Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
VEJLEDNING OM
AFGØRELSESKOMPETENCE, HENLÆGGELSE OG SLUTNING
AF STRAFFESAGER
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0002.png
ØSTJYLLANDS
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. KOMPETENCE TIL AT TRÆFFE AFGØRELSE I STRAFFESAGER
.......................................................... 3
1.1.
H
OVEDREGEL
ANKLAGEMYNDIGHEDEN TRÆFFER AFGØRELSE
................................................................... 3
1.2. U
NDTAGELSER
TILFÆLDE HVOR KOMPETENCEN DELEGERET
........................................................................... 3
1.2.1. Åbenbart grundløse anmeldelser
............................................................................................................... 3
1.2.2. Visitationssager
............................................................................................................................................ 3
1.2.3. Forhold der er genstand for straksbøde
................................................................................................... 3
1.2.4. Visse mindre alvorlige sagstyper
............................................................................................................... 3
1.2.5. Tyveri- og indbrudssager uden brugbart spor og mistanke
................................................................... 5
1.2.6. Brandstiftelse i køretøjer og containere uden brugbare spor og mistanke
.......................................... 5
1.2.7. Supervisorer i Borgerekspeditionen
.......................................................................................................... 5
1.2.8. Visse sager om økonomisk kriminalitet
..................................................................................................... 6
1.2.9. Visse sager om uberettiget adgang til datasystem
................................................................................. 6
1.2.10. Andre helt særlige tilfælde
........................................................................................................................ 7
1.3. T
ILFÆLDE HVOR KOMPETENCEN ALTID LIGGER HOS ANKLAGER
.......................................................................... 7
1.4. K
LAGER OVER AFGØRELSER
................................................................................................................................. 7
2. KONTROL MED HENLÆGGELSER OG PÅTALEOPGIVELSER
................................................................ 7
2.1. D
OKUMENTATIONSKRAV
........................................................................................................................................ 7
2.2. K
ONTROL
................................................................................................................................................................ 8
3. MUNDTLIGE AFGØRELSER
FORM OG FREMGANGSMÅDE
................................................................. 8
3.1. A
FVISNING AF ÅBENBART GRUNDLØSE ANMELDELSER
........................................................................................ 8
3.2. V
ISITATIONSSAGER
................................................................................................................................................ 8
4. SKRIFTLIGE AFGØRELSER
FORM OG FREMGANGSMÅDE
................................................................. 8
4.1. I
NDLEDNING
............................................................................................................................................................ 8
4.2. V
ALG AF BESTEMMELSE I RETSPLEJELOVEN
......................................................................................................... 8
4.2.1. Retsplejelovens § 749 (henlæggelse) ............................................................................................. 8
4.2.2. Retsplejelovens § 721 (påtaleopgivelse) ......................................................................................... 9
4.2.3. Retsplejelovens § 722 (tiltalefrafald) ............................................................................................. 10
4.3. H
VEM SKAL HAVE BESKED
?
................................................................................................................................. 10
4.4. F
REMGANGSMÅDE
................................................................................................................................................ 11
4.5. I
NDHOLD
............................................................................................................................................................... 11
BILAG 1
KOMPETENCESKEMA.......................................................................................................................12
STAMOPLYSNINGER:...........................................................................................................................................15
Side
2
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0003.png
ØSTJYLLANDS
1. KOMPETENCE TIL AT TRÆFFE AFGØRELSE I STRAFFESAGER
1.1. Hovedregel
anklagemyndigheden
træffer afgørelse
Anklagemyndighedens jurister træffer afgørelse om:
1.
2.
3.
4.
5.
Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. 1
Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Opgivelse af sigtelse efter retsplejelovens § 721
Meddelelse af tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722
Tiltalerejsning (herunder bødeforelæg efter retsplejelovens § 832)
Jurister, der tidligere har været i turnus som anklagere ved den overordnede ankla-
gemyndighed, men som p.t. gør tjeneste i politisøjlen, kan ligeledes træffe afgørelse
vedrørende pkt. 1-3 ovenfor.
Efter Rigsadvokatmeddelelsen om kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen kan
kompetence til at træffe afgørelse i mindre alvorlige straffesager delegeres til politi-
ansatte eller administrative medarbejdere.
Denne vejledning fastsætter, hvem der i Østjyllands Politi
ud over anklagere
kan træffe afgørelse i straffesager.
1.2. Undtagelser
tilfælde hvor kompeten-
cen delegeret
Afdelingslederen har ansvaret for, at den ansatte, der har fået delegeret afgørelses-
kompetence, har den nødvendige uddannelse og de nødvendige faglige og person-
lige kompetencer til at træffe afgørelse. Afdelingslederen har endvidere ansvaret for,
at der løbende foretages kontrol med henlæggelser foretaget i afdelingen i overens-
stemmelse med denne vejledning.
Anmeldelser om strafbare forhold, der er åbenbart grundløse, eller hvor det anmeldte
klart ikke er strafbart eller er undergivet privat påtale, kan afvises af politiuddannet
personale eller kontorpersonale, der er beskæftiget med at modtage anmeldelser.
Se afsnit 3.1 om fremgangsmåde og registrering i POLSAS.
1.2.2. Visitationssager
I visitationssager på gadeplan (visitation efter våben eller euforiserende stoffer) kan
påtaleopgivelse på stedet ske ved den sagsbehandlende polititjenestemand.
Se afsnit 3.2 om fremgangsmåde og registrering i POLSAS.
1.2.3. Forhold der er gen-
stand for straksbøde
1.2.4. Visse mindre alvor-
lige sagstyper
I forhold, der er genstand for straksbøde, kan afgørelse træffes af sagsbehandlende
polititjenestemand.
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
-
-
-
-
Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. 1
Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Opgivelse af sigtelse efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1 og 2
Udstedelse af bødeforelæg
1.2.1. Åbenbart grund-
løse anmeldelser
Side
3
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0004.png
ØSTJYLLANDS
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
-
-
-
-
Chargeret personale i politisøjlen
Politi- eller juristuddannede specialkonsulenter i Efterforskningscenteret
Særligt uddannet politipersonale i afgørelsesafsnittene i Visitationen og Bor-
gerekspeditionen
Fagansvarlige (herunder driftskoordinatorer) og førledere i sagsenhederne i
sags- og patruljesektionerne, Borger- og Forebyggelsescenteret og Efter-
forskningscenteret
Ud over ovenstående kan der i særlige tilfælde efter en konkret vurdering gives andre
medarbejdere, herunder politipersonale og administrative medarbejdere, med de
nødvendige uddannelsesmæssige og personlige forudsætninger, afgørelseskompe-
tence i de mindre alvorlige sagstyper nævnt nedenfor. For disse medarbejdere skal
afdelingslederen efter aftale med advokaturchefen for Advokaturen for Kvalitet og
Udvikling udfærdige et
delegationspapir
med den pågældendes navn og særlige
kompetencer. Delegationspapiret underskrives af afdelingslederen og advokaturche-
fen for Advokaturen for Kvalitet og Udvikling og opbevares i afdelingen. En kopi sen-
des til Advokaturen for Kvalitet og Udvikling.
Følgende sagstyper er omfattet af den delegerede kompetence:
Færdselssager
- I
bødeområdet,
medmindre personer i forbindelse med færdselsuheld er af-
gået ved døden eller kommet alvorligt til skade
Straffelovssager
- Berigelseskriminalitet der retter sig mod værdier under 8.000 kr. (bødeområ-
det) bortset fra åger, afpresning og skyldnersvig, § 287
- Hæleri, der retter sig mod værdier under 8.000 kr. (bødeområdet), § 290, stk.
1
- Hærværk hvor skadens størrelse ikke overstiger 15.000 kr. (bødeområdet),
§ 291, stk. 1
- Brugstyveri (bødeområdet), § 293
- Brugstyveri efter § 293a, når der ikke er brugbare spor og der ikke er mis-
tanke til en gerningsmand
Særlovssager
I
bødeområdet
i følgende sagstyper:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Lov om euforiserende stoffer ved besiddelse til eget brug eller forbrug
Våbenloven
Knivloven
Ordensbekendtgørelsen
Retsplejelovens § 750
Beredskabsloven
Restaurationsloven
Næringsloven
Værnepligtsloven
Ferieloven
Mark- og vejfredsloven
Syn af køretøjer
Lov om Danmarks statistik
Side
4
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0005.png
ØSTJYLLANDS
-
-
-
-
-
-
Folkeregisterloven
Renholdelse af privat- og offentlig vej
Vejlov, rådighed over gadeareal
Hundeloven
Dyreværnsloven
Udstedelse af bødeforelæg i øvrigt, hvor Rigsadvokaten har fastsat vejle-
dende bødetakster eller en særmyndighed har fremsendt forslag til bøde i
overensstemmelse med fast praksis
Henlæggelse af særlovssager i øvrigt, hvor særmyndigheden meddeler, at
særmyndigheden ikke længere ønsker bøde opkrævet og der ikke er noget i
øvrigt der er til hinder for henlæggelse
-
1.2.5. Tyveri- og ind-
brudssager uden brugbart
spor og mistanke
Sagstype:
Tyveri og indbrudstyveri (straffelovens § 285, jf. § 276/§276 a), hvor der ikke er
fundet brugbare spor, og hvor der ikke er mistanke til en gerningsmand.
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
-
Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. stk. 1
-
Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
-
Chargeret politipersonale
-
Særligt uddannet politipersonale i afgørelsesafsnittene i Visitationen og
Borgerekspeditionen
-
Fagansvarlige (herunder driftskoordinatorer) og førledere i sagsenhederne
i sags- og patruljesektionerne, Borger- og Forebyggelsescenteret og Efter-
forskningscenteret
1.2.6. Brandstiftelse i kø-
retøjer og containere
uden brugbare spor og
mistanke
Sagstype:
Brandstiftelse i køretøjer og containere, jf. straffelovens § 181, hvor branden ikke
har bredt sig til andre genstande, og når der ikke er fundet brugbare spor, og der
ikke er mistanke til en gerningsmand.
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
-
Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. stk. 1
-
Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
-
Chargeret politipersonale i sektionen for Personfarlig kriminalitet
-
Fagansvarlige (herunder driftskoordinatorer) i Visitationen
1.2.7. Supervisorer i Bor-
gerekspeditionen
Sagstyper:
- Tyveri mod værdier under 8.000 kr.
- Hærværk under 15.000 kr.
- Indbrud i skure, udhuse, kælderrum, garager og lignende, hvor der ikke er
brugbare spor eller mistanke til en gerningsmand
- Brugstyveri hvor der ikke er brugbare spor eller mistanke til en gernings-
mand
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
Side
5
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0006.png
ØSTJYLLANDS
-
Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. stk. 1
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
- Administrative medarbejdere i Borgerekspeditionen, der er ansat som su-
pervisorer samt deres nærmeste leder.
1.2.8. Visse sager om
økonomisk kriminalitet
Sagstyper:
- Sager om økonomisk kriminalitet, der retter sig mod værdier under 8.000 kr.
(bødeområdet, § 287) bortset fra åger, afpresning og skyldnersvig.
- Anmeldelser om IT-relateret
økonomisk kriminalitet (”NCIK-sager”) begået i
Danmark, hvor sagens værdi ikke overstiger 20.000 kr.
- Anmeldelser om forhold begået i et andet nordisk land, hvor det ikke er mu-
ligt at finde frem til en gerningsmand, og hvor sagens værdi ikke overstiger
20.000 kr.
- Anmeldelser om forhold begået i et land uden for Norden, hvor det ikke er
muligt at finde frem til en gerningsmand, og hvor sagens værdi ikke oversti-
ger 70.000 kr.
- Sager hvor hensynet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets
ressourcer ud fra en samlet konkret vurdering tilsiger, at efterforskning ikke
indledes eller standses. Dette skal ske ud fra en samlet vurdering af føl-
gende:
o
Om det ud fra de foreliggende efterforskningsmuligheder er reali-
stisk, at en efterforskning vil kunne føre til opklaring af sagen.
o
Den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer.
o
Om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostnin-
ger eller sagsbehandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sa-
gens betydning og den straf, der i givet fald forventes idømt.
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
- Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. stk. 1
- Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
- Chargeret politipersonale i afdelingen for Økonomisk Kriminalitet
- Fagansvarlige i afdelingen for Økonomisk Kriminalitet
- Juridiske konsulenter i afdelingen for Økonomisk Kriminalitet
- Særligt uddannet politipersonale i visitationssektionen i afdelingen for Øko-
nomisk Kriminalitet
1.2.9. Visse sager om
uberettiget adgang til da-
tasystem
Sagstyper:
- Anmeldelser om overtrædelse af straffelovens § 263 (gerningskode 74201),
hvor anmeldelsen vedrører uberettiget adgang til profiler på sociale medier
Kompetencen er delegeret til at træffe afgørelse om følgende:
- Afvisning/henlæggelse af en anmeldelse uden egentlig efterforskning efter
retsplejelovens § 749, stk. stk. 1
- Standsning af efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Kompetencen er delegeret til følgende medarbejdere:
- Chargeret politipersonale i sektionen for IT-Kriminalitet
- Fagansvarlige i sektionen for IT-Kriminalitet
Side
6
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0007.png
ØSTJYLLANDS
1.2.10. Andre helt særlige
tilfælde
I helt særlige tilfælde kan der gives politipersonale og administrativt personale kom-
petence til at træffe afgørelser på andre sagsområder end dem, der fremgår af afsnit
1.2.1-1.2.9 ovenfor. Der skal i givet fald udfærdiges delegationspapir, jf. afsnit 1.2.4
ovenfor.
I følgende tilfælde skal sagen afgørelsen
altid
træffes af en anklager, selvom sagen
vedrører et område, hvor kompetencen er delegeret, jf. afsnit 1.2 ovenfor (og uanset
om sagen er oprettet på et undersøgelsesnummer eller på et ”skarpt” nummer):
- Alvorligere overtrædelser af straffeloven, fx personfarlig kriminalitet, herun-
der vold, seksualforbrydelser og forbrydelser i øvrigt, som indebærer vold
eller trusler
- Alvorligere, herunder omfattende og mere komplicerede særlovssager og sa-
ger om økonomisk kriminalitet
- Sager hvor handlingen kan have baggrund i andres etniske oprindelse, tro,
seksuelle eller politiske orientering eller lignende
- Sager hvor sagstypen eller sagen er undergivet et særligt indsats- eller fo-
kusområde eller en særlig forelæggelses- eller indberetningsordning, fx:
o
Kriminalitet begået af offentligt ansatte
o
Sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b og/eller lov om for-
bud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
o
Sager mod advokater
o
Sager mod sundhedspersonale
o
Sager hvor der kan opstå spørgsmål om rettighedsfrakendelse eller
foranstaltninger efter straffelovens §§ 68-70
o
Sager hvor særmyndigheden efter høring er uenig i, at der bør ske
henlæggelse/påtaleopgivelse
- Sager der kan have særlig offentlig eller almen interesse
- Sager hvor den sigtede har været/er varetægtsfængslet
- Sager hvor der har medvirket forsvarer under efterforskningen (fx ved politi-
afhøring, videoafhøring eller fotokonfrontation)
- Sager der er anmeldt af en advokat på vegne af en klient
- Sager hvor der skal ske henlæggelse, påtaleopgivelse eller meddeles tiltale-
frafald efter retsplejelovens §§ 721, 722 eller 749 på grund af forældelse eller
af ressourcemæssige hensyn, jf. dog afsnit 1.2.8 ovenfor om henlæggelse
efter § 749 af visse sager om økonomisk kriminalitet
Såfremt en afgørelse om afvisning, indstilling af efterforskning eller påtaleopgivelse,
der ikke er truffet af en anklager, påklages til statsadvokaten, sendes sagen med en
udtalelse til den advokatur, hvor sagen hører til.
1.3. Tilfælde hvor kom-
petencen altid ligger
hos anklager
1.4. Klager over afgørel-
ser
2. KONTROL MED HENLÆGGELSER OG PÅTALEOPGIVELSER
2.1. Dokumentations-
krav
Det skal tydeligt fremgå af sagens dokumenter, at afgørelsen er truffet af en medar-
bejder med kompetence hertil. Dette kan f.eks. være ved pågældendes stempel på
kopi af underretningsbrev og/eller ved stempel på påtegning på anmeldelsesrapport
om slutning/henlæggelse.
Samtidig skal dette opdateres i de særlige felter ved sagsplacering/afgørelse i POL-
SAS. Hvis en jurist eller en leder f.eks. under telefonisk forelæggelse reelt har truf-
fet/godkendt beslutningen, er det også vedkommendes navn eller wrx, som skal
fremgå af sagen og POLSAS.
Side
7
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0008.png
ØSTJYLLANDS
2.2. Kontrol
Chefanklageren skal sikre, at der føres den nødvendige juridiske kontrol med de
sagsområder, der uddelegeres til ikke juridisk uddannet personale. Kontrollen udfø-
res af Advokaturen for Kvalitet og Udvikling.
3. MUNDTLIGE AFGØRELSER
FORM OG FREMGANGSMÅDE
3.1. Afvisning af åben-
bart grundløse anmel-
delser
Afvisningen kan ske mundtligt, men anmelderen har krav på en skriftlig afvisning.
Såfremt dette ønskes, forelægges sagen for en chargeret polititjenestemand, en
driftskoordinator eller en jurist.
Anmelderen skal orienteres om, at afvisningen kan påklages til statsadvokaten. Ved
mundtlig afvisning skal det fremgå af døgnrapport eller politirapport, at der er sket
afvisning, samt at der er ydet behørig vejledning, herunder om klageadgangen.
Anmeldelsen oprettes i POLSAS som sag eller hændelse, og anmelderen tilknyttes.
Der oprettes en disposition 0047 (Afvisning af anmeldelse
grundløs/ikke strafbart),
hvor det i tekstfeltet anføres hvorfor anmeldelsen afvises, samt hvorledes anmelder
er klagevejledt.
3.2. Visitationssager
I visitationssager på gadeplan efter våben eller euforiserende stoffer kan påtaleopgi-
velse ske mundtligt på stedet. Ved mundtlig påtaleopgivelse skal det fremgå af døgn-
rapport eller politirapport, at der er sket påtaleopgivelse, samt at der er ydet behørig
vejledning, herunder om klageadgangen.
I POLSAS oprettes en hændelse 61615 (Visitation
uden sag) og person(er) tilknyt-
tes som ANT (Antruffet). Visitationens start- og sluttid anføres som gerningsdato fra
kl. xx og til kl. xx. Stedet for visitationen angives præcist som gerningssted. Mistan-
kegrundlag, påtaleopgivelse og oplysninger om klagevejledning anføres i resumefel-
tet.
4. SKRIFTLIGE AFGØRELSER
FORM OG FREMGANGSMÅDE
4.1. Indledning
Skriftlig afvisning eller påtaleopgivelse sker via koncept i POLSAS. Konceptet inde-
holder et afsnit, hvori afgørelsen i overensstemmelse med forvaltningslovens krav
nærmere skal begrundes.
Sager uden sigtede kan henlægges efter:
-
retsplejelovens § 749, stk. 1 og 2 (hvis ingen er sigtet)
4.2. Valg af bestem-
melse i retsplejeloven
Sager med sigtede kan sluttes efter:
- retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1, 2 og 3 (hvis sigtet)
- retsplejelovens § 722 (tiltalefrafald)
4.2.1. Retsplejelovens §
749 (henlæggelse)
Henlæggelse efter retsplejelovens § 749 forudsætter, at der ikke er rejst sigtelse i
sagen, eller at der ikke er foretaget så omfattende indgreb mod mistænkte, f.eks.
ransagning, at denne må betragtes som sigtet.
Side
8
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0009.png
ØSTJYLLANDS
Retsplejelovens § 749, stk. 1
ikke grundlag for at indlede efterforskning
Efter denne bestemmelse afvises sager, hvor der endnu ikke er indledt efterforskning.
Hvis der er sket afhøring af anmelder alene med det formål at få uddybet selve an-
meldelsen, f.eks. afhøring med henblik på at få klarhed over, hvad der er stjålet, eller
med henblik på at få oplyst hvilket forsikringsselskab, som en stjålen genstand er
forsikret hos, anses efterforskning ikke at være indledt.
Er der alene foretaget opslag i diverse registre, er der som udgangspunkt heller ikke
indledt efterforskning. Det gælder f.eks. ved opslag i Cpr-registeret for at identificere
anmelderen, opslag i Kosterregisteret for at afklare, om den anmeldte genstand figu-
rerer i registeret, samt opslag i Kosterregisteret mhp. at registrere den anmeldte gen-
stand som stjålet, opslag i Motorregisteret mhp. på at afklare, om anmelderen er re-
gistreret som ejer af køretøjet, eller om køretøjet er registeret som set et sted, hvor
det ikke hører hjemme.
Hvis der foretages skridt mhp. identificering af gerningsmanden, f.eks. i Fotoregiste-
ret, anses dette dog for efterforskning, hvorfor sagen vil skulle henlægges efter stk.
2.
Retsplejelovens § 749, stk. 2
efterforskning indstilles
Efter denne bestemmelse henlægges sager, hvor der er indledt efterforskning, men
hvor denne ikke har ført til sigtelse af en gerningsmand, og hvor der ikke er yderligere
efterforskningsmuligheder. Efterforskningen er indledt, hvis der er foretaget afhøring
af anmelder eller af vidner. Politiets henvendelser til anmelderen/forurettede anses
som udgangspunkt som efterforskning.
Er der foretaget gerningsstedsundersøgelse, er efterforskningen indledt, f.eks. ger-
ningsstedsundersøgelse i indbrudssager efter spor, f.eks. DNA, fingeraftryk, op-
brudsmærker, værktøjsspor, sålaftryk, mv. Det er i den forbindelse ikke afgørende,
om der som rent faktisk findes (brugbare) spor. Dette gælder også i f.eks. hærværks-
sager og sager om brugstyveri af motorkøretøjer. Er der gennemset videoovervåg-
ning fra f.eks. forurettede eller dennes nabo, er efterforskning indledt. Henlæggelsen
opdateres i skærmbilledet Sagsplacering.
Henlæggelsen opdateres i skærmbilledet Sagsplacering.
-
-
I feltet
Type
angives om henlæggelse er sket jf. stk. 1 eller stk. 2.
I feltet
Henl. af,
angives wrx på den person, der har truffet beslutning om
henlæggelsen, jf. delegation i afsnit 1.1 og 1.2.
4.2.2. Retsplejelovens §
721 (påtaleopgivelse)
Slutning efter retsplejelovens § 721 kræver, at der er en sigtet i sagen.
§ 721, stk. 1, nr. 1
grundløs sigtelse
Efter denne bestemmelse sluttes sager, hvor det med stor sandsynlighed kan sige at
det ikke er den sigtede, der har begået forholdet. Det kan fx være fordi DNA analyser
udelukker, at sigtede er gerningsmand eller fordi sigtede har fremlagt sikker doku-
mentation for, at han var et andet sted på gerningstidspunktet.
§ 721, stk. 1, nr. 2
bevisets stilling
Side
9
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0010.png
ØSTJYLLANDS
Efter denne bestemmelse sluttes sager, hvor det ikke kan bevises at den sigtede er
gerningsmand. Det kan fx være fordi, der ikke er tilstrækkeligt med vidner eller tekni-
ske beviser til at kunne sandsynliggøre, at sigtede er gerningsmand, eller fordi der er
modstridende forklaringer, og efterforskningen ikke kan godtgøre, hvilken forklaring,
der er den rigtige.
§ 721, stk. 1, nr. 3
ressourcer
Bestemmelsen bruges, hvis påtale skønnes at skulle opgives ud fra ressourcehen-
syn. Spørgsmålet skal forelægges statsadvokaten
-
-
hvis der er spørgsmål om helt at opgive påtale og de opgivne sigtelser ville
medføre ubetinget fængselsstraf, og
hvis der er spørgsmål om en beskæring, der vil kunne indebære væsentlige
ændringer med hensyn til sanktionens art eller størrelse (uanset om bøde
eller fængsel).
Afgørelse om påtaleopgivelse ud fra ressourcehensyn benyttes yderst sjæl-
dent. Afgørelsen træffes altid i anklagemyndigheden.
Slutning af sigtelsen opdateres i skærmbilledet Afgørelse, ved angivelse af relevant
afgørelsestypekode. I feltet Afgjort af anføres wrx på den person, der har truffet be-
slutning om slutning.
4.2.3. Retsplejelovens §
722 (tiltalefrafald)
Tiltalefrafald er i modsætning til påtaleopgivelse en strafferetlig afgørelse som har
gentagelsesvirkning, hvorfor forholdet skal være erkendt.
Tiltalefrafald kommer navnlig på tale:
- hvis forholdet er begået før dom og ingen tillægsstraf forventes idømt, eller
-
hvis sigtede allerede er undergivet en nyere foranstaltning efter straffelovens
§ 68/69.
Afgørelse om tiltalefrafald træffes altid i anklagemyndigheden.
4.3. Hvem skal have be-
sked?
Retsplejelovens § 749, stk. 1
Hvis sagen henlægges efter retsplejelovens § 749, stk. 1, anses underretningspligten
af forurettede/anmelder for opfyldt ved udsendelse af anmeldelseskvittering.
Kvittering udskrives automatisk i visse sager til forurettede personer, men ikke til
f.eks. andre myndigheder. Anmeldelseskvitteringer sendes som udgangspunkt via
digital post (e-boks).
Anmeldelseskvittering sendes ikke automatisk i alle sager. I sager, hvor anmeldel-
seskvittering ikke sendes automatisk, skal anmeldelseskvittering bestilles i Anmel-
der/Parter-billedet.
Det vil fremgå af Rapport/Dokumentbestilling, om der er sendt en anmeldelseskvitte-
ring.
Der skal sendes særskilt henlæggelsesskrivelse til forurettede, hvis særlige forhold
tilsiger dette. Dette vil være tilfældet, hvis den forurettede ved anmeldelsen har givet
konkrete oplysninger, som han/hun kan have en begrundet forventning om, at der
foretages nærmere undersøgelser af.
Side
10
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0011.png
ØSTJYLLANDS
Retsplejelovens § 749, stk. 2
Hvis sagen henlægges efter retsplejelovens § 749, stk. 2, skal der jf. bestemmelsens
stk. 3, altid skrives underretningsbrev med klagevejledning til forurettede. Der skal
også skrives brev til den mistænkte, hvis denne har været afhørt eller orienteret om
efterforskningen.
Underretning af evt. anmeldte gerningsmænd bør ske, såfremt vedkommende har
været afhørt til politirapport og/eller været genstand for tvangsindgreb eller såfremt
det drejer sig om sager, hvor det er sandsynligt, at den anmeldte/mistænkte ad anden
vej får viden om, at der har verseret en sag, hvori pågældende har været inddraget.
Har den mistænkte ikke været bekendt med efterforskningen, skal der ikke skrives et
brev til ham.
Retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1-3
I sager som sluttes efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1-3, skal både sigtede og
forurettede altid have underretningsbrev med klagevejledning.
4.4. Fremgangsmåde
Slutningsskrivelserne oprettes med rettighed 1, og der tilknyttes en person/et firma
på sagen, som skal modtage slutningsskrivelsen.
Brevet skal altid godkendes af en medarbejder med underskriftskompetence, se af-
snit 1 ovenfor. Det skal ved underskrift på brevet samt af POLSAS fremgå, hvem der
har godkendt afgørelsen.
Brevet dateres og sendes først, når det er godkendt af den, der har kompetence til at
afgøre sagen, jf. afsnit 1 ovenfor.
Brevene med underretning skal dateres samme dag, som de sendes ud, og under-
retningen til forurettede og sigtede/mistænke skal have samme datering.
Hvis sagen skal afgøres i anklagemyndigheden kan skemaet ”Juridisk vurdering” be-
nyttes. Skemaet findes som lokalt koncept:
3. Lokal (PD) > 3.1. Generelt > Juridisk vurdering.
4.5. Indhold
De brevkoncepter, som ligger i POLSAS, skal anvendes og i fornødent omfang til-
passes den konkrete sag. I brevenes begrundelse skal der tilføjes konkrete oplysnin-
ger fra sagen.
Teksten skal være så fyldestgørende, at modtageren kan identificere anmeldelsen
og se, hvad sagen handler om.
Hvis anmelder er en virksomhed henvises om muligt til anmelder journalnummer,
ordrenummer eller andet, der kan identificere sagen hos anmelder.
I underretningsskrivelsen til en mistænkt eller en sigtet person kan den fortrykte be-
grundelse typisk anvendes.
I underretningsskrivelserne til forurettede skal der anføres de konkrete omstændig-
heder, der begrunder, at sagen henlægges.
Side
11
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0012.png
ØSTJYLLANDS
4.6. Evt. klage
Ved klage sendes sagen straks til anklagemyndighedens visitation.
BILAG 1
KOMPETENCESKEMA
Tilfælde hvor kompetencen er delegeret fra anklagemyndigheden
Åbenbart grundløse anmeldel-
Politiuddannet personale eller kontorpersonale, der er beskæftiget med at mod-
ser
tage anmeldelser kan afvise anmeldelse efter retsplejelovens § 749, stk. 1
(afsnit 1.2.1.)
Visitationssager
(afsnit 1.2.2.)
Påtaleopgivelse kan ske på stedet ved den sagsbehandlende polititjenestemand
Forhold genstand for straks-
Afgørelse kan træffes af sagsbehandlende polititjenestemand
bøde
(afsnit 1.2.3.)
Mindre alvorlige sagstyper
(afsnit 1.2.4.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Chargeret personale i
politisøjlen
- Politi- eller juristuddan-
nede specialkonsulen-
ter i Efterforskningscen-
teret
- Særligt uddannet politi-
personale i afgørelses-
afsnittene i Visitationen
og Borgerekspeditionen
- Fagansvarlige (herun-
der driftskoordinatorer)
og førledere i sagsen-
hederne i sags- og pa-
truljesektionerne, Bor-
ger- og Forebyggelses-
centeret og Efterforsk-
ningscenteret
- Andet personale (sær-
lige tilfælde)
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
- Retsplejelovens § 749,
stk. 2
- Retsplejelovens § 721,
stk. 1, nr. 1 og 2
- Udstedelse af bødefo-
relæg
Omfattede sagstyper (1):
Færdselssager i
bøde-
området,
medmindre
personer i forbindelse
med færdselsuheld er af-
gået ved døden eller
kommet
alvorligt
til
skade.
Straffelovssager i føl-
gende sagstyper:
-
Berigelseskriminali-
tet
der retter sig mod
værdier under 8.000
kr.
(bødeområdet),
bortset fra åger, af-
presning og skyldner-
svig, § 287
-
Hæleri,
der retter sig
mod værdier under
8.000 kr. (bødeområ-
det), § 290, stk. 1
-
Hærværk
hvor ska-
dens størrelse ikke
overstiger 15.000 kr.
(bødeområdet), § 291,
stk. 1
-
Brugstyveri
(bødeom-
rådet), § 293
-
Brugstyveri af bil,
§
293a, men kun når der
ikke er fundet brugbare
spor, og der ikke er
mistanke til en ger-
ningsmand.
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
Omfattede sagstyper (2):
Særlovssager i
bødeom-
rådet
i følgende sagsty-
per:
- Lov om euf. ved besid-
delse eller forbrug
- Våbenlov
- Ordensbekendtgørel-
sen
- RPL § 750
- Beredskabsloven
- Restaurationsloven
- Udstedelse af bødefo-
relæg i øvrigt, hvor
Rigsadvokaten har fast-
sat vejledende bøde-
takster eller en sær-
myndighed har frem-
sendt forslag til bøde i
overensstemmelse
med fast praksis
- Henlæggelse af sær-
lovssager i øvrigt, hvor
særmyndigheden med-
deler, at særmyndighe-
den ikke længere øn-
sker bøde opkrævet og
der ikke er noget i øvrigt
der er til hinder for hen-
læggelse
Tyveri- og indbrudssager
(afsnit 1.2.5.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Chargeret politiperso-
nale
Omfattede sagstyper
Tyveri og indbrudstyveri
(straffelovens § 285, jf. §
276/§ 276 a), hvor der
ikke er fundet brugbare
Side
12
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0013.png
ØSTJYLLANDS
- Særligt uddannet politi-
personale i afgørelses-
afsnittene i Visitationen
og Borgerekspeditionen
- Fagansvarlige (herun-
der driftskoordinatorer)
og førledere i sagsen-
hederne i sags- og pa-
truljesektionerne, Bor-
ger- og Forebyggelses-
centeret og Efterforsk-
ningscenteret
Brandstiftelse i køretøjer og con-
tainere
(afsnit 1.2.6.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Chargeret politiperso-
nale i Sektionen for Per-
sonfarlig kriminalitet
- Fagansvarlige (herun-
der driftskoordinatorer) i
Visitationen
- Retsplejelovens § 749,
stk. 2
spor, og hvor der ikke er
mistanke til en gernings-
mand.
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
- Retsplejelovens § 749,
stk. 2
Omfattede sagstyper
Brandstiftelse, § 181, i
køretøjer og containere
mv., hvor branden ikke
har bredt sig til andre
genstande, og når der
ikke er fundet brugbare
spor, og der ikke er mis-
tanke til en gernings-
mand
Omfattede sagstyper
- Tyveri mod værdier un-
der 8.000 kr.
- Hærværk under 15.000
kr.
- Indbrud i skure, ud-
huse, kælderrum, gara-
ger og lignende, hvor
der ikke er brugbare
spor eller mistanke til
en gerningsmand
- Brugstyveri hvor der
ikke er brugbare spor
eller mistanke til en
gerningsmand
Omfattede sagstyper
- Anmeldelser om IT-re-
lateret økonomisk krimi-
nalitet (”NCIK-sager”)
begået i Danmark, hvor
sagens værdi ikke over-
stiger 20.000 kr.
- Anmeldelser om forhold
begået i et andet nor-
disk land, hvor det ikke
er muligt at finde frem til
en gerningsmand, og
hvor sagens værdi ikke
overstiger 20.000 kr.
- Anmeldelser om forhold
begået i et land uden for
Norden, hvor det ikke er
muligt at finde frem til
en gerningsmand, og
hvor sagens værdi ikke
overstiger 70.000 kr.
Supervisorer i Borgerekspediti-
onen
(afsnit 1.2.7.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Administrative medar-
bejdere i Borgerekspe-
ditionen, der er ansat
som supervisorer
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
Visse sager om økonomisk kri-
minalitet
(afsnit 1.2.8.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Chargeret politiperso-
nale i afdelingen for
Økonomisk Kriminalitet
- Fagansvarlige i afdelin-
gen for Økonomisk Kri-
minalitet
- Juridiske konsulenter i
afdelingen for Økono-
misk Kriminalitet
- Særligt uddannet politi-
personale i visitations-
sektionen i afdelingen
for Økonomisk Krimina-
litet
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
- Retsplejelovens § 749,
stk. 2
Side
13
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0014.png
ØSTJYLLANDS
- Sager hvor hensynet til
den mest hensigts-
mæssige anvendelse af
politiets ressourcer ud
fra en samlet konkret
vurdering tilsiger, at ef-
terforskning ikke indle-
des eller standses
Visse sager om uberettiget ad-
gang til datasystem
(afsnit 1.2.9.)
Hvem er kompetencen
delegeret til?
- Chargeret politiperso-
nale i sektionen for IT-
Kriminalitet
- Fagansvarlige i sektio-
nen for IT-Kriminalitet
Hvilken kompetence er
delegeret?
- Retsplejelovens § 749,
stk. 1
- Retsplejelovens § 749,
stk. 2
Omfattede sagstyper
- Anmeldelser om over-
trædelse af straffelo-
vens § 263 (gernings-
kode 74201), hvor an-
meldelsen
vedrører
uberettiget adgang til
profiler på sociale me-
dier
Tilfælde hvor kompetencen altid ligger hos anklager
-
-
-
-
Alvorligere overtrædelser af straffeloven, fx personfarlig kriminalitet, herunder vold, seksualforbrydelser og forbry-
delser i øvrigt, som indebærer vold eller trusler
Alvorligere, herunder omfattende og mere komplicerede særlovssager og sager om økonomisk kriminalitet
Sager hvor handlingen kan have baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle eller politiske orientering eller
lignende
Sager hvor sagstypen eller sagen er undergivet et særligt indsats- eller fokusområde eller en særlig forelæggelses-
eller indberetningsordning, fx:
o
Kriminalitet begået af offentligt ansatte
o
Sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b og/eller lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
race mv.
o
Sager mod advokater
o
Sager mod sundhedspersonale
o
Sager hvor der kan opstå spørgsmål om rettighedsfrakendelse eller foranstaltninger efter straffelovens §§
68-70
o
Sager hvor særmyndigheden efter høring er uenig i, at der bør ske henlæggelse/påtaleopgivelse
Sager der kan have særlig offentlig eller almen interesse
Sager hvor den sigtede har været/er varetægtsfængslet
Sager hvor der har medvirket forsvarer under efterforskningen (fx ved politiafhøring, videoafhøring eller fotokon-
frontation)
Sager der er anmeldt af en advokat på vegne af en klient
Sager hvor der skal ske henlæggelse, påtaleopgivelse eller meddeles tiltalefrafald efter retsplejelovens §§ 721, 722
eller 749 på grund af forældelse eller af ressourcemæssige hensyn, jf. dog afsnit 1.2.8 ovenfor om henlæggelse
efter § 749 af visse sager om økonomisk kriminalitet
-
-
-
-
-
Side
14
af
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1541: Spm. om ministeren vil oversende det actioncard, som Actioncard om slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt) afløste i Østjyllands Politi?
3085362_0015.png
ØSTJYLLANDS
STAMOPLYSNINGER:
Klassifikation:
Titel:
Kaldenavn:
Udstedt af:
Med virkning for:
Dokumentrelation:
Resume:
Dokumentejer:
Underskriftsdato:
Journalnummer:
Ophæver:
Relaterede dokumenter:
Redigeret
Til Tjenestebrug
Vejledning om afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af straffesager
Østjyllands Politi
Østjyllands Politi
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om kvalitet og legalitet
Anklagemyndigheden, Advokaturen for Kvalitet og Udvikling
Rettet den 5. september 2024
-
-
-
-
-
-
-
-
29. november 2022: Afsnit 1.2 er tilrettet og afsnit 1.2.7. Supervisorer i Bor-
gerekspeditionen er tilføjet
8. december 2022: Afsnit 1.2.8 Visse sager om økonomisk kriminalitet er
tilføjet
20. marts 2023: I afsnit 1.2.8 er tilføjet punkt om slutning af sager hvor hen-
synet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer ud
fra en samlet konkret vurdering tilsiger, at efterforskning ikke indledes eller
standses
23. marts 2023: Afsnit 1.2.9 Visse sager om uberettiget adgang til datasy-
stem er tilføjet
1. juni 2023: Juridiske konsulenter i sektionen for Økonomisk Kriminalitet er
tilføjet i pkt. 1.2.8.
1. november 2023: Afsnit 4.4 og 4.6. Præcisering af, at alle underretninger
om henlæggelse skal have samme dato og skal sendes ud, den dag afgø-
relserne er dateret.
4. marts 2024: Afsnit 1.2.5 og 1.2.8: Tilføjelse af tyveri i pkt. 1.2.5 som dele-
geret kompetence, tilføjelse af medarbejdere i visitationssektionen i Økono-
misk Kriminalitet i pkt. 1.2.8.
5. september 2024: Afsnit 1.2.8. Tilføjelse til den delegerede kompetence af
sager om økonomisk kriminalitet, der retter sig mod værdier under 8.000 kr.
(bødeområdet, § 287) bortset fra åger, afpresning og skyldnersvig.
Side
15
af
15