Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3084492_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2025
Politikontoret
Klara Seirup Særkjær
2025-11297
3855159
Besvarelse af spørgsmål nr. 1536 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1536 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1540: MFU spm. om, ministeren vil tage ansvar for, at politiets manglende opfølgning i sager om stalking og chikane i praksis efterlader borgere uden hjælp
Spørgsmål nr. 1536 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at borgere, som
gentagne gange udsættes for chikane, stalking og
ærekrænkelser, reelt oplever sig retsløse, fordi politiets
behandling af deres anmeldelser ikke fører til konkret
beskyttelse?”
Svar:
1.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at chikane og stalking udgør alvorlige
indgreb i ofrenes og deres familiers liv og hverdag, og at det er noget, vi
skal tage meget alvorligt og handle på for at beskytte ofrene.
For at styrke beskyttelsen af ofrene vedtog et enigt Folketing i april i år en
forsøgsordning med omvendt fodlænke som supplement til et
opholdsforbud efter tilholdsloven, som trådte i kraft den 1. juli 2025.
Ordningen er et markant skridt i forhold til at styrke indsatsen over for bl.a.
stalking og partnervold. Det er som led i aftalen om strafreform og
kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 desuden aftalt, at ordningen om
omvendt fodlænke skal udvides hurtigst muligt, så den omfatter flere
fodlænker og flere politikredse, og det er noget, som jeg aktuelt drøfter med
aftalepartierne bag strafreformen.
Regeringen har endvidere som led i de igangværende forhandlinger om en
ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden lagt op til en markant
styrkelse af politiets håndtering af sager med sårbare ofre, som f.eks. ofre
for vold i hjemmet eller stalking. Det omfatter bl.a. en udvidelse af de
specialiserede teams i politiet, som har til opgave at styrke politiets arbejde
med sager om stalking, vold i nære relationer, æresrelaterede forbrydelser
og voldtægt. Som jeg desuden tilkendegav under min besvarelse den 2.
september 2025 af samrådsspørgsmål AU-AW (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, er jeg meget åben for at drøfte yderligere tiltag, der kan styrke
indsatsen.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det følger af
retsplejelovens § 742, at politiet iværksætter efterforskning efter
anmeldelse eller af egen drift, når der er en rimelig formodning
om, at et strafbart forhold er begået. Det følger endvidere af
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1540: MFU spm. om, ministeren vil tage ansvar for, at politiets manglende opfølgning i sager om stalking og chikane i praksis efterlader borgere uden hjælp
retsplejelovens § 749, stk. 1, at politiet afviser en indgivet
anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede
efterforskning.
Når politiet modtager en anmeldelse om eksempelvis stalking,
oprettes en sag, og politiet iværksætter efterforskning. Når
politiet iværksætter en efterforskning, kan politiet foretage
forskellige efterforskningsskridt, såsom at afhøre involverede
parter, indhente f.eks. relevant overvågning eller eventuelle
skadestuerapporter på de involverede parter m.v.
Hvis politiet som led i efterforskningen vurderer, at der skal
iværksættes beskyttelsesforanstaltninger, har politiet ud fra en
konkret vurdering mulighed for at vejlede om digital og fysisk
sikkerhed, iværksætte samarbejde med kommuner og eksterne
interesseorganisationer samt henvise forurettede og eventuelle
børn til krisecenter. Derudover kan politiet, såfremt det vurderes
nødvendigt, udlevere en overfaldsalarm til den forurettede samt
vurdere muligheden for bortvisning, strakstilhold, tilhold eller
opholdsforbud samt elektronisk kontrol mod gerningspersonen.
Elektronisk kontrol er kun en mulighed, såfremt forurettede er
bosiddende i en af de tre politikredse, der indgår i forsøget med
elektronisk kontrol. Endvidere vil der i sager om bl.a. stalking
og chikane også blive tildelt den forurettede en kontaktperson i
politiet, som kan råde og vejlede under sagens forløb.
Når sagen er færdigefterforsket, overdrages sagen til
anklagemyndigheden med henblik på vurdering af
tiltalespørgsmålet. Efter retsplejelovens § 749, stk. 2, kan
politiet også træffe beslutning om at indstille en efterforskning,
såfremt der ikke er rejst sigtelse, og der ikke er grundlag for at
fortsætte den påbegyndte efterforskning.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der i politiet er
implementeret forskellige initiativer, der kan iværksættes i sager
om
stalking,
chikane
og/eller
æreskrænkelser.
Beskyttelsesinitiativerne har bl.a. sigte på at forebygge sager om
stalking og chikane gennem eksempelvis tidlig identificering af
sager, hvor der kan være risiko for optrapning (og yderligere)
stalking mv., samt initiativer der mere generelt understøtter
politiets arbejde med stalking mv. Politiet har bl.a. iværksat
følgende initiativer på området:
-
Politiet har siden 2021 haft specialiserede teams i alle
politikredse, som har til opgave at styrke politiets arbejde
med sager om stalking, vold i nære relationer, æresrelaterede
forbrydelser og voldtægt. Politiet udbyder derudover interne
uddannelser med det formål at opkvalificere medarbejdere i
forskellige afdelinger i forebyggelse og efterforskning i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1540: MFU spm. om, ministeren vil tage ansvar for, at politiets manglende opfølgning i sager om stalking og chikane i praksis efterlader borgere uden hjælp
-
sager om bl.a. stalking, vold i nære relationer og
æresrelaterede forbrydelser.
Politiet har fokus på at opspore sager og iværksætte
indsatser, der kan bidrage til at forebygge, at sager eskalerer.
Til opsporing af sager blev der, på baggrund af den seneste
flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023, udviklet et screeningsværktøj, der – bl.a. på
baggrund af gerningskoder og søgenøgler – kan fremsøge
sager om stalking, vold i nære relationer og æresrelaterede
forbrydelser, der er registreret i politiets system.
Screeningsværktøjet anvendes i politikredsenes daglige,
operative arbejde og giver politiet mulighed for at få et mere
systematisk overblik over sager, der er særligt relevante at
være opmærksomme på.
Politiet udarbejder en risikovurdering i sager om bl.a.
stalking og æresrelaterede forbrydelser, hvis den forurettede
har været udsat for enten alvorligere trusler, fysisk eller
psykisk vold, og/eller vedvarende chikane, forfølgelse,
tvang eller frihedsberøvelse.
Når politiet udarbejder en risikovurdering, indbefatter det, at
politiet tager stilling til mulige sikkerhedstiltag for den
forurettede. Det kan f.eks. være, at politiet hjælper med at
indlogere
forurettede
krisecenter,
at
give
adressebeskyttelse og/eller at udlevere overfaldsalarm.
Politiet kan også udstede et strakstilhold, tilhold og/eller
opholdsforbud til gerningspersonen. Derudover indbefatter
en risikovurdering også, at politiet tager stilling til mulige
behandlings-
og
hjælpeforanstaltninger
til
gerningspersonen.
Politiet har et skærpet fokus på at styrke det tværsektorielle
samarbejde
med
andre
myndigheder,
interesseorganisationer såsom Dansk Stalking Center og
Lev Uden Vold m.fl. med henblik på at skabe bedre
forudsætninger for at opspore og forebygge vold og stalking
mv.
samt
iværksætte
de
rette
hjælpe-
og
beskyttelsesforanstaltninger for de involverede parter.
Pr. 1. juli 2025 blev det endvidere muligt for politiet i tre
politikredse at påbyde gerningspersoner elektronisk kontrol
som supplement til opholdsforbud (omvendt fodlænke).
-
-
-
-
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at politiet løbende er
opmærksom på at tilrettelægge den politimæssige og
forebyggelsesmæssige indsats i sager om bl.a. stalking under
hensyn til ny viden på området – både på nationalt og
internationalt plan.”
Side 4/4