Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2983545_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Nikolaj Mielcke Siekstele
2025-01448
3604308
Besvarelse af spørgsmål nr. 494 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 494 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Anna Seneberg Winkel
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil redegøre for, om telefoni kan stadfæstet som en rettighed for varetægtsarrestanter på samme vis som personer i afsoningsfængsler?
Spørgsmål nr. 494 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om telefoni kan stadfæstes som en
rettighed for varetægtsarrestanter på samme vis som personer i
afsoningsfængsler? Vil ministeren i samme åndedrag overveje,
om det behøver at være den politibetjent, som efterforsker
sagen, der nødvendigvis skal være udførende på besøgs-, brev
og telefonikontrol, eller om man eventuelt kunne frigøre
ressourcer i politiet ved at lade HK’ere eller pensionerede
betjente og/eller fleksjobbere løse opgaven?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det følger af § 72, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1099 af 16.
oktober
2024
(varetægtsbekendtgørelsen),
at
en
varetægtsarrestant kan få tilladelse til at føre telefonsamtaler,
hvis forbindelse gennem brevveksling ikke uden væsentlig
ulempe kan afventes, og det er praktisk muligt. Politiet kan af
hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at en
varetægtsarrestant fører telefonsamtaler, jf. stk. 2.
Herudover kan kriminalforsorgen nægte en varetægtsarrestant
at føre en telefonsamtale, hvis dette findes nødvendigt af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn.
For så vidt angår afsonere følger det af § 57, stk. 1, i
straffuldbyrdelsesloven, at en afsoner har ret til at føre
telefonsamtaler, hvis det er praktisk muligt.
Der findes forskellige telefonordninger for de indsatte
afhængigt af, om afsoningen finder sted i åbent fængsel, lukket
fængsel eller arresthus, jf. bekendtgørelse nr. 179 af 31. januar
2022 (telefonbekendtgørelsen).
Indsatte i åbne fængsler har adgang til at føre telefonsamtale fra
mønt- eller korttelefoner eller lignende i fængslet. Der kan også
gives tilladelse til at installere egen telefon på eget opholdsrum.
I åbne fængsler kan de indsattes ret til at føre telefonsamtaler
endvidere gennemføres ved, at den indsatte lejer en fastmonteret
mobiltelefon af kriminalforsorgsområdet til brug i eget
opholdsrum.
På afsoningsafdelinger med almindeligt fællesskab i lukkede
fængsler og i Københavns Fængsler gælder, at hvis de tekniske
forudsætninger er til stede, kan de indsattes ret til at føre
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil redegøre for, om telefoni kan stadfæstet som en rettighed for varetægtsarrestanter på samme vis som personer i afsoningsfængsler?
telefonsamtaler gennemføres ved, at den enkelte indsatte får
generel tilladelse til at telefonere til 10 telefonindehavere, som
forinden skal godkendes af kriminalforsorgsområdet.
Indsatte i arresthuse kan ikke få tilladelse til at installere egen
telefon i eget opholdsrum. Deres adgang til at føre
telefonsamtaler foregår ved, at personalet udlåner telefoner til
de indsatte.”
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at det er
Rigspolitiets vurdering, at beslutningerne om, hvilke
personalegrupper eller konkrete medarbejdere, der mest
hensigtsmæssigt
forestår
kontrollerne,
foretages
af
politikredsene, ligesom det er tilfældet i dag, da vurderingen
heraf i høj grad afhænger af den konkrete sag.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydøstjyllands Politi, Fyns Politi samt Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi.
Rigspolitiet kan på den baggrund oplyse, at det beror på en
konkret vurdering i den enkelte sag, hvorvidt der er behov for,
at
den
sagsbehandlende
polititjenestemand
forestår
kontrolopgaverne. Dette vil i praksis ofte være tilfældet i forhold
til brev- og telefonikontrol, mens besøgskontrol i vidt omfang
varetages af politiuddannet personale, der ikke arbejder med den
konkrete sag.
Rigspolitiet skal bemærke, at der ikke er noget principielt til
hinder for, at kontrolopgaverne vil kunne varetages af ikke-
politiuddannede medarbejdere. Det skal dog bemærkes, at det i
praksis forudsætter en politifaglig indsigt at vurdere, hvorvidt
varetægtsarrestanten skader eller på anden måde påvirker den
verserende efterforskning ved at omtale sagen, ligesom der ved
besøgs- og telefonikontrol vil kunne være behov for at gribe ind,
hvis varetægtsarrestanten taler om sagen på en måde, som kan
skade eller på anden måde påvirke efterforskningen. Særligt
besøgs- og telefonikontrol vil derfor af sikkerhedsmæssige
årsager umiddelbart bedst kunne varetages af politiuddannet
personale.
Rigspolitiet skal ligeledes bemærke, at det i visse alvorlige og
sensitive sager er nødvendigt, at både besøgs-, brev- og
telefonikontrol varetages af en efterforsker med konkret
kendskab til sagen.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil redegøre for, om telefoni kan stadfæstet som en rettighed for varetægtsarrestanter på samme vis som personer i afsoningsfængsler?
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at der i politiet er positive
erfaringer med at bruge pensionerede politifolk til
besøgskontrol.”
Side 4/4