Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3063799_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2025
Politikontoret
Maya Erhard Huniche
2025-07686
3766944
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AU-AW
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AU:
Hvad er ministerens reaktion på, at der allerede i år (i 6. måned) er begået
flere kvindedrab end det årlige gennemsnit på 12, og vil ministeren redegøre
for, hvilke konkrete nye initiativer ministeren eller regeringen vil tage for at
forhindre, at drabsantallet stiger yderligere, men i stedet for falder de næste
år?
Samrådsspørgsmål AV:
Vil ministeren på baggrund af det stigende antal kvindedrab og
Istanbulkonventionens krav om risikovurdering og beskyttelse dels sikre, at
det systematiske mønster i kvindedrab og kønsmotiv bag kvindedrab tydeligt
registreres og adresseres i forebyggelse, og dels indføre en særskilt
bestemmelse om kvindedrab i straffeloven, på linje med hvad der er sket i
forhold til stalking og psykisk vold, for at styrke både registrering,
forebyggelse og opmærksomheden på problemet med kvindedrab?
Samrådsspørgsmål AW:
Hvordan forholder ministeren sig til, at flere europæiske lande har indført
særskilt kriminalisering eller systematisk registrering af kvindedrab, og vil
ministeren tage initiativ til at analysere og eventuelt følge disse eksempler?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT) og Martin
Lidegaard (RV).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene, som omhandler drab på
kvinder, og hvordan vi kan blive bedre til at forebygge sådanne
drab.
Vi har set nogle fuldstændig afskyvækkende drab på kvinder i
Danmark den seneste tid. Vi har læst om kvinder, hvor drabet har
været kulminationen på et langt forløb med fysisk, psykisk eller
seksuel vold, der har fundet sted lige dér, hvor hun burde føle sig
allermest tryg; nemlig i parforholdet.
Tilbage står nu familierne, der har været vidner til det mest
forfærdelige, man kan opleve; at én man elsker, er blevet taget
fra én. Der er børn, der nu skal vokse op uden sin mor. Der er
forældre, der har skullet begrave et barn. Der er søskende og
andre pårørende, der har mistet en, de elsker højt.
Det skal vi som samfund kunne gøre bedre. For der skal ikke
være
tvivl
om,
at
partnervold
og
partnerdrab
er
et
samfundsansvar.
Derfor er det også et område, som regeringen prioriterer højt. Og
jeg sætter pris på, at spørgerne har taget initiativ til samrådet, så
vi i fællesskab får mulighed for at drøfte, hvad vi yderligere kan
gøre.
Side 2/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Jeg vil i dag begynde med at besvare samrådsspørgsmål AV-AW
om registrering af kvindedrab med henblik på forebyggelse og
behovet for en selvstændig kriminalisering af drab på kvinder.
Jeg vil derefter besvare samrådsspørgsmål AU, hvor der spørges
til, hvilke nye initiativer regeringen vil iværksætte som
konsekvens af den seneste tids forfærdelige hændelser.
[Om systematisk registrering af kvindedrab]
Når det kommer til spørgsmålet om registrering af kvindedrab,
vil jeg gerne starte med at understrege, at det selvsagt er vigtigt,
at vi kan følge udviklingen på området, og at politiet og andre
myndigheder har de oplysninger, de skal bruge for at kunne sætte
ind med den rigtige indsats på området.
Hos politiet bliver alle drabssager, herunder drab på kvinder,
registeret i POLSAS. Sagen bliver i den forbindelse påført den
relevante gerningskode, eventuelle søgenøgler og en række andre
oplysninger.
Registreringen af drabsefterforskningerne foretages løbende og i
takt med udviklingen i politikredsens efterforskning og har fokus
på kvalitetssikringen af den konkrete drabsefterforskning med
henblik på opklaring.
Derudover har Afdelingen for Kvalitetssikring af Drabssager i
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) et nationalt
overblik over drabssager.
Side 3/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Afdelingen har ansvaret for kvalitetssikring af efterforskningen
af drabssager, der foretages i politikredsene, og bistår bl.a.
politikredsene med sparring og gennemførelse af peer reviews af
uopklarede drabssager.
Afdelingens kerneopgaver er bl.a. at sikre et løbende overblik
over igangværende drabsefterforskninger i Danmark, Grønland
og på Færøerne og en høj kvalitet i politikredsenes
drabsefterforskninger. Afdelingen står i den forbindelse bl.a. for
at monitorere alle drab i Danmark, herunder partnerdrab, i en
drabsdatabase.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der den 1. januar 2023 trådte
nationale standarder for drabsefterforskning i kraft. Det følger af
disse standarder, at det er obligatorisk, at der lokalt sker
evaluering af efterforskningerne. Evalueringerne indrapporteres
til afdelingen i NSK med henblik på erfaringsopsamling og
løbende udvikling af de nationale standarder.
Afdelingen følger på den måde alle drabssager begået efter den
1. januar 2023 tæt, og de har på nuværende tidspunkt opbygget
et solidt erfaringsgrundlag.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om
registrering i øvrigt indhentet oplysninger fra de danske
ambassader i Sverige, Norge, Finland og Tyskland, som er lande,
vi typisk sammenligner os med.
Side 4/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Jeg kan i den forlængelse oplyse, at oplysningerne fra
landehøringen viser, at der ikke er én fælles måde, som landene
registrerer partnerdrab på. Fælles for landene er dog, at de i et
vist omfang holder øje med udviklingen på området. Nogle gør
det centralt i politiet, mens registreringen i andre lande
understøttes af øvrige vidensaktører.
[Om særskilt strafbestemmelse om drab på kvinder]
Med dagens samrådsspørgsmål bliver jeg også bedt om at svare
på, om vi bør indføre en særskilt bestemmelse om drab på kvinder
i straffeloven.
Drab – og ikke mindst partnerdrab – er en af de mest forfærdelige
forbrydelser, man kan begå, og det skal vores lovgivning
selvfølgelig afspejle.
Den nuværende bestemmelse om drab omfatter som bekendt alle
drab – uanset kønnet på offeret.
Vi har i Danmark tradition for, at lovgivningen indrettes
kønsneutralt. Vi lovgiver ikke særskilt på baggrund af køn, men
vi sikrer, at loven beskytter alle borgere lige. Det gælder også for
de særskilte bestemmelser, der er indført om henholdsvis stalking
og psykisk vold. Ofrene er rigtig nok ofte kvinder, men
bestemmelserne gælder også, når fortegnet er omvendt. Og
selvfølgelig skal de det. Vores lovgivning skal beskytte alle
borgere lige – uanset køn.
Side 5/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
At indføre en særskilt kriminalisering af drab på kvinder vil i min
optik ikke blot være unødvendig dobbeltregulering, men vil også
være i strid med dansk retstradition om kønsneutral lovgivning.
Justitsministeriet har i forbindelse med forberedelsen af samrådet
spurgt nogle af de lande, vi normalt sammenligner os med, til
deres regulering af området. Hverken Norge, Sverige, Finland
eller Tyskland har en særskilt kriminalisering af drab på kvinder.
Lovgivningen er, ligesom den danske, kønsneutral.
[Allerede iværksatte initiativer til forebyggelse]
Jeg vil nu bevæge mig over til det første spørgsmål, hvor der
spørges til, hvilke nye initiativer regeringen vil iværksætte som
konsekvens af den seneste tids forfærdelige hændelser. For
fuldstændighedens skyld vil jeg også redegøre for nogle af de
initiativer, som allerede er iværksat de senere år.
Der har gennem de seneste år været stort fokus på at forebygge
vold i nære relationer, herunder partnerdrab og partnervold.
Med
den
seneste
flerårsaftale
for
politiets
og
anklagemyndighedens økonomi, som udløber med udgangen af
året, styrkede vi indsatsen over for vold i nære relationer.
Dette skete bl.a. gennem øget videre- og efteruddannelse i politiet
og ved oprettelse af specialiserede teams i alle politikredse, der
har til opgave at styrke politiets arbejde med sager om vold i nære
relationer, stalking, æresrelaterede forbrydelser og voldtægt.
Side 6/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Med aftalen har politiet derudover udviklet et screeningsværktøj,
der kan fremsøge sager om vold i nære relationer, stalking og
æresrelaterede forbrydelser. Det giver politiet mulighed for at få
et mere systematisk overblik over sager, der er særligt relevante
at være opmærksomme på.
Regeringen lancerede desuden i 2023 en handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab, som indeholder en lang række
initiativer. Initiativerne har bl.a. fokus på tidlig opsporing, hjælp
til ofrene, deres børn og udøverne, mere viden og bedre
koordination. Handlingsplanen er et vigtigt skridt i retning mod
at gøre op med partnervold og partnerdrab, og myndighederne er
fortsat i gang med at føre flere af tiltagene ud i livet.
Regeringen har også iværksat lovgivningsmæssige tiltag.
Et enigt Folketing vedtog i slutningen af december 2021 en
særskilt stalkingbestemmelse i straffeloven for at sikre et
effektivt strafferetligt værn, som sætter håndfast ind over for de
personer, der begår stalking.
Og i april i år vedtog et enigt Folketing en forsøgsordning med
omvendt fodlænke som supplement til et opholdsforbud efter
tilholdsloven. Ordningen er et markant skridt i forhold til at
styrke indsatsen over for bl.a. stalking og partnervold, der kan gå
forud for et partnerdrab. Forsøgsordningen trådte i kraft den 1.
juli 2025, og nu er arbejdet med at føre ordningen ud i livet i fuld
gang.
Side 7/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Jeg ser meget frem til at følge erfaringerne fra ordningen, som
jeg har en klar forventning om vil være positive.
[Iværksættelse af nye tiltag]
Men det siger sig selv, at vi ikke kan være tilfredse, så længe der
sker drab på kvinder. Hvert eneste drab er ét for meget. Og derfor
skal både vi på Christiansborg og hos myndighederne løbende
overveje, hvordan vi kan blive bedre til at forebygge sådanne
drab.
Der er derfor også igangsat en række spor som opfølgning på den
seneste tids hændelser.
For det første er Justitsministeriet i færd med at se på en udvidelse
af fodlænkeordningen. Det er som led i aftalen om strafreformen
og som konsekvens af den seneste tids tragiske historier aftalt, at
ordningen om omvendt fodlænke skal udvides hurtigst muligt, så
den omfatter flere fodlænker og flere politikredse.
Mit embedsværk er i fuld gang med at sikre, at det sker, og jeg
vil inden udgangen af i år præsentere et oplæg til partierne bag
strafreformen om en udvidelse af forsøgsordningen. I den
forbindelse ser vi også på yderligere tiltag, der kan komme ofre
for partnervold og vold i hjemmet til gode.
For det andet er der med aftalen om strafreformen – som
spørgernes partier også er en del af – lagt op til at fordoble
straffen for grov vold samt skærpe straffen med 50 pct. for simpel
Side 8/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
vold i gentagelsestilfælde, og simpel vold begået mod en partner
eller børn
allerede første gang, det sker.
Derudover vil vi skærpe straffen med 50 pct. for de alvorligste
voldtægter, og så vil vi fordoble straffen for grov vold og
særdeles grov vold.
Der
sendes
herved
et
tydeligt
og
vigtigt
signal
til
gerningspersonerne om, at vi som samfund tager stærk afstand til
den slags afskyelige handlinger.
For det tredje har jeg – som opfølgning på den seneste tids
forfærdelige
hændelser
bedt
formanden
for
Kriminalitetsforebyggelseskommissionen om at have særskilt
fokus på partnerdrab under kommissionens arbejde.
Kriminalitetsforebyggelseskommissionen
blev
nedsat
med
opbakning fra et bredt flertal i Folketinget i april 2025 og har bl.a.
til opgave at se på, hvordan vi griber tidligere ind over for vold
og overgreb i hjemmet. Og altså nu også et særskilt fokus på
partnerdrab og forebyggelsen af disse.
Derudover ser jeg meget frem til, at vi i morgen påbegynder
forhandlingerne
om
en
ny
flerårsaftale
for
politi
og
anklagemyndighed. Her tænker jeg, at politiets håndtering af
sager med sårbare ofre som f.eks. ofre for vold i hjemmet er et af
de emner, som det vil være helt naturligt at drøfte.
Side 9/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
Det kunne i mine øjne være oplagt at se på en udvidelse af de
specialiserede teams i politiet. Det er noget, politiet har gode
erfaringer med, og som vil kunne styrke det forebyggende
arbejde i politiet yderligere.
Man kunne også se på en mulig styrkelse af den systematiske
måludpegning af ofre og gerningspersoner. Med en styrket
måludpegning vil der hurtigere kunne iværksættes tværfaglige
indsatser, der skal bremse kriminaliteten, ligesom det kan være
med til at sikre, at politikredsene fokuserer på de mest udsatte
ofre og de gerningsmænd, som begår de fleste eller farligste
overgreb.
Endelig kunne man se på, om der kan sikres en bedre
kommunikation fra politiet til ofrene. Det skal ses i lyset af, at
ofre for f.eks. psykisk vold eller stalking kan have brug for en
særlig kommunikation og opfølgning med politiet. Det kan være
med til at give ofrene en bedre oplevelse i deres møde med
politiet og styrke borgernes tillid til politiet.
Endelig mødtes ligestillingsministeren og jeg før sommerferien
med en række relevante organisationer, hvor vi fik flere gode
input til, hvordan vi kan blive endnu bedre til at forebygge f.eks.
partnerdrab.
Ligestillingsministeren har på baggrund af møderne bedt sit
ministerium om at sætte et arbejde i gang på tværs af regeringen
og inviteret interessenter på området til dialog for at se på,
Side 10/11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1462: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 2. september 2025
hvordan vi kan styrke indsatsen yderligere. Og det er naturligvis
også et arbejde, som Justitsministeriet bidrager til.
[Afrunding]
Der er altså – i tillæg til den allerede gennemførte initiativer –
igangsat en række spor og iværksat flere nye tiltag. Men den
seneste tids tragiske hændelser understreger som sagt desværre,
at vi langt fra er i mål – bekæmpelsen af partnervold og
partnerdrab vil være en vedvarende indsats.
Jeg ser derfor meget frem til at følge de spor, som er lagt med
bl.a. strafreformen og kriminalitetsforebyggelseskommissionen.
Jeg ser også frem til at påbegynde forhandlingerne om en ny
flerårsaftale for politi og anklagemyndighed, hvor politiets
håndtering af sager med sårbare ofre som f.eks. ofre for vold i
hjemmet forventeligt vil blive noget af det, vi skal drøfte.
Jeg er i den forbindelse åben for forslag til, hvordan vi kan styrke
indsatsen yderligere. For vi skal tage alle nødvendige skridt for
at stoppe de her frygtelige forbrydelser.
Tak for ordet.
Side 11/11