Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3069893_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. september 2025
Politikontoret
Christian Terp Møller
2025-09719
3817015
Besvarelse af spørgsmål nr. 1430 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1430 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1432: Spm. om, ministeren vil tage initiativ til at undersøge, om politiets indsats på Molslaboratoriet står mål med mængden og alvoren af de anmeldte lovovertrædelser
Spørgsmål nr. 1430 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – på baggrund af opslagene i Facebook-gruppen
“Stop vanrøgt af dyr bag hegn” den 6. og 7. august 2025, hvor
man kan høre en politimand telefonisk sigte en kvinde for at
være kommet for tæt på et skadet føl på Molslaboratoriets
område, og hvor politimanden udtaler, at “Det er i den grad
politisk, det er også derfor, vi ligger og kører derude, det er
fuldstændigt åndssvagt” – oplyse, om ministeren er enig i, at
“det er fuldstændigt åndssvagt, at politiet ligger og kører
derude” (ved Molslaboratoriet), som politimanden udtaler – set
i lyset af, at politiet har rejst 45 sigtelser mod dyreaktivister på
stedet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Østjyllands Politi.
Østjyllands
Politi
har
indledningsvis
henvist
til
Justitsministeriets besvarelse af 2. juni 2025 af spørgsmål nr.
1076 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. I bidraget er
politikredsens aktuelle og fremadrettede indsats vedrørende
Molslaboratoriet beskrevet, og det fremgår, at politikredsen som
følge af situationen vedrørende Molslaboratoriet gennem flere
år har haft en særlig indsats på stedet. Det fremgår videre af
bidraget, at politikredsen fortsat fører periodiske faste tilsyn på
stedet sammen med Fødevarestyrelsen samt kører daglige
patruljemæssige tilsyn i området for derigennem at sikre, at der
sker håndhævelse af lov og orden omkring stedet. Herudover har
Molslaboratoriets ledelse en fast kontaktperson i Østjyllands
Politi, hvilket er med til at sikre et godt grundlag for dialog og
opfølgning på eventuelle episoder på stedet.
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen først er
blevet bekendt med den udtalelse, der omtales i spørgsmålene, i
forbindelse med spørgsmålene fra Folketingets Retsudvalg.
Østjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at udtalelsen, som
er gengivet i de stillede spørgsmål, er fremsat på egne vegne af
den pågældende medarbejder. Østjyllands Politi har bemærket,
at det havde været hensigtsmæssigt, hvis medarbejderen havde
gjort dette klart for borgeren. Politikredsen har i forlængelse
heraf oplyst, at politikredsens indsats ved Molslaboratoriet er
iværksat på baggrund af en politifaglig vurdering af bl.a.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1432: Spm. om, ministeren vil tage initiativ til at undersøge, om politiets indsats på Molslaboratoriet står mål med mængden og alvoren af de anmeldte lovovertrædelser
behovet for politiets synlige tilstedeværelse i området. Formålet
med denne tilstedeværelse er at opretholde ro og orden i
området. Politikredsen har afslutningsvis oplyst, at
politikredsen vil fastholde sin særlige indsats i området, så
længe der er behov herfor.”
2.
Som jeg tilkendegav under min besvarelse den 6. juni 2025 af
samrådsspørgsmål AI-AJ (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, så ligger
det mig meget på sinde, at alle kan føle sig trygge i vores samfund. Det
gælder selvfølgelig også ved Molslaboratoriet.
Det er fuldstændig uacceptabelt, når medarbejdere bliver udsat for chikane,
trusler eller andre lovovertrædelser, alene fordi de passer deres arbejde. Det
skal vi sætte hårdt ind over for. Jeg kan derfor kun opfordre til, at hvis man
som borger enten bliver udsat for eller bliver bekendt med sådanne forhold,
at man anmelder disse til politiet.
Jeg har i den forbindelse med tilfredshed noteret mig, at Østjyllands Politi
fastholder sin særlige indsats ved Molslaboratoriet, som bl.a. indebærer
daglige patruljeringer i området, så længe der er behov herfor. Det er i min
optik rigtigt og fornuftigt.
Regeringen har også taget flere skridt for at styrke indsatsen over for
chikane og trusler. Den 25. juni 2025 indgik regeringen og et bredt flertal i
Folketinget således en aftale om strafreform og kriminalforsorgens økonomi
2026-2030, der skærper straffen med 50 procent for vold, trusler og chikane
mod personer i offentlig tjeneste. Vi styrker også beskyttelsen af offentligt
ansatte på sociale medier, så f.eks. enkeltstående opslag, videoer m.v. med
krænkende eller nedsættende omtale i videre omfang end i dag kan medføre
strafansvar. Herudover skal det være muligt for domstolene at give
sletningspålæg i sager om chikane af offentligt ansatte.
Endelig vil jeg fremhæve, at regeringen har igangsat et arbejde med at
afklare, om det nuværende strafferetlige værn mod ulovlig fodring af dyr,
som indgår i områder med naturpleje, er tilstrækkeligt. Arbejdet er forankret
i Ministeriet for Grøn Trepart i tæt dialog med Miljø- og
Ligestillingsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Justitsministeriet. Jeg ser meget frem til arbejdsgruppens konklusioner.
Side 3/3