggelserne er
fordelt på registreret sagsværdi i intervaller samt på de enkelte
år i perioden 2019-2025, jf. tabel 1 nedenfor.
Rigsadvokaten bemærker hertil, at it-relateret økonomisk
kriminalitet er defineret som sager, der er anmeldt til det
Nationale Center for IT-Kriminalitet (NCIK), som blev oprettet
i december 2018. I opgørelsen indgår der således ikke
henlæggelser og påtaleopgivelser om it-relateret økonomisk
kriminalitet i Østjyllands Politi i 2018.
Rigsadvokaten bemærker endvidere, at datakvaliteten
vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS afhænger
af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i
så fald om det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om
beløbet justeres, hvis efterforskningen af sagen har ført til
ændringer i beløbets størrelse. Der tages endvidere forbehold for
indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved anmeldelser
om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke
nødvendigvis afspejler forurettedes faktiske tab.
Tabel 1. Antal henlæggelser efter retsplejelovens § 749, påtaleopgivelser efter § 721 samt tiltaler
i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet i Østjyllands Politi fordelt på registreret
sagsværdi
2019
Henlæggelser (0 kr. - 499.999 kr.)
Henlæggelser
(+500.000 kr.)
Henlæggelser
(Ikke angivet værdi)
Påtaleopgivelser
(0 kr. - 499.999 kr.)
Påtaleopgivelser
(+500.000 kr.)
Påtaleopgivelser
(Ikke angivet værdi)
Tiltaler
(0 kr. - 499.999 kr.)
Tiltaler
50
1
11
2020
139
2
41
2021
287
2
16
2022
983
2
70
2023
2.420
21
98
2024
3.835
14
131
2025*
1.209
7
34
11
0
0
30
0
1
99
1
3
100
0
2
69
0
9
131
1
15
21
0
2
262
0
1081
0
879
5
906
1
565
0
523
0
89
0
Side 3/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
3057165_0004.png
(+500.000 kr.)
Tiltaler
(Ikke angivet værdi)
10
34
39
979
35
50
3
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Det bemærkes, at datakvaliteten vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS
afhænger af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i så fald om
det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om beløbet justeres, hvis
efterforskningen af sagen har ført til ændringer i beløbets størrelse. Der tages
endvidere forbehold for indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved
anmeldelser om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke nødvendigvis
afspejler forurettedes faktiske tab.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journalnumre,
som angiver særskilte lovovertrædelser. Påtaleopgivelser og tiltaler er opgjort efter
antal forhold. Det vil sige efter antal særskilte lovovertrædelser, hvortil der er knyttet
én gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere gerningspersoner
tælles som to eller flere forhold.
For henlæggelser er it-relateret økonomisk kriminalitet defineret som sager
vedrørende økonomisk kriminalitet oprettet i Nationalt Center for It-Kriminalitet
(NCIK), tidligere Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet
(LCIK). For påtaleopgivelser anvendes en udvidet definition af it-relateret økonomisk
kriminalitet. Definitionen er forhold inden for sagsområderne økonomisk
kriminalitet, tyveri og øvrig straffelov, og hvor enten forholdet eller sagens
hovedforhold er oprettet i LCIK (nu NCIK).
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt udviklede
modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-identificerede fejl end
ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel. Data i tabellen er således
forbundet med betydelig usikkerhed.
*Data er opdateret den 21. juni 2025.
Rigsadvokaten har desuden trukket data fra POLSAS
vedrørende antallet af henlæggelser, påtaleopgivelser og tiltaler
med på samme vis for hver måned i perioden 2024 og 2025. Der
henvises til tabel 1 i vedlagte bilag 1.
Herudover har Rigsadvokaten beregnet andelen af henholdsvis
henlæggelser, påtaleopgivelser og tiltaler i forhold til det
samlede antal af henlæggelser, påtaleopgivelser og tiltaler for it-
relateret økonomisk kriminalitet i det pågældende år i
Østjyllands Politi i tabel 3 nedenfor.
Tabel 3. Andelen af henlæggelser efter retsplejelovens § 749, påtaleopgivelser efter § 721 samt
tiltaler i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet i Østjyllands Politi fordelt på år
2019
Henlæggelser
18 pct.
2020
2021
2022
2023
2024
2025*
14 pct. 23 pct. 35 pct. 79 pct. 85 pct. 92 pct.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
3057165_0005.png
Påtaleopgivelser
Tiltaler
3 pct.
79 pct.
2 pct.
8 pct.
3 pct.
2 pct.
3 pct.
2 pct.
7 pct.
84 pct. 69 pct. 62 pct. 19 pct. 12 pct.
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journalnumre,
som angiver særskilte lovovertrædelser. Påtaleopgivelser og tiltaler er opgjort efter
antal forhold. Det vil sige efter antal særskilte lovovertrædelser, hvortil der er knyttet
én gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere gerningspersoner
tælles som to eller flere forhold.
For henlæggelser er it-relateret økonomisk kriminalitet defineret som sager
vedrørende økonomisk kriminalitet oprettet i Nationalt Center for It-Kriminalitet
(NCIK), tidligere Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet
(LCIK). For påtaleopgivelser anvendes en udvidet definition af it-relateret økonomisk
kriminalitet. Definitionen er forhold inden for sagsområderne økonomisk
kriminalitet, tyveri og øvrig straffelov, og hvor enten forholdet eller sagens
hovedforhold er oprettet i LCIK (nu NCIK).
*Data er opdateret den 21. juni 2025.
Endelig har Rigsadvokaten opgjort henlæggelses- og
tiltaleprocenten i Østjyllands Politi i sager om it-relateret
økonomisk kriminalitet fordelt på sager med en registreret værdi
på 0 kr. til 499.999 kr., jf. tabel 4 og 5 nedenfor.
Henlæggelsesprocenten i tabel 4 er beregnet som andelen af
henlæggelser ud af det samlede antal behandlede anmeldelser i
samme periode, dvs. andelen af henlagte sager ud af det samlede
antal sager med rejst sigtelse. Det bemærkes, at anmeldelserne
ikke nødvendigvis er fra det pågældende år, hvor sagen enten er
henlagt eller har ført til sigtelse.
Tiltaleprocenten i tabel 5 er beregnet som andelen af tiltaler ud
af det samlede antal behandlede sigtelser i anklagemyndigheden
i samme periode, dvs. forhold med rejst tiltale eller
påtaleopgivne forhold.
Tabel 4. Henlæggelsesprocenten i Østjyllands Politi i sager om it-relateret økonomisk
kriminalitet fordelt på sager med en registreret værdi på 0 kr. - 499.999kr.
2019
Henlæggelsesprocent
8 pct.
2020
22 pct.
2021
24 pct.
2022
72 pct.
2023
82 pct.
2024
88 pct.
2025*
84 pct.
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelserne er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at
opgørelserne ikke er endelige. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af
Side 5/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
3057165_0006.png
tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelserne, idet der f.eks. kan
forekomme efterregistreringer.
Det bemærkes, at datakvaliteten vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS
afhænger af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i så fald om
det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om beløbet justeres, hvis
efterforskningen af sagen har ført til ændringer i beløbets størrelse. Der tages
endvidere forbehold for indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved
anmeldelser om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke nødvendigvis
afspejler forurettedes faktiske tab.
Henlæggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journalnumre,
som angiver særskilte lovovertrædelser. Påtaleopgivelser er opgjort efter antal
forhold. Det vil sige efter antal særskilte lovovertrædelser, hvortil der er knyttet én
gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere gerningspersoner tælles
som to eller flere forhold.
Henlæggelsesprocenten er beregnet som andelen af henlæggelser ud af det samlede
antal behandlede anmeldelser i samme periode, dvs. henlagte sager samt sager med
rejst sigtelse.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager vedrørende økonomisk
kriminalitet oprettet i Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK), tidligere
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK).
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt udviklede
modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-identificerede fejl end
ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel. Data i tabellen er således
forbundet med betydelig usikkerhed.
*Data er opdateret den 21. juni 2025.
Tabel 5. Tiltaleprocenten i Østjyllands Politi i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet
fordelt på sager med en registreret værdi på 0 kr. - 499.999kr.
2019
Tiltaleprocent
96 pct.
2020
97 pct.
2021
90 pct.
2022
90 pct.
2023
89 pct.
2024
80 pct.
2025*
81 pct.
Bemærkninger:
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelserne er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at
opgørelserne ikke er endelige. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af
tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelserne, idet der f.eks. kan
forekomme efterregistreringer.
Det bemærkes, at datakvaliteten vedrørende værdifeltet i anmeldelsesfeltet i POLSAS
afhænger af, om politiet har foretaget registrering i det angivne felt, og i så fald om
det oplyste beløbs størrelse er korrekt, herunder om beløbet justeres, hvis
efterforskningen af sagen har ført til ændringer i beløbets størrelse. Der tages
endvidere forbehold for indtastningsfejl. Værdifeltet skal også benyttes ved
anmeldelser om forsøg. Det skal desuden bemærkes, at værdifeltet ikke nødvendigvis
afspejler forurettedes faktiske tab.
Tabel 4 er opgjort efter antal forhold. Det vil sige efter antal særskilte
lovovertrædelser, hvortil der er knyttet én gerningsperson. Det betyder, at en
lovovertrædelse med flere gerningspersoner tælles som to eller flere forhold.
Tiltaleprocenten er tilsvarende beregnet som andelen af tiltaler ud af det samlede antal
behandlede sigtelser i anklagemyndigheden i sammen periode, dvs. forhold med rejst
tiltale eller påtaleopgivede forhold.
Til beregning af tiltaleprocenten anvendes en udvidet definition af it-relateret
økonomisk kriminalitet. Definitionen er forhold inden for sagsområderne økonomisk
Side 6/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
kriminalitet, tyveri og øvrig straffelov, og hvor enten forholdet eller sagens
hovedforhold er oprettet i Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK), tidligere
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK).
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt udviklede
modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-identificerede fejl end
ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel. Data i tabellen er således
forbundet med betydelig usikkerhed.
*Data er opdateret den 21. juni 2025.
2.
Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i Viborg om at
indhente en udtalelse fra Østjyllands Politi.
Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at Østjyllands Politi bl.a. har
oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har over for Østjyllands Politi oplyst, at
datatrækket fra POLSAS indeholder bl.a. sager fra
NCIK/LCIK, som er blevet visiteret til Østjyllands Politi.
Det er som følge heraf Østjyllands Politis antagelse, at den
markante stigning i henlæggelsesprocenten fra henholdsvis
2019 til 2020 og 2021 til 2022 delvist kan begrundes heri.
Østjyllands Politi kan i forhold til stigningen i antallet af
henlæggelser fra 2023 til 2024 oplyse, at politikredsen over
en længere årrække havde oparbejdet en meget betydelig
beholdning af sager om økonomisk kriminalitet. På den
baggrund og henset til varetagelse af kredsens øvrige
opgaver foretog politikredsens øverste ledelse ultimo 2023
en strategisk prioritering med henblik på at styrke en række
beredskabsfunktioner samt allokere yderligere ressourcer
til sagsbehandling af sagsområdet økonomisk kriminalitet.
Med henblik på at sikre en forsvarlig drift i den samlede
politioperative del af politikredsen blev der således med
virkning fra 1. marts 2024 allokeret yderligere
medarbejdere til Afdelingen for Økonomisk Kriminalitet.
Formålet med allokering af yderligere medarbejdere til
Afdelingen for Økonomisk Kriminalitet var at få nedbragt
politikredsens meget betydelige sagsbeholdning på
sagsområdet for økonomisk kriminalitet. Med henblik på at
sikre en effektiv anvendelse af politikredsens ressourcer
besluttede politikredsen i august 2024 at delegere
yderligere kompetence fra anklagemyndigheden til
udvalgte medarbejdere i politiet til efter en konkret
vurdering at henlægge sager om økonomisk kriminalitet.
Det er som følge heraf Østjyllands Politis vurdering, at
stigningen i antal henlæggelser fra 2023 til 2024 skyldes
denne opnormering af medarbejdere, hvis formål var at
nedbringe sagsbeholdningen.
Side 7/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om Østjyllands Politikreds’ henlæggelser og påtaleopgivelser for it-økonomisk kriminalitet opgjort i procenter for hver af årene 2018-2024 samt 2025 til dags dato for sager op til 499.999 kr.
Det bemærkes i forlængelse af ovenstående, at
Rigspolitiets bidrag til Justitsministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål 967 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg indeholder en opgørelse over anmeldelser og
sigtelser vedrørende økonomisk kriminalitet i Østjyllands
Politi i 2024. Opgørelsen viser, at politikredsen i 2024
rejste i alt 2.406 sigtelser på gerningskoder indeholdt i
sagsområdet ”Økonomisk kriminalitet” grupperet efter
beløbets værdi.””
Side 8/8