Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3078424_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1218 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2025
Strafferetskontoret
Josefine Dyrberg
2025-10646
3839722
Besvarelse af spørgsmål nr. 1488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1488 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. september
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1488: Spm. om, hvilke strafferetlige tiltag der omhandler partnervold og partnerdrab
Spørgsmål nr. 1488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 2. september 2025
om kvindedrab redegøre for, hvilke strafferetlige tiltag der
omhandler partnervold og partnerdrab?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at partnervold og partnerdrab udgør
meget alvorlige forbrydelser, som vi som samfund hverken kan eller skal
acceptere. Derfor er det også et område, som regeringen prioriterer højt.
For det første er regeringen sammen med partierne bag aftalen om
strafreform og kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 blevet enige om en
række tiltag, som skal sende et tydeligt og vigtigt signal til
gerningspersonerne om, at vi som samfund tager stærk afstand fra bl.a.
partnervold.
Med aftalen er der lagt op til en strafskærpelse med 50 pct. for simpel vold
begået mod en partner eller børn. Det vil indebære, at en person, der i dag
ville blive idømt 2 måneders fængsel for vold mod f.eks. sin ægtefælle eller
samlever, fremover vil kunne forvente en fængselsstraf på 3 måneder.
Endvidere vil der fortsat gælde en dobbelt så høj strafferamme, hvis simpel
vold begås gentagne gange over en periode af en person i eller nært knyttet
til den forurettedes husstand. Derudover er der med aftalen lagt op til at
fordoble straffen for grov vold og særdeles grov vold. Dette vil også gælde
for grov vold og særdeles grov vold begået mod f.eks. en ægtefælle eller
samlever.
For det andet vedtog et enigt Folketing i april i år en forsøgsordning med
omvendt fodlænke som supplement til et opholdsforbud efter tilholdsloven,
som trådte i kraft den 1. juli 2025. Ordningen er et markant skridt i forhold
til at styrke indsatsen over for bl.a. stalking og partnervold, der kan gå forud
for et partnerdrab. Det er som led i aftalen om strafreform og
kriminalforsorgens økonomi 2026-2030 aftalt, at ordningen om omvendt
fodlænke skal udvides hurtigst muligt, så den omfatter flere fodlænker og
flere politikredse, og det er noget, som jeg aktuelt drøfter med
aftalepartierne bag strafreformen.
For det tredje ligger der i visse sager om partnervold og partnerdrab et
æresrelateret motiv bag den forfærdelige forbrydelse. Jeg vil derfor i et
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1488: Spm. om, hvilke strafferetlige tiltag der omhandler partnervold og partnerdrab
kommende lovforslag indføre en bestemmelse om, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed skal indgå som skærpende omstændighed, at en
forbrydelse helt eller delvis har et æresrelateret motiv.
Endelig har regeringen som led i de igangværende forhandlinger om en ny
flersårsaftale for politiet og anklagemyndigheden lagt op til en markant
styrkelse af politiets håndtering af sager med sårbare ofre, som f.eks. ofre
for vold i hjemmet. Det omfatter både en udvidelse af de specialiserede
teams i politiet, en styrkelse af den systematiske måludpegning af ofre og
gerningspersoner og en styrkelse af kommunikationen fra politiet til ofrene.
Side 3/3