Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3018476_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025-2684
Doknr.
10773276
Dato
12-05-2025
Folketingets Retsudvalg har d. 11. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 944
(alm. del) til justitsministeren. Social- og boligministeren har overtaget
spørgsmålet, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 944:
”Vil ministeren oplyse, i hvilken grad de sociale myndigheder kender til de
pågældende unge og deres familier, og herunder i hvilken grad de har været
involveret bl.a. med kommunale foranstaltninger, idet der henvises til TV 2
Nyheder den 10. april 2025 med overskriften “Politi anholder eller tilbageholder
13 børn og unge”?”
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg alene kender den omtalte sag fra
medierne. Jeg kan samtidig oplyse, at det er kommunerne, der har ansvaret for
at iværksætte relevante sociale indsatser for børn, unge og deres familier ud
fra en konkret individuel vurdering. Jeg har som minister derfor generelt ikke
viden om konkrete kommuners konkrete indsatser overfor konkrete børn og
unge. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at jeg tager det meget alvorligt,
når sådanne sager dukker op. Den kriminelle adfærd, som de unge har udvist,
er på ingen måde i orden.
Helt generelt kan jeg oplyse, at kommunerne har en række forpligtelser i
medfør af barnets lov, som skal bidrage til, at kommunerne bliver
opmærksomme på børn og unge, der kan have behov for hjælp og støtte efter
barnets lov.
Det følger således af barnets lov § 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal føre
tilsyn med de forhold, hvorunder alle børn og unge under 18 år samt
kommende forældre i kommunen lever. Tilsynsforpligtelse efter denne
bestemmelse er af generel karakter og indebærer derfor en pligt for
kommunalbestyrelsen til at interessere sig for alle de forhold, der har betydning
for kommende forældres og børn og unges livsbetingelser i lokalområdet.
Kommunen er ansvarlig for at yde støtte til børn og unge samt deres familier,
som har behov for særlig støtte. Støtten skal sikre børn og unges
opvækstvilkår, så de kan opnå samme muligheder for personlig udvikling,
sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Kommunen skal være opmærksom på, om der i kommunen befinder sig et
konkret barn eller en ung, som kan have brug for støtte. Hvis et barn eller en
ung antages at have behov for støtte, har kommunen pligt til at sikre, at der
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 944: Spm. om i hvilken grad de sociale myndigheder kender til de pågældende unge og deres familier
3018476_0002.png
foretages en screening efter barnets lov § 18, afdækning efter barnets lov § 19
eller en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges forhold efter
barnets lov §§ 20-23 med henblik på at afdække barnets og familiens
ressourcer såvel som problemer.
Kommunalbestyrelsens valg af indsats skal derfor altid bero på en konkret
individuel vurdering og tage udgangspunkt i det enkelte barn eller den enkelte
unges særlige behov for støtte. Hvor nogle børn og unge har brug for en tidlig
forebyggende indsats efter barnets lov §§ 30-31, vil andre børn og unge have
brug for mere omfattende støtte i form af en støttende indsats efter barnets lov
§ 32 eller en anbringelse efter barnets lov §§ 46-47.
Derudover kan jeg oplyse, at alle offentlige ansatte, herunder medarbejdere i
politiet, har skærpet underretningspligt. Det følger således af barnets lov § 133,
at personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette
kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får
kendskab til eller grund til at antage, at 1) et barn eller en ung under 18 år kan
have behov for særlig støtte efter denne lov, 2) et barn umiddelbart efter
fødslen kan få behov for særlig støtte efter denne lov på grund af de
kommende forældres forhold, 3) et barn eller en ung under 18 år kan have
behov for særlig støtte efter denne lov på grund af barnets eller den unges
ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten eller 4)
et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Endelig kan jeg oplyse, at Ungdomskriminalitetsnævnet, som reguleres i lov
om bekæmpelse om ungdomskriminalitet, er et uafhængigt nævn, som
medvirker til at forebygge ungdomskriminalitet ved at fastlægge målrettede,
individuelle forebyggende indsatser. Ungdomskriminalitetsnævnet træffer
afgørelse i sager, hvor børn og unge i alderen 10 til 17 år, der har lovligt ophold
i Danmark, er mistænkt eller dømt for kriminalitet. Lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet hører under Justitsministeriets ressortområde.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2