Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3007208_0001.png
Kontakt forurettede
Mental forberedelse til opgaven:
Husk at vi kan blive optaget, hold derfor samtalen kort og vi agter ikke at give de forurettede
længere forklaringer på beslutningen om at henlægge deres sag. Husk
KLAGEVEJLEDNING.
Forklar forurettede, at de modtager vejledningen skriftligt.
Hvis der er direkte spørgsmål angående klager.
Klager skal sendes til statsadvokaten i Viborg.
Rødevej 1, 8800 Viborg. Klagefrist er 4 uger fra modtagelse af skrivelse.
Skab telefonisk kontakt til forurettede via det telefonnummer der er opgivet ved anmeldelse eller
Finder. Hvis forurettede ikke tager telefonen, skal der forsøges 1 gang yderligere.
Forurettede gøres bekendt den situation Østjyllands politi står i, at der er for få hænder og for mange
sager, som vi ikke kan håndtere. Vi har derfor valgt at prioritere alvorligere sager.
Hold samtalen kort og undlad for lange forklaringer udover ovenstående.
Åbning af samtalen:
”Jeg er oprigtig ked af, men vi har besluttet af lukke din sag”
”Jeg beklager meget, men ud fra den situation vi står i har vi valgt at prioritere andre sager”
Hvad gør du hvis:
Forurettede har supplerende oplysninger til sagen
Som udgangspunkt ændrer det ikke ved vores beslutning om, at sagen alligevel henlægges på
ressourcer. Ved specielle tilfælde kontakt
Forurettede ønsker at klage
Vejledes om, at klage skriftligt til statsadvokaten
Hvis forurettede er en virksomhed:
Undtagelse – forurettede modtager kun ressourceslutning skriftligt.
Opkald dokumenteres:
Det dokumenteres med DISP 0002, at forurettede er vejledt eller ikke har besvaret opkaldene.
Det er vigtigt, at skrive NEJ til døgnrapport