Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3019450_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Økonomikontoret
Frederik
Hørdum
Rossavik
2025-04647
3713318
Besvarelse af spørgsmål nr. 915 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 915 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Jakob Hüttel
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om de statslige omkostninger forbundet med etablering af varige mobile og/eller digitale retshjælpsmuligheder
Spørgsmål nr. 915 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de statslige omkostninger
forbundet med etablering af varige mobile og/eller digitale
retshjælpsmuligheder
i
landdistrikter,
hvor
gennemsnitsborgeren har mere end 1,5 times rejsetid med
kollektiv transport til nærmeste fysiske retshjælpskontor?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Civilstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”1. Civilstyrelsen kan oplyse, at justitsministeren efter
retsplejelovens §§ 323 og 324 yder tilskud til drift af
retshjælpsinstitutioner. Retshjælpsinstitutioner opdeles i
retshjælpskontorer, hvor rådgiverne oftest er jurister og
jurastuderende, og advokatvagter, hvor rådgivningen ydes af
lokale advokater og advokatfuldmægtige. Retshjælpskontorerne
og advokatvagterne er private initiativer, der drives frivilligt.
Civilstyrelsen behandler ansøgninger om tilskud fra
retshjælpsinstitutioner, herunder om en institution kan
godkendes som tilskudsberettiget. Godkendelse som
tilskudsberettiget
retshjælpskontor
eller
advokatvagt
forudsætter, at retshjælpskontoret opfylder de betingelser, der
fremgår af bekendtgørelse nr. 637 af 11. juni 2014 om tilskud til
retshjælpskontorer og advokatvagter.
Ved vurderingen af, om en retshjælpsinstitution kan godkendes,
kan der lægges vægt på omfanget af øvrige institutioner i det
pågældende geografiske område, herunder om den etableres i et
område med sociale og/eller integrationsmæssige udfordringer.
Herudover skal retshjælpskontorer og advokatvagter opfylde en
række andre betingelser.
For retshjælpskontorer gælder blandt andet, at det skal ledes af
en fagligt kvalificeret person, at rådgiverne skal være
tilstrækkeligt kvalificerede, at rådgivningen skal være
vederlagsfri for klienten, at grundlæggende mundtlig rådgivning
ikke må begrænses til visse sagsområder og skal være åben for
alle, samt at retshjælpen normalt har åbent mindst én gang om
ugen, så vidt muligt både i dag- og aftentimer.
For advokatvagter gælder blandt andet, at rådgivningen ikke må
begrænses til visse sagsområder, at rådgivningen skal være åben
for alle, at rådgivningen ydes af advokater eller
advokatfuldmægtige, der ikke modtager vederlag, at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om de statslige omkostninger forbundet med etablering af varige mobile og/eller digitale retshjælpsmuligheder
rådgivningen er vederlagsfri for klienten, og at vagten normalt
skal have åbent mindst to gange om måneden, så vidt muligt
både i dag- og aftentimer. Advokatvagter yder alene
grundlæggende mundtlig rådgivning.
Det er også muligt at drive retshjælpskontor eller advokatvagter,
som ikke er godkendt af Civilstyrelsen. Disse vil dog ikke kunne
modtage tilskud fra Civilstyrelsen.
Ved tildeling af tilskud følger det af praksis, at der skal være tale
om rimelige driftsudgifter for en retshjælpsinstitution. Det kan
f.eks. være rimelig leje af lokaler, rimeligt honorar til lederen af
institutionen og rimelige kontorholdsudgifter.
På finansloven for 2025 er der afsat 24,8 mio. kr. årligt i 2025-
2028 til tilskud til retshjælpskontorer og advokatvagter, der
uddeles i medfør af retsplejelovens §§ 323 og 324. Bevillingen
er opført på finanslovens § 11.11.05.30. Retshjælpsinstitutioner
mv.
Civilstyrelsen har pr. 30. april 2025 godkendt
retshjælpskontorer i 11 nye byer, således at der i alt er godkendt
37 retshjælpskontorer og 46 advokatvagter fordelt over hele
landet.
De tildelte tilskud for 2025 ligger mellem ca. 13.000 kr. og 3,2
mio. kr. for retshjælpskontorerne og mellem ca. 3.000 kr. og
46.000 kr. for advokatvagterne. Differencen skyldes primært
størrelsen på retshjælpskontorerne/advokatvagterne.
2.
Civilstyrelsen har ikke data, der kan understøtte beregningen
af omkostningerne forbundet med etableringen af en eller flere
varige mobile og/eller digitale retshjælpsmuligheder i
landdistrikterne, hvor gennemsnitsborgeren har mere end 1,5
times rejsetid med kollektiv transport til nærmeste fysiske
retshjælpskontor.
Civilstyrelsen vurderer umiddelbart, at der alene er få steder i
Danmark, hvor borgere har mere end 1,5 times rejsetid med
kollektiv transport til et fysisk retshjælpskontor. Det antages, at
det som udgangspunkt kan være de små øsamfund, som kan
have en længere transport.
Det bemærkes, at rådgivning fra de retshjælpskontorer og
advokatvagter, som får tilskud fra staten, som udgangspunkt
sker ved fysisk fremmøde, men der er også flere
retshjælpskontorer og advokatvagter, som tilbyder rådgivning
telefonisk og/eller digitalt.”
Side 3/3