Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3073966_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-10248
3828778
Besvarelse af spørgsmål nr. 1458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1458 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. september
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1458: Spm. om anklagemyndighedens tilbagesendelse af økonomiske kriminalitetssager til politiet i strid med Rigsadvokatens cirkulære
Spørgsmål nr. 1458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om anklagemyndigheden på grund
af mangel på ressourcer kan tilbagesende sager om økonomisk
kriminalitet til politiet, således at disse kan sagsbehandle
sagerne, som anklagemyndigheden egentligt kun har hjemmel
til at slutte? Vil ministeren desuden redegøre for, om denne
fremgangsmåde er i overensstemmelse cirkulæret fra
Rigsadvokaten
omkring
Kvalitet
og
legalitet
i
straffesagsbehandlingen, jf. CIR1H nr. 10268 af 25/11/2022.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Afgørelser efter retsplejelovens § 749, § 721 og § 722 samt
bødeforelæg efter § 832 skal som udgangspunkt træffes af
anklagemyndighedens
juridiske
personale.
Afgørelseskompetencen kan dog i visse tilfælde delegeres fra
anklagemyndigheden til politiet. Politikredsen skal i givet fald
udarbejde nærmere retningslinjer herom.
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen fastsætter retningslinjerne for
kompetencefordelingen i politiet og anklagemyndigheden,
herunder afgørelseskompetence.
Det er i den forbindelse sagernes karakter, ikke
ressourcesituationen, der er afgørende for, om der kan ske
delegation af afgørelseskompetencen på et sagsområde.
2.
Rigsadvokaten er endvidere bekendt med, at der har været
stillet spørgsmål fra pressen til Østjylland Politi om, hvorvidt
anklagemyndigheden på grund af mangel på ressourcer kan
tilbagesende sager om økonomisk kriminalitet til politiet. På den
baggrund har Rigsadvokaten desuden indhentet bidrag fra
Statsadvokaten i Viborg, der har indhentet en udtalelse fra
Østjyllands Politi. Østjyllands Politi har oplyst følgende:
ӯstjyllands Politi kan oplyse, at sager, som alene
anklagemyndigheden har kompetence til at afgøre,
ikke kan eller vil blive afgjort uden for
anklagemyndigheden.
Under hensyntagen til at opnå den mest
hensigtsmæssige anvendelse af politiets og
anklagemyndighedens
samlede
ressourcer,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1458: Spm. om anklagemyndighedens tilbagesendelse af økonomiske kriminalitetssager til politiet i strid med Rigsadvokatens cirkulære
udarbejder politiet på anmodning og med anvisning
fra anklagemyndigheden i visse tilfælde et udkast til
afgørelse.
Denne arbejdsdeling anvendes alene i sager, hvor
anklagemyndigheden forud herfor har foretaget en
konkret vurdering af sagen og vurderet, at sagen
skal henlægges. Anklagemyndigheden vil i disse
tilfælde altid tydeliggøre, at politiet ikke kan træffe
afgørelse i sagen.
Politiets udkast til afgørelse bliver gennemgået og
tilrettet af anklagemyndigheden. Den endelige
afgørelse træffes af anklagemyndigheden.
Det er Østjylland Politis vurdering, at
fremgangsmåden er i overensstemmelse med
Rigsadvokat-meddelelsens afsnit om Kvalitet og
legalitet i straffesagsbehandlingen.””
Side 3/3