Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3057663_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2025
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Frederikke Lemche
2025-08078
3778170
Besvarelse af spørgsmål nr. 1320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1320 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1320: Spm. om, hvilken kontrol der føres med National enhed for Særlig Kriminalitets (NSK) efterforskningspraksis i sager med efterretningsmæssige elementer
Spørgsmål nr. 1320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken kontrol der føres med
National
enhed
for
Særlig
Kriminalitets
(NSK)
efterforskningspraksis i sager med efterretningsmæssige
elementer, særligt i tilfælde, hvor PET deltager, men hvor
kontrollen med PET ikke omfatter NSK's aktiviteter? Er der
efter ministerens opfattelse behov for styrket parlamentarisk
eller uafhængig kontrol på dette område?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan indledningsvis oplyse, at de overordnede
rammer for Statsadvokaten for Særlig Kriminalitets (SSK’s)
tilsyn og kvalitetsarbejde i samarbejde med National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK) – som for de øvrige statsadvokater
og politikredse – er fastsat i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet
om kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen.
Rigsadvokaten har anmodet SSK om en udtalelse. SSK har til
brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Det kan indledende oplyses, at SSK fører tilsyn og
udfører legalitetskontrol med sagsbehandlingen i
NSK. Tilsynet med NSK er tilrettelagt på baggrund
af interne retningslinjer, som blev udarbejdet i
forbindelse med SSK’s oprettelse den 1. januar
2022.
Det fremgår bl.a. af retningslinjerne, at SSK gennem
sit tilsyn med straffesagsbehandlingen skal
medvirke til at sikre, at straffesagsbehandlingen hos
politiet og anklagemyndigheden er faglig korrekt og
ensartet, at afgørelser og beslutninger træffes på et
objektivt og sagligt grundlag, og at enhver sag
behandles så grundigt og hurtigt som muligt i lyset
af sagens omfang, karakter og grovhed. Det fremgår
endvidere, at tilsynet tilpasses det aktuelle
risikobillede.
SSK’s tilsyn med NSK foregår bl.a. ved et løbende
tilsyn med NSK’s straffesagsbehandling og ved
halvårlige tilsynsbesøg hos NSK. På de halvårlige
tilsynsbesøg er der bl.a. fokus på legalitets- og
kvalitetssikringen
i
den
generelle
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1320: Spm. om, hvilken kontrol der føres med National enhed for Særlig Kriminalitets (NSK) efterforskningspraksis i sager med efterretningsmæssige elementer
straffesagsbehandling.
Ved
tilsynsbesøgene
gennemgås bl.a. NSK’s egen løbende kvalitets- og
legalitetskontrol, konkrete sager, relevante temaer
eller fokusområder samt andre emner, som
udspringer f.eks. af SSK’s løbende tilsyn med NSK.
Derudover er SSK’s tilsyn baseret på information
om og erfaringer fra konkrete sager, f.eks. ved
SSK´s behandling af ankesager, klagesager eller
erstatningssager, eller oplysninger SSK får
kendskab til på anden måde, herunder ved
medieomtale. Hvis der i disse sager konstateres
sagsbehandlingsfejl eller uhensigtsmæssigheder
mv., vil det afhængigt af karakteren kunne give
anledning til feedback til NSK. Endvidere bliver
sådanne sagsbehandlingsfejl mv. i almindelighed
journaliseret på en samlet tilsynssag. Denne
tilsynssag gennemgås kvartalsvis af ledelsen i SSK
med henblik på vurdering af, om der f.eks. skal
iværksættes tiltag inden for et bestemt område eller
sagskategori.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
Det kan på den baggrund oplyses, at NSK i forbindelse med
oprettelsen af enheden i 2022 udstedte en intern vejledning for
kvalitets- og legalitetssikring i NSK på baggrund af
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen.
Det fremgår bl.a. af NSK’s vejledning, at politidirektøren har
det overordnede ansvar for straffesagsbehandlingen i NSK,
herunder for legalitets- og kvalitetssikringen. Chefanklageren
har det overordnede ansvar for, at der føres kontrol med kvalitet
og legalitetssikringen i straffesagsbehandlingen, og at der
tilvejebringes dokumentation for udførte kontroller i NSK. Det
er således chefanklagerens ansvar at sikre, at
straffesagsbehandlingen i alle led i organisationen overordnet er
tilrettelagt, så det er muligt at føre tilsyn og overholde
indberetningsordninger m.v., samt at sikre, at retningslinjerne
for
kvalitets-
og
legalitetssikringen
overholdes.
Chefpolitiinspektøren har det overordnede ansvar for den
politimæssige sagsbehandling og kvalitets- og legalitetssikring
i politisøjlen. Den enkelte leder har ansvaret for løbende at følge
op på enhedens og medarbejdernes verserende sager, sagsantal,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1320: Spm. om, hvilken kontrol der føres med National enhed for Særlig Kriminalitets (NSK) efterforskningspraksis i sager med efterretningsmæssige elementer
sagsbehandlingstid og sagernes kvalitet, herunder bl.a.
efterforskningen, optagelse af beviser og tiltalerejsningen.
Det fremgår endvidere af NSK’s vejledning for kvalitets- og
legalitetssikring i NSK, at en tæt og løbende kontakt mellem
anklagere og efterforskere er et meget vigtigt led i arbejdet med
at sikre kvalitet og legalitet i NSK. Det er desuden en
grundlæggende forudsætning for kvaliteten og legaliteten i
behandlingen af straffesager, at alle medarbejdere i NSK, der
tager del i straffesagsbehandlingen, træffer fagligt korrekte
afgørelser på et objektivt og sagligt grundlag under iagttagelse
af de til enhver tid gældende regler.
Ovenstående generelle interne retningslinjer gælder også i
forbindelse med efterforskninger, hvori der indgår oplysninger
fra efterretninger.”
Det kan supplerende bemærkes, at Den Uafhængige Politiklagemyndighed
(Politiklagemyndigheden) undersøger og træffer afgørelser vedrørende
klager over adfærd udvist af politipersonale eller andet personale i politiet
og anklagemyndigheden, som varetager politimæssige opgaver eller
opgaver, der relaterer sig til retshåndhævelse og strafforfølgning, når klagen
angår adfærd udvist i tjenesten (adfærdsklager), jf. retsplejelovens § 1019,
stk. 1.
Herudover efterforsker Politiklagemyndigheden anmeldelser om strafbare
forhold begået i tjenesten af politipersonale eller andet personale i politiet
og anklagemyndigheden, som varetager politimæssige opgaver eller
opgaver, der relaterer sig til retshåndhævelse og strafforfølgning, jf.
retsplejelovens § 1020, stk. 1. Ordningen omfatter også politiuddannet
personale og juridiske medarbejdere hos PET og NSK. Der henvises til
Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1309 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Det er på den baggrund min opfattelse, at vi i Danmark har et robust kontrol-
og klagesystem, når det kommer til politiet, som sikrer, at politiet overholder
de regler, der gælder for deres virksomhed, herunder i forbindelse med deres
føring af meddelere og kilder.
Side 4/4