Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3072540_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2025
Strafferetskontoret
Maria Mandø
2025-10116
3825460
Besvarelse af spørgsmål nr. 1443 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1443 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
Spørgsmål nr. 1443 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler
der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og
forvaringsdomme, herunder særligt:
– Betingelser for idømmelse af de forskellige typer domme, og
hvilke principper og hensyn til indsatte/patienter, de ansattes
sikkerhed og samfundet, der lægger til grund for de eksisterende
indretninger,
– Reglerne for tildeling af udgang, prøveløsladelse, overgang til
ambulant behandling m.m. ved de forskellige typer domme,
herunder hvornår man tidligst kan komme på forskellige typer
af udgang og prøveløsladelse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at straffelovens §§ 68-69 a regulerer
idømmelse af behandlings- og anbringelsesdomme.
Hvis en tiltalt frifindes for straf i medfør af straffelovens § 16, kan retten
træffe bestemmelse om anvendelse af andre foranstaltninger, der findes
formålstjenlige for at forebygge yderligere lovovertrædelser, jf.
straffelovens § 68. Endvidere kan retten, såfremt det findes
formålstjenstligt, træffe bestemmelse om foranstaltninger i stedet for at
idømme straf, hvis gerningsmanden ved den strafbare handlings foretagelse
befandt sig i en tilstand, der var betinget af mangelfuld udvikling, svækkelse
eller forstyrrelse af de psykiske funktioner, og som ikke er af den i § 16
nævnte beskaffenhed, jf. straffelovens § 69.
Formålet med foranstaltningerne er at behandle og forebygge
lovovertrædelser fra personer, som ikke findes egnet til at blive idømt
almindelig straf. Ved vurderingen af, hvilken foranstaltning der bør
nedlægges påstand om, indgår en afvejning både af sikkerheds- og
behandlingsmæssige hensyn, men også proportionalitetsbetragtninger under
hensyntagen til kriminalitetens art og grovhed.
Det er anklagemyndighedens opgave at nedlægge påstand om den
foranstaltning, der efter anklagemyndighedens opfattelse ud fra lægelige
anbefalinger og sagens karakter i øvrigt er mest formålstjenlig for at
forebygge yderligere lovovertrædelser.
Side 2/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
De foranstaltningstyper, der kan anvendes over for personer, der er
sindssyge eller i en tilstand sidestillet hermed, kan inddeles i tre
hovedgrupper: Anbringelsesdom, behandlingsdom og dom til ambulant
behandling.
Dom til anbringelse anvendes, når den pågældende person er sindssyg og
frembyder en sådan fare for sikkerheden, at vedkommende alene skal kunne
udskrives ifølge en retskendelse. Den pågældende person kan derfor ikke
udskrives af en overlæge og vil være indlagt, indtil retten bestemmer, at
vedkommende ikke længere frembyder en sådan fare, at denne
foranstaltningstype er nødvendig, og at foranstaltningen derfor kan ændres
eller ophæves.
Anderledes forholder det sig med domme til behandling eller ambulant
behandling, der er relevant i tilfælde, hvor behandlingsmæssige hensyn
træder i forgrunden, eventuelt hvor behandlingen skønnes at kunne foregå
uden behov for indlæggelse, og hvor hensynet til sikkerheden ikke er så
påtrængende, at domstolskontrol med udskrivning kan anses for påkrævet.
Dette betyder, at den pågældende person i kortere eller længere perioder
ikke nødvendigvis er indlagt, og at overlægen vil kunne udskrive personen,
herunder til fortsat ambulant behandling, samt kunne træffe bestemmelse
om indlæggelse/genindlæggelse.
2.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at straffelovens § 70 fastsætter
betingelserne for idømmelse af forvaring.
Forvaring har til formål at forebygge fysisk aggression eller anden
krænkelse af individets integritet og er således begrænset til tilfælde, hvor
der er tale om at forebygge fare for liv, legeme, helbred eller frihed.
Ifølge straffelovens § 70, stk. 1, kan en person dømmes til forvaring, hvis 1)
denne findes skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig
voldsforbrydelse, trusler af den i straffelovens § 266 nævnte art eller
brandstiftelse eller i forsøg på en af de nævnte forbrydelser, og 2) det efter
karakteren af det begåede forhold og oplysninger om dennes person,
herunder navnlig om tidligere kriminalitet, må antages, at personen
frembyder nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed, og
3) anvendelse af forvaring i stedet for fængsel findes påkrævet for at
forebygge denne fare.
Side 3/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
Anvendelsesområdet for forvaring efter § 70, stk. 1, er således afgrænset af
et kriminalitetskrav (nr. 1), et farlighedskrav (nr. 2) og en
nødvendighedsbetingelse (nr. 3).
Bestemmelsens
kriminalitetskrav
indebærer, at der kun kan idømmes
forvaring ved de gerningstyper, som udtrykkeligt opregnes i bestemmelsen.
Bestemmelsens
farlighedskrav
indebærer, at det efter karakteren af det
begåede forhold og oplysninger om tiltaltes person, herunder navnlig om
tidligere kriminalitet, skal kunne antages, at tiltalte frembyder en
nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
Forudsigelsen om farens art og dens grad skal bygge på karakteren af de
forhold, der foreligger til pådømmelse, og oplysningerne om
gerningsmandens person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet. Det er
således ikke tilstedeværelsen af en eventuel psykisk afvigelse, der er
udslagsgivende, men i praksis må det påregnes, at skønnet over farligheden
som regel vil blive baseret på en kombination af oplysningerne om
nuværende og tidligere kriminalitet og oplysninger om alvorlige
karaktermæssige defekter, jf. Thomas Elholm m.fl. i Kommenteret
straffelov – Almindelig del, 12. udgave (2022), side 468. Behovet for at
anvende forvaring vil i første række foreligge i sager, hvor alvorlig
kriminalitet af aggressiv karakter og faren for ny tilsvarende grov
kriminalitet har sin baggrund i udtalte personlighedsmæssige afvigelser, jf.
betænkning nr. 667/1972 om de strafferetlige særforanstaltninger, side 146.
Det afgørende for, om
nødvendighedskravet
er opfyldt, er, at anvendelsen
af forvaring findes påkrævet for at forebygge den fare, som tiltalte udgør.
Bestemmelsens forarbejder giver ikke vejledning for vurderingen af, om
nødvendighedskravet er opfyldt, men i praksis indgår det navnlig, om en
tidsbestemt straf vil være af en sådan længde, at den må antages at opveje
den fare, som tiltalte udgør. Der henvises til betænkning nr. 1584/2024 om
forvaring, side 22 f.
I sager, hvor valget står mellem på den ene side påstand om en
længerevarende fængselsstraf på op til 16 år og på den anden side påstand
om forvaring, bør anklagemyndigheden således som udgangspunkt
nedlægge påstand om forvaring, hvis betingelserne for at idømme forvaring
i øvrigt er opfyldt. I sager, hvor valget står mellem på den ene side en
påstand om fængsel på livstid og en påstand om forvaring, bør der
Side 4/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
nedlægges påstand om fængsel på livstid. Der henvises til betænkning nr.
1584/2024 om forvaring, side 23.
Straffelovens § 70, stk. 2, indeholder en særlig regel om anvendelse af
forvaring i sager om seksualforbrydelser.
Ifølge bestemmelsen kan en person dømmes til forvaring, hvis 1) denne
findes skyldig i voldtægt eller anden alvorlig seksualforbrydelse eller i
forsøg
herpå, og 2) det efter karakteren af det begåede forhold og oplysningerne
om dennes person, herunder om tidligere kriminalitet, må antages, at
personen frembyder væsentlig fare for andres liv, legeme, helbred eller
frihed, og 3) anvendelse af forvaring i stedet for fængsel findes påkrævet for
at forebygge denne fare.
Anvendelsesområdet for forvaring efter § 70, stk. 2, er ligesom efter stk. 1
begrænset af et kriminalitetskrav, et farlighedskrav og en
nødvendighedsbetingelse.
Straffelovens § 70, stk. 2, er imidlertid udtryk for en mindre lempelse af
betingelserne for anvendelse af forvaring i sager om seksualforbrydelser
sammenlignet med § 70, stk. 1. Faren, der rettes imod andres liv, legeme,
helbred eller frihed, skal efter stk. 2, nr. 2, være ”væsentlig” og ikke som i
stk. 1, nr. 2, ”nærliggende”. Endvidere er ordet ”navnlig” i forbindelse med
”oplysninger om tidligere kriminalitet” undladt i farlighedskravet i § 70, stk.
2, nr. 2, sammenlignet med § 70, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til betænkning nr. 1584/2024 om forvaring vedrørende
betingelserne for at idømme forvaring, side 20 ff.
3.
Justitsministeriet forstår anden del af spørgsmålet således, at der spørges
til reglerne for tildeling af udgang for personer, der er idømt en anbringelses-
eller behandlingsdom, samt reglerne for, hvornår denne gruppe kan overgå
til et ambulant behandlingsforløb. Herudover forstås spørgsmålet således, at
der spørges til reglerne for udgang og prøveudskrivning for
forvaringsdømte.
Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne for tildeling af udgang for personer,
der er idømt behandlings- og anbringelsesdomme, følger af bekendtgørelse
nr. 1492 af 5. december 2024 om udgangstilladelse m.v. til personer, der er
Side 5/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
anbragt på hospital eller i institution i henhold til strafferetlig afgørelse eller
i medfør af farlighedsdekret.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at overlægen eller dennes
stedfortræder som udgangspunkt træffer afgørelse om bl.a. udgang uden for
afdelingens område af højst tre timers varighed inden for samme døgn,
udgang uden for afdelingens område af mere end tre timers varighed uden
overnatning under ledsagelse af en eller flere medarbejdere samt udgang til
uopsættelig indlæggelse på somatisk afdeling, over for personer, der er
anbragt i psykiatrisk afdeling.
Tilladelse til udgang m.v., jf. bekendtgørelsens § 1, kan gives som
enkeltstående udgang eller generel tilladelse. Tilladelse til ledsaget udgang
uden for afdelingens område efter § 1, stk. 1, nr. 4, kan kun gives som en
enkeltstående tilladelse.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 5, at statsadvokaten som
udgangspunkt træffer afgørelse om udgang m.v. til personer, der er anbragt
i psykiatrisk afdeling, jf. straffelovens §§ 68, 69 eller 73, i andre tilfælde
end de, der er nævnt i bl.a. bekendtgørelsens § 1. Det vil eksempelvis være
udgang uden for afdelingens område af mere end tre timers varighed inden
for samme døgn.
Det følger af bekendtgørelsens § 6, at overlægen under visse nærmere
betingelser, træffer afgørelse om bl.a. udgang til hospitalets terræn eller til
nærmeste omegn, sø og skov, under ledsagelse af mindst to medarbejdere
fra Sikringsafdelingen, udgang til ambulant undersøgelse på somatisk
afdeling, klinik m.v., samt udgang til uopsættelig indlæggelse på somatisk
afdeling over for personer, der i medfør af § 40 i lov om anvendelse af tvang
i psykiatrien m.v. eller i medfør af straffelovens §§ 68, 69 eller 73 er anbragt
i Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland.
Afgørelser om udgange, der ikke er omfattet af § 6, træffes af
Justitsministeriet, jf. bekendtgørelsens § 7.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 16, at den ansvarlige myndighed ved
afgørelse om tilladelse til udgang m.v. navnlig skal lægge vægt på
socialpædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn, risikoen for, at den
pågældende vil begå strafbare forhold eller i øvrigt misbruge
udgangstilladelsen, herunder ved at være til fare for sig selv eller andre, og
herunder de forhold, der har begrundet dom til anbringelse, samt hensynet
Side 6/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
til retshåndhævelsen. Der er ikke fastsat regler om, hvornår man tidligst kan
opnå udgang. Det beror således på en afvejning af de socialpædagogiske
eller behandlingsmæssige hensyn over for bl.a. hensynet til
retshåndhævelsen, hvornår der tidligst vil kunne meddeles tilladelse til
udgang.
4.
For personer, der er idømt forvaring, sker udgang efter reglerne i
straffuldbyrdelsesloven med dertil hørende bekendtgørelser. Det følger af
straffuldbyrdelseslovens § 49 a, at en indsat, der er idømt forvaring for
overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf af fængsel på livstid, som
udgangspunkt ikke kan opnå tilladelse til udgang, indtil vedkommende har
været anbragt i forvaring i 10 år.
De nærmere regler om udgang til forvaringsdømte er reguleret i
bekendtgørelse nr. 897 af 25. juni 2025 om udgang til indsatte, der udstår
fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner
(udgangsbekendtgørelsen). Det følger af bekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr.
4, at for forvaringsdømte, der er i dømt forvaring for overtrædelse af en
bestemmelse, som ikke hjemler straf af fængsel på livstid, skal
kriminalforsorgsområdet tage spørgsmålet om udgang til besøg hos
bestemte personer op til overvejelse, når den forvaringsdømte har været
anbragt i forvaring i 2 år.
Der kan i øvrigt henvises til betænkning nr. 1584/2024 om forvaring, side
35 ff. og 38 f., for en nærmere gennemgang af reglerne, herunder også en
omtale af reglerne om udstationering af forvaringsdømte.
5.
Reglerne for prøveudskrivning for forvaringsdømte er reguleret i
bekendtgørelse nr. 1018 af 28. juni 2022 om behandlingen af sager om
prøveudskrivning af forvaringsdømte (prøveudskrivningsbekendtgørelsen).
Efter
prøveudskrivningsbekendtgørelsens
§
1
skal
kriminalforsorgsområdet, efter forudgående drøftelse med Direktoratet for
Kriminalforsorgen, anmode anklagemyndigheden om at indbringe
spørgsmålet for retten, når det må antages, at betingelserne for
prøveudskrivning er opfyldt.
Det følger af bekendtgørelsens § 2, at når en forvaringsdømt har været
anbragt 3 år i forvaring, påhviler det kriminalforsorgen årligt at vurdere, om
der er grundlag for at anmode anklagemyndigheden om at rejse en sag
Side 7/8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1443: Spm. om, ministeren vil udarbejde et notat, der redegør for, hvilke regler der gælder ift. behandlingsdomme, anbringelsesdomme og forvaringsdomme
omprøveudskrivning for domstolene. Det gælder også de sager, hvor
udgang som det klare udgangspunkt først kan gives, når den dømte har været
anbragt i forvaring i 10 år. Til brug for kriminalforsorgsområdets årlige
vurdering af, hvorvidt anklagemyndigheden skal anmodes om at indbringe
spørgsmålet om prøveudskrivning for retten, indhentes en udtalelse fra en
speciallæge i psykiatri, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til betænkning nr. 1584/2024 om forvaring, side 39 ff.,
for en nærmere gennemgang af reglerne om prøveudskrivning af
forvaringsdømte.
6.
For så vidt angår spørgsmålet om overgang til ambulant behandling kan
Justitsministeriet indledningsvis oplyse, at en foranstaltningsdom kan
afsluttes enten ved en ny dom, ved ophævelse af foranstaltningen eller ved
udløb af foranstaltningen.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 1, kan personer, der er idømt en
anbringelsesdom, herunder en dom til anbringelse i psykiatrisk afdeling
eller dom til anbringelse på Sikringsafdelingen, kun udskrives ifølge
retskendelse. Det vil derfor for denne gruppe ikke være muligt at overgå til
ambulant behandling uden rettens kendelse.
Som det ligeledes fremgår under pkt. 1, forholder det sig anderledes for
personer, der er idømt en behandlingsdom, idet domfældte vil kunne
udskrives til fortsat ambulant behandling og vil kunne genindlægges uden
retskendelse, da beslutningen i stedet træffes enten af overlægen eller af
kriminalforsorgen sammen med overlægen.
Side 8/8