Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
11. april 2025
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 771 (Alm. del) af 14. marts
2025 stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke parametre staten måler Kammeradvokaten på i
forhold til kvalitet og tid på de enkelte opgaver?
Svar
Økonomistyrelsen er i funktionen som kontraktstyrer af aftalen med Kammerad-
vokaten i løbende dialog med statslige institutioner og Kammeradvokaten om
Kammeradvokatens opgavevaretagelse.
Det er grundlæggende de statslige institutioner, som anvender Kammeradvokaten,
der har de bedste forudsætninger for at vurdere kvaliteten af de ydelser, de modta-
ger fra Kammeradvokaten. Det er derfor også de statslige institutioner, der er an-
svarlige for løbende at vurdere, om Kammeradvokaten lever op til den forventede
kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen.
Økonomistyrelsen samler op på den generelle opgavevaretagelse med Kammerad-
vokaten gennem løbende dialog og på bl.a. årsmøder og halvårlige driftsmøder.
Økonomistyrelsen har haft gennemført brugertilfredshedsundersøgelser hos de
statslige institutioner, og der er oprettet en TOPDesk som kontaktsystem for
spørgsmål vedrørende de statslige indkøbsaftaler, hvor de statslige institutioner kan
modtage rådgivning og oplyse om eventuelle opmærksomhedspunkter ifm. indkøb
på bl.a. kammeradvokataftalen.
Økonomistyrelsen modtager desuden løbende sagsoversigter med tidsforbrug og
priser fra Kammeradvokaten, som offentliggøres en gang årligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K