Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3005628_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. april 2025
Sikkerhedskontoret
Freja Kirstine Kjær
2025-03446
3678291
Besvarelse af spørgsmål nr. 750 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 750 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om der er andre steder end på Christiania, hvor det vil være forbundet med fare at færdes som jøde
3005628_0002.png
Spørgsmål nr. 750 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der er andre steder end på
Christiania, hvor det vil være forbundet med stor fare at færdes
som jøde, herunder bære et israelsk flag, og hvad vil ministeren
iværksætte, så det alle steder i Danmark ikke er forbundet med
fare at bære et israelsk flag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiets kerneopgave er at virke for
tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Politiet har i den
forbindelse bl.a. fokus på, at alle borgere kan udøve deres
grundlovssikrede ret til at ytre sig inden for lovgivningens rammer.
Politiet har siden Hamas’ terrorangreb den 7. oktober 2023 haft øget
fokus på den generelle sikkerhedssituation samt på konkrete
overtrædelser af lovgivningen, f.eks. i form af hadforbrydelser samt
offentlig tilskyndelse til forbrydelse og billigelse af
terrorhandlinger.
For at skabe tryghed og sikkerhed for borgere med jødisk baggrund
blev der i december 2023 iværksat en styrket politimæssig indsats
med henblik på at forebygge, forhindre og efterforske antisemitiske
overgreb og forbrydelser samt sikre trygheden for jødiske borgere.
Den styrkede indsats omfatter bl.a. skærpet kontrol af
politikredsenes registreringspraksis på området. For at skabe et
styrket datagrundlag vedrørende antisemitiske hændelser er
politikredsene således pålagt at registrere samtlige undersøgelser,
hændelser, administrative sager og straffesager, hvor der vurderes
at være et antisemitisk indhold. Dette gælder også for undersøgelser
og hændelser, der ikke umiddelbart omfatter strafbare forhold, men
f.eks. alene har utryghedsskabende karakter.
Der er herudover udarbejdet et nationalt situationsbillede, der
belyser omfanget af og udviklingen i antisemitiske hændelser og
dermed kan danne grundlag for en analytisk og datadrevet indsats
og en målrettet opfølgning på antisemitiske hændelser.
Situationsbilledet deles med politikredsene og ajourføres løbende.
Herudover skal politikredsene prioritere at følge op på sager med
antisemitisk indhold, hvor det vurderes, at der kan være et
tryghedsskabende eller forebyggende potentiale.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om der er andre steder end på Christiania, hvor det vil være forbundet med fare at færdes som jøde
Den tryghedsskabende indsats kan eksempelvis bestå i en
opfølgende
samtale
med
anmelder/forurettede
(tryghedsopfølgning), mens den forebyggende indsats eksempelvis
kan rette sig mod mindreårige, der ikke kan strafforfølges i det
strafferetlige system, men hvor der som opfølgning på hændelsen
kan afholdes en bekymringssamtale.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 749
fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3