Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3012385_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2025
Politikontoret
Anna Sohn Poulsen
2024-15776
3637414
Supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0002.png
Spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor udbredt problemerne med
butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil
ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer
vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og
hæleri?”
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 10. januar 2025 af
spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har
Justitsministeriet foretaget en høring af de danske ambassader i Belgien,
Finland, Island, Nederlandene, Norge, Sverige og Tyskland vedrørende
omfanget af butikstyveri og hæleri i de respektive lande samt landenes
erfaringer med initiativer til at bekæmpe butikstyveri og hæleri. En
sammenfatning fremgår nedenfor.
Belgien
Den danske ambassade i Belgien har til brug for besvarelse af spørgsmålene
indhentet information fra det belgiske Justitsministerium samt information
fra åbne kilder.
Udviklingen i antallet af anmeldelser om butikstyveri og hæleri i perioden
2019-2024 (pr. 31. marts 2024) fremgår af tabel 1. Det bemærkes hertil, at
det belgiske Justitsministerium estimerer, at kun 10 pct. af butikstyverier i
Belgien bliver anmeldt.
Tabel 1
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Belgien
2019
Butikstyveri
Ændring i antal fra forrige år
Ændring i pct. fra forrige år
Hæleri
Ændring i antal fra forrige år
Ændring i pct. fra forrige år
22.471
- 88
- 0,39
2.717
+ 241
+ 9,73
2020
17.891
- 4.580
- 20,38
2.500
- 217
- 7,99
2021
19.413
+ 1.522
+ 8,50
2.361
- 139
- 6,56
2022
23.321
+ 3.908
+ 20,13
2.639
+ 278
+ 11,77
2023
24.685
+ 1.364
+ 5,84
2.635
-4
- 0,15
2024*
6.757
-
-
589
-
-
Anm.: *Antallet i 2024 afspejler data indhentet fra den 1. januar 2024 til og med den 31. marts 2024
Kilde: Tableau des statistiques de figues criminelles
Side 2/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0003.png
I oktober 2023 offentliggjorde den belgiske regering data over fordelingen
af nationalitet og sigtelser på tværs af forskellige lovovertrædelser, som det
fremgår af tabel 1.1. Her fremgår der ikke et præcist tal for andelen af
butikstyverier foretaget af udenlandske statsborgere, men en bredere
kategori af lovovertrædelser, hvor butikstyveri er medregnet.
Tabel 1.1
Oplysninger vedrørende tyveri og afpresning
Nationalitet
Belgien
Marokko
Algeriet
Rumænien
Frankrig
Polen
Nederlandene
Georgien
Tunesien
Italien
2020
17.762
2.045
2.053
1.581
735
662
695
406
399
306
2021
17.515
2.456
2.110
1.516
798
743
661
613
399
331
2022
18.413
2.943
2.324
1.760
826
899
744
945
488
359
Kilde: Banque de données nationale générale (BNG)
I Belgien straffes butikstyveri efter artikel 461 i den belgiske straffelov om
tyveri uden vold eller trussel. Efter den belgiske straffelovs artikel 461 kan
tyveri uden vold eller trussel straffes med en bøde på 26-500 Euro og/eller
fængsel fra en måned og op til fem år. Strafferammen for forsøg er bøde på
26-300 Euro og/eller fængsel fra otte dage og op til tre år. Butikstyveri kan
alternativt straffes med en bøde på op til 350 euro til omgående betaling, jf.
nedenfor.
Efter den belgiske straffelovs artikel 505 straffes hæleri med bøde på 26-
100.000 Euro og/eller fængselsstraf fra 15 dage og op til 5 år. Beløbene skal
ganges med otte, idet beløbene skal indekseres.
Belgien har taget tiltag for at bekæmpe tyveri og hæleri, herunder er politiet
blevet tildelt særlige værktøjer i form af tilbud til butiksindehavere om
rådgivning vedrørende opsætningen af deres butik samt elektronisk udstyr.
Politiet har desuden mulighed for omgående udstedelser af bøder i
forbindelse med butikstyveri, når de sigtede pågribes i gerningsøjeblikket,
erklærer sig skyldig i lovovertrædelsen samt accepterer at betale bøden.
Side 3/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0004.png
Finland
Den danske ambassade i Finland har til brug for besvarelse af spørgsmålene
indhentet information fra det finske politi.
Ambassaden har til brug for belysning af omfanget af butikstyveri og hæleri
indhentet oplysninger fra det finske politis statistikker. Udviklingen i
antallet af anmeldelser om butikstyveri og hæleri i perioden 2019-2024
fremgår af tabel 2.
Tabel 2
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Finland
2019
Butikstyveri
Hæleri
47.533
1.539
2020
51.991
1.902
2021
52.381
1.795
2022
54.456
1.817
2023
60.020
1.840
2024
62.000
1.836
Kilde: Statistikker fra det finske politi
Efter den finske straffelov straffes både butikstyveri og hæleri med bøde
eller betinget dom samt erstatning for eventuelle tab. Ved gentagne
lovovertrædelser kan der idømmes en ubetinget fængselsstraf.
Finland har ikke foretaget væsentlige lovgivningsmæssige tiltag for at
bekæmpe butikstyveri og hæleri i de senere år. Politiet har dog fået tildelt
ekstra ressourcer til efterforskning af hverdagskriminalitet og kriminalitet
begået af unge. Desuden arbejder politiet på at udvikle systemer, der bedre
kan identificere mistænkte ud fra overvågningsoptagelser.
Ifølge politiet har de nævnte tiltag til formål at effektivisere de indledende
efterforskninger og den strafferetlige proces med henblik på at bryde
kriminalitetens onde cirkel. I sager om butikstyveri er gentagne
lovovertrædelser almindelige og begås ofte af de samme personer.
Derudover foretager det finske politi skolebesøg for generelt at forebygge
og bekæmpe kriminalitet blandt unge. Der findes desuden tiltag i form af
tværfagligt arbejde og projekter, som bl.a. benyttes som
undervisningsmateriale.
Side 4/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0005.png
Island
Den danske ambassade i Island har til brug for besvarelse af spørgsmålene
indhentet information fra det islandske rigspoliti og det islandske
Justitsministerium.
Ambassaden har til brug for belysning af omfanget af butikstyveri og hæleri
indhentet oplysninger fra Rigspolitiet i Island. Udviklingen i antallet af
anmeldelser om butikstyveri i perioden 2019-2023 fremgår af tabel 3.
Tabel 3
Oplysninger vedrørende butikstyveri fra Island
2019
Tyveri total
Heraf butikstyveri
Andel i pct. af udenlandske borgere mistænkt for
tyveri
Heraf butkstyveri (pct.)
3.474
981
24,7
24,0
2020
3.503
855
16,3
15.5
2021
3.760
928
15,6
17,3
2022
3.414
883
20,2
20,7
2023
3.627
847
23,2
22,6
Anm.: Der foreligger ikke statistikker på anmeldte hælerier.
Kilde: Rigspolitiet i Island
Efter den islandske straffelovs § 244 straffes tyveri med fængsel i op til seks
år, hvorimod mindre tyverier straffes med bøde efter § 246. Efter den
islandske straffelovs § 246 straffes hæleri med bøde eller fængsel i op til 3
år.
I tilfælde af, at en person bliver taget for tyveri, møder det islandske politi
på gerningsstedet, tager imod en udtalelse og arresterer den pågældende
person, hvis det vurderes nødvendigt. I flere af disse tilfælde viser det sig,
at der er behov for at varetægtsfængsle, at der er tale om ulovligt ophold i
landet, eller at der er tale om personer med usikre levevilkår. Islands
grænsekontrol er særligt omfattende, og det er i den forbindelse en fordel,
at landet er en ø. Der ses særligt mange tilfælde, hvor individer i besiddelse
af stjålne genstande bliver stoppet i grænsekontrollen. Særligt frygten for at
blive taget i grænsekontrollen anses ifølge islandsk politi for at være
afskrækkende.
Der har desuden været drøftelser mellem det islandske politi og butiksejere,
hvor politiet har rådgivet butiksejere om, hvordan de bedst kan forebygge
Side 5/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0006.png
tyveri, særligt af værdifulde genstande. Anvendelsen af overvågningsudstyr
har ifølge det islandske politi vist sig gavnligt i tyverisager, ligesom det
desuden ses at virke afskrækkende.
Det islandske politi har fokus på overvågning af udenlandske borgere,
herunder deres legale status i Island, deres forbindelser til potentielle
krimelle grupper og formålet med deres ophold i Island. Som følge heraf
udvises udenlandske borgere jævnligt, ligesom udenlandske borgeres
forbindelser til organiseret kriminalitet bliver opdaget. I forbindelse med
potentiel eksport af hælervarer, har det islandske politi et tæt samarbejde
med andre islandske myndigheder, såsom toldvæsnet.
Det islandske politi har forebyggende tiltag mod kriminalitet blandt unge
gennem bl.a. at besøge skoler, unge-programmer og andre institutioner, som
giver anledning til, at politiet kan drøfte politiets arbejde med unge.
Nederlandene
Den danske ambassade i Nederlandene har til brug for besvarelse af
spørgsmålene indhentet information fra det nederlandske Justits- og
Sikkerhedsministerium og Central Bureau of Statistics.
Udviklingen i antallet af anmeldelser om butikstyveri og hæleri i perioden
2019-2023 fremgår af tabel 4.
Tabel 4
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Nederlandene
2019
Butikstyveri
Hæleri
39.800
6.410
2020
34.650
6.130
2021
30.965
5.545
2022
40.495
6.600
2023
45.310
6.850
Anm.:
Kilde: The Central Bureau of Statistics
Efter den nederlandske straffelovs artikel 310 afhænger straffen for tyveri
af, om der er tale om gentagelsestilfælde, ligesom der lægges vægt på
værdien af de stjålne varer, brug af vold og andre omstændigheder, såsom
antallet af gerningspersoner involveret. Tyveri straffes med
samfundstjeneste, bøder samt op til flere års fængsel. Børn mellem 12 og 18
år kan retsforfølges efter ungdomsstrafferetten og kan modtage alternative
sanktioner, ungdomsfængsel eller bøder.
Side 6/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
Efter den hollandske straffelovs artikel 416 straffes hæleri med bøde eller
fængsel i op til fire år. Derudover kan vanemæssigt hæleri medføre bøde
eller fængsel i op til seks år. Uagtsomt hæleri straffes med bøde eller fængsel
i op til et år.
Nederlandene har iværksat tiltag for at bekæmpe tyveri og hæleri, herunder
givet erhvervsdrivende mulighed for at nægte en butikstyv adgang til en
bestemt butik. Hvis butikstyven overtræder dette forbud, kan politiet
tilkaldes. Desuden har Nederlandene i 2021 indført en reprimandeordning,
der sigter på voksne førstegangsovertrædere, der stjæler for en værdi under
50 euro. Under særlige omstændigheder vil politiet registrere hændelsen,
men undlade at rejse en straffesag.
For så vidt angår handel med visse brugte og uregulerede varer, er det et
krav, at kommunen, hvori der drives forretning, informeres herom, så de er
bekendt med, at der handles med disse varer. Desuden gælder der et krav
om, at de købte varer skal registreres. Ud over anmeldelses- og
registreringspligten er der på nationalt plan specifikt reguleret flere
tilsynsbeføjelser samt udviklet diverse digitale værktøjer med henblik på at
bekæmpe hæleri, herunder særlige efterforskningsbeføjelser i den
hollandske straffelov.
For så vidt angår tiltag, der skal forhindre børn og unge i at begå
butikstyveri, startede det hollandske Justits- og Sikkerhedsministerium
programmet ’Forebyggelse med Autoritet’ i 2022. Derudover fokuserer
institutionen 'Bureau Halt' på at tilbyde interventioner for unge, der har
begået mindre strafbare handlinger.
Norge
Den danske ambassade i Norge har til brug for besvarelse af spørgsmålene
indhentet information fra det norske Justits- og Beredskabsministerium og
Politidirektoratet.
Ambassaden har til brug for belysning af omfanget af butikstyveri og hæleri
indhentet oplysninger fra Straffesaksregisteret (Strasak) under
Politidirektoratet. Udviklingen i antallet af anmeldelser om butikstyveri og
hæleri i perioden 2019-2024 fremgår af tabel 5.
Side 7/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0008.png
Tabel 5
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Norge
X
2025
0
0
0
0
0
X
2026
0
0
0
0
0
X
2027
0
0
0
0
0
2019
Hæleri og tyveri fra butik eller andet
salgssted i alt
Hæleri (inkl. mindre og groft hæleri)
Tyveri fra butik eller andet salgssted (inkl.
mindre og groft tyveri)
Antal anmeldelser med gerningsperson uden
norsk statsborgerskab
Andel i pct. af anmeldelser med gerningsperson
uden norsk statsborgerskab
21.247
2.372
18.875
3.598
16,9
2020
19.571
2.312
17.259
3.130
16,0
2021
18.504
1.791
16.713
2.891
15,6
2022
20.382
1.649
18.733
3.556
17,4
2023
25.349
1.992
23.357
4.762
18,8
2024
23.869
2.119
21.750
4.776
20,0
Kilde: Straffesaksregisteret (Strasak)
Den norske straffelovs §§ 321, 322 og 323 regulerer tyveri, groft tyveri og
mindre tyveri. Tyveri straffes med bøde eller fængsel i op til to år, groft
tyveri straffes med bøde eller fængsel i op til seks år, og mindre tyveri
straffes med bøde.
Den norske straffelovs §§ 332, 333 og 334 regulerer hæleri, groft hæleri og
mindre hæleri. Hæleri straffes med bøde eller fængsel i op til to år, groft
hæleri straffes med fængsel i op til seks år, og mindre hæleri straffes med
bøde. Såfremt udbyttet stammer fra groft røveri, grov menneskehandel eller
særlig grov narkotikaovertrædelse, er strafferammen fængsel i op til femten
år. Uagtsomt hæleri straffes med bøde eller fængsel i op til to år.
Norge har taget lovgivningsmæssige tiltag for at bekæmpe tyveri og hæleri
i form af en lovændring tilbage i 2002, hvorved det blev nemmere for
privatpersoner at pågribe personer på fersk gerning, der begår mindre tyveri,
herunder ved at adgangen til pågribelse også skulle gælde ved mistænkte,
der ’træffes eller forfølges på fersk gerning eller ferske spor’. Muligheden
blev givet til privatpersoner, således at de kan tilbageholde den mistænkte,
indtil politiets ankomst, hvorefter der kan ske strafforfølgning.
Politiet har desuden erfaret, at ansigtsgenkendelse af gerningspersoner
bliver benyttet i stadig flere sager, og at kendte kriminelle har større risiko
for at blive taget for butikstyveri, hvis der findes gode billeder af
gerningspersonen, og denne teknologi bliver benyttet. Derudover kan øget
tilstedeværelse på sociale medier have en positiv effekt, idet politiet bør
Side 8/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0009.png
være til stede, hvor indbyggerne er i det offentlige såvel som i det digitale
rum.
Udenlandske organiserede tyvebander omtales ofte i politiets nationale
efterretningsregister, når de afdækkes. Dette gør, at banderne lettere kan
følges på sin færd fra politidistrikt til politidistrikt. Der er desuden fokus på
at få disse straffet og udvist fra Norge.
Derudover publicerer politiet jævnligt indhold med information om tyveri
på politiets sociale medier. Indlæggene retter sig mod både børn og unge
samt deres forældre. Information i aviser er også et aktuelt tiltag. Politiet
stiller op til interviews om tyveri-trends, således at både forældre, men også
butikkerne, kan følge med og eventuelt iværksætte forebyggende tiltag.
Sverige
Den danske ambassade i Sverige har til brug for besvarelse af spørgsmålene
indhentet information fra enheden for migrationsret under det svenske
Justitsministerium.
Ambassaden har til brug for belysning af omfanget af butikstyveri og hæleri
indhentet oplysninger fra Brottsförebyggande rådet (Brå). Udviklingen i
antallet af anmeldelser om butikstyveri og hæleri i perioden 2019-2023
fremgår af tabel 6.
Tabel 6
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Sverige
2019
Tyveri
Hæleri og hæleribedrageri
43.412
5.078
2020
42.560
6.731
2021
42.896
6.269
2022
43.098
6.313
2023
47.558
6.195
Anm.: For 2024 ligger kun foreløbige statistikker.
Kilde: Brottsforebyggande rådet (Brå)
Efter den svenske straffelovs kapitel 9, § 6 straffes simpelt tyveri med bøde
eller fængsel i op til seks måneder. Småtyveri er reguleret i kapitel 8, § 2.
Efter den svenske straffelovs kapitel 9, § 6, stk. 3, straffes groft hæleri med
fængsel i mindst seks måneder og op til seks år. Strafferammen for en
mindre hæleri-forseelse i kapitel 9, § 7, kan medføre bøde eller fængsel i op
til seks måneder.
Side 9/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
Sverige har taget lovgivningsmæssige tiltag for at bekæmpe tyveri og hæleri
i form af en lovændring i 2017, som ændrede definitionen af
lovovertrædelsen fra butikstyveri til småtyveri og moderniserede sproget i
bestemmelsen. Lov om forbud mod adgang til butikker, svømmehaller og
biblioteker kan desuden nævnes. Ifølge loven kan en person forbydes at
komme ind i en butik, hvis der på grund af særlige omstændigheder er risiko
for, at vedkommende vil begå en lovovertrædelse i butikken.
Politiet har derudover et koncept (”Sikker i butikkerne”), som indebærer, at
politiet og butikkerne arbejder sammen om at forebygge tyveri fra
butikkerne. Arbejdet fokuserer på tiltag, der mindsker risikoen for tyveri og
øger
sikkerheden
for
butikspersonalet,
samt
at
træffe
kriminalitetsforebyggende foranstaltninger.
For så vidt angår hæleri blev groft hæleri særskilt kriminaliseret i 2017. Der
blev i den forbindelse udarbejdet en liste over omstændigheder, der især skal
tages i betragtning ved vurdering af, om lovovertrædelsen skal betegnes som
grov.
Siden den 1. august 2023 har en ny lov med særlige bestemmelser om
politiets beføjelser i grænseområder været i kraft, hvilket har givet politiet
øgede beføjelser i visse lufthavne, havne og jernbanestationer, ved broer til
andre lande og ved grænseovergangssteder på offentlige veje. Beføjelserne
vil give politiet større mulighed for at foretage intern kontrol af udlændinge,
dvs. kontrollere udlændinges ret til at være i landet, og gribe ind over for
f.eks. smugling eller eksport af stjålne varer.
Regeringen arbejder desuden bredt med at forebygge, at børn og unge
kommer ud i kriminalitet. Et centralt tiltag er regeringens forslag til en ny
servicelov med fokus på forebyggelse og tidligere indgriben. Derudover har
regeringen et forslag om nye redskaber til de sociale myndigheder, herunder
at der kan tilbydes åbne, ikke-samtykkebaserede indsatser til børn og deres
værger.
Tyskland
Den danske ambassade i Tyskland har til brug for besvarelse af
spørgsmålene
indhentet
information
fra
det
tyske
forbundsjustitsministerium samt udvalgte delstater.
Side 10/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0011.png
Ambassaden har til brug for belysning af omfanget af butikstyveri og hæleri
indhentet oplysninger fra Politiets Kriminalstatistik (PKS). Udviklingen i
antallet af anmeldelser om butikstyveri og hæleri i perioden 2019-2023
fremgår af tabel 7. Ambassaden har i den forbindelse oplyst, at PKS
registrerer de straffelovsovertrædelser, som politiet har kendskab til og
færdigbehandlet. Hvor stort mørketallet er, afhænger f.eks. af, hvor ofte
lovovertrædelser anmeldes, og hvilke prioriteringer politiet foretager i
forbindelse med retsforfølgelse af lovovertrædelser.
Tabel 7
Oplysninger vedrørende butikstyveri og hæleri fra Tyskland
2019
Butikstyveri
Andel i pct. af mistænkte, der er ikke-tyske
Hæleri af motoriserede køretøjer
Andel i pct. af mistænkte, der er ikke-tyske
Hæleri i øvrigt
Andel i pct. af mistænkte, der er ikke-tyske
325.786
41,8
1. 234
58,2
10 664
42,4
2020
304.005
41,8
1 223
50,1
10 929
40,3
2021
256.694
41,3
1 280
53,6
9 299
39,4
2022
344.669
44,2
1 383
51,1
9 403
43,3
2023
426.096
47,2
1 786
51,4
9 992
47,7
Kilde: Politiets Kriminalstatistik (PKS)
Efter den tyske straffelovs § 242 om tyveri og § 259 om hæleri straffes tyveri
og hæleri med bøde eller fængsel i op til fem år. Særligt alvorlige tilfælde
af tyveri, herunder professionelt tyveri efter § 243 eller tyveri med våben og
bandetyveri efter § 244, straffes med fængsel i op til ti år. Den udvidede
strafferamme gælder desuden for professionelt hæleri og bandehæleri.
Tyskland har foretaget diverse tiltag for at bekæmpe tyveri og hæleri i de
forskellige delstater.
Baden-Württemberg
Kriminalpolitiet i Baden-Württemberg udvikler programmer inden for
politiets kriminalitetsforebyggende arbejde med tyveriforbrydelser, som
gennemføres på en standardiseret måde i hele delstaten. Ved
forebyggelsesarrangementerne forklarer politiet fænomenet og de
almindelige
fremgangsmåder
hovedsageligt
ved
hjælp
af
foredragskoncepter, ligesom politiet giver tips om nyttig adfærd og om at
beskytte sig mod butikstyveri. Derudover forfølger politiet i Baden-
Württemberg generelt en strategi med en stærk tilstedeværelse på sociale
medier.
Side 11/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0012.png
For så vidt angår tiltag rettet mod organiseret tyveri og hæleri dannes særlige
efterforskningsgrupper til at varetage sådanne operationer.
Bayern
Tyveri og hæleri bekæmpes ved hjælp af de ressourcer, der er til rådighed
inden for rammerne af den almindelige organisationsstruktur. Derudover
har det bayerske politi i mange år benyttet internettet og sociale medier til
at kommunikere med borgere, herunder ved regelmæssigt at udgive
publikationer om butikstyveri og ejendomsforbrydelser.
Berlin
En særlig hasteprocedure har været anvendt i Berlin gennem en årrække.
Det gælder hovedsageligt tyverisager, forudsat at de relevante betingelser er
opfyldt. Hasteproceduren anvendes navnlig ved personer uden fast bopæl,
der er blevet anholdt på fersk gerning. Den indebærer, at der som regel går
mindre end 24 timer mellem anholdelsen af de mistænkte og deres
fremstilling ved en domstol. Proceduren gennemføres af en specialiseret
afdeling i Berlins kriminalpoliti. Regelmæssig dialog med den offentlige
anklager i Berlin, der er ansvarlig for disse sager, sikrer en konsekvent høj
standard i gennemførelsen af procedurerne.
Desuden træffer politiet i Berlin en række operationelle foranstaltninger for
at imødegå butikstyverier, herunder videoanalyse, brug af såkaldte super-
recognizers samt intern og ekstern offentlig eftersøgning af serieforbrydere.
For så vidt angår hæleri indsættes politibetjente til at eftersøge relevante
steder, herunder loppemarkeder og brugtvarebutikker, ligesom der som
reaktion på specifikke hændelser og oplysninger foretages søgninger på
internettet.
Politiet i Berlin benytter derudover internettet til at offentliggøre
forebyggende oplysninger på rådgivningssider om visse former for
bedrageri- og tyveriforbrydelser.
Hessen
Politiet i Hessen bruger en række forskellige tiltag og tekniske redskaber til
at bekæmpe butikstyveri og hæleri, som omfatter både forebyggende og
repressive strategier. Den hessiske detailforening og det hessiske politi har
siden 2016 samarbejdet om at forebygge butikstyveri m.v., og en ny
samarbejdsaftale vil blive indgået inden længe. Formålet er at foretage
Side 12/13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor udbredt problemerne med butikstyveri og hæleri er i de andre nordiske lande, og vil ministeren desuden undersøge og redegøre for, hvilke erfaringer vores nordiske naboer har med at forebygge butikstyveri og hæleri?
3012385_0013.png
forebyggende tiltag mod tyveri og hæleri, herunder indbrudssikring og
videoovervågning, patruljer i særlige problemområder samt generelle
oplysningskampagner om hæleri og butikstyveri.
Derudover har politiet fokus på at identificere salgskanaler på internettet,
som benyttes til videresalg af stjålne varer.
Nordrhein-Westfalen
Politimyndigheder i Nordrhein-Westfalen anvender omfattende
forebyggende og repressive foranstaltninger til at bekæmpe tyveri og hæleri,
herunder et af Indenrigsministeriet udarbejdet rammekoncept, der fastsætter
standarder for håndtering af seriekriminalitet.
Desuden er kriminalitetsforebyggelse en høj prioritet i bekæmpelsen af
butikstyveri og hæleri. Specialuddannede medarbejdere rådgiver
virksomheder om foranstaltninger, der kan vanskeliggøre eller forhindre
butikstyverier. Privatpersoner informeres om, hvordan man genkender
stjålne varer. Denne prioritet gælder tillige ungdomskriminalitet inden for
butikstyveri og hæleri, hvor diverse kriminalitetsforebyggende
foranstaltninger iværksættes af skoler m.v.
Derudover er antallet af medarbejder inden for online-efterforskning øget,
hvor der er fokus på eftersøgning af stjålne varer samt de anvendte
salgskanaler.
Side 13/13