Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3060314_0001.png
Udskriftsdato: 12. august 2025
VEJ nr 9598 af 01/07/2025 (Gældende)
Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
Ministerium: Justitsministeriet
Journalnummer: Justitsmin., j.nr. 2025­01357
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Forord
Indledning
Overblik
Hvad siger reglerne?
Afgrænsning af offentligt ansatte
Ytringer på egne vegne eller på myndighedens vegne
Tavshedspligt
Freds- eller ærekrænkende ytringer og urimeligt grove ytringer
Ytringer om åbenbart urigtige oplysninger
Myndighedens interne beslutningsproces og funktionsevne
Lovlige ytringer og ledelsens reaktion
Offentligt ansattes meddeleret
Whistleblowing
Åbenhed i den offentlige sektor og på den enkelte arbejdsplads
1. Forord
I Danmark har offentligt ansatte en meget udstrakt grad af ytringsfrihed. Det skal vi være stolte af. I et
åbent demokrati som det danske er det vigtigt, at offentligt ansatte har mulighed for at dele deres viden og
synspunkter.
Når politibetjenten, SOSU-assistenten, læreren og andre offentligt ansatte bidrager til den offentlige
debat, styrker det debattens kvalitet og nuancer. Det gavner hele samfundet.
Det er en forudsætning for at kunne gøre brug af sin ytringsfrihed, at man også kender og forstår
omfanget af den. Med lov om offentligt ansattes ytringsfrihed fastsættes en samlet lovregulering af
offentligt ansattes ytringsfrihed.
Derfor er denne vejledning også blevet opdateret og genudgivet. Opdateringen af vejledningen om offent-
ligt ansattes ytringsfrihed indeholder i forhold til den tidligere vejledning en række eksempler fra praksis,
som illustrerer grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed. Herudover indeholder opdateringen bl.a.
som følge af ikrafttrædelsen af whistleblowerloven en omtale af reglerne for via en whistleblowerordning
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
at gøre opmærksom på kritisable forhold på bl.a. offentlige arbejdspladser uden at frygte for negative
konsekvenser.
Med denne vejledning ønsker vi at skabe klarhed om rammerne for ytringsfriheden og samtidig styrke
den åbne og oplyste debat, som er kernen i vores demokrati.
Vejledning nr. 10062 af 28. oktober 2016 om offentligt ansattes ytringsfrihed bortfalder.
Peter Hummelgaard
2. Indledning
Demokrati og åbenhed er grundlæggende værdier i Danmark. Det gælder også i den offentlige sek-
tor. Derfor er det vigtigt, at offentligt ansatte er trygge ved at bruge deres ytringsfrihed og deltage i den
offentlige debat med deres viden og synspunkter.
Men hvornår må man udtale sig kritisk om sin arbejdsplads? Skal man gå til sin ledelse, før man udtaler
sig offentligt om sin arbejdsplads? Kan man risikere at miste sit arbejde, hvis man afslører ulovlige
forhold på sin arbejdsplads? Hvad er reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed?
Det er vigtigt, at der er størst mulig klarhed over, hvordan disse spørgsmål skal besvares, så usikkerhed
blandt både ledere og medarbejdere om omfanget af offentligt ansattes ytringsfrihed så vidt muligt
undgås.
Med lov om offentligt ansattes ytringsfrihed fastsættes en samlet lovregulering af offentligt ansattes
ytringsfrihed, bl.a. med henblik på at sikre et overblik over reglerne.
Denne vejledning har som supplement til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed til formål at give
grundlæggende information om rammerne for ytringsfrihed for alle offentligt ansatte – både ledere og
medarbejdere – i en let tilgængelig form.
– Vejledningen skal virke som en guide for ansatte og ledere på offentlige arbejdspladser i konkrete
situationer.
– Vejledningen skal hjælpe til at styrke de offentligt ansattes deltagelse i den offentlige debat.
– Vejledningen skal hjælpe til, at man på offentlige arbejdspladser rundt om i landet kan fremme
åbenhed og debat om arbejdspladsens forhold.
Det sidste kan f.eks. ske, når man drøfter eller gennemfører personale- og ledelsespolitikker på arbejds-
pladsen. Samtidig vil vejledningen kunne indgå ved seminarer, kurser eller andre arrangementer, der
afholdes af f.eks. arbejdsgivere eller faglige organisationer.
For yderligere information om rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed og Folketingets Ombuds-
mands praksis herom kan der henvises til Folketingets Ombudsmands myndighedsguide om offentligt
ansattes ytringsfrihed, som er tilgængelig på Folketingets Ombudsmands hjemmeside.
3. Overblik
Rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed kan opsummeres på følgende måde:
– Man skal gøre det klart, at man udtaler sig på egne vegne og ikke på myndighedens vegne.
– Man må ikke bryde sin tavshedspligt.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
– Man må ikke udtale sig på en freds- eller ærekrænkende måde, f.eks. ved at fremsætte injurier.
– Man må ikke udtrykke sig i en urimelig grov form eller fremsætte åbenbart urigtige oplysninger om
væsentlige forhold inden for ens eget arbejdsområde.
Holder man sig inden for disse rammer, må man som udgangspunkt sige, hvad man vil. Det gælder, selv
om man udtaler sig kritisk over for sin arbejdsplads. Det gælder også, selv om man ikke først har rejst
kritikken internt eller i øvrigt orienteret sin ledelse.
Sidder man tæt på myndighedens ledelse, skal man dog også være opmærksom på nogle andre for-
hold. Det er beskrevet nedenfor under overskriften ”myndighedens interne beslutningsproces og funk-
tionsevne”.
4. Hvad siger reglerne?
Offentligt ansatte har en udstrakt ytringsfrihed, der betyder, at de som udgangspunkt ikke kan afskediges,
degraderes eller på anden måde mødes med negative ansættelsesretlige reaktioner på jobbet på grund af
deres ytringer.
Offentligt ansatte er dog – ligesom alle andre borgere – underlagt visse begrænsninger i deres ytringsfri-
hed.
Med grundlovens § 77 er det bestemt, at alle borgere i Danmark har ytringsfrihed. Bestemmelsen gælder
naturligvis også for offentligt ansatte.
I grundlovens § 77 står der: ”Enhver
er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker,
dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny
indføres”.
Bestemmelsen beskytter som udgangspunkt alle former for ytringer. Det vil sige alt fra faglige beskrivel-
ser og synspunkter til politiske holdninger. Det gælder uanset, om ytringerne er fremsat i tekst, tale eller
billeder og i forbindelse med taler, møder, interviews, læserbreve, debatindlæg, indlæg på de sociale
medier, kunstneriske udtryksformer osv.
Bestemmelsen indeholder et forbud mod, at offentlige myndigheder indfører censur eller andre forebyg-
gende foranstaltninger. Det vil sige, at der ikke må fastsættes regler om, at der forud for en offentliggørel-
se af ytringer skal indhentes tilladelse. Der må heller ikke lægges andre hindringer i vejen for ytringernes
offentliggørelse.
Ytringsfriheden er også beskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10. Bestem-
melsen gælder også for offentligt ansatte.
I bestemmelsen står der: ”Enhver
har ret til ytringsfrihed. Denne ret omfatter meningsfrihed og frihed
til at modtage og meddele oplysninger eller tanker, uden indblanding fra offentlig myndighed og uden
hensyn til landegrænser…”.
Der står i § 2, stk. 1, i lov om offentligt ansattes ytringsfrihed, at offentligt ansatte ikke må mødes med
negative ansættelsesretlige reaktioner på grund af ytringer, som fremsættes på egne vegne. Offentligt
ansatte må endvidere ikke hindres eller forsøges hindret i at fremsætte sådanne ytringer.
Der gælder visse begrænsninger i borgernes ytringsfrihed. Disse begrænsninger gælder også for offentligt
ansatte. De særlige situationer, hvor offentligt ansattes ytringsfrihed er begrænset, er oplistet i § 2, stk.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
2, i lov om offentligt ansattes ytringsfrihed. Det betyder, at offentligt ansattes ytringsfrihed – selvom den
offentligt ansatte udtaler sig på egne vegne – er begrænset, hvis der er tale om
– oplysninger omfattet af reglerne om tavshedspligt (§ 2, stk. 2, nr. 1)
– freds- og ærekrænkende ytringer (§ 2, stk. 2, nr. 2)
– urimeligt grove ytringer og åbenbart urigtige oplysninger (§ 2, stk. 2, nr. 3)
– hensynet til myndighedens interne beslutningsproces og funktionsevne (§ 2, stk. 2, nr. 4).
Der er redegjort nærmere for disse begrænsninger i det følgende.
Hvis man som offentligt ansat er i tvivl om, hvorvidt en påtænkt eller allerede fremsat ytring holder sig
inden for rammerne af sin ytringsfrihed, kan man bl.a. rette henvendelse til sin faglige organisation.
5. Afgrænsning af offentligt ansatte
Reglerne om ytringsfrihed for offentligt ansatte gælder for ansatte ved alle dele af den offentlige forvalt-
ning.
Ved ”offentligt ansatte” forstås sædvanligvis personer, som er ansat ved myndigheder, institutioner m.v.,
der er omfattet af den offentlige forvaltning. Kerneområdet med hensyn til den offentlige forvaltning er
forvaltningsmyndigheder, der hører til den statslige, regionale eller kommunale forvaltning, særlige nævn
eller råd eller særlige forvaltningsmyndigheder.
Omfattet af den offentlige forvaltning er også bl.a. selvstændige offentlige virksomheder.
Som udgangspunkt er institutioner, foreninger og selskaber, der er organiseret på privatretligt grundlag,
ikke en del af den offentlige forvaltning. Det gælder, uanset om den virksomhed, der udøves, ganske kan
sidestilles med den, som sædvanligvis udøves af forvaltningsmyndigheder.
Ligeledes er private foreninger, institutioner, selskaber mv., der udfører opgaver for det offentlige i
medfør af bestemmelser i lov eller efter aftale, herunder licitation, som klart udgangspunkt ikke omfattet.
Reglerne gælder for ansatte ved bl.a. selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., som er oprettet
ved lov eller i henhold til lov, eller som er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig
virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, tilsyn og kontrol.
6. Ytringer på egne vegne eller på myndighedens vegne
Som offentligt ansat er man beskyttet af grundlovens bestemmelse om ytringsfrihed. Det betyder, at man
egne vegne
kan deltage i den offentlige debat og fremsætte personlige meninger og synspunkter. Det
gælder også emner, der vedrører ens eget arbejdsområde. Det gælder ikke kun, når man udtaler sig på
egne vegne, men også når man udtaler sig på vegne af andre, f.eks. når tillidsrepræsentanter udtaler sig
kritisk om forholdene på arbejdspladsen på vegne af en medarbejdergruppe.
Beskyttelsen af offentligt ansattes ytringsfrihed gælder kun, når man som offentligt ansat ytrer sig på
egne
vegne,
dvs. som privatperson, og der i sammenhængen ikke er risiko for, at modtageren vil kunne opfatte
ytringen som udtryk for myndighedens synspunkt.
Det betyder omvendt, at ledelsen på en offentlig arbejdsplads kan fastsætte regler for, hvem der må udtale
sig på
myndighedens vegne.
Ledelsen kan også fastsætte retningslinjer for indholdet af udtalelser, der
fremsættes på myndighedens vegne.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
Når man derimod ytrer sig på
egne vegne,
kan ledelsen ikke kræve, at man først skal indhente tilladelse til
at fremføre en påtænkt ytring. Ledelsen kan heller ikke kræve, at man skal orientere ledelsen om ytringer,
der fremsættes på
egne vegne.
Hvis der er risiko for, at offentligheden fejlagtigt vil kunne opfatte en ytring som udtryk for myndighe-
dens synspunkter, skal man være opmærksom på at præcisere, at man ytrer sig på egne vegne. Der vil dog
som udgangspunkt ikke være behov for, at en offentligt ansat præciserer, at ytringerne er fremsat på egne
vegne, når ytringerne fremsættes gennem den ansattes private profil på sociale medier.
Eksempler fra praksis
I FOB 91.189 havde tre medarbejdere i en kommunes samarbejdsudvalg udsendt en pressemeddelelse,
hvori kommunalbestyrelsens indstilling om at privatisere områderne for rengøring, vask og bevogtning
blev skarpt kritiseret. Pressemeddelelsen fremstod – eller kunne nemt opfattes – som om den var udsendt
af hovedsamarbejdsudvalget. Ombudsmanden fandt det berettiget, at kommunen havde givet de tre
medarbejdere en påtale for ikke i tilstrækkelig grad at have gjort det klart, at de ikke udtalte sig på
samarbejdsudvalgets vegne.
I Højesterets dom af 22. april 1998 i sag I 37/1997, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side
894 ff., havde en præst deltaget i en demonstration mod fri abort iført præstekjole. Præsten havde i
den anledning modtaget et pålæg fra sin tilsynsførende biskop, om at han ikke fremover måtte bære
præstekjole under lignende demonstrationer. Pålægget indeholdt ikke et forbud mod at deltage i demon-
strationer, men alene et påbud om ikke at bære præstekjole i sådanne sammenhænge, idet dette kom til
at fremstå, som om præsten udtalte sig på kirkens vegne. Selvom pålægget var blevet indskærpet, deltog
præsten i endnu en demonstration mod fri abort iført præstekjole. For dette meddelte Kirkeministeriet
ham en irettesættelse efter tjenestemandslovens § 24. Højesteret fandt, at præsten havde begået en
tjenesteforseelse ved ikke at efterleve påbuddet, og at irettesættelsen derfor havde været berettiget.
I FOB 2009 20-1 udtalte ombudsmanden, at en ansats anvendelse af en arbejdsmailadresse ikke i sig
selv medførte, at de ytringer, den ansatte i den forbindelse fremkom med, kunne anses for at være
afgivet på myndighedens vegne. Sagen vedrørte en kommunalt ansat bibliotekar, der sendte en e-mail
til en række private venner og bekendte med en opfordring til at deltage i et debatmøde om bibliotekets
fremtid. Bibliotekaren gjorde samtidig opmærksom på mulighederne for at deltage i et debatforum
på nettet, en spørgeskemaundersøgelse og et interview. Bibliotekaren blev meddelt en irettesættelse af
kommunen på baggrund af e-mailen. Ombudsmanden udtalte, at han ikke var ikke enig med kommunen
i, at e-mailen kunne opfattes som sendt på vegne af kommunen. Efter ombudsmandens opfattelse viste
e-mailens indhold tværtimod klart, at den var ment som en privat henvendelse (en ytring på egne vegne)
fra bibliotekaren til en række venner og bekendte.
I FOB 2018-20 havde en lokal politibetjent udtalt sig til en avis om effekten af politiets nyligt indførte
døgnbemandingsordning i et nærmere bestemt område (område Y). Den ansatte var citeret i avisen
som ”betjent i område Y”. Politiet mente, at betjentens udtalelser fremstod som fremsat på politiets
vegne. Betjenten blev derfor indkaldt til en tjenstlig samtale, hvor det blev indskærpet, at kontakt til
pressen ifølge pressepolitikken var et ledelsesansvar, og at udtalelser kun kunne fremsættes efter tilladelse
fra nærmeste leder. Efter ombudsmandens opfattelse måtte citatet i avisen mest nærliggende forstås
sådan, at betjentens udtalelser var fremsat på politiets vegne. Ombudsmanden lagde endvidere til grund,
at betjenten ikke i forbindelse med sine udtalelser til avisen havde gjort avisen opmærksom på, at
han udtalte sig på egne vegne og ikke på politiets vegne. På den baggrund og fordi betjenten ikke
havde indhentet en forudgående tilladelse til at udtale sig på politiets vegne – hvilket ellers var et krav
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
ifølge pressepolitikken – kunne ombudsmanden ikke kritisere, at betjenten var blevet indkaldt til tjenstlig
samtale.
7. Tavshedspligt
Offentligt ansatte har tavshedspligt om fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem deres
arbejde. Tavshedspligten gælder kun for fortrolige oplysninger.
Hovedbestemmelsen om tavshedspligt findes i straffelovens § 152. Efter denne bestemmelse er en
oplysning fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det
er nødvendigt at hemmeligholde oplysningen for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private
interesser. Det kan f.eks. være oplysninger om private personers sygdomsforløb eller statens økonomiske
interesser.
Oplysninger om egne ansættelsesforhold er normalt ikke fortrolige. Tværtimod indebærer offentligt
ansattes ytringsfrihed, at de ansatte i vidt omfang er berettigede til at give udtryk for deres opfattelse af
forholdene på arbejdspladsen, herunder deres egen arbejdssituation.
Det er ikke enhver videregivelse af fortrolige oplysninger, der anses for at være et brud på tavshedsplig-
ten. Videregivelsen af fortrolige oplysninger skal være
uberettiget
for, at der er tale om en krænkelse af
tavshedspligten efter straffelovens § 152, stk. 1.
En videregivelse af fortrolige oplysninger kan være berettiget, hvis den person, i hvis interesse der er
tavshedspligt, har givet samtykke til videregivelsen, eller hvis videregivelsen f.eks. sker til varetagelse af
åbenbar almeninteresse eller eget eller andres tarv efter straffelovens § 152 e.
Ved en vurdering af, om der foreligger en krænkelse af tavshedspligten, skal både oplysningens karakter
og den kontekst, oplysningen er videregivet i, derfor inddrages.
Hvis man er i tvivl om, hvorvidt en oplysning er fortrolig, kan man f.eks. drøfte det med sin leder.
Offentligt ansatte må som det klare udgangspunkt ikke ytre sig om oplysninger, der er omfattet af
tavshedspligten. Se dog kapitel 12 om meddeleret og kapitel 13 om whistleblowing, hvor der er redegjort
for de helt særlige tilfælde, hvor offentligt ansatte alligevel har ret til at ytre sig om f.eks. tavshedsbelagte
oplysninger.
Eksempler fra praksis
I FOB 00.485 fandt ombudsmanden, at det ikke udgjorde et brud på tavshedspligten, at en sygeplejerske,
der havde fået afslag på en stilling som rektor på den sygeplejeskole, hvor hun i forvejen var ansat,
opslog en meddelelse herom ved lærernes postbokse på skolen. I opslaget orienterede hun om afslaget og
den begrundelse, som hun mundtligt havde fået for afslaget.
I FOB 2009 20-7 (om den dagældende bestemmelse i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6) omtalte
en støttepædagog i anonymiserede vendinger et barn meget negativt under en samtale med en tidligere
kollega, som foregik i en offentlig bus. Kommunen meddelte støttepædagogen en advarsel for brud på
tavshedspligten. Ombudsmanden udtalte, at tavshedspligten ikke var brudt, idet omtalen af barnet skete i
anonyme vendinger. Der blev således hverken nævnt navne, stednavne eller bestemte perioder.
I Højesterets dom af 13. januar 2022 i sag 94/2021, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 2022 side
936 ff., havde en ansat i en kommune taget sagsakter med fortrolige oplysninger om 89 borgere med
hjem og videregivet dem til en journalist, fordi hun ønskede at gøre opmærksom på, at kommunens sags-
behandling på rehabiliteringsområdet efter hendes opfattelse var ulovlig eller kritisabel. De oplysninger,
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
som blev videregivet til journalisten, vedrørte bl.a. borgernes diagnoser samt psykiske og sociale for-
hold. Højesteret fandt, at ønsket om at få afdækket kommunens sagsbehandling på rehabiliteringsområdet
ikke berettigede til den krænkelse, som hendes videregivelse af de særdeles følsomme personoplysninger
indebar. Videregivelsen var derfor strafbar efter straffelovens § 152, stk. 1. Højesteret lagde bl.a. vægt
på, at ønsket om at få afdækket sagsbehandlingen hos kommunen kunne opfyldes på en anden måde
end ved at videregive særdeles følsomme, personhenførbare oplysninger til journalisten. Den nye lov om
beskyttelse af whistleblowere kunne heller ikke føre til straffrihed.
8. Freds- eller ærekrænkende ytringer og urimeligt grove ytringer
Offentligt ansatte må – ligesom andre borgere – ikke komme med freds- og ærekrænkende udtalelser. Så-
danne udtalelser er strafbare efter bestemmelserne i straffelovens kapitel 27. Det drejer sig bl.a. om
videregivelse af oplysninger om en anden persons rent private forhold eller fremsættelse af injurierende
udtalelser.
At en ytring er fremsat på egne vegne og vedrører forhold relateret til pågældendes ansættelsesområde,
f.eks. en leder eller en kollega, ændrer ikke herved.
Man må heller ikke ytre sig i en urimelig grov form om sin arbejdsplads. Det betyder, at man gerne
må udtale sig groft, når man udtaler sig kritisk om forholdene på sin arbejdsplads, hvis forholdene giver
grund til det.
Men man må ikke udtale sig i en urimelig grov form. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis man bruger
vendinger, der i urimelig grad er udskældende, hånende eller latterliggørende. Offentligt ansatte må
derimod i almindelighed gerne anvende satire, sarkasme eller polemiske vendinger.
Eksempler fra praksis
I FOB 2017-1 havde en kommunalt ansat modtaget en advarsel for på Facebook bl.a. at have beskrevet
kommunens direktør som ”en person, der måske ikke har sandhed som sin største spidskompetence”. Om-
budsmanden fandt, at udtalelsen overskred grænserne for den ansattes ytringsfrihed. I den forbindelse
lagde ombudsmanden vægt på, at udtalelsen vedrørte kommunaldirektøren som person, og at den måtte
forstås som en beskyldning mod kommunaldirektøren for i ikke uvæsentligt omfang at benytte sig af
usandheder. Ombudsmanden fandt, at en sådan beskyldning – i det omfang, den ikke nærmere blev
dokumenteret eller sandsynliggjort – måtte anses for meget grov.
I FOB 2022-20 havde en ansat i en kommune skrevet i en e-mail til en leder i kommunen (hvor kopi blev
sendt til en række medarbejdere og kommunalbestyrelsesmedlemmer), at pågældende leder løj om ikke
at have modtaget klager over en skoleleder. Selv om der var tale om en meget grov beskyldning, mente
ombudsmanden ikke, at den ansatte havde handlet retsstridigt, idet det bl.a. kunne lægges til grund, at
lederen rent faktisk havde modtaget klager fra flere personer over skolelederen. Ombudsmanden fandt
derfor ikke, at der var grundlag for at tildele en tjenstlig advarsel.
I FOB 2021-33 blev en medarbejder i en kommune fritaget fra tjeneste og tildelt en advarsel for på
Facebook bl.a. at have anført, at ledelsen på arbejdspladsen havde hjemsendt ham på grund af covid-19-
symptomer for at kunne søge sygedagpengerefusion hos hans bopælskommune. Ombudsmanden kunne
ikke kritisere, at kommunen fandt, at udtalelsen overskred grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed,
og at kommunen inddrog udtalelsen i grundlaget for at fritage medarbejderen fra tjeneste og give ham en
advarsel. Ombudsmanden lagde i den forbindelse vægt på, at udtalelsen indebar en meget grov beskyld-
ning, at kommunen havde oplyst, at den ganske vist ved en fejl havde søgt om sygedagpengerefusion, men
at fejlen senere blev rettet, og at medarbejderen havde fået dette at vide, inden han skrev sit opslag på
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
Facebook. Han kunne derfor ikke med rimelighed have fået indtryk af, at formålet med hjemsendelsen af
ham var, at kommunen søgte uberettiget at opnå sygedagpengerefusion.
I FOB 2016-37 havde en gymnasielærer sendt en e-mail til medlemmer af Folketingets Finansudvalg,
hvor han kritiserede skolens ledelse for dens økonomiske dispositioner i forbindelse med et planlagt
byggeri. Han kaldte bl.a. skolen ”en synkende skude”. Skolen afskedigede læreren for ”bevidst illoyal
optræden” og henviste til, at timingen af kritikken – dagen før beslutningen om den ekstraordinære bevil-
ling – måtte anses for et forsøg på at skade skolen. Ledelsen sendte endvidere bl.a. et orienteringsbrev til
skolens medarbejdere, hvor ledelsen gav udtryk for, at det kunne være i strid med loyalitetspligten, hvis
lærerne ytrede offentlig uenighed i skolens økonomiske dispositioner. Efter ombudsmandens opfattelse
var afskedigelsen i strid med reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed. Ombudsmanden udtalte bl.a.,
at offentligt ansattes adgang til at deltage i debatten om forhold vedrørende deres arbejdsplads også
indebærer, at de – på lige fod med andre borgere – må kunne udtrykke sig i f.eks. skarpe eller polemiske
vendinger, når blot deres ytringer ikke derved bliver åbenbart urigtige eller urimeligt grove. Desuden
gav skolens orienteringsbrev ikke et retvisende billede af de ansattes adgang til at ytre sig – også kritisk
– om forhold på skolen, herunder om deres eventuelle uenighed med ledelsen om dens økonomiske
dispositioner. Ombudsmanden anså skolens tilsidesættelse af reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed
i forbindelse med afskedigelsen og orienteringsbrevet for særdeles kritisable.
9. Ytringer om åbenbart urigtige oplysninger
Offentligt ansatte må ikke fremsætte åbenbart urigtige oplysninger om væsentlige forhold inden for deres
eget arbejdsområde.
Det betyder, at offentligt ansatte ikke må ytre sig på en måde, hvor udtalelsen på væsentlige punkter har
fået et forkert indhold eller giver udtryk for en åbenbart uholdbar vurdering. Den ansatte skal desuden
have handlet bevidst eller groft uagtsomt.
Offentligt ansatte har en vis ret til at bruge skarpe og polemiske vendinger, når de deltager i den offentlige
debat om deres arbejdsplads, og der er rum for en vis brug af overdrevne udtryk, når blot ytringen ikke
derved bliver åbenbart urigtig eller urimelig grov.
Eksempler fra praksis
I FOB 1995.381 har Folketingets Ombudsmand bl.a. udtalt, at udgangspunktet må være, at den blotte
omstændighed, at en ansats oplysninger til pressen ikke er fuldt korrekte, ikke i sig selv er tilstrækkeligt
til, at udtalelsen kan anses for retsstridig. Over for sådanne fejl har ledelsen mulighed for at foreta-
ge berigtigelse eller fremkomme med korrektioner. Derimod må udtalelser, der bevidst eller ved grov
uagtsomhed på væsentlige punkter har fået et ukorrekt indhold eller udtrykker en åbenbart uholdbar
vurdering, anses for retsstridige.
I FOB 2009 20-1 havde en bibliotekar på egne vegne udsendt en e-mail, hvor hun opfordrede til at
møde op til en debataften om bibliotekets fremtid. Bibliotekaren beskrev i e-mailen, at en arbejdsgruppe
skulle analysere bibliotekets fremtid. Bibliotekaren opremsede deltagerne i denne arbejdsgruppe som
”politikere, embedsmænd i forvaltningen på rådhuset og bibliotekschefen”. Kommunen mente, at oplys-
ningerne om arbejdsgruppens sammensætning var ukorrekte, og at bibliotekaren burde have nævnt, at
der også deltog biblioteksmedarbejdere uden ledelsesansvar, så det ikke fremstod, som om beslutningerne
blev truffet hen over hovedet på medarbejderne. Ombudsmanden mente ikke, at der var grundlag for at
antage, at bibliotekaren bevidst havde forsøgt at vildlede modtagerne af e-mailen. Ombudsmanden fandt
heller ikke, at den fejlagtige oplysning i sammenhængen var af så væsentlig betydning, at bibliotekaren
havde begået en tjenstlig forseelse.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
I FOB 2019-2 havde en tillidsrepræsentant ved en kommune bl.a. udtalt til et fagblad, at nogle lokaler,
som fremover skulle benyttes af en skole, var fyldt med skimmelsvamp. Kommunen lagde i den forbin-
delse til grund, at tillidsrepræsentanten havde fremsat åbenbart urigtige oplysninger om væsentlige
forhold. Kommunen oplyste, at lokalerne først skulle benyttes af skolen efter omfattende renovering, og
ifølge kommunen var der konstateret skimmelsvamp på få isolerede områder, som simpelt kunne udbedres,
svarende til 3 pct. af bygningsmassen. Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at anse tillidsrepræsentan-
tens udtalelse for retsstridig, da der faktisk var fundet skimmelsvamp flere steder i lokalerne. Der måtte
desuden ifølge ombudsmanden være rum for en vis brug af skarpe og polemiske vendinger, herunder
overdrevne udtryk, fra den ansattes side.
I FOB 2019-18 havde en praktikant i en kommune i et opslag på Facebook kritiseret en tale, som
direktøren for kommunens social- og beskæftigelsesforvaltning havde holdt. Af opslaget på Facebook
fremgik bl.a.:
”Hørt til X Kommunes medarbejderdag:
’Ledigheden i X er [meget høj]. Det er en brændende platform der kan sidestilles med børnedødeligheden
i Afrika’.
WTF?????? […]”
Praktikanten fik herefter en skriftlig påtale, idet kommunen – udover at være uenig i gengivelsen –
mente, at brugen af anførselstegn gav det indtryk, at opslaget var et direkte citat. Ombudsmanden
lagde til grund, at praktikantens opslag ikke var en ordret gengivelse af, hvad forvaltningsdirektøren
havde sagt i sin tale. Opslaget efterlod således et indtryk af, at forvaltningsdirektøren havde foretaget
en mere udtrykkelig parallelisering af problemerne med ledighed i kommunen og børnedødeligheden i
Afrika, end der syntes at have været dækning for i talen. Ombudsmanden havde af den grund forståelse
for, at kommunen fandt anledning til at tage til genmæle over for praktikantens opslag. Kommunen
havde imidlertid ikke haft grundlag for at give praktikanten en skriftlig påtale for opslaget, som efter
ombudsmandens vurdering lå inden for rammerne af offentligt ansattes ytringsfrihed. Ombudsmanden
henviste til, at offentligt ansatte har en vis ret til at bruge skarpe og polemiske vendinger, når de deltager
i den offentlige debat om deres arbejdsplads, og at der er rum for en vis brug af overdrevne udtryk, når
blot ytringen ikke derved bliver åbenbart urigtig eller urimelig grov.
10. Myndighedens interne beslutningsproces og funktionsevne
Hensynet til offentlige myndigheders interne beslutningsproces og funktionsevne betyder, at offentligt
ansatte i
særlige
tilfælde skal udvise tilbageholdenhed med at ytre sig.
Når man skal vurdere, om hensynet til myndighedens interne beslutningsproces og funktionsevne betyder,
at man ikke bør udtale sig om et emne, kan man navnlig lægge vægt på følgende momenter:
– Angår ytringen forhold inden for ens eget arbejdsområde? Begrænsningen vedrører nemlig kun udta-
lelser om sager inden for ens eget arbejdsområde.
– Hvilken position har man i myndigheden, og hvor tæt har man været på beslutningsprocessen? Be-
grænsningen gælder normalt kun centralt placerede medarbejdere, der har medvirket i beslutningspro-
cessen. Ansatte med funktioner, der ligger langt fra de politiske og administrative beslutningstagere,
og som derfor ikke er eller har været aktivt medvirkende i beslutningsprocessen, vil i almindelighed
ikke være underlagt nogen begrænsninger.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
– Er ytringen fremsat før eller efter, at en beslutning er truffet? En ytring, der fremsættes offentligt, før
eller i nær tidsmæssig sammenhæng med, at en beslutning er truffet, kan have større skadevirkning for
den interne beslutningsproces end en ytring, der fremsættes længere tid efter, at beslutningen er truffet.
– Man har som offentligt ansat en vidtgående frihed til at udtale sig om ressourcespørgsmål, som kan
have væsentlig betydning for de fremtidige forhold på arbejdspladsen, f.eks. nedskæringer.
– En offentligt ansat har ret til at fremføre en eventuel kritik offentligt uden først at rejse kritikken
internt på arbejdspladsen over for f.eks. ledelsen eller en tillidsrepræsentant. I en række tilfælde vil
det dog kunne være mest hensigtsmæssigt og fornuftigt først at rejse kritikken via de interne systemer,
bl.a. af hensyn til muligheden for at forbedre de forhold, man finder er kritisable, og af hensyn til de
fremtidige samarbejdsforhold på arbejdspladsen. Dette kan arbejdsgiveren dog ikke stille som krav.
Eksempel fra praksis
I FOB 1987.237 havde det medført flere kritiske læserbreve, da en kommune besluttede at lukke et
plejehjem. Læserbrevene var skrevet af ansatte på plejehjemmet, herunder lederen, en husassistent og en
beskæftigelsesvejleder. Derudover var et læserbrev skrevet af en skoleinspektør i kommunen. Kommunen
mente, at læserbrevene var problematiske og tæt på at være i strid med reglerne for offentligt ansattes
ytringsfrihed. Ombudsmanden udtalte, at udtalelserne klart faldt uden for det område, hvor der kan
antages at gælde begrænsninger for offentligt ansattes ytringsfrihed. Ombudsmanden henviste bl.a.
til de ansattes placering i den kommunale organisation og manglende deltagelse i den pågældende
beslutningsproces vedrørende lukningen af plejehjemmet. Desuden blev plejehjemslederens udtalelse først
offentliggjort, længe efter at kommunens beslutning om plejehjemmet var truffet.
11. Lovlige ytringer og ledelsens reaktion
Hvis en offentligt ansat ytrer sig i overensstemmelse med de retningslinjer, der er beskrevet i denne
vejledning, er ytringen lovlig.
Det betyder, at ytringen ikke i sig selv kan føre til negative ansættelsesretlige reaktioner som f.eks.
afskedigelse eller andre former for direkte eller indirekte sanktionering – som f.eks. ændring af den
ansattes arbejdsområde, eller at den ansatte ikke tilgodeses i forbindelse med tildeling af løntillæg.
Det er desuden vigtigt at understrege, at ledelsen ikke kan pålægge offentligt ansatte andre begrænsninger
i deres ytringsfrihed end dem, der er beskrevet i denne vejledning. Der kan således f.eks. ikke under
henvisning til en
loyalitetsforpligtelse
mellem en ansat og dennes arbejdsplads pålægges den ansatte
yderligere begrænsninger i ytringsfriheden.
Der kan dog være tilfælde, hvor følgevirkningerne af en lovlig ytring – f.eks. samarbejdsvanskeligheder –
er af en så alvorlig karakter, at det kan danne grundlag for, at ledelsen gør brug af de nævnte reaktioner
over for den offentligt ansatte.
Ledelsen skal i sådanne tilfælde være særligt opmærksom på de krav, der gælder om, at samarbejdsvan-
skelighederne skal være betydelige, at vanskelighederne i det væsentlige skal skyldes den ansatte, og at
samarbejdsvanskelighederne skal søges løst på den mindst indgribende måde for den ansatte. Ledelsen
skal samtidig være opmærksom på, om den kan bevise de nævnte forhold, og at der i den forbindelse
stilles krav om, at der skal være et særligt sikkert bevismæssigt grundlag. Derudover skal ledelsen have
sig det vægtige hensyn til offentligt ansattes ytringsfrihed for øje.
Hvis man som offentligt ansat oplever at blive mødt med negative ansættelsesretlige reaktioner på grund
af en lovlig ytring, kan man rette henvendelse til sin faglige organisation eller fagforening.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
Hvis man som leder i en offentlig myndighed er i tvivl om, hvorvidt betingelserne for at gøre brug
af negative ansættelsesretlige reaktioner over for en ansat på grund af dennes ytringer er til stede, og
denne tvivl ikke kan afklares internt i myndigheden, kan myndigheden efter normal praksis kontakte
henholdsvis KL, Danske Regioner eller Medarbejder- og Kompetencestyrelsen med henblik på at drøfte
spørgsmålet.
Eksempler fra praksis
I FOB 01.552 var en kommunalt ansat chefpsykolog blevet afskediget, idet kommunen ikke fandt det
muligt at genetablere den fornødne tillid til psykologen. Kommunen havde lagt vægt på psykologens
udtalelser til pressen, hvori psykologen bl.a. udtrykte visse liberale holdninger til pædofili. Psykologens
udtalelser var efter ombudsmandens opfattelse ikke retsstridige. Ombudsmanden udtalte, at følgevirknin-
ger af lovlige ytringer, herunder en eventuelt opstået mangel på tillid, kan danne grundlag for anven-
delsen af negative ledelsesbeføjelser som f.eks. diskretionær afskedigelse, men at det kræver et særlig
sikkert bevismæssigt grundlag. Ombudsmanden udtalte også, at der på baggrund af de almene politiske
og demokratiske værdier, der er knyttet til en fri og uhindret offentlig debat, hvori også de offentligt
ansatte deltager med deres særlige fagkundskab, må udvises betydelig tilbageholdenhed ved anvendelse
af negative ledelsesbeføjelser i anledning af offentlige ytringer, som lovligt er fremsat af en offentligt
ansat. Ombudsmanden kritiserede i den konkrete sag bl.a. kommunen for ikke at have tilstrækkelig
dokumentation for grundlaget for afskedigelsen.
I FOB 2012-26 havde en museumsansat i et debatindlæg kritiseret, at der på danske museer, herunder
på det museum, hvor hun var ansat, var mere fokus på oplevelser end på forskning. Herefter blev hun
indkaldt til en samtale af museets ledelse. Ombudsmanden kunne ikke fastslå nøjagtigt, hvad der var
blevet sagt på mødet, men det lå fast, at samtalen drejede sig om den ansattes loyalitet over for muse-
et. Ombudsmanden fandt herefter ikke, at der lå saglige grunde bag, at den museumsansatte blev indkaldt
til samtale. Tværtimod var det ombudsmandens opfattelse, at en sådan reaktion på debatindlægget var
egnet til at skabe usikkerhed hos de ansatte med hensyn til deres ret til offentligt at ytre sig, herunder
om muligheden for at give udtryk for bl.a. deres holdning til museets strategiplan. At skabe en sådan
usikkerhed var efter ombudsmandens opfattelse i strid med hensynene bag reglerne om offentligt ansattes
ytringsfrihed.
I FOB 2016-2 udtalte ombudsmanden, at det udgjorde en uberettiget begrænsning af de ansattes ytrings-
frihed, at kommunen i en e-mail til en række institutionsledere havde bedt dem om at skærpe opmærksom-
heden på deres ansattes kendskab til loyalitetspligten, før de ytrede sig om deres arbejdsområde i den
offentlige debat, og tydeliggøre, at det kunne have alvorlige ansættelsesretlige konsekvenser at bryde
den. Ombudsmanden udtalte endvidere, at offentligt ansatte har vide rammer for at fremsætte kritiske
ytringer, især vedrørende ressourcespørgsmål, hvorfor e-mailen tillige var misvisende.
I FOB 2016-37 havde en gymnasielærer sendt en e-mail til medlemmer af Folketingets Finansudvalg,
hvor han kritiserede skolens ledelse for dens økonomiske dispositioner i forbindelse med et planlagt
byggeri. Han kaldte bl.a. skolen ”en synkende skude”. Skolen afskedigede læreren for ”bevidst illoyal
optræden” og henviste til, at timingen af kritikken – dagen før beslutningen om den ekstraordinære bevil-
ling – måtte anses for et forsøg på at skade skolen. Ledelsen sendte endvidere bl.a. et orienteringsbrev til
skolens medarbejdere, hvor ledelsen gav udtryk for, at det kunne være i strid med loyalitetspligten, hvis
lærerne ytrede offentlig uenighed i skolens økonomiske dispositioner. Efter ombudsmandens opfattelse
var afskedigelsen i strid med reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed. Ombudsmanden udtalte bl.a.,
at offentligt ansattes adgang til at deltage i debatten om forhold vedrørende deres arbejdsplads også
indebærer, at de – på lige fod med andre borgere – må kunne udtrykke sig i f.eks. skarpe eller polemiske
vendinger, når blot deres ytringer ikke derved bliver åbenbart urigtige eller urimeligt grove. Desuden
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
gav skolens orienteringsbrev ikke et retvisende billede af de ansattes adgang til at ytre sig – også kritisk
– om forhold på skolen, herunder om deres eventuelle uenighed med ledelsen om dens økonomiske
dispositioner. Ombudsmanden anså skolens tilsidesættelse af reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed
i forbindelse med afskedigelsen og orienteringsbrevet for særdeles kritisable.
I FOB 2018-12 fandt ombudsmanden, at et opslag på Facebook, hvori en medarbejder ved den kommuna-
le hjemmepleje kritiserede lederen for uberettiget at have overfuset hende og skrev, at der havde været fle-
re klager over lederen og arbejdsmiljøet, holdt sig inden for rammerne af offentligt ansattes ytringsfrihed,
uagtet at der ikke var dokumentation for, at der havde været andre klager over lederen. Medarbejderen
havde modtaget en skriftlig advarsel herfor og var blevet bedt om at holde (fremtidig) kritik internt. Hen-
set til, at ytringen holdt sig inden for offentligt ansattes ytringsfrihed, henstillede ombudsmanden, at
kommunen skulle genoptage sagen om den skriftlige advarsel og præcisere over for medarbejderen, at
hun havde ret til at fremføre sin kritik af hjemmeplejen offentligt uden først at have rejst kritikken internt.
I FOB 2018-23 havde en kommunaldirektør meddelt kommunalbestyrelsen og kommunens direktion,
at kommunen ikke ønskede at deltage i tv-programmer i forbindelse med kommunalvalget i novem-
ber 2017. Beslutningen blev ikke meddelt hverken mundtligt eller skriftligt til kommunens medarbejde-
re. Medarbejderne blev bekendte med beslutningen, fordi den blev omtalt i pressen. Omtalen i pressen
gav bl.a. et billede af, at medarbejderne havde ”fået mundkurv på”, og at kommunen havde lukket af
for pressen på de kommunale arbejdspladser. Efter ombudsmandens opfattelse begrænsede kommunens
beslutning ikke medarbejdernes ret til at ytre sig på egne vegne, men omtalen i pressen kunne dog
skabe usikkerhed blandt kommunens medarbejdere om deres ret til at udtale sig. Efter ombudsmandens
opfattelse havde det derfor været rigtigst, at kommunen umiddelbart efter pressedækningen havde taget
initiativ til aktivt at informere medarbejderne om deres ret til at ytre sig på egne vegne.
12. Offentligt ansattes meddeleret
Offentligt ansatte har en såkaldt meddeleret. Det betyder, at offentligt ansatte har ret til at give pressen
og andre eksterne parter oplysninger i tilfælde, hvor der kan være spørgsmål om ulovlig forvaltning eller
anden uredelighed i den offentlige forvaltning – f.eks. åbenbart misbrug af offentlige midler.
Offentligt ansatte kan som udgangspunkt frit videregive
ikke-fortrolige
oplysninger til pressen eller andre
eksterne parter. Det gælder også i tilfælde, hvor der kan være spørgsmål om ulovlig forvaltning eller
anden uredelighed i den offentlige forvaltning, herunder åbenbart misbrug af offentlige midler.
Hvis der er tale om
fortrolige oplysninger,
vil sådanne oplysninger kun kunne videregives til pressen
eller andre, hvis det
varetager en åbenbar almen interesse eller eget eller andres tarv,
som der står i
straffelovens § 152 e. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis den ansatte videregiver oplysninger om
konstaterede ulovligheder inden for den offentlige forvaltning.
Omvendt skal man som offentligt ansat være opmærksom på, at det er strafbart at videregive fortrolige
oplysninger, hvis videregivelsen
ikke
varetager en åbenbar almen interesse eller eget eller andres tarv. Det
vil samtidig kunne medføre negative ansættelsesretlige konsekvenser – f.eks. afskedigelse. Den nærmere
vurdering af, om videregivelse af fortrolige oplysninger varetager de nævnte hensyn vil bero på et konkret
skøn, der i sidste ende foretages af domstolene.
Derudover har offentligt ansatte, som bliver pålagt ulovlige ordrer, ret – og i visse tilfælde også pligt – til
at underrette internt om ulovlige, herunder fagligt uforsvarlige, forhold. Offentligt ansatte har altså også
en ”intern meddeleret”.
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
Offentligt ansatte har desuden ret til at rette henvendelse til relevante eksterne tilsynsorganer, herunder
Folketingets Ombudsmand eller Rigsrevisionen, i tilfælde af klare ulovligheder.
Der kan ikke stilles krav om, at offentligt ansatte har foretaget en forudgående intern underretning om
ulovligheder eller uforsvarlige forhold, hvis underretningen ikke kan forventes at få noget resultat. I
sådanne tilfælde kan den ansatte altså gå direkte til f.eks. pressen, Folketingets Ombudsmand eller
Rigsrevisionen.
Offentligt ansatte, der henvender sig til en myndighed om f.eks. ulovlig forvaltning, kan ikke forvente,
at deres identitet ikke kommer til andres kendskab, hvis identiteten fremgår af sagen. Det skyldes, at den
type oplysninger som udgangspunkt vil være omfattet af retten til aktindsigt.
13. Whistleblowing
Offentligt ansatte er desuden beskyttet af reglerne i whistleblowerloven, som indebærer, at alle – både
offentlige og private – arbejdspladser med 50 eller flere ansatte skal have en whistleblowerordning.
Whistleblowerordninger kan på den enkelte arbejdsplads øge mulighederne for, at bl.a. ansatte kan gøre
opmærksom på kritisable forhold uden at frygte negative konsekvenser. Formålet med whistleblowerord-
ningerne er at sikre åbenhed og gennemsigtighed om eventuelle ulovligheder på den enkelte arbejdsplads.
Som whistleblower er man beskyttet af nogle rettigheder, der gælder før, under og efter, at man har
foretaget indberetning eller offentliggørelse. Disse rettigheder kan ikke forringes af arbejdspladsen –
heller ikke efter konkret aftale i f.eks. ansættelsesaftalen.
Beskyttelsen indebærer, at man under visse betingelser ikke ifalder ansvar for at afsløre fortrolige oplys-
ninger (f.eks. oplysninger omfattet af en lovbestemt tavshedspligt), hvis man har rimelig grund til at tro
(dvs. man er i god tro om), at oplysningerne i en indberetning eller en offentliggørelse er nødvendige for
at afsløre overtrædelser af EU-retten, som er omfattet af anvendelsesområdet for whistleblowerdirektivet,
en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt forhold.
Whistleblowerordninger er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen
om fejl og utilfredsstillende forhold mv. Ordningerne er desuden et supplement til eksisterende mulighe-
der for f.eks. at rette henvendelse til nærmeste leder, personale-/HR-afdelingen eller tillidsrepræsentan-
ten. Endelig skal det understreges, at whistleblowerloven ikke indskrænker ansattes ret til at ytre sig.
Offentligt ansatte kan også – ligesom andre borgere – indberette forskellige alvorlige lovovertrædelser og
andre alvorlige forhold til Den Nationale Whistleblowerordning.
For yderligere information om de rammer, der gælder, hvis man vil foretage en indberetning som whistle-
blower, kan der henvises til vejledning nr. 9248 af 16. december 2021 for whistleblowere og vejledning
nr. 9249 af 16. december 2021 for whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser.
14. Åbenhed i den offentlige sektor og på den enkelte arbejdsplads
Begreber som åbenhed, gennemsigtighed og troværdighed er væsentlige værdier i den offentlige forvalt-
ning. Det er derfor naturligt, at offentligt ansatte, der har en grundig indsigt i og interesse for forholdene
inden for deres egne arbejdsområder, også bidrager med deres viden og synspunkter i den offentlige
debat. Ytringsfriheden sikrer, at offentligt ansatte har en vidtgående ret til at deltage i den offentlige debat
om forholdene på egne arbejdsområder.
Men debat og åbenhed bør også fremmes internt på den enkelte arbejdsplads. Her spiller ledelsen en
væsentlig rolle for, at der skabes en kultur, hvor det er både legitimt og velset, at man viser interesse for
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det kan være foreneligt med gældende lovgivning, at en kommunalt ansat mand gentagne gange og offentligt opfordrer til vold, truer danskere og jøder og hylder tvangsmæssig islamisering af mindreårige børn
og debatterer arbejdspladsens forhold. Både ledere og medarbejdere bør være bevidste om, at loyalitet
mod arbejdspladsen ikke blot betyder, at man udviser respekt for de trufne beslutninger, men også at man
på konstruktiv vis påpeger eventuelle kritiske forhold.
Det anbefales derfor, at man på den enkelte arbejdsplads åbent drøfter de offentligt ansattes ytringsfrihed
og i øvrigt søger at skabe de rette vilkår for en konstruktiv debat om arbejdspladsens forhold.
Justitsministeriet, den 1. juli 2025
Peter Hummelgaard
VEJ nr 9598 af 01/07/2025
14