Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3057485_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2025
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Frederikke Lemche
2025-08052
3775348
Besvarelse af spørgsmål nr. 1307 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1307 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juni 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Emil T. H. Thomsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1307: Spm. om hvilke kontrolmekanismer der konkret i sagen om Amira Smajic blev anvendt, for at sikre at hendes handlinger overholdt lovgivningen vedrørende civile agenter samt hvilke generelle kontrolmekanismer der anvendes ved brug af civile agenter
Spørgsmål nr. 1307 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for hvilke kontrolmekanismer der
konkret i sagen om Amira Smajic blev anvendt, for at sikre at
hendes handlinger overholdt lovgivningen vedrørende civile
agenter samt hvilke generelle kontrolmekanismer der anvendes
ved brug af civile agenter”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis henvise til ministeriets besvarelse af
24. juni 2025 af spørgsmål nr. 1258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvor der redegøres for retningslinjerne for politiets anvendelse af
meddelere, og hvoraf det desuden fremgår, at National enhed for Særlig
Kriminalitet ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse – heller
ikke i fortrolig form – kan udtale sig nærmere om de forhold, der spørges til
i spørgsmålet, herunder be- eller afkræfte om en person har været meddeler
for politiet. Dette gælder, uanset om en person selv offentligt har oplyst at
have været meddeler for politiet.
Justitsministeriet har til brug for helt generel beskrivelse af Rigsadvokatens
retningslinjer om politiets anvendelse af meddelere og civile agenter
endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan indledningsvis oplyse, at der er fastsat
retningslinjer for politiets anvendelse af meddelere og civile
agenter i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om meddelere og
civile agenter.
Retningslinjerne, herunder navnlig om hvem der har ansvaret
for anvendelsen af meddelere og civile agenter, samt
procedurerne herfor bygger på et princip om, at det ikke er den
enkelte polititjenestemand, der skal træffe afgørelse om at
etablere et samarbejde med en meddeler eller indlede en aktion,
hvor der skal anvendes en civil agent, men derimod
tjenestestedet, der skal godkende et samarbejde med en
meddeler eller anvendelsen af en civil person som agent i en
konkret sag og føre en løbende kontrol med dette.
Alle politikredse og National enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK) skal derfor også have fastsat retningslinjer for ansvaret
for arbejdet med henholdsvis meddelere og civile agenter.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1307: Spm. om hvilke kontrolmekanismer der konkret i sagen om Amira Smajic blev anvendt, for at sikre at hendes handlinger overholdt lovgivningen vedrørende civile agenter samt hvilke generelle kontrolmekanismer der anvendes ved brug af civile agenter
For så vidt angår
meddelere
forstås dette som en person uden
for politiet, der i et vist systematisk omfang efter aftale med
politiet gennem nogen tid giver informationer til politiet om
andre personers planlagte eller begåede kriminalitet eller i øvrigt
om personer, der tilhører et kriminelt miljø.
Kontakten med en person, der anvendes som meddeler,
etableres ofte med en polititjenestemand (benævnt
sagsbehandler), der under sit arbejde kommer i kontakt med
personen.
I hver politikreds skal der være en meddeleransvarlig, som har
det overordnede ansvar for samarbejdet med meddelere i den
pågældende politikreds. Det er den meddeleransvarlige, der
afgør, om en person kan være meddeler, eller om samarbejdet
med en meddeler skal afbrydes. Den meddeleransvarlige
beslutter, hvem der skal være sagsbehandler og skal også have
en række oplysninger om meddeleren, bl.a. hvordan
sagsbehandleren er kommet i kontakt med den pågældende
person, oplysninger om eventuel kriminalitet begået af personen
og tilknytning til et kriminelt miljø, samt hvorvidt og i givet fald
på hvilken måde sagsbehandleren har eller tidligere har haft
kontakt med personen. Den meddeleransvarlige skal herefter
løbende holde sig orienteret om samarbejdet med meddeleren.
Hvis den meddeleransvarlige beslutter, at en person kan
anvendes som meddeler, skal den meddeleransvarlige udpege en
såkaldt kontrollant. Kontrollanten er sagsbehandlerens
overordnede og har instruktionsbeføjelser over for
sagsbehandleren. Kontrollanten varetager den overordnede
polititaktiske styring af og kontrol med anvendelsen af
meddeleren.
Kontrollanten skal underrettes af sagsbehandleren om enhver
kontakt med meddeleren og om enhver oplysning, som
sagsbehandleren modtager fra meddeleren om planlagt eller
begået kriminalitet eller i øvrigt om et kriminelt miljø.
Sagsbehandleren
skal
som
udgangspunkt
indhente
kontrollantens godkendelse forud for enhver kontakt til
meddeleren, og kontrollanten skal i den forbindelse have
oplysning om formålet med kontakten, og hvorledes denne
påtænkes gennemført. Kontrollanten skal underrette den
meddeleransvarlige, hvis kontrollanten finder et fortsat
samarbejde med meddeleren betænkeligt.
Forud for et eventuelt samarbejde skal meddeleren bl.a. oplyses
om, at såfremt pågældende har begået eller vil begå kriminalitet,
vil det blive påtalt på samme måde som andres tilsvarende
kriminalitet. Såfremt den pågældende person ikke erklærer sig
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1307: Spm. om hvilke kontrolmekanismer der konkret i sagen om Amira Smajic blev anvendt, for at sikre at hendes handlinger overholdt lovgivningen vedrørende civile agenter samt hvilke generelle kontrolmekanismer der anvendes ved brug af civile agenter
indforstået med vilkårene for samarbejdet, skal dette straks
afbrydes.
Politiet skal altid udfærdige skriftligt materiale i form af akter
om ethvert personligt møde, som politiet har haft med en
meddeler vedrørende meddelervirksomheden.
For så vidt angår
civile agenter
indeholder retsplejeloven i §§
754 a-754 e nærmere regler om politiets brug af agenter som led
i efterforskningen af lovovertrædelser. Bestemmelserne finder
ikke anvendelse på politiets anvendelse af meddelere.
Den afgørende forskel mellem en meddeler og en agent er, at
agenten efter aftale med politiet tager del i lovovertrædelsen,
således at politiet kan siges at foretage noget, der i objektiv
henseende svarer til medvirkenshandlinger, jf. straffelovens §
23. Agentforanstaltninger kræver endvidere rettens kendelse, jf.
retsplejelovens 754 c.
Kontrolforanstaltninger knyttet til brugen af civile agenter
svarer i vidt omfang til det, som gælder for brugen af meddelere.
Der skal således udpeges en sagsbehandler, en kontrollant og en
agentansvarlig, hvis roller og ansvar i vidt omfang svarer til det,
der gælder for meddelere.
For så vidt angår den agentansvarlige, som skal udpeges i hver
politikreds, gælder det dog, at ansvaret påhviler ledere på
advokaturchefniveau eller derover. Den agentansvarlige skal
endvidere udpege en anklager, som tilknyttes efterforskningen
af den konkrete straffesag, og som i tæt samarbejde med
kontrollanten skal varetage den overordnede polititaktiske
styring af og kontrol med anvendelsen af den civile agent i den
konkrete sag. Agenten skal desuden oplyses om, at de
handlinger, som den pågældende foretager efter aftale med
politiet, er straffri, men at andre kriminelle handlinger, den
pågældende begår eller har begået, vil blive påtalt på samme
måde som andres tilsvarende kriminalitet.
Det bemærkes for god ordens skyld, at Rigsadvokatens
retningslinjer for så vidt angår civile agenter p.t. er under
revision som konsekvens af ændring af retsplejelovens § 754 b,
stk. 2, ved lov nr. 665 af 11. juni 2024 (Gennemførelse af dele
af bandepakke IV).”
Side 4/4