Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3057930_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. august 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-08157
3778371
Besvarelse af spørgsmål nr. 1321 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1321 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: Spm. om ministeren kan bekræfte eller afkræfte, at hvis det udsatte PET-lovforslaget, L 218, vedtages, vil hensynet til at forebygge mulige overtrædelser af forbuddet mod utilbørlig behandling af religiøse skrifter, f.eks. i forbindelse med kunstneriske happeninger, kunne overskygge hensynet til kildebeskyttelse
Spørgsmål nr. 1321 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte eller afkræfte, at hvis det udsatte
PET-lovforslaget, L 218, vedtages, vil hensynet til at forebygge
mulige overtrædelser af forbuddet mod utilbørlig behandling af
religiøse skrifter, f.eks. i forbindelse med kunstneriske
happeninger, kunne overskygge hensynet til kildebeskyttelse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der
sigtes til de foreslåede regler om anmodning til Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) om søgning i rådata (lovforslagets § 1, nr. 9) og
om oplysninger hidrørende fra rådata i større sammenhængende datasæt
modtaget fra FE (lovforslagets § 1, nr. 14) i lovforslag nr. L 218 om ændring
af PET-loven (Understøttelse af Politiets Efterretningstjenestes mulighed
for at udføre data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed mv.).
2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 1 (lovforslagets § 1,
nr. 9), at PET kan anmode FE om at foretage søgninger i allerede
tilvejebragte rådata, når søgningen må antages at have betydning for
varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning
af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. En anmodning må ikke
fremsættes, såfremt det efter dens formål, sagens betydning og den
krænkelse eller ulempe, som søgningen må antages at forvolde den eller de
personer, som omfattes, ville være en uforholdsmæssig foranstaltning. En
anmodning må endvidere ikke fremsættes med hensyn til bestemte
personers forbindelse med personer, som efter reglerne i retsplejelovens §
170 er udelukket fra at give forklaring som vidne i sagen. En anmodning må
desuden ikke fremsættes med hensyn til oplysninger, som har været sendt
til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et massemedie
omfattet af § 1 i medieansvarsloven eller et udenlandsk medie, der kan
sidestilles hermed, og som er egnede til at afsløre kildeforhold, medmindre
den søgning, der anmodes om, må antages at have afgørende betydning for
PET’s opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser
af straffelovens kapitel 12 og 13, og at hensynet hertil klart overstiger
hensynet til kildebeskyttelsen.
Det følger videre af den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 2, at
fremsættelse af anmodninger til FE om søgninger i allerede tilvejebragte
rådata, der vedrører i Danmark hjemmehørende personer eller personer, der
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: Spm. om ministeren kan bekræfte eller afkræfte, at hvis det udsatte PET-lovforslaget, L 218, vedtages, vil hensynet til at forebygge mulige overtrædelser af forbuddet mod utilbørlig behandling af religiøse skrifter, f.eks. i forbindelse med kunstneriske happeninger, kunne overskygge hensynet til kildebeskyttelse
opholder sig i Danmark, eller vedrører oplysninger, som har været sendt til
eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et udenlandsk medie,
der kan sidestilles med et massemedie omfattet af § 1 i medieansvarsloven,
og som er egnede til at afsløre kildeforhold, sker efter rettens kendelse. Det
er retten, som påser, at betingelserne for at foretage en søgning er opfyldt.
Det er angivet i bemærkningerne til bestemmelserne, jf. Folketingstidende
2024-25, tillæg A, L 218 som fremsat, s. 83, at hvorvidt hensynet til
kildebeskyttelse findes at måtte vige for hensynet til varetagelsen af PET’s
opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, vil afhænge af en vurdering af de konkrete
omstændigheder. Det vil generelt tale imod, at der kan foretages søgning på
de nævnte personer og oplysningstyper, hvis forfatteren eller kilden har
villet afdække forhold, hvis offentliggørelse er af samfundsmæssig
betydning. Omvendt vil det som udgangspunkt tale for, at der kan ske
søgning, hvis der foreligger en formodning for, at sagen angår en
lovovertrædelse af alvorlig karakter. Er der sket offentliggørelse af f.eks. en
artikel, hvor kilden, forfatteren, fotografen eller fremstilleren mv. er
identificeret, vil der som klart udgangspunkt ikke være noget til hinder for
at fremsøge denne oplysning.
I bemærkningerne er det derudover angivet, at afgørende hensyn til PET’s
opgavevaretagelse eksempelvis vil kunne foreligge i en situation, hvor en
journalist ved siden af sit reelle journalistiske arbejde bruger stillingen som
dække for aktiviteter på vegne af en fremmed magt. Et andet eksempel kan
være en situation, hvor en journalists kilde planlægger at udføre en
terrorhandling, og hvor det må antages, at PET ved at indhente og behandle
kommunikation mellem journalisten og kilden vil kunne få
efterretningsmæssige oplysninger om planerne for angrebet.
3.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 7, at hvis der i
forbindelse med en søgning er fremkommet oplysninger, som har været
sendt til eller fra redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et
massemedie omfattet af § 1 i medieansvarsloven eller et udenlandsk medie,
der kan sidestilles hermed, og som er egnede til at afsløre kildeforhold, og
hvor det ikke er anført i en eventuel kendelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 4 a, stk. 2, hvilke konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå
det støttes, at hensynet til kildebeskyttelse findes at måtte vige for hensynet
til PET’s opgavevaretagelse, skal disse oplysninger straks slettes,
medmindre en interesseafvejning som beskrevet i den foreslåede
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: Spm. om ministeren kan bekræfte eller afkræfte, at hvis det udsatte PET-lovforslaget, L 218, vedtages, vil hensynet til at forebygge mulige overtrædelser af forbuddet mod utilbørlig behandling af religiøse skrifter, f.eks. i forbindelse med kunstneriske happeninger, kunne overskygge hensynet til kildebeskyttelse
bestemmelse i § 4 a, stk. 1, fører til, at PET fortsat kan behandle
oplysningerne. Spørgsmålet om fortsat behandling forelægges for retten,
som træffer afgørelse herom ved kendelse.
4.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr.
14), kan PET indsamle, indhente og opbevare større sammenhængende
datasæt, som langt overvejende må antages at indeholde oplysninger om
personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark, når datasættet som helhed
kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. PET kan ikke i
medfør heraf indhente eller opbevare større sammenhængende datasæt
bestående af rådata.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i 10 f, stk. 5, at hvis PET i
forbindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom på, at der i et større
sammenhængende datasæt, som PET har modtaget fra FE, fremgår
oplysninger, som stammer fra bulkindhentning af kommunikationsdata efter
§ 3, stk. 1, jf. stk. 2, i FE-loven, som har været sendt til eller fra redaktører
og redaktionelle medarbejdere ved et massemedie omfattet af § 1 i
medieansvarsloven eller et udenlandsk medie, der kan sidestilles hermed,
og som er egnede til at afsløre kildeforhold, skal PET slette disse
oplysninger, medmindre en interesseafvejning som beskrevet i den
foreslåede bestemmelse i § 4 a, stk. 1, fører til, at PET fortsat kan behandle
oplysningerne. Spørgsmålet om fortsat behandling forelægges for retten,
som træffer afgørelse herom ved kendelse.
5.
Justitsministeriet bemærker, at det ved spørgsmål om søgning og fortsat
behandling efter de ovenfor gennemgåede bestemmelser som nævnt vil
være retten, der ud fra de konkrete omstændigheder afgør ved kendelse, om
hensynet til kildebeskyttelse findes at måtte vige for afgørende hensyn til
PET’s opgaver vedrørende overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Det må antages, at det i praksis kun sjældent – hvis overhovedet – kan
tænkes, at en interesseafvejning vil kunne føre til tilsidesættelse af hensynet
til kildebeskyttelse i sager om overtrædelse af straffelovens § 110 e, stk. 2,
vedrørende utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund.
6.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg
(L 218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: Spm. om ministeren kan bekræfte eller afkræfte, at hvis det udsatte PET-lovforslaget, L 218, vedtages, vil hensynet til at forebygge mulige overtrædelser af forbuddet mod utilbørlig behandling af religiøse skrifter, f.eks. i forbindelse med kunstneriske happeninger, kunne overskygge hensynet til kildebeskyttelse
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 5/5