Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3006429_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. april 2025
Politikontoret
Cathrine Hjortdam
2025-03592
3665501
Besvarelse af spørgsmål nr. 775 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 775 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 775: Spm. om, hvorvidt overtrædelse af et generelt opholdsforbud, som beskrevet i regeringens udspil Et trygt Danmark for alle, marts 2025, kan medføre udvisning af personer uden dansk statsborgerskab
Spørgsmål nr. 775 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt overtrædelse af et
generelt opholdsforbud, som beskrevet i regeringens udspil Et
trygt Danmark for alle, marts 2025, kan medføre udvisning af
personer uden dansk statsborgerskab? Herunder bedes
ministeren præcisere, om en førstegangsovertrædelse, som
medfører en bøde på 10.000 kr., eller gentagne overtrædelser,
der kan straffes med fængsel i op til 30 dage, vil kunne føre til
administrativ
eller domstolsbestemt udvisning i henhold til udlændingeloven.
Vil ministeren desuden redegøre for, om der i denne
sammenhæng vil blive foretaget en konkret vurdering af den
enkeltes tilknytning til Danmark.”
Svar:
1.
Regeringen lancerede den 10. marts 2025 tryghedspakken ”Et trygt
Danmark for alle”, som indeholder 15 initiativer, der skal sætte ind over for
utryghedsskabende adfærd, herunder et initiativ om tryghedsskabende
opholdsforbud.
Et lovforslag, som skal gennemføre de dele af regeringens tryghedspakke,
der kræver lovændring, har været i offentlig høring fra den 12. marts 2025
til den 9. april 2025. Jeg forventer at fremsætte lovforslaget i indeværende
folketingssamling.
Med lovforslaget lægges der bl.a. op til at indføre et tryghedsskabende
opholdsforbud, hvorefter politiet til en person kan meddele et forbud mod
at færdes eller tage ophold inden for et afgrænset område, hvis den
pågældende inden for området har udvist en utryghedsskabende adfærd.
For at meddele et tryghedsskabende opholdsforbud skal politiet for det
første kunne godtgøre, at det pågældende område generelt er plaget af
utryghed. Det vil bero på en samlet politifaglig vurdering, om et område kan
anses for at være plaget af utryghed. For det andet vil det være et krav, at
den pågældende person, der meddeles et tryghedsskabende opholdsforbud i
et nærmere bestemt område, har udvist utryghedsskabende adfærd i det
pågældende område.
Med lovforslaget lægges der op til, at overtrædelse af et tryghedsskabende
opholdsforbud straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Det forudsættes i
den forbindelse, at straffen for overtrædelse af et opholdsforbud i
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 775: Spm. om, hvorvidt overtrædelse af et generelt opholdsforbud, som beskrevet i regeringens udspil Et trygt Danmark for alle, marts 2025, kan medføre udvisning af personer uden dansk statsborgerskab
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til bøde på 10.000 kr. Det
forudsættes, at straffen for overtrædelse i andengangstilfælde og derefter
som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 30 dage.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”1. Udlændinge, der begår kriminalitet i Danmark, kan efter
omstændighederne udvises ved dom eller administrativ
beslutning i medfør af reglerne i udlændingelovens kapitel 4.
Adgangen til at udvise udlændinge, der idømmes en
fængselsstraf, findes bl.a. i udlændingelovens §§ 22-24 om
udvisning ved dom. Hvis betingelserne for udvisning er opfyldt,
skal udvisning ske, medmindre dette med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf.
udlændingelovens § 26, stk. 2. En sådan afgørelse træffes af
domstolene på baggrund af en konkret vurdering af sagens
omstændigheder i forbindelse med straffesagens behandling.
Udlændingelovens § 25 a og § 25 b indeholder regler om
administrativ udvisning af udlændinge. Der skal ved sådanne
afgørelser tages hensyn til, om udvisningen må antages at virke
særlig belastende på grund af udlændingens tilknytning til det
danske samfund, manglende eller ringe tilknytning til
hjemlandet m.v., jf. udlændingelovens § 26, stk. 1. Afgørelser
om udvisning efter § 25 a og § 25 b træffes af
Udlændingestyrelsen.
2.
Efter udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 3, kan en udlænding,
der ikke har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste
seks måneder, udvises, hvis hensynet til den offentlige orden,
forholdet til fremmede magter, sikkerheds- eller
sundhedsmæssige grunde eller hensynet til Schengenlandenes
offentlige orden tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold
her i landet.
Ved udvisning efter denne bestemmelse meddeles der som
udgangspunkt et indrejseforbud af to års varighed, jf.
udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 1.
Eksempler på forhold, der er omfattet af ordensbekendtgørelsen
og/eller straffeloven, som kan føre til en afgørelse om
administrativ udvisning, er bl.a. hærværk, undvigelse fra
anholdelse, voldelig optræden eller medvirken til uroligheder,
herunder særligt ved demonstrationer m.v.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 775: Spm. om, hvorvidt overtrædelse af et generelt opholdsforbud, som beskrevet i regeringens udspil Et trygt Danmark for alle, marts 2025, kan medføre udvisning af personer uden dansk statsborgerskab
I sager om administrativ udvisning af hensynet til den offentlige
orden skal der i det konkrete forhold som udgangspunkt
foreligge en sanktion fra politiet i form af en bøde eller en
skriftlig advarsel for en lovovertrædelse, for at der vurderes at
være grundlag for at træffe afgørelse om administrativ
udvisning. Hvis der er tale om et forhold af mindre grov
karakter, er det desuden påkrævet, at der foreligger flere
skærpende omstændigheder i sagen, og at udlændingen tidligere
har modtaget bøder eller advarsler for samme eller lignende
forhold. Det kan dog ikke udelukkes, at der vil kunne ske
udvisning, selvom udlændingen ikke tidligere har modtaget en
sanktion i form af bøde eller advarsel for lignende forhold. Dette
kan f.eks. være, hvis udlændingen tidligere er blevet bortvist fra
et område med en besked om, at bortvisningen skyldes, at denne
skaber utryghed i området. Det vil i sådant et tilfælde dog altid
være påkrævet, at udlændingen i det aktuelle forhold har
modtaget en bøde for en lovovertrædelse, og det således på
baggrund af de samlede omstændigheder i sagen vurderes, at
hensynet til den offentlige orden tilsiger, at udlændingen ikke
bør have ophold her i landet.
Det er Udlændingestyrelsens umiddelbare vurdering, at der
inden for rammerne af denne praksis vil kunne træffes afgørelse
om administrativ udvisning af en udlænding efter
udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 3, for overtrædelse af et
meddelt opholdsforbud for utryghedsskabende adfærd således
som beskrevet i bemærkningerne til lovudkastet om ændring af
lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet og forskellige andre love (Styrket
indsats mod utryghedsskabende adfærd), som blev sendt i
høring den 12. marts 2025, og som har til formål at udmønte de
dele af regeringens udspil Et trygt Danmark for alle, der kræver
lovændring.
En udvisning for overtrædelse af et meddelt opholdsforbud vil
dog altid bero på en konkret vurdering af samtlige
omstændigheder i sagen, herunder om hensynet til den
offentlige orden på baggrund af udlændingens adfærd ved det
aktuelle forhold tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold
her i landet.
Udlændingelovens regler om udvisning gælder også for
udlændinge omfattet af EU-reglerne. Udvisning kan dog kun
ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed,
jf. udlændingelovens § 26 b. En afgørelse om udvisning ved
dom, jf. pkt. 1, eller ved administrativ beslutning, jf. ovenfor, af
en udlænding omfattet af EU-reglerne forudsætter således, at
den pågældendes tilstedeværelse eller personlige adfærd udgør
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 775: Spm. om, hvorvidt overtrædelse af et generelt opholdsforbud, som beskrevet i regeringens udspil Et trygt Danmark for alle, marts 2025, kan medføre udvisning af personer uden dansk statsborgerskab
en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der berører
en grundlæggende samfundsinteresse.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere
henvise til, at regeringen den 27. marts 2025 har fremsat et
lovforslag om at skærpe udvisningsreglerne ved at afskaffe den
såkaldte trappestigeordning for alle udlændinge, der idømmes
en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse. Der
henvises til lovforslag nr. L 180 om ændring af
udlændingeloven og forskellige andre love (Skærpelse af
udvisningsreglerne samt indarbejdelse af reglerne om udvisning
af udlændinge omfattet af EU-reglerne m.v.).
Det betyder, at der vil være adgang til udvisning af alle
udlændinge, der idømmes en ubetinget fængselsstraf, uanset
hvilken forbrydelse der er tale om, uanset længden af den
idømte fængselsstraf og uanset varigheden af udlændingens
ophold her i landet. Udvisning skal kun undlades, hvis det med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser at udvise.”
Side 5/5