Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3003908_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. april 2025
Sikkerhedskontoret
Anne Dolmer Wildt
Germer
2025-03338
3659016
Besvarelse af spørgsmål nr. 735 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 735 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om den terrorsikring, der anvendes ved julemarkeder i Malmø og Stockholm, er identisk med den, der bruges i Danmark
3003908_0002.png
Spørgsmål nr. 735 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om den terrorsikring, der anvendes ved
julemarkeder i Malmø og Stockholm, er identisk med den, der
bruges i Danmark? Hvis ikke, hvordan adskiller de sig, og hvad
er begrundelsen for forskellene?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via
Udenrigsministeriet indhentet et bidrag fra den danske ambassade i Sverige,
der har oplyst følgende:
”Julemarkeder (og i forbindelse med tidspunkter som Black
Weekend) er ifølge svensk politi blevet vurderet som højrisiko
events, der kræver forstærkede foranstaltninger. Disse
foranstaltninger bliver tilpasset på baggrund af løbende
vurderinger baseret på trusselsniveau, sårbarhed og risiko for
forekomst af terror. Formålet med disse foranstaltninger er at
forebygge,
afskrække
og
besværliggøre,
at
en
gerningsmand/mænd udfører en lovovertrædelse med et stort
skadesniveau, eksempelvis et terrorangreb.
Foranstaltninger, som typisk anvendes, er:
Øget synlighed
Svensk politi ønsker at fremtræde synligt der, hvor det skønnes
at være nødvendigt. Steder, der ofte kræver ekstra beskyttelse,
inddeles typisk i tre kategorier; tilsyn, patruljer og fast
overvågning.
Tilsyn betyder, at stedet besøges med synlige ressourcer,
men med lavere hyppighed.
Patruljering er det samme som ovenfor, men med
hyppigere tilstedeværelse.
Fast overvågning betyder, at der er en konstant
polititilstedeværelse ved objektet i et bestemt tidsrum.
Synligheden øges ved brug af gule veste, uniformer og i visse
tilfælde synlige våben. Den øgede synlighed hænger også
sammen med adfærd og kommunikation. Eftersom synlige
våben er en afvigelse fra det normale billede, er det ifølge
politiet ekstra vigtigt, at bæreren af våbnet/politimanden opfører
sig på en afslappet og afvæbnende måde for at udvise tryghed
og sikkerhed, og ikke risikerer modsatte effekt.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm. om den terrorsikring, der anvendes ved julemarkeder i Malmø og Stockholm, er identisk med den, der bruges i Danmark
3003908_0003.png
Forbedret udrykningskapacitet
Den forbedrede reaktionsevne består af flere patruljer, kortere
reaktionstid end normal samt tilstrækkelig bevæbning. Der er
også et højere niveau af beredskab til at gribe hurtigt ind for at
afbryde et forestående eller igangværende angreb.
Fysisk beskyttelse
Det er den enkelte kommunes ansvar at bruge fysiske barrierer
til at beskytte offentlige steder som f.eks. julemarkeder. Politiet
kan dog identificere disse barrierer og hjælpe kommunerne med
at leve op til deres ansvar, f.eks. ved at etablere god og relevant
beskyttelse mod køretøjer. Politiet kan også supplere med
midlertidige afspærringer/barrierer. Politiets rolle i forhold til
fysisk beskyttelse er således primært knyttet til politiets
ekspertise, samarbejde med kommunen og brug af midlertidige
afspærringer.
Kameraovervågning
Politiet har mulighed for at installere kameraer og opstille
kameravogne. Disse har flere funktioner, såsom at skabe
sikkerhed, have en forebyggende effekt og være værdifulde,
hvis der sker en forbrydelse, og gerningsmanden/mændene skal
identificeres, lokaliseres og arresteres.
Uddannelse i afvigende adfærd
Region Stockholm har udviklet et kursus, Police Behaviour
Identification (PBI), som henvender sig til eksterne
medarbejdere. Uddannelsen er ca. 8 timer lang og har til formål
at lære, hvordan man opdager afvigende adfærd hos et individ i
en menneskemængde, og hvordan de skal kontaktes af politiet
for at fastslå årsagen til den afvigende adfærd. Ud over de
foranstaltninger, der præsenteres, vil der også være erfaringer
fra andre lande og intern vidensopbygning.”
Justitsministeriet noterer sig, at det for så vidt angår den fysiske terrorsikring
i Sverige fremgår af bidraget, at det er den enkelte kommunes ansvar at
bruge fysiske barrierer til at beskytte offentlige steder som f.eks.
julemarkeder. Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 715 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for så vidt angår
den fysiske terrorsikring i Danmark.
Side 3/3