Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2985177_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2025
HR-kontoret
Klara Seirup Særkjær
2024-16158
3549609
Besvarelse af spørgsmål nr. 334 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 334 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Rebecca Blomquist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om de forventede offentlige udgifter, der vil være forbundet med at ligestille PTSD-ramte politibetjente med PTSD-ramte veteraner fra forsvaret?
Spørgsmål nr. 334 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de forventede offentlige udgifter,
der vil være forbundet med at ligestille PTSD-ramte
politibetjente med PTSD-ramte veteraner fra forsvaret, idet
forventede udgifter til udbetaling af erstatning fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring bedes fremgå særskilt af
opgørelsen?”
Svar:
Det er vigtigt, at der tages bedst muligt hånd om de politibetjente, der
kommer til skade i tjenesten. Politiet passer godt på os, og derfor skal vi
også passe godt på dem og yde en støtte, der står mål med politibetjentenes
store indsats. Det er i den forbindelse ikke afgørende for mig, at
tilskadekomne politibetjente én til én sidestilles med forsvarets veteraner –
men derimod, at de får den rette hjælp.
I foråret 2022 behandlede Folketinget beslutningsforslag nr. B 154 om
udarbejdelse af en model for ligestilling mellem politiveteraner og veteraner
fra forsvaret. Et flertal i Folketingets Retsudvalg afgav i den forbindelse en
beretning til B 154, der pålagde den daværende regering at udarbejde en
model for forbedring af vilkårene for polititjenestemænd, som har udviklet
PTSD eller pådraget sig andre skader som følge af arbejdet. Flertallet i
udvalget noterede sig i øvrigt, at der er flere andre personalegrupper, såsom
fængselsbetjente, for hvem det vil være relevant at foretage lignende
overvejelser.
På den baggrund arbejder Justitsministeriet – i samarbejde med Rigspolitiet
– på en model for forbedring af vilkårene for polititjenestemænd, som har
udviklet PTSD eller pådraget sig andre skader som følge af arbejdet, med
henblik på, at det kan indgå i forhandlingerne om den næste flerårsaftale for
politiets og anklagemyndighedens økonomi. Når forhandlingerne om den
nye flerårsaftale går i gang, vil de forskellige mulige tiltag blive præsenteret,
således at de kan indgå i en samlet prioritering af politiets og
anklagemyndighedens økonomi.
Som led i arbejdet med en model for forbedring af vilkårene for
polititjenestemænd har Rigspolitiet identificeret en række mulige initiativer,
der tager afsæt i de eksisterende støttetilbud, der tilbydes forsvarets
veteraner, og som Rigspolitiet har vurderet relevante i en politimæssig
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om de forventede offentlige udgifter, der vil være forbundet med at ligestille PTSD-ramte politibetjente med PTSD-ramte veteraner fra forsvaret?
kontekst. Rigspolitiet har i den forbindelse udarbejdet et udgiftsskøn, som
er behæftet med en væsentlig usikkerhed, ligesom initiativerne er
skalerbare. Med en fuld skalering af alle de af Rigspolitiet identificerede
initiativer estimerer Rigspolitiet, at der vil være årlige udgifter i omegnen af
100 mio. kr. I udgiftskønnet indgår Rigspolitiets udgifter til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring eller udgifter til udbetaling af erstatning
ikke.
Regeringen indgik den 7. november 2024 sammen med
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti en aftale
om udvikling af veteranindsatsen under forsvarsforliget 2024-2033. Aftalen
indebærer bl.a., at der skal indføres en formodningsregel, der skal gøre det
lettere for veteraner, der har været udsendt, at få anerkendt PTSD som en
arbejdsskade og få erstatning. Aftalepartierne noterede sig i den forbindelse
i aftalen, at regeringen ”vil
oplyse om de økonomiske konsekvenser ved at
omfatte alle relevante personer i politiet, redningsberedskabet, herunder
brandvæsnet, udenrigstjenesten, sundhedsvæsnet, kriminalforsorgen mv. af
formodningsreglen.”
Regeringen er i forlængelse af aftalen og den efterfølgende dialog herom i
gang med at opstarte et analysearbejde om PTSD, der skal se på, hvordan vi
som samfund fremover i større omfang kan hjælpe faggrupper, der er i risiko
for at blive ramt af PTSD. Analysearbejdet skal bl.a. kortlægge, hvilke
faggrupper der i særlig grad rammes af PTSD og kortlægge eksisterende
ordninger og indsatser til PTSD-ramte. Analysearbejdet forventes afsluttet
med udgangen af 2025.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler forventede udgifter
til udbetaling af erstatning fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, kan
ministeriet oplyse, at der vil indgå beregninger heraf i det ovenfor beskrevne
arbejde.
For en oversigt over tidligere udbetalte erstatningsudgifter fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring henvises til Beskæftigelsesministeriets
besvarelse af 17. januar 2025 af spørgsmål nr. 333 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3