Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3045916_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2025
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Frederikke Lemche
2025-07691
3755794
Besvarelse af spørgsmål nr. 1258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1258 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. juni 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1260: Spm. om, hvad politiet skulle med notebøger og billeder fra redaktionen
Spørgsmål nr. 1258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad den civile kilde har fået til
gengæld for sit samarbejde med politiet? Der henvises til
dokumentaren ” Den Sorte Svane”, tv2.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at retningslinjerne for
politiets anvendelse af kilder (herefter meddelere) findes i
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om meddelere og civile
agenter. Ved en meddeler forstås en person uden for politiet, der
i et vist systematisk omfang efter aftale med politiet gennem
nogen tid giver informationer til politiet om andre personers
planlagte eller begåede kriminalitet eller i øvrigt om personer,
der tilhører et kriminelt miljø.
NSK har oplyst, at en meddeler i praksis typisk vil være en
person, der færdes i eller er tilknyttet et kriminelt miljø, og som
efter aftale med politiet i en kortere eller længere periode giver
politiet oplysninger om miljøet, herunder om planlagt eller
begået kriminalitet inden for miljøet, som meddeleren har
kendskab til. Meddelere fra kriminelle miljøer kan således være
afgørende i forhold til monitering, efterforskning og opklaring
af alvorlig og samfundsskadelig kriminalitet.
Politiets meddelere er underlagt de almindelige strafferetlige
regler. Kriminalitet, som meddeleren begår eller har begået, vil
blive påtalt på samme måde som andres tilsvarende kriminalitet,
og en meddeler bliver ikke straffri, fordi den pågældende
fungerer eller har fungeret som meddeler.
Det følger således også af Rigsadvokatens retningslinjer, at
politiets meddelere forud for et eventuelt samarbejde skal
orienteres om, at såfremt de har begået eller vil begå
kriminalitet, vil det blive påtalt på samme måde som andre, der
har begået tilsvarende kriminalitet.
Det følger endvidere af Rigsadvokatens retningslinjer, at
politiets meddelere forud for et eventuelt samarbejde skal
orienteres om, at den pågældende ikke kan forvente vederlag
eller andre former for belønning for sit samarbejde med politiet.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1260: Spm. om, hvad politiet skulle med notebøger og billeder fra redaktionen
Det bemærkes, at der er tilknyttet et særligt kontrol-setup for
meddelerområdet, som blandt andet betyder, at der løbende
bliver ført kontrol med sagsbehandlingen, hvilket er nærmere
beskrevet i Rigsadvokatens retningslinjer.
NSK har videre oplyst, at det er en forudsætning for politiets
arbejde med meddelere, at det hemmeligholdes, hvorvidt en
person har arbejdet som meddeler for politiet. Dette skyldes, at
oplysningerne om, at en bestemt person er eller har været
meddeler for politiet, kan skade politiets opgavevaretagelse ved
eksempelvis at kompromittere politiets arbejde inden for de
områder, der er undergivet systematisk politimæssig
monitering. Derudover vil oplysninger om, at en bestemt person
er eller har været meddeler for politiet kunne udsætte den
pågældende selv og eventuelt andre meddelere for betydelig
fare, ligesom det for langt de fleste meddeleres vedkommende
må antages at være en afgørende forudsætning for samarbejdet
med politiet, at de kan garanteres absolut anonymitet.
Politiet kan derfor hverken be- eller afkræfte, om en person har
været meddeler for politiet. Dette gælder, uanset om en person
selv offentligt har oplyst at have været meddeler for politiet.
NSK kan således ikke inden for rammerne af en
folketingsbesvarelse – heller ikke i fortrolig form – udtale sig
nærmere om de spørgsmål vedrørende politiets arbejde på
meddelerområdet, som rejses i den tv-udsendelse, der henvises
til i spørgsmålet.”
Side 3/3