Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3072762_0001.png
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1420
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. september 2025
Sikkerhedskontoret
Anne Dolmer Wildt
Germer
2025-09509
3812547
Besvarelse af spørgsmål nr. 1420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1420 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1450: Spm. om offentlige udtalelser fra tidligere medlem af Blekingegadebanden og straffelovens § 136
Spørgsmål nr. 1420 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan være lovligt, at en
tidligere dømt terrorist fra Blekingebanden frit kan rejse rundt
og afholde foredrag, hvor han tilsyneladende romantiserer og
retfærdiggør vold og terrorisme, herunder med direkte
opfordringer til handling til unge aktivister? Og vil ministeren
tage initiativ til at undersøge, om den pågældendes foredrag og
oplæg kan være i strid med terrorparagrafferne i straffeloven
eller lovgivning om opfordring til vold og terror? Der henvises
bl.a. til artiklen ”Blekingegadebande-koryfæ underviser i
revolution – terrorforsker ser en farlig tendens”, Berlingske, den
11. august 2025.”
Svar:
1.
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg tager dyb afstand fra alt
terrorpropagandavirksomhed. Og jeg vil generelt opfordre til, at ytringer,
som tilskynder til forbrydelse eller har karakter af terrorbilligelse, anmeldes
til politiet. Jeg forventer, at politiet tager anmeldelser om
straffelovsovertrædelser alvorligt, ligesom jeg forventer, at politiet griber
ind, hvis politiet på anden måde måtte blive bekendt med klare
lovovertrædelser.
2.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det følger af straffelovens § 114
e, at den, som i øvrigt fremmer virksomheden for en person, en gruppe eller
en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå handlinger
omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c eller 114 d, straffes med fængsel
indtil 8 år. Er den pågældende tilsluttet en væbnet styrke, kan straffen stige
til fængsel indtil 12 år eller under særligt skærpende omstændigheder til
fængsel indtil 16 år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig
tilfælde, hvor den pågældende har deltaget i kamphandlinger.
Det følger af forarbejderne til straffelovens § 114 e (tidligere § 114 b), at
bestemmelsen omfatter enhver form for støtte til terrororganisationer eller
til organisationer, der fremmer terrorhandlinger, selvom støtten ikke kan
henføres til konkrete terrorhandlinger, jf. Folketingstidende 2001-02, 2.
samling, tillæg A, L 35 som fremsat side 876. Videre fremgår det, at en
person, som forsætlig fremmer den kriminelle virksomhed eller formål hos
en gruppe personer med kendskab til gruppens generelle terrorformål, og
som dermed yder en form for bidrag til, at der foretages en terrorhandling
Side 2/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1450: Spm. om offentlige udtalelser fra tidligere medlem af Blekingegadebanden og straffelovens § 136
som defineret i lovforslaget, vil kunne straffes efter den særlige
medvirkensregel, selv om den pågældende ikke har forsæt til at medvirke til
en konkretiseret terrorhandling.
Endvidere fremgår det af forarbejderne til straffelovens § 114 e (tidligere §
114 b), at rene sympatitilkendegivelser i forhold til terrororganisationer ikke
er omfattet bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2001-02, 2. samling, tillæg
A, L 35 som fremsat side 834. Påskønnelse eller anerkendelse af konkrete
terrorhandlinger, kan imidlertid efter omstændighederne være omfattet af
den gældende bestemmelse i straffelovens § 136, stk. 2.
Efter straffelovens § 136, stk. 1, straffes den, som uden derved at have
forskyldt højere straf offentligt tilskynder til forbrydelse, med bøde eller
fængsel indtil 4 år.
Det følger derudover af straffelovens § 136, stk. 2, at den, der offentligt
udtrykkeligt billiger en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede
forbrydelser, dog ikke § 110 e, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for
besvarelsen af spørgsmålet anmodet om bidrag fra
Udlændingestyrelsen, som kan oplyse følgende:
”Center for Dokumentation og Indsats mod
Ekstremisme (CDE) under Udlændingestyrelsen
arbejder over en bred front for at forebygge
ekstremisme samt bidrage til styrkelse af
demokratiet, sikkerheden og sammenhængskraften i
det danske samfund.
Blandt andet understøtter CDE, gennem rådgivning
og opkvalificerende kurser, kommunerne i at
implementere de lovpligtige beredskaber til
forebyggelse, opsporing og håndtering af
ekstremisme blandt børn, unge og deres familier.
CDE understøtter endvidere de forebyggende
myndighedssamarbejder,
infohusene,
hvor
kommunerne samarbejder med andre myndigheder
om at gribe ind overfor individ-bekymringer om
personer i risiko for radikalisering. Herudover
Side 3/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1450: Spm. om offentlige udtalelser fra tidligere medlem af Blekingegadebanden og straffelovens § 136
3072762_0004.png
driver CDE et landsdækkende korps af mentorer og
pårørende-coaches.
CDE har også bidraget til udviklingen af en
specialiseret uddannelse for fagprofessionelle om
udviklingstendenser og risici i børn og unges online-
liv med særlig fokus på forebyggelse af unges
involvering i ekstremisme.
I samarbejde med andre aktører har CDE herudover
løbende gennemført workshops, temadage m.v.,
hvor ledere og personale i undervisningssektoren
har fået redskaber til at styrke demokratisk dannelse
og håndtere konflikter, ligesom der er igangsat ung-
til-ung dialog, hvor unge trænes til at gå i dialog
med andre unge om kontroversielle emner for
derved
at
styrke
deres
medborgerskab,
modstandskraft og fællesskaber.
Hertil kommer andre forebyggende indsatser, der
mere indirekte kan bidrage til, at unge holder sig fri
af risikoadfærd ved at reducere negative
påvirkningsfaktorer. Det gælder for eksempel
CDE’s arbejde med den nationale sanktionsliste,
som indebærer, at visse udenlandske forkyndere
mv., som udgør en trussel mod den offentlige orden,
kan nægtes indrejse i Danmark og donationslovens
forbudsliste, som giver mulighed for at forbyde
modtagelse af donationer fra visse fysiske og
juridiske personer, som modarbejder eller
underminerer demokrati og grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder.
CDE har endvidere – i samarbejde med andre
myndigheder – udviklet en indsats til forebyggelse
af polarisering i udsatte boligområder, senest i
Aarhus og København. Indsatsen bygger ovenpå
CDE’s øvrige arbejde med forebyggelse af
ekstremisme i udsatte boligområder i flere dele af
landet.
Fundamentet for CDE’s arbejde er den løbende
vidensindsamling
og
dokumentation
af
ekstremistiske miljøer, bekymrende tendenser og
forebyggende værktøjer. Det er viden, der løbende
omsættes til forebyggende handling, blandt andet i
form af rådgivning, kurser, workshops og
kommunikation via
www.stopekstremisme.dk.””
Side 4/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1450: Spm. om offentlige udtalelser fra tidligere medlem af Blekingegadebanden og straffelovens § 136
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet, Politiets
Efterretningstjeneste, Direktoratet for Kriminalforsorgen og
Udlændingestyrelsen samarbejder om at sikre effektiv og
rettidig forebyggelse af ekstremisme og radikalisering gennem
det lokale infohussamarbejde. De nationale myndigheder har
fokus på, at det konkrete forebyggelsesarbejde er funderet på et
retvisende billede af aktuelle udfordringer og tendenser,
herunder unges eksponering af voldsforherligende materiale i
relation til terror og lignende. Konkret iværksætter de nationale
myndigheder løbende nationale tiltag, såsom kurser,
erfaringsudveksling og oplæg for at klæde de fagpersoner, der
håndterer de konkrete bekymringer, bedst muligt på til opgaven.
På lokalt niveau holdes der løbende infohus netværksmøder
mellem de respektive politikredse og kommunale og øvrige
lokale samarbejdspartnere for at drøfte aktuelle udfordringer og
strømninger. På disse netværksmøder adresseres ligeledes
håndteringen af bekymrende tendenser blandt unge.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endelig
indhentet en udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har
oplyst følgende:
”Politiets Efterretningstjenestes (PET’s) forebyggelsesindsats
er efterretningsdrevet og har fokus på den sikkerhedsmæssige
trussel fra radikalisering.
PET’s forebyggende arbejde har tre hovedspor: Outreach og
dialog med civilsamfund, opbygning af kapacitet og viden hos
professionelle faggrupper samt forebyggende forløb (såkaldte
exitindsatser) målrettet personer, der allerede er en del af et
voldeligt ekstremistisk miljø.
Som led i PET’s forebyggende indsats varetager PET løbende
uddannelse af medarbejdere fra eksempelvis politikredsene,
kriminalforsorgen, Udlændingestyrelsen og psykiatrien, så
medarbejderne har en forståelse for det aktuelle trusselsbillede
og kan identificere, håndtere og rapportere tegn på
radikalisering og ekstremisme så tidligt som muligt.
Det gælder også i forhold til børn og unge, som kan fascineres
af voldsforherligelse i relation til terror. PET har i samarbejde
med Rigspolitiet, Center for Dokumentation og Indsats mod
Ekstremisme (CDE) under Udlændingestyrelsen og Direktoratet
for Kriminalforsorgen fokus på, at radikaliseringsbekymringer
Side 5/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1450: Spm. om offentlige udtalelser fra tidligere medlem af Blekingegadebanden og straffelovens § 136
for børn og unge opspores og håndteres rettidigt og
hensigtsmæssigt.
Dette
sker
i
et
tværfagligt
myndighedssamarbejde, som er forankret i politikredsenes
infohussamarbejde.”
Side 6/6