Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3018339_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anne Sofie Brix
2025-04882
3698626
Besvarelse af spørgsmål nr. 942 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 942 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm. om at uddybe om tidligere medarbejdere og freelance journalister er omfattet af den foreslåede § 4 a, 3. pkt., i det forslag til lov om ændring af lov om politiets efterretningstjeneste
Spørgsmål nr. 942 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren uddybe og komme med yderligere konkrete
eksempler på, hvilke hensyn der anses for legitime i forhold til
at hensynet til kildebeskyttelse må fraviges, jf. den foreslåede §
4 a, i det forslag til lov om ændring af lov om politiets
efterretningstjeneste, som er sendt i høring?”
Svar:
Justitsministeren har den 25. april 2025 fremsat forslag til lov om ændring
af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af PET’s
mulighed for at udføre data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed
m.v.). Det bemærkes, at Justitsministeriet har foretaget en række ændringer
af lovforslaget på baggrund af de indkomne høringssvar i forbindelse med
den offentlige høring. For en nærmere beskrivelse af ændringerne
vedrørende beskyttelse af oplysninger om journalisters kilder henvises til
den kommenterede høringsoversigt pkt. 2.2.6., som vedlægges besvarelsen.
Den foreslåede bestemmelse i PET-lovens § 4 a indebærer, at PET kan
anmode Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) om at foretage søgninger i
allerede tilvejebragte rådata, når søgningen må antages at have betydning
for varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. En
anmodning må ikke fremsættes, såfremt det efter dens formål, sagens
betydning og den krænkelse eller ulempe, som søgningen må antages at
forvolde den eller de personer, som omfattes, ville være en uforholdsmæssig
foranstaltning. En anmodning må endvidere ikke fremsættes med hensyn til
bestemte personers forbindelse med personer, som efter reglerne i
retsplejelovens § 170 er udelukket fra at give forklaring som vidne i sagen.
En anmodning må desuden ikke fremsættes med hensyn til oplysninger, som
har været sendt til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et
massemedie omfattet af § 1 i medieansvarsloven eller et udenlandsk medie,
der kan sidestilles hermed, og som er egnede til at afsløre kildeforhold,
medmindre den søgning, der anmodes om, må antages at have afgørende
betydning for PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, og at hensynet hertil klart
overstiger hensynet til kildebeskyttelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2, indebærer, at fremsættelse af
anmodninger til Forsvarets Efterretningstjeneste om søgninger i allerede
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm. om at uddybe om tidligere medarbejdere og freelance journalister er omfattet af den foreslåede § 4 a, 3. pkt., i det forslag til lov om ændring af lov om politiets efterretningstjeneste
tilvejebragte rådata, der vedrører i Danmark hjemmehørende personer eller
personer, der opholder sig i Danmark, eller vedrører oplysninger, som har
været sendt til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et
udenlandsk medie, der kan sidestilles med et massemedie omfattet af § 1 i
medieansvarsloven, og som er egnede til at afsløre kildeforhold, sker efter
rettens kendelse. Retten påser, at betingelserne for at foretage en søgning er
opfyldt.
Det er angivet i bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2024-
25, Tillæg A, L 218 som fremsat, side 83, at afgørende hensyn til PET’s
opgavevaretagelse eksempelvis vil kunne foreligge i en situation, hvor en
journalist ved siden af sit reelle journalistiske arbejde bruger stillingen som
dække for aktiviteter på vegne af en fremmed magt. Et andet eksempel kan
være en situation, hvor en journalists kilde planlægger at udføre en
terrorhandling, og hvor det må antages, at PET ved at indhente og behandle
kommunikation mellem journalisten og kilden vil kunne få
efterretningsmæssige oplysninger om planerne for angrebet.
I forhold til redaktører og redaktionelle medarbejdere er det angivet i
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2024-25, Tillæg A, L
218 som fremsat, side 86, at redaktører og redaktionelle medarbejdere typisk
omfatter medarbejdere, der er ansat ved det pågældende medie. Ved
»redaktør« forstås den person, der har beføjelse til at træffe endelig
afgørelse om et skrifts indhold eller om at udsende et program eller et
indslag. Ved »redaktionelle medarbejdere« forstås eksempelvis
redaktionschefer, journalister og fotografer, der er fastansat hos et medie
omfattet af medieansvarslovens § 1. En redaktionel medarbejder, der udøver
sit virke som freelancer, vil efter en konkret vurdering ligeledes kunne være
omfattet af den foreslåede ordning, såfremt vedkommende leverer materiale
til mediets redaktionelle indhold eller deltager i redigeringen heraf.
Det er – uanset at det ikke er direkte adresseret i bemærkningerne til
bestemmelsen – ikke en betingelse, at den pågældende redaktør eller
redaktionelle medarbejder på tidspunktet for søgningen fortsat er ansat ved
det pågældende medie.
Side 3/3