Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3062387_0001.png
Retsudvalgets temabesøg på
Politiskolen
Den 1. september 2025
Side
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0002.png
Når hjemmerøverier bliver til kontaktbedragerier og lommetyverier til
phishingmails
Antal anmeldelser – berigelseskriminalitet
200.000
180.000
160.000
140.000
120.000
I de seneste år er der sket en ændring i
kriminalitetsbilledet.
Den fysiske kriminalitet er blevet mindre,
mens den digitale kriminalitet er steget.
NCIK så fx en stigning på 181 procent i
antallet af anmeldelser om kontakt-
bedrageri mod private fra 2023 til 2024.
Derudover er der sket en stor stigning i
digitale spor i alle anmeldelser.
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Tyveri
2023
2024
Indbrud
Økonomisk kriminalitet
Note: Tyveri er opgjort ekskl. sager vedrørende brugstyveri af cykel.
Kilde: Dynamiske tal fra POLSAS trukket den 3. april 2025. Der tages forbehold for efterregistreringer, hvilket særligt gælder for 2024.
Side
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0003.png
Den nødvendige kompetencesammensætning
Nuværende og
kommende
politiuddannede
Civile
kompetencer
Forslag til ny
efterforsknings-
uddannelse
Behov for justeret
basisuddannelse og
kompetenceudvikling af
de nuværende
politiuddannede
Ca. 20 pct. af de
politifaglige opgaver
løftes af civile
Behov for differentieret
rekrutteringsgrundlag
Side
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0004.png
Ca. 20 procent af de politifaglige opgaver udføres af civilt ansatte
Kvaliteten af opgaveløsningen højnes ved at inddrage
forskellige fagligheder fx specialistkompetencer og
generelle efterforskningskompetencer.
Civilt ansatte udgøres af forskellige personalegrupper,
herunder fx specialiserede medarbejdere, der indgår
som en helt nødvendig del af det operative arbejde i
efterforskningen samt af medarbejdere, der
eksempelvis understøtter sagsbehandlingen i mindre
komplekse sager indenfor økonomisk kriminalitet.
Derudover udfører civile medarbejdere en vigtig
administrativ støtte til de specialiserede og operative
opgaver, der muliggør at betjente eller specialiserede
medarbejdere ikke skal løse administrative opgaver,
eller ukomplicerede og rutineprægede opgaver.
Ressourceforbrug på politifaglige opgaver
(årsværk)
13.212
2.724
Civile
Ca. 20
procent
10.488
Politi inklusiv
politikadetter
2024
Side
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0005.png
Civilt ansatte komplementerer betjentenes faglighed og medvirker til
en styrket politifaglig opgavevaretagelse
Akademiske medarbejdere med baggrund fra revision og skat
arbejder bl.a. med større og mere kompleks efterforskning ved
analyse af pengestrømme og selskaber samt sagsbehandling af
skattesager.
First-linere til grænsekontrol
Politiet har ansat civile til første-
linje-kontrol, der medvirker til gennemførelsen af grænsekontrollen
i lufthavne ved at udføre ind- og udrejsekontrol i henhold til de
gældende regler, herunder ved kontrol af de rejsenes pas og
rejsedokumenter, profilering af passagerer, ind- og
udrejseundersøgelser samt søgninger i politiets registre.
Teleanalyse og OSINT (Open Source Intelligence)
Medarbejdere bidrager på lige fod med betjente til understøttelse
af efterforskningen bredt, ligesom de bidrager med kompetencer
vedrørende teknologi og programmering, som ligger på et højere
niveau end det, der kan forventes af en politifagligt uddannet.
It-relateret kriminalitet
Civilt ansatte bidrager og understøtter
både i politikredsene og nationalt med efterforskning af en stigende
kompleksitet i it-relateret kriminalitet som fx hacking, ransomeware
og DDOS-angreb. Dertil støtter de efterforskningen i forbindelse
med sikring af digitale spor.
Indledende efterforskning
Den indledende efterforskning består
blandt andet i at rekvirere videoovervågning fra butikker,
virksomheder og private i relevante sager, ligesom administrative
ansatte gennemgår overvågningerne og udfærdiger rapporter om
objektive fund fra overvågningerne.
Visitering ifm. overgrebssager rettet mod børn
Civile
medarbejdere deltager på lige fod med betjente i visitationsteamet
for overgrebssager mod børn og planlægger videoafhøringer. De
samarbejder med kommuner om at vurdere, om en sag skal
anmeldes til politiet, og koordinerer med relevante parter som
børnehuse og anklagere. Denne opgave, som tidligere lå hos
politiets sagsbehandlere, varetages nu af civile medarbejdere.
Side
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0006.png
Én politiskole – to uddannelsescentre
Politiskolen Brøndby –
Uddannelsescenter Øst
Politiskolen Vejle –
Uddannelsescenter Vest
Politiskolen Grønland
Side
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0007.png
Behovet for politibetjente er størst i Østdanmark, men der er stor
efterspørgsel efter at blive stationeret i Vestdanmark
UCV
900 ansøgere i 2024
249 politistuderende pr. 1.
august 2025
Etableringen af politiskolen i Vejle (UCV) har
samlet set bidraget til flere ansøgere til
politiuddannelsen.
Ansøgerne fordeler sig nogenlunde ligeligt
mellem de to uddannelsescentre.
Sikkerhedssituationen, stigningen i
specialopgaver i Østdanmark og det generelle
kriminalitetsbillede skaber et relativt større behov
for betjente i Østdanmark.
UCØ
789 ansøgere i 2024
582 politistuderende pr. 1.
august 2025
Mange betjente ønsker desuden at flytte fra
kredsene i øst og fra Sønderjylland – og til
kredsene i Midt-, Øst- og Nordjylland samt Fyn.
Derfor er der aktuelt en vis ubalance mellem
hvor behovet for betjente er størst, og hvor
betjentene ønsker at være stationeret.
Rekrutteringsoverskud
Rekrutteringsunderskud
Side
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0008.png
RUNDVISNING PÅ POLITISKOLEN
Side
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0009.png
Forslag til ændret politiuddannelse
Politiuddannelsen
Modul 1
12 måneder
Teoretisk læring på Politiskolen
Politifaglig fokus:
Myndighedsudøvelse
Modul 2
12 måneder
Praksislæring i politikreds
Politifaglig fokus:
Beredskab
Gennemgående læringsprincip:
Kritisk og refleksiv tænkning
Modul 3
12 måneder
Del A: 6 mdr. teoretisk læring på Politiskolen
Del B: 6. mdr. praksislæring i politikreds
Samlet
varighed:
3 år
Politifaglig fokus:
Efterforskning og forebyggelse
Politiets
Basisuddannelse
Modul 1
Modul 2
Modul 3
PBU 1
11 måneder
Politiskolen
Politifaglig fokus:
Myndighedsudøvelse
9
PBU 2
11 måneder
Politikreds
Politifaglig fokus:
Beredskab
PBU 3
6 måneder
Politiskolen
Politifaglig fokus:
Efterforskning
Samlet
varighed:
2 år og 4
måneder
Side
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0010.png
Forslag til ny selvstændig efterforskningsuddannelse
• Der er behov for løft af politiets
kompetencer inden for særligt
efterforskningsområdet og det digitale
område.
• Uddannelsen skal være for dem, der har
særlig interesse og evner for
efterforskningsområdet og mindre interesse
eller forudsætninger for det operative
område.
• Der lægges op til en uddannelse af 1,5 års
varighed.
• Ansøgere skal ikke gennemgå politiets
beredskabsuddannelse med tilhørende krav
til fysisk formåen, skydekundskaber mv.
Modul 1
Politiet som organisation
Sagsbehandling og
dokumentation
Politiet i samfundet
Efterforskningsmetodik og -
praksis
Modul 2
Modul 3
Modul 4
Sagsbehandling
&
Lettere efterforskning
Afhøring
Efterforskningsmetodik
og -praksis
Sagsbehandling
&
Efterforskning
Politiskolen
Politikredsen
Politiskolen
Politikredsen
Side
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0011.png
Uddannelse i anklagemyndigheden
1. Onboarding
Lokalt forløb m. obligatoriske elementer
2. Grunduddannelse (De første 3 år)
Mentor sørger for det lokale forløb
mesterlære
8 uddannelsesmoduler, teoretisk og praktisk eksamen
3. Turnusforløb (Mellem 4. og 10. år)
2 årig uddannelsesstilling
2 uddannelsesmoduler
4. Videreuddannelse
Ca. 2,5 kursusdage
pr. medarbejder
5. Lederuddannelse
6. Interne konferencer og netværksgrupper
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0012.png
Grunduddannelsen
Praksisnær uddannelse - mentor har en central rolle og bidrager til, at den enkelte føler sig tryg
og sikker i rollen som anklager.
Vekselvirkning mellem læring via arbejdsopgaverne og teoretisk input.
Mål og aktivitetsplan sikrer ensartethed i uddannelsesniveauet.
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0013.png
Mentor
Fast tilknyttet mentor fra første arbejdsdag.
En erfaren kollega at sparre med.
I samarbejde udfyldes mål- og aktivitetsplanen.
Oversigt over læringsmål og forberedelsesopgaver
Planlægningsværktøj
Evalueringer og forventningsafstemninger
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0014.png
Turnusforløb
2 årig uddannelsesstilling
Rokering fra politikreds til Statsadvokaten , Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, PET eller Justitsministeriets departement
Kompetenceudvikling gennem skift af arbejdsopgaver og evt.
organisatorisk niveau
2 uddannelsesmoduler
Tilsyn, styring, flerårsaftalen samt introduktion til forskellige
driftsstyringsløsninger
Skriftlighed herunder juridisk metode, argumentation og
opbygning af afgørelser, notater eller andre juridiske
dokumenter.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0015.png
Videreuddannelse og konferencer
Digitalt kursuskatalog og inspirationskatalog
49 kurser
15 e-læringsforløb
6 konferencer årligt, herunder Anklagerfaglig
Dag, hvor alle medarbejdere samles om faglige
temaer
Netværk for ledere, specialister, driftsledere mv.
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0016.png
Hvis vi ser frem
1. Uddannelsesindsatsen skal matche det kompetencebehov som kriminalitetsbilledet kræver
så vidt muligt før det er påkrævet
2. Fokus styrkes ift. økonomisk kriminalitet og it-relateret kriminalitet, herunder skal
anklagerne være ”up to date” med politiets efterforskningsmuligheder
3. Mesterlærefag
gerne to anklagere på sagerne
4. Fastholde fokus på anklagernes arbejdsmiljø, herunder i retten hvor tonen kan være hård i
straffesager, der pr. definition ofte vil være konfliktfyldte
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1457: Spm. om oversendelse af materiale fra Retsudvalgets besøg på Politiskolen i Brøndby den 1. september 2025
3062387_0017.png
TFO
Tak for i dag
17