Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3015079_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. maj 2025
Strafferetskontoret
Mikkel
August
Buchwald
2025-04248
3683729
von
Besvarelse af spørgsmål nr. 852 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 852 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 852: Spm. om det vil være en god idé at igangsætte et nyt stykke arbejde omkring diagnoserne i straffeloven, da det er en Straffelovsrådsbetænkning fra 1972, der regulerer, at demens er at betegne som svær psykisk sygdom
Spørgsmål nr. 852 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - spm 412
redegøre for, om det vil være en god idé at igangsætte et nyt
stykke arbejde omkring diagnoserne i straffeloven, da det er en
Straffelovsrådsbetænkning fra 1972, der regulerer, at demens er
at betegne som svær psykisk sygdom? Ministeren bedes
redegøre for, om der ikke er kommet nyt viden siden 1972, som
kan retfærdiggøre, at man ser på det igen. Spørgsmålet skal
besvares senest 2 dage forud for besvarelsen af
samrådsspørgsmål N.”
Svar:
1.
En tiltalt, der har begået en strafbar gerning, straffes som udgangspunkt
med fængsel eller bøde.
Ifølge straffelovens § 16, stk. 1, 1. pkt., straffes personer, der på
gerningstiden var utilregnelige på grund af sindssygdom eller tilstande, der
må ligestilles hermed, imidlertid ikke.
Hvis en tiltalt frifindes for straf i medfør af straffelovens § 16, kan retten
ifølge § 68, 1. pkt., træffe bestemmelse om anvendelse af andre
foranstaltninger, der findes formålstjenlige for at forebygge yderligere
lovovertrædelser. Såfremt mindre indgribende foranstaltninger som tilsyn,
bestemmelser vedrørende opholdssted eller arbejde, afvænningsbehandling,
psykiatrisk behandling m.v. ikke findes tilstrækkelige, kan det ifølge § 68,
2. pkt., bestemmes, at den pågældende skal anbringes på psykiatrisk
afdeling, i institution for personer med vidtgående psykiske handicap eller
under tilsyn med mulighed for administrativ anbringelse eller i egnet hjem
eller institution til særlig pleje eller forsorg.
Befandt gerningspersonen sig ved den strafbare handlings foretagelse i en
tilstand, der var betinget af mangelfuld udvikling, svækkelse eller
forstyrrelse af de psykiske funktioner, og som ikke er af den i § 16 nævnte
beskaffenhed, kan retten ifølge § 69, såfremt det findes formålstjenligt, i
stedet for at idømme straf træffe bestemmelse om foranstaltninger som
nævnt i § 68, 2. pkt.
Det vurderes i en mentalundersøgelse, om en person har været f.eks.
sindssyg på gerningstidspunktet, og i givet fald, hvilken foranstaltning der
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 852: Spm. om det vil være en god idé at igangsætte et nyt stykke arbejde omkring diagnoserne i straffeloven, da det er en Straffelovsrådsbetænkning fra 1972, der regulerer, at demens er at betegne som svær psykisk sygdom
vurderes egnet til at forhindre ny kriminalitet. I visse tilfælde forelægges
sagen for Retslægerådet.
En anbefaling om en foranstaltning vil bero på både hensynet til den sigtedes
eller tiltaltes behov, mulighederne for behandling og hensynet til den
pågældendes omgivelser. Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af
27. januar 2025 spørgsmål nr. 378 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Det er anklagemyndighedens opgave at nedlægge påstand om den
foranstaltning, der efter anklagemyndighedens opfattelse ud fra lægelige
anbefalinger og sagens karakter i øvrigt er mest formålstjenlig for at
forebygge lovovertrædelser.
2.
Jeg er enig med spørgeren i, at personer, der lider af demens, har nogle
særlige udfordringer, som vi skal tage højde for i det strafferetlige system.
Det indebærer også, at vi skal sikre, at reglerne anvendes hensigtsmæssigt i
praksis.
Jeg vil derfor bede Rigsadvokaten om at igangsætte en dialog med relevante
aktører om håndteringen af demente personer, der begår kriminalitet, og
som skal have fastsat en foranstaltning. Dialogen kan finde sted i regi af
Samarbejdsforummet for Foranstaltningssager, der er et tværsektorielt
samarbejde
mellem
regionernes
retspsykiatriske
afdelinger,
Justitsministeriets
Retspsykiatriske
Klinik,
Danske
Regioner,
Justitsministeriet, de regionale statsadvokater, politikredsene og
Direktoratet for Kriminalforsorgen. Jeg vil derudover bede Rigsadvokaten
om at indkalde andre relevante aktører, herunder kommunerne og
Retslægerådet.
Jeg vil også bede Rigsadvokaten om forud for mødet at bede
statsadvokaterne om at foretage en nærmere afgrænset gennemgang af
straffesager vedrørende demente personer, der har modtaget en
foranstaltning, for at blive klogere på praksis på området.
Drøftelserne i Samarbejdsforummet for Foranstaltningssager og
gennemgangen af straffesagerne vedrørende demente personer vil kunne
danne grundlag for overvejelser om, hvorvidt der er behov for at præcisere
retningslinjerne for håndteringen af sager om demente personer i
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om psykisk afvigende kriminelle.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 852: Spm. om det vil være en god idé at igangsætte et nyt stykke arbejde omkring diagnoserne i straffeloven, da det er en Straffelovsrådsbetænkning fra 1972, der regulerer, at demens er at betegne som svær psykisk sygdom
Som nævnt vil valget af foranstaltning bero på både hensynet til den sigtedes
eller tiltaltes behov, mulighederne for behandling og hensynet til den
pågældendes omgivelser. Anklagemyndighedens påstand om foranstaltning
mv. vil derfor i praksis være begrænset af, hvilke institutioner mv. der er til
rådighed.
Side 4/4