Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3072916_0001.png
26. september 2025
J.nr. 2025 - 5874
Til Folketinget
Retsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1438 af 27. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Didde Riggelsen
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1438: Spm. om, ministeren vil redegøre for, hvor mange af de 67 kiosker, hvor myndighedsaktioner i forbindelse med Forebyggelsesaftalen fra 2023 har afsløret masser af svindel, fejl og lovovertrædelser, har modtaget et nyt og opfølgende besøg
3072916_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange af de 67 kiosker, hvor myndighedsaktioner i for-
bindelse med ”Forebyggelsesaftalen” fra 2023 har
afsløret masser af svindel, fejl og lov-
overtrædelser, har modtaget et nyt og opfølgende besøg? Vil ministeren desuden redegøre
for, hvor mange af de 67 kiosker, der hhv. har modtaget et bødeforlæg og har valgt at
betale?
Svar
Jeg er meget glad for, at vi i regeringen har prioriteret at nedsætte det fælles koordinerede
tilsyn med kiosker på tværs af Skattestyrelsen, Fødevarestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Ar-
bejdstilsynet og politiet.
På kioskaktionerne er der blevet afsløret massive mængder af problemer og snyd, som jeg
finder helt urimeligt over for fællesskabet. Resultaterne fra de første tre kioskaktioner i 2025
viser, at der er konstateret lovovertrædelser i 67 ud af de 69 kontrollerede kiosker. Der er
herudover blevet gennemført en fjerde kioskaktion den 27. august 2025, som det af tids-
mæssige årsager ikke har været muligt at indhente opgørelser for til indeværende besvarelse.
Kioskaktionen den 27. august 2025 viser dog det samme billede af udbredt snyd og svindel
som de tidligere aktioner, og der blev konstateret lovovertrædelser i samtlige af de 24 kon-
trollerede kiosker.
Jeg kan desuden henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
har sammen med de øvrige myndigheder fundet overtrædelser i 67 kiosker
ifm. de første tre kontrolaktioner, der blev gennemført hhv. den 12. marts 2025, den 8.
april 2025 og den 13. juni 2025.
På Skattestyrelsens område føres der kontrol i kioskerne i forhold til bl.a. afgifter, digital
salgsregistrering og digital logbog. Skattestyrelsen kan generelt oplyse, at der ligger en række
sagsbehandlingskridt efter kontrolaktionerne, førend der gennemføres genbesøg og udsen-
des bødeforelæg til virksomheden.
På afgiftsområdet foretager Skattestyrelsen genbesøg i virksomheder, der efter en afgifts-
kontrol er sendt til ansvarsvurdering i styrelsens straffesagsenhed grundet overtrædelse af
de skærpede bødebestemmelser under den såkaldte ”colalovgivning”.
Genbesøg gennem-
føres, når ansvarssagen er afsluttet, og kontrolenheden modtager underretning herom. Da
ansvarssagerne fra afgiftskontrollerne i de første tre kontrolaktioner fortsat er under be-
handling, er der endnu ikke foretaget genbesøg i de nævnte 67 kiosker.
For digital salgsregistrering gennemfører Skattestyrelsen opfølgende kontrolbesøg i de virk-
somheder, som er omfattet af reglerne om at skulle anvende et digitalt salgsregistreringssy-
stem, og hvor det ved et førstegangsbesøg er konstateret, at der ikke er anskaffet et digitalt
salgsregistreringssystem, der opfylder gældende krav.
Der gennemføres også mindst ét opfølgende kontrolbesøg i de virksomheder, der ved et
tidligere kontrolbesøg er pålagt at føre en digital logbog på grund af utilstrækkelige
Side 2 af 4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1438: Spm. om, ministeren vil redegøre for, hvor mange af de 67 kiosker, hvor myndighedsaktioner i forbindelse med Forebyggelsesaftalen fra 2023 har afsløret masser af svindel, fejl og lovovertrædelser, har modtaget et nyt og opfølgende besøg
3072916_0003.png
registreringer af de beskæftigede. Skattestyrelsen har indtil videre gennemført opfølgende
kontrol i én af de kontrollerede kiosker. Ved det opfølgende kontrolbesøg blev det konsta-
teret, at den digitale logbog ikke var taget i brug. Det blev desuden konstateret, at virksom-
heden fortsat ikke havde anskaffet et digitalt salgsregistreringssystem. Begge forhold er
sendt til ansvarsvurdering.
De øvrige kiosker, hvor Skattestyrelsen har konstateret overtrædelser, vil i takt med, at sa-
gerne færdigbehandles og ansvarsvurderes med evt. udstedelse af bødeforlæg, modtage
genbesøg.
Derudover kan Skattestyrelsen oplyse i forhold til bødeforelæg og betaling, at der pr. 1.
september 2025 er udsendt ét bødeforlæg for manglende anvendelse af digital salgsregistre-
ring. Det strafbare forhold blev konstateret ved et kontrolbesøg den 8. april 2025. Bøde-
forlægget er vedtaget, men idet betalingsfristen for bødeforelægget endnu ikke er faldet, er
det for tidligt at sige noget om betalingsviljen.”
Til brug for besvarelsen om lovovertrædelser på øvrige ministerområder er der indhentet
bidrag fra relevante myndigheder.
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Arbejdstilsynet, der har oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet
har i forbindelse med de tre første fælles aktioner i de 69 kiosker afgivet i
alt 49 reaktioner, herunder fx påbud og strakspåbud. Der er ingen af disse, som er af en
karakter, der medfører indstilling til bøde (grov overtrædelse).
Når Arbejdstilsynet afgiver påbud til en virksomhed, har virksomheden pligt til, inden for
en given frist, at meddele Arbejdstilsynet, hvordan arbejdsmiljøproblemet er løst. Arbejds-
tilsynet vurderer på baggrund af tilbagemeldingen, om virksomheden har efterkommet af-
gørelsen, herunder om der er behov for et kontrolbesøg for at sikre sig, at arbejdsmiljøpro-
blemet er løst tilfredsstillende. Hvis der er påbud, som virksomheden ikke efterkommer,
har Arbejdstilsynet mulighed for at give administrative bøder eller angive politianmeldelse.
Der er ingen af kioskerne, som er blevet besøgt igen af Arbejdstilsynet, hvilket dels skyldes,
at nogle sager fortsat er under behandling og dels, at nogle vurderes at være løst tilfredsstil-
lende.”
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen
kan oplyse, at de tre første fælles aktioner i de 69 kiosker har medført,
at 45 af kioskerne har fået et opfølgende kontrolbesøg. Herudover er en enkelt kiosk op-
hørt, som ellers ville have fået et opfølgende kontrolbesøg.
Der er 10 af kioskerne, der har fået et bødeforlæg. Heraf har fire kiosker vedtaget bødefor-
lægget, og to af disse har betalt bøderne. Der er afsendt rykkerskrivelser til de to øvrige
kiosker.”
Side 3 af 4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1438: Spm. om, ministeren vil redegøre for, hvor mange af de 67 kiosker, hvor myndighedsaktioner i forbindelse med Forebyggelsesaftalen fra 2023 har afsløret masser af svindel, fejl og lovovertrædelser, har modtaget et nyt og opfølgende besøg
3072916_0004.png
Erhvervsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sikker-
hedsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Sikkerhedsstyrelsen kan oplyse, at de i forbindelse med de tre
fælles kontrolaktioner har
ført tilsyn hos i alt 26 kiosker.
Sikkerhedsstyrelsen har på kontrolbesøgene ført tilsyn med, om de tobaks- og e-cigaret-
produkter, der sælges i kioskerne, lever op til gældende regler. Tilsynene har medført, at ni
kiosker er blevet politianmeldt med indstilling om bødestraf. To kiosker er anmeldt for
mere end ét ulovligt forhold
det vil sige overtrædelser på både tobaks- og e-cigaretområ-
det. På tilsynene fandt Sikkerhedsstyrelsen blandt andet flere varianter af snus, der er for-
budte at sælge i Danmark, og herudover e-cigaretter med anden smag end de tilladte (tobak
eller mentol) samt ulovligt udstyr til at ændre smagen i e-cigaretterne.
Sikkerhedsstyrelsen har på nuværende tidspunkt genbesøgt to af de ni politianmeldte kio-
sker og har fundet nye overtrædelser hos dem begge. De syv resterende politianmeldte
kiosker
vil modtage opfølgende besøg i løbet af efteråret.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”Det lægges til grund, at der i spørgsmålet henvises til kontrolaktioner i kiosker foretaget
på datoerne den 12. marts 2025, den 8. april 2025 og den 13. juni 2025. Kontrolaktionerne
blev foretaget i henholdsvis København og Aarhus, hvorfor Rigspolitiet til brug for besva-
relsen har indhentet en udtalelse fra Københavns Politi og Østjyllands Politi.
Københavns Politi har oplyst, at Københavns Politi frem til den 5. september 2025 har
foretaget et nyt og opfølgende besøg i otte kiosker, som var del af aktionerne henholdsvis
den 12. marts 2025 og den 13. juni 2025. Der er pr. 5. september 2025 ikke udstedt bøde-
forelæg til kioskerne, som var del af aktionerne.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen den 8. april 2025 sammen med Skattestyrelsen
deltog i en tværfaglig kontrolindsats rettet imod kiosker i Aarhus. Politiets rolle under akti-
onen var primært at sikre, at de øvrige deltagende myndigheder kunne gennemføre kon-
trolaktionen i ro og orden. Politiets sagsbehandling i forbindelse med aktionen har alene
vedrørt en sag vedrørende fornærmelig tiltale efter straffelovens § 121 og en sag vedrørende
udlændingeloven. Aktionen har ikke givet politikredsen anledning til selv at foretage efter-
følgende kontrolbesøg, ligesom Østjyllands Politi ikke i forbindelse med den omhandlede
aktion har udstedt bøder til de kiosker, som var omfattet af aktionen.”
Side 4 af 4