Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3060720_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
28. august 2025
2025-08484
3821552
UDKAST TIL TALE
til brug for åben høring om forslag til ændring af
lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218)
den 28. august 2025 i Folketingets Retsudvalg
Side 1/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for invitationen til at deltage i
dagens høring om det lovforslag om ændring af PET-
loven, som regeringen fremsatte tilbage i april.
Jeg vil tillade mig at koncentrere mig om den foreslåede
ordning om større sammenhængende datasæt, da
debatten hovedsageligt har drejet sig om denne del af
lovforslaget.
Formålet med denne del af lovforslaget er at sikre, at PET
har tidssvarende arbejdsredskaber, som matcher den
eksplosive udvikling i mængden af digitale data. Og som
matcher den måde, terrorister og spioner agerer på i dag.
Det hovedsigte har jeg også oplevet, at der er en bred
enighed om på et mere generelt plan.
Imidlertid har lovforslaget som bekendt været genstand
for en del debat og også kritik siden dets fremsættelse.
Derfor er jeg også glad for denne mulighed for i dag at
sætte lidt flere ord på, hvad lovforslaget vil indebære,
men også hvad lovforslaget ikke vil indebære.
Side 2/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
[Lovforslagets baggrund]
Jeg vil gerne starte med at minde om, at lovforslaget på
dette punkt tager afsæt i den evaluering af PET-loven,
som blev oversendt til Folketinget i 2022.
Dele af evalueringens anbefalinger blev gennemført
sidste
år
ved
den
styrkelse
af
Tilsynet
med
Efterretningstjenesterne, som stort set alle Folketingets
partier var enige om.
Og dette lovforslag vil så følge op på de resterende dele.
Det drejer sig navnlig om, at de uafhængige
efterretningseksperter i evalueringen har peget på
behovet for at arbejde med store datamængder.
Og at PET har peget på, at der er et behov for at opdatere
PET-loven, så den understøtter analysebaseret arbejde
med store datamængder. Fordi den teknologiske og
samfundsmæssige
arbejdsbetingelser
eksponentielt.
udvikling
som
Og
påvirker
efterretnings-
hvor
PET
deres
og
i
sikkerhedstjeneste. Hvor mængden af data stiger
stigende grad står over for modstandere, der benytter
Side 3/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
sofistikerede former for krypteret kommunikation og
interaktion online, herunder på sociale medier.
Der er altså ikke tale om et lovforslag, der er grebet ud af
den blå luft. Men der er tale om et resultat af en grundig
evaluering,
hvor
PET
har
peget
på,
hvilke
arbejdsredskaber der er nødvendige for, at PET kan
udføre arbejdet med at sikre Danmark mod terrorisme og
spionage bedst muligt i en digital verden. Hvor
planlægning af terrorangreb og radikalisering ikke
primært foregår på fysiske lokationer, men foregår
online, herunder på sociale medier.
Jeg har selvsagt noteret mig, at der er stemmer i den
offentlige debat, der stiller spørgsmålstegn, om det nu
også vil være gavnligt for PET’s arbejde at få nye
redskaber.
Der må jeg bare sige. At i forhold til at vurdere
nødvendigheden og værdien af nye redskaber vægter jeg
det højere at lytte til PET, som er dem, der i den virkelige
virkelighed sidder med ansvaret for at passe på os.
Side 4/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0005.png
[Større sammenhængende datasæt]
Opgaven med lovforslaget har naturligvis været at finde
en model, som vil understøtte muligheden for at arbejde
analysebaseret med store datamængder, men som
samtidig sikrer, at enkeltpersoners retssikkerhed er i
orden.
Med den foreslåede ordning om større sammenhængende
datasæt lægges der op til at fastsætte en retlig ramme for,
at PET kan trække ”klumper” af oplysninger ind på
indersiden,
systemer.
Hos PET vil disse datasæt skulle opbevares adskilt fra
PET’s øvrige oplysninger. I det, der i lovforslaget kaldes
et ”særskilt miljø”. Hvor der gælder særlige regler for,
hvilke behandlinger der kan foretages.
Formålet med på den måde at give PET mulighed for at
kunne arbejde med datasæt på indersiden er for det første
at give PET mulighed for at behandle materialet, uden at
der sætter sig spor. Og på den måde undgå, at
eksempelvis
terrorgrupperinger
eller
russiske
sådan
at
den
videre
behandling
af
oplysningerne vil kunne foregå inden for PET’s egne
Side 5/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0006.png
efterretningsagenter får nys om, at PET er på sporet af
dem.
Derudover er formålet at kunne bruge dataen til analyser.
Både for at kunne beskrive trusselsbilledet generelt, men
også for bedre og hurtigere at kunne identificere konkrete
miljøer eller personer, PET skal interessere sig for. For
at forhindre eksempelvis terrorangreb og spionage.
[Oplysningstyper]
De oplysninger, der med lovforslaget vil kunne indhentes
som datasæt, er oplistet i lovforslaget.
Det drejer sig for det første om datasæt bestående af
offentligt tilgængelige oplysninger. For det andet om
datasæt bestående af oplysninger fra andre myndigheder.
Og for det tredje om datasæt, der langt overvejende må
antages at vedrøre personer, der ikke bor i Danmark.
Tankegangen bag dette snit er, at PET også i dag har en
adgang til disse oplysningstyper.
Og lad mig i den forbindelse slå fast: Oplysningstyper,
som PET ikke har adgang til i dag, vil ikke være omfattet
af den foreslåede ordning.
Side 6/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0007.png
Med lovforslaget gives der ikke hjemmel til at indhente
oplysninger, der i dag kræves retskendelse for at kunne
tilgå. De foreslåede regler om datasæt ændrer altså ikke
på de gældende regler for, hvornår PET’s indhentning af
oplysninger kræver retskendelse.
[Andre begrænsninger]
Der er herudover lagt en række andre begrænsninger ind.
Og begrænsningerne drejer sig netop om at sikre, at PET
ikke efter de foreslåede regler vil kunne indhente ”alle
oplysninger om alle danskere”, som det har været udlagt
nogle steder i den offentlige debat.
For det første vil det være en betingelse for indhentning
af
datasæt
bestående
af
oplysninger
fra
andre
myndigheder, at det ”må antages at have betydning for
varetagelsen af tjenestens opgaver”. Altså at forebygge
og
bekæmpe
terror,
spionage
og
sabotage.
Formuleringen
bruges også i dag som betingelse for PET’s indhentning
af oplysninger fra andre myndigheder.
Side 7/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0008.png
Betingelsen vil kun være opfyldt, hvis der er en mere
konkret formodning for, at det datasæt, som PET ønsker
at indhente, vil have betydning for PET’s opgaver.
For det andet vil der kun undtagelsesvis kunne indhentes
hele registre fra andre myndigheder.
For det tredje vil det skulle tillægges vægt, om der er tale
om følsomme oplysninger. Det vil eksempelvis kunne
være sundhedsoplysninger. Hvis der er tale om sådan
nogle oplysninger, vil der skulle være tale om varetagelse
af særligt vægtige hensyn til PET’s opgavevaretagelse,
før at sådanne oplysningstyper vil kunne indhentes.
Derudover vil PET’s indhentning og behandling af
datasæt
være
underlagt
Tilsynet
med
Efterretningstjenesternes kontrol. PET skal altså kunne
forklare og forsvare over for tilsynet, hvorfor et bestemt
datasæt er indhentet. Et tilsyn, som vi som nævnt
styrkede sidste år.
Så billedet af, at PET med lovforslaget vil kunne
indhente alle oplysninger om alle danskere, er altså langt
fra retvisende. Det er direkte forkert.
Side 8/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0009.png
Og på samme måde med billedet af, at der med
lovforslaget er lagt op til, at PET nu skal ligge inde med
og følge med i alle sundhedsoplysninger om danskere
over en bred kam. Det er decideret misvisende. Det har
PET ingen interesse i overhovedet.
Men det er klart. Hvis du udtrykker vilje til at springe en
synagoge i luften, eller hvis du spreder terrorpropaganda
på de mørke afkroge af internettet, så vil PET naturligvis
interessere sig for dig. Det gør de også i dag.
Og det tror og håber jeg, at alle ansvarlige partier her i
Folketinget er enige i, at PET skal fortsætte med.
[Personrettede/ikke-personrettede behandlinger]
Og hvad vil PET så kunne gøre med sådanne datasæt?
Med den foreslåede ordning skelnes mellem to typer af
behandlinger:
Personrettede
og
ikke-personrettede
behandlinger af datasæt.
Personrettede behandlinger
vil for eksempel kunne være
målrettede søgninger på bestemte personer som led i en
undersøgelse eller efterforskning af de pågældende.
Side 9/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0010.png
Hvis behandlingen på den måde er
rettet mod bestemte
personer,
kan den
ikke
ske inden for det særskilte miljø.
I stedet vil behandlingen skulle opfylde de almindelige
betingelser i PET-loven for behandling af oplysninger.
Altså betingelser, der svarer til, hvis PET for eksempel
skulle indhente oplysninger om personerne fra offentlige
kilder eller fra andre myndigheder efter reglerne i dag.
Hvis behandlingen derimod
ikke er rettet mod bestemte
personer,
kan den foregå efter de foreslåede regler. Som
indeholder mere lempelige betingelser for ikke-
personrettede behandlinger.
Ikke-personrettede behandlinger
vil kunne være noget så
banalt som at oversætte og strukturere oplysningerne i et
datasæt. Men det vil også kunne være udarbejdelse af
generelle analyser om overordnede tendenser, som PET
kan bruge til at udarbejde trusselvurderinger.
Eller det vil kunne være udarbejdelse af analyser, som
kan hjælpe PET med at udpege personer eller miljøer,
som PET bør interessere sig for. For eksempel steder på
internettet, hvor der er risiko for radikalisering.
Side 10/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0011.png
Med de foreslåede regler vil det være en betingelse for
sådanne ikke-personrettede behandlinger, at den kan
have betydning for PET’s opgavevaretagelse.
Men hvis en ikke-personrettet analyse så fører til, at PET
ønsker at undersøge bestemte personer nærmere, vil PET
også her skulle følge de regler, der i dag gælder for
sådanne undersøgelser i PET-loven. Og behandlingen vil
ikke kunne ske inden for det særskilte miljø.
PET vil altså alene kunne indlede en undersøgelse i
relation til bestemte personer, når de almindelige regler
er opfyldt. Og den foreslåede ordning ændrer ikke på de
gældende betingelser for, hvornår PET må indlede en
undersøgelse rettet mod bestemte personer.
[Nærmere om datasæt]
De oplysninger, der indgår i et datasæt, vil ikke alle være
relevante
for
PET.
Faktisk
vil
størstedelen
af
oplysningerne i et datasæt ikke være af selvstændig
værdi for PET. Det er datasættet som sådan og den videre
behandling af det, der er relevant for PET’s arbejde.
Så det forhold, at PET opbevarer datasæt, der indeholder
oplysninger om en række forskellige personer, betyder
Side 11/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
ikke, at PET interesserer sig for de personer ved
indhentningen. Eller at de nogensinde kommer til det.
Og her er vi nok ved et af de politiske skel. Om man
opfatter det, at PET indhenter datasæt som et meget
intensivt indgreb i privatlivet over for de personer, der
indgår i datasættet. Eller om man ikke gør.
Lovforslaget bygger på den tankegang, at det er noget
grundlæggende andet, at PET opbevarer oplysninger om
en person blandt mange andre personer som en del af et
datasæt, end hvis PET opbevarer oplysninger, der
målrettet er indsamlet om den pågældende person.
Og at betydningen for den enkelte altså er langt mindre i
denne situation. At betydningen for den enkelte i højere
grad minder om den betydning det har, at oplysninger om
den pågældende allerede fremgår af de sociale medier
eller af en myndigheds register.
Det andet skel er for mig, hvilken betydning man
tillægger
det,
at
PET
skal
have
tidssvarende
arbejdsredskaber. For mig er der ingen tvivl. Det
vigtigste for mig som justitsminister er at værne om
danskernes tryghed og sikkerhed. Og jeg tillægger det
Side 12/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
3060720_0013.png
derfor meget stor vægt, når efterretningstjenesterne
efterspørger nye redskaber.
Og jeg betragter det ikke som et uproportionalt indgreb i
privatlivet, hvis PET mere effektivt via datasæt kan
kombinere oplysninger om en persons ekstremistiske
holdninger med oplysninger om, at personen har adgang
til våben eller lignende. Og jeg synes ikke, at muligheden
for at koble sådanne oplysninger på nogen måde er
sammenlignelig med at sætte et kamera op i dagligstuen,
som nogle har givet udtryk for.
Jeg synes, at det er en god ting, hvis PET identificerer en
person, de frygter vil begå et terrorangreb, hurtigere.
Fordi de har adgang til oplysninger fra internettet, der har
været offentligt tilgængelige, men ikke er det længere.
Måske netop fordi oplysningerne er forsøgt skjult for
myndighederne.
Grundlæggende har forslaget jo det formål, at PET mere
effektivt og hurtigt kan finde frem til en dansk Breivik
eller en ny Omar El-Hussein. Og hensynet til det vægter
for mig meget tungt.
Side 13/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
[Afslutning]
Samtidig lytter jeg selvsagt til de bekymringer, der er
rejst, og som vi – med sammensætningen af dagens
program – helt sikkert kommer til at høre mere til i dag.
Vi har udsat behandlingen af lovforslaget. Og de
kommende måneder vil vi bruge på at se på, hvordan der
kan
laves
justeringer
af
lovforslaget,
der
kan
imødekomme nogle af de rejste bekymringer. Men uden
at formålet bag lovforslaget går tabt.
Det kommer jeg til at drøfte med Folketingets partier.
For det er helt afgørende, at vi giver PET de nødvendige
redskaber til at værne om Danmarks sikkerhed i det
digitaliserede samfund og komplekse trusselsbillede, vi
befinder os i. Det ønske hører jeg også, at mange af
partierne til stede her i dag deler. Det håber jeg så også,
at de samme partier vil bakke op med handling og ikke
bare uforpligtende ord.
Hensynet til at give PET de nødvendige redskaber til at
passe på danskernes sikkerhed er i mine øjne et
tungtvejende hensyn. Og det bør stå centralt i den videre
Side 14/15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1452: Spm. om om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra høringen om PET-loven den 28/8-25
debat og de kommende politiske drøftelser om
lovforslaget.
Så sent som i går var der en stor historie i medierne om
en mulig påvirkningskampagne. Det er blot et eksempel
på den type af trusler, som vi står over for.
Og hvis man er enig i, at det er et problem, bør man også
bakke op om nye redskaber til PET.
Det er regeringens grundlæggende holdning, at det er
muligt både at have en velfungerende retsstat, hvor
borgernes grundlæggende rettigheder respekteres, og en
effektiv efterretningstjeneste, der har adgang til de
nødvendige værktøjer til at imødegå trusler mod
friheden, demokratiet og sikkerheden i det danske
samfund.
Og med de bemærkninger vil jeg sige tak for ordet.
Side 15/15