Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3062479_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. september 2025
Politikontoret
Cenia Anne Spottog
Petersen
2025-09290
3807953
Besvarelse af spørgsmål nr. 1399 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1399 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Sascha Faxe
(ALT).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1399: MFU spm. om ministeren konkret vil forholde sig til, om den eksisterende uddannelse for politiet i tilstrækkelig grad omfatter deeskalerende håndtering af fredelig civil ulydighed
Spørgsmål nr. 1399 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren henviser i sit svar på REU alm. del – spørgsmål 646
til besvarelsen af REU alm. del – spørgsmål 632, men denne
besvarelse forholder sig ikke direkte til, hvorvidt politiet har den
fornødne og målrettede træning til at håndtere ikkevoldelig civil
ulydighed. Vil ministeren konkret forholde sig til, om den
eksisterende uddannelse for politiet i tilstrækkelig grad omfatter
deeskalerende håndtering af fredelig civil ulydighed - navnlig i
lyset af, at Københavns Politi vurderede indsatsen ved Mærsk
den 24. februar 2025 som ”den mildeste brug af magt”, selv om
der blev anvendt stave og CS-gas mod demonstranter, som det
fremgår af REU alm. del – spørgsmål 632? Der henvises
desuden til artiklen ”Politiet fjerner aktivister ved Maersk
hovedkvarter med fysisk magt og gas”, bragt af dr.dk den 24.
februar 2025.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Politiskolen.
Politiskolen har oplyst, at politiets basisuddannelse har en
varighed af to år og fire måneder. Den samlede uddannelse har
til formål at kvalificere den studerende til på en professionsetisk
og ansvarlig måde at varetage den udøvende magt i samfundet i
henhold til de love og regler, der er gældende for politiets
myndighedsudøvelse, og de krav, der stilles til kvaliteten af
politiets arbejde i en demokratisk retsstat, herunder også i
relation til håndtering af ikke-voldelig civil ulydighed.
Uddannelsen er en kombination af teoretisk uddannelse og
praktiske øvelser.
Politiuddannelsen indeholder en række forskellige elementer,
der skal give de studerende en grundlæggende indføring i,
hvordan politiets opgaver skal gennemføres. De studerende
bliver således bl.a. introduceret til lovgivningen inden for
menneskerettigheder, grundloven og politiloven i relation til
forsamlingsfriheden og retten til at demonstrere samt til kravene
for politiets tvangsindgreb. De bliver i faget samfundsforståelse
introduceret til en grundlæggende forståelse af politiets rolle og
legitimitet i samfundet, herunder også i forhold til, hvad der kan
skabe med- og modborgerskab.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1399: MFU spm. om ministeren konkret vil forholde sig til, om den eksisterende uddannelse for politiet i tilstrækkelig grad omfatter deeskalerende håndtering af fredelig civil ulydighed
I psykologifaget modtager de studerende undervisning i
kommunikation, social- og gruppepsykologi og mental
parathed, som giver de politistuderende indsigt i de
psykologiske dynamikker, der gør sig gældende hos borgerne
og dem selv. Derudover modtager de studerende undervisning
og praktisk træning i konflikthåndtering, hvor der stilles skarpt
på kommunikation med borgere, herunder deeskalerende
kommunikation.
De studerende undervises også i politiets principper for
magtanvendelse og konflikthåndtering, hvor det er et
grundlæggende princip, at al magtanvendelse skal være
nødvendig, forsvarlig og proportional og altid skal udføres så
skånsomt, som omstændighederne tillader. De undervises i
håndtering af ikke-voldelig civil ulydighed ud fra en
grundlæggende forståelse af, at håndteringen skal tage
udgangspunkt i deeskalerende dialog. De studerende undervises
også i, hvornår og hvordan det kan være nødvendigt at supplere
dialogen med fysisk magtanvendelse i forhold til beskyttelse af
relevante interesser, samt at anvendelsen af enhver form for
magt skal ophøre, når formålet med anvendelsen er opfyldt.
En konflikt kan ofte ændre karakter hurtigt og gentagne gange.
Håndteringen af enhver voldelige eller ikke-voldelig/ulydig
situation vil derfor altid udgøre en konkret, individuel vurdering
af, hvilken grad af dialog og/eller fysisk magtanvendelse der er
behov for for at løse en given opgave inden for de rammer, der
er til rådighed.
Endelig modtager de studerende også konkret undervisning i
politioperative koncepter, f.eks. til håndtering af
demonstrationer.
Det er Politiskolens opfattelse, at de politistuderende efter endt
uddannelse er godt klædt på til at varetage den udøvende magt i
samfundet, herunder også i relation til at håndtere ikke-voldelig
civil ulydighed.
Politiskolen udbyder også efter- og videreuddannelser til
færdiguddannede politibetjente, der omhandler politiets
indsatser i relation til demonstrationer og fodboldkampe mv.,
hvor ovennævnte principper også indgår.”
Side 3/3