Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3070718_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. september 2025
Politikontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2025-08139
3778072
Besvarelse af spørgsmål nr. 1324 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1324 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm., om ikrafttrædelsen af lov nr. 732 af 20. juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1. juli 2025
Spørgsmål nr. 1324 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i relation til ikrafttrædelsen af lov nr. 732 af 20.
juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1. juli 2025
redegøre for, hvor mange med bopæl i Danmark, der er
registreret
i
efterforskningsdelen
i
Det
Centrale
Kriminalregister
(Kriminalregisteret)
med
aktualitetsmarkeringerne »28-Administrativ inddragelse af
pas«, »29-Nægtet pas«, »42-Inddraget pas i.h.t. paslovens § 2,
stk. 1, nr. 4«, »43-Nægtet pas i.h.t. paslovens
§ 2, stk. 1, nr. 4«, »56-Indfødsret frakendt« og »57-Indfødsret
frataget administrativt«, som stadig ses registreret i Det centrale
Pasregister (Pasregisteret) med udstedte pas, der endnu ikke er
datoudløbet, som hverken er meldt stjålet, bortkommet eller er
afleveret, og vil ministeren oplyse, om dette giver ministeren
anledning til at anmode de stedlige politikredse om at foretage
fysisk inddragelse? Vil ministeren sikre, at relevante
vejledninger og forskrifter bliver ajourført, således at det bl.a.
fremgår af rigsadvokatmeddelelsen om frakendelse af
indfødsret, at politiet ved frakendelse af dansk indfødsret skal
foretage fysisk inddragelse af pas efter den nye bestemmelse i
pasloven? Vil ministeren endelig redegøre for, hvordan
fremgangsmåden bliver for politiets fysiske inddragelse af
fejludstedte pas i sager om konstatering af ugyldighed (nullitet)
i Familieretshuset, Digitaliseringsministeriet samt i
Udlændinge- og Integrationsministeriet, herunder for om det vil
være relevant at oprette en aktualitetsmarkering om
ugyldighed/nullitet?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der ved lov nr. 732 af 20. juni 2025 om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Politiets fysiske
inddragelse af pas) bl.a. blev indført nye bestemmelser i paslovens § 2, stk.
2, og § 2 d, som har til formål at skabe større klarhed over de retlige rammer
for politiets opgaver i forhold til at inddrage danske pas, herunder fysisk
inddragelse.
Det fremgår således af paslovens § 2, stk. 2, at politiet kan inddrage et
allerede udstedt pas, når grundlaget for udstedelsen ikke længere består,
eller hvis passet er uretmæssigt udstedt.
Efter paslovens § 2 d, stk. 1, har politiet, hvis det skønnes nødvendigt for
fysisk at inddrage et pas efter § 2, stk. 1 eller 2, og politiet har grund til at
antage, at passet befinder sig dér, hvor de vil foretage et indgreb, til enhver
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm., om ikrafttrædelsen af lov nr. 732 af 20. juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1. juli 2025
tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til boliger,
lokaliteter og transportmidler, der anvendes af en person, som har fået
inddraget sit pas, samt besigtige personens ydre, herunder foretage visitation
af personens tøj og genstande.
Det fremgår af pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
det er Justitsministeriets opfattelse, at der både bør indføres en udtrykkelig
hjemmel for politiet til at inddrage pas i de tilfælde, hvor grundlaget for
udstedelsen ikke længere består, eller hvor passet er uretmæssigt udstedt.
Justitsministeriet fandt derudover, at der bør fastsættes klare rammer for
politiets muligheder for at foretage visse indgreb for at håndhæve politiets
afgørelser om inddragelse efter paslovens § 2 stk. 1, og afgørelser, hvorefter
grundlaget for udstedelse af passet er bortfaldet, eller hvor passet har været
uretmæssigt udstedt efter paslovens § 2, stk. 2.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at der – selvom passet i relevante databaser mv. er registreret
som inddraget, og således ikke kan bruges – efter omstændighederne kan
være behov for at inddrage passet fysisk. F.eks. vil udviste kriminelle, der
har mistet deres danske indfødsret, med et dansk pas kunne skabe en
vildfarelse hos andre om, at de fortsat er danske statsborgere. Det fremgår
desuden af bemærkningerne til § 1, at det vil være politiet, der i de konkrete
tilfælde tager stilling til, om og under anvendelse af hvilke beføjelser et pas
skal fysisk inddrages.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at et datatræk vedrørende, hvor mange
med bopæl i Danmark der er registreret i efterforskningsdelen i
Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) med
aktualitetsmarkeringerne »28-Administrativ inddragelse af
pas«, »29-Nægtet pas«, »42-Inddraget pas i.h.t. paslovens § 2,
stk. 1, nr. 4«, »43-Nægtet pas i.h.t. paslovens § 2, stk. 1, nr. 4«,
»56-Indfødsret frakendt« og »57-Indfødsret frataget
administrativt«, som stadig ses registreret i Det centrale
Pasregister (Pasregisteret) med udstedte pas, der endnu ikke er
datoudløbet, som hverken er meldt stjålet, bortkommet eller er
afleveret, er forbundet med et stort ressourcetræk hos både den
eksterne leverandør af systemet og internt i politiet.
Ligeledes vil en samkøring af data op mod Pasregisteret og
Index (CPR-registeret) være forbundet med et betydeligt
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm., om ikrafttrædelsen af lov nr. 732 af 20. juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1. juli 2025
ressourcetræk. Det er på den baggrund ikke muligt at levere den
ønskede opgørelse.
Rigspolitiet kan til den del af spørgsmålet, som vedrører
ajourføring af relevante vejledninger og forskrifter samt
fremgangsmåden for politiets fysiske inddragelse af pas i
forbindelse med andre myndigheders sagsbehandling, oplyse, at
Rigspolitiet er ved at fastlægge klare manuelle processer for
spærringer i pasregisteret og inddragelse af pas, herunder de
relevante involverede myndigheders rolle i processerne.
Beskrivelserne forventes færdiggjort inden udgangen af 3.
kvartal 2025 og har bl.a. afventet gennemførelsen af lov nr. 732
af 20. juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1.
juli 2025.
I forhold til den fysiske inddragelse af pas i sager behandlet af
Udlændinge- og Integrationsministeriet, herunder sager om
fortabelse af dansk indfødsret, administrativ fratagelse af dansk
indfødsret, nullitet mv. kan Rigspolitiet oplyse, at Rigspolitiet
er bekendt med, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i dag
anmoder den pågældende om at indsende sit danske pas til
ministeriet samtidig med afgørelsen om, at den pågældende ikke
har dansk indfødsret. Udlændinge- og Integrationsministeriet
orienterer samtidig Politiets Administrative Center (PAC) om
afgørelsen med anmodning om, at PAC foretager opdatering af
pasregisteret. Det indgår i Rigspolitiets arbejde med at fastlægge
klare manuelle processer for inddragelse af pas, at der fastsættes
klare processer for opfølgning på, om passet indleveres,
herunder for politiets eventuelle fysiske inddragelse af passet,
hvor dette vurderes nødvendigt.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der
angår ajourføring af rigsadvokatmeddelelsen, desuden indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokatmeddelelsen er det samlede dokument for
Rigsadvokatens retningslinjer til anklagemyndigheden.
Meddelelsen opdateres løbende som følge af udviklingen på
udvalgte strafferetlige områder, retspraksis m.v. Det bemærkes,
at ikke al ny lovgivning giver anledning til egentlige
retningslinjer
for
anklagemyndigheden.
Rigsadvokatmeddelelsens formål er således at samle centrale
retningslinjer for anklagemyndighedens sagsbehandling.
Med hensyn til den i spørgsmålet nævnte lovændring kan det
oplyses, at Rigsadvokaten ikke har fundet grundlag for at
fastsætte centrale retningslinjer for adgangen til at inddrage pas
efter den pågældende ordning. Det skyldes bl.a., at politiets
adgang til at inddrage pas efter denne ordning er et accessorium
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm., om ikrafttrædelsen af lov nr. 732 af 20. juni 2025 om politiets fysiske inddragelse af pas den 1. juli 2025
til f.eks. en dom om frakendelse af indfødsret, som dermed ikke
kræver selvstændig sagsbehandling fra anklagemyndigheden.”
Justitsministeriet kan afslutningsvis, for så vidt angår den del af
spørgsmålet, hvor der spørges til, om det vil være relevant at oprette en
aktualitetsmarkering om ugyldighed/nullitet, henvise til ministeriets
besvarelse af 10. juni 2025 af spørgsmål nr. 167 (Alm. del) fra Folketingets
Indfødsretsudvalg, hvor Rigspolitiet på baggrund af et bidrag fra Politiets
Administrative Center (PAC) bl.a. har oplyst, at der ikke er behov for
oprettelse af aktualitetsmarkeringen ”indfødsret nullitet” med henblik på
registrering i Kriminalregisteret, idet der allerede foretages relevante
registreringer i både Pasregisteret og CPR.
Side 5/5