Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3010392_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2025
Strafferetskontoret
Astrid Langholz Nathan
2025-03824
3672216
Besvarelse af spørgsmål nr. 799 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 799 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Justitsministeriet skal anmode om, at bilaget behandles
fortroligt,
da bilaget
indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, herunder
strafbare forhold.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 799: Spm. om denne kommentar Tak til Israel for at være den mur, som Europa har brug for, så vi ikke får alle de terrorister hertil. Gør arbejdet færdig denne gang - der er stadig næsten 2 millioner terrorister tilbage i Gaza potentielt kan være omfattet af straffelovens § 266 b (racismeparagraffen)
Spørgsmål nr. 799 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at denne kommentar ”Tak til Israel
for at være den mur, som Europa har brug for, så vi ikke får alle
de terrorister hertil. Gør arbejdet færdig denne gang - der er
stadig næsten 2 millioner terrorister tilbage i Gaza” potentielt
kan være omfattet af straffelovens § 266 b (racismeparagraffen),
da kommentaren er en forhånelse og nedværdigelse af den
palæstinensiske befolkning i Gaza, der bliver omtalt som
"terrorister", eller af straffelovens § 136, idet kommentaren
opfordrer Israel til at ”gøre arbejdet færdigt”, hvilket må forstås
som en opfordring til vold eller endda folkemord mod den
palæstinensiske befolkning i Gaza, idet der henvises til at
kommentaren er skrevet af en facebookbruger til et
facebookopslag af TV2 NEWS den 20. marts 2025 med
overskriften ”Mindst 470 meldes dræbt siden genoptagelse af
angreb i Gaza”, og vil ministeren ligeledes tilkendegive, om den
skærpede indsats mod hadforbrydelser og terrorbilligelse, som
både han selv og statsministeren har lagt vægt på, også omfatter
racisme og opfordring til terror, krigsforbrydelser og folkemord
mod palæstinenserne?”
Svar:
1.
Jeg er af principielle grunde meget tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er eller kan komme under behandling hos myndigheder
på Justitsministeriets område.
Jeg vil dog gerne generelt understrege, at det ligger mig meget på sinde som
justitsminister, at alle borgere i Danmark skal føle sig trygge. Det gælder
uanset national eller etnisk oprindelse, hudfarve, tro mv.
Regeringen og myndighederne har derfor et vedblivende fokus på, hvordan
vi kan forbedre indsatsen på hadforbrydelsesområdet generelt.
Det var bl.a. også derfor, at politiets og anklagemyndighedens indsats over
for ofre for hadforbrydelser blev styrket med flerårsaftalen om politiets og
anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023. Styrkelsen er bl.a. sket ved
bedre og mere oplysning om, hvornår en forbrydelse almindeligvis må anses
for at være en hadforbrydelse, gennem udarbejdelse af
informationsmateriale rettet mod ofre for hadforbrydelser og organisationer,
der rådgiver ofre for hadforbrydelser. Med finansloven for 2024 og 2025 er
initiativerne i flerårsaftalen blevet videreført i 2024 og 2025.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 799: Spm. om denne kommentar Tak til Israel for at være den mur, som Europa har brug for, så vi ikke får alle de terrorister hertil. Gør arbejdet færdig denne gang - der er stadig næsten 2 millioner terrorister tilbage i Gaza potentielt kan være omfattet af straffelovens § 266 b (racismeparagraffen)
Derudover trådte der den 1. marts 2025 nye regler i kraft, der skal styrke det
strafferetlige værn mod hadforbrydelser. Det indebærer, at straffen for
hadforbrydelser kan forhøjes med indtil det halve, hvis hadforbrydelsen er
begået inden for en skærpet strafzone eller under en skærpet strafperiode.
De nye regler blev indført ved lov nr. 201 af 25. februar 2025, der
gennemførte dele af aftale om en styrket indsats mod antisemitisme, som
alle partier i Folketinget indgik i juni 2024.
Strafskærpelsen omfatter alle former for hadforbrydelser begået inden for
en skærpet strafzone eller under en skærpet strafperiode. Strafskærpelsen
omfatter således alle lovovertrædelser, der helt eller delvis har baggrund i
andres etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk, kønskarakteristika eller lignende, jf. straffelovens § 81 f. Det
vil sige enhver overtrædelse af straffeloven samt enhver strafbar
overtrædelse af særlovgivningen, hvor motivet helt eller delvis kan
tilskrives disse forhold. Det omfatter f.eks. enhver overtrædelse af
straffelovens
§
266
b
(den
såkaldte
racismeparagraf),
racediskriminationsloven eller overtrædelser af straffelovgivningen, hvor §
81, nr. 6 (om gerninger med hel eller delvis baggrund i andres etniske
oprindelse, tro mv.), finder anvendelse. Der henvises til Folketingstidende
2024-25, tillæg A, L 110 som fremsat, side 14.
I februar 2025 præsentererede regeringen desuden en handlingsplan mod
racisme, der bl.a. indeholder en række initiativer mod hadforbrydelser og
racistisk motiveret ekstremisme.
2.
Justitsministeriet kan derudover generelt oplyse, at det fremgår af
straffelovens § 266 b, stk. 1, at den, der offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse,
ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på
grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse eller tro eller
sit handicap eller på grund af den pågældende gruppes seksuelle orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Det fremgår herudover af straffelovens § 136, stk. 1, at den, som uden
derved at have forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år. § 136, stk. 1, omfatter bl.a.
offentlig tilskyndelse til drab eller terrorisme. Bestemmelsen kriminaliserer
adfærd og ytringer, der ikke kan straffes efter de almindelige regler om
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 799: Spm. om denne kommentar Tak til Israel for at være den mur, som Europa har brug for, så vi ikke får alle de terrorister hertil. Gør arbejdet færdig denne gang - der er stadig næsten 2 millioner terrorister tilbage i Gaza potentielt kan være omfattet af straffelovens § 266 b (racismeparagraffen)
medvirken, f.eks. fordi der tilskyndes til en forbrydelse, som ikke er
tilstrækkeligt konkretiseret, jf. Straffelovskommissionens betænkning af
1923, spalte 241.
Ved lov nr. 1674 af 30. december 2024 blev der indført et nyt kapitel 13 a
om visse internationale forbrydelser i straffeloven. Kapitlet indeholder
bestemmelser om aggressionsforbrydelser, folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden, krigsforbrydelser og tortur.
Ifølge straffelovens § 118 c, stk. 2, i det nye kapitel straffes for tilskyndelse
til folkedrab den, som i den hensigt helt eller delvis at ødelægge en national,
etnisk, racemæssig eller religiøs gruppe som sådan direkte og offentligt
tilskynder nogen til at foretage en af folkedrabshandlingerne nævnt i stk. 1.
Det fremgår desuden af straffelovens § 136, stk. 2, at den, der offentligt
udtrykkeligt billiger en af de i denne lovs 12. eller 13. kapitel forbrydelser
(om terrorisme mv.), dog ikke § 110 e (om utilbørlig behandling af skrifter
med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund og
forhånelse af fremmede nationers flag mv.), straffes med bøde eller fængsel
indtil 3 år.
Det vil bero på en vurdering af de konkrete omstændigheder, herunder den
kontekst, som en udtalelse mv. er fremsat i, om straffelovens § 266 b, stk.
1, eller § 136, stk. 1 eller 2, er overtrådt.
3.
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet om
den konkrete kommentar, der henvises til i spørgsmålet. Udtalelsen fremgår
af vedlagte fortrolige bilag.
Side 4/4