Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3042349_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-07019
3750401
Besvarelse af spørgsmål nr. 1201 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1201 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. juni 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1202: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det er lovligt i forhold til forvaltningsloven og anden relevant lovgivning at sætte studerende på som kontaktpersoner i sager hos Statsadvokaten
Spørgsmål nr. 1201 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvis sagerne hos Statsadvokaten er kvalitetssikret af en
anklager, hvorfor er det så ikke også denne, der er sat på som
kontaktperson? Frederik Waage, der er professor i
forvaltningsret på Syddansk Universitet, mener hverken, at
studerende bør stå for dele af behandlingen af så alvorlige sager,
eller at de bør være kontaktpersoner på sagerne og kalder det
brud på god forvaltningsskik. Er ministeren enig i den
vurdering? Der henvises til artiklen ”Syv sager om muligt
misbrug og voldtægt er blevet behandler af studerende hos
Statsadvokaten” dr.dk, den 30. maj 2025.”
Svar:
1.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1196 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor det bl.a. fremgår, at de juridiske
studentermedhjælpere hos statsadvokaterne i en række sager har været
anført som kontaktpersoner på afgørelser, hvilket har baggrund i, at der i de
koncepter, der anvendes i bl.a. afgørelsessager, systemmæssigt og
automatisk er blevet indsat navnet på den person, som har lavet udkast til
afgørelsen, selvom den endelige afgørelse og juridiske kvalitetssikring er
foretaget af en anklager.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at de pågældende koncepter, hvor
navnet på den person, der har oprettet dokumentet, har været genereret
automatisk, har været anvendt siden indførelsen af sagsbehandlingssystemet
Platina i den centrale anklagemyndighed i 2016. Dette er nu ændret, således
at juridiske studentermedhjælpere ikke længere anføres som
kontaktpersoner.
2.
Forvaltningsloven indeholder regler om bl.a. forvaltningsmyndigheders
vejledningspligt over for borgerne, partshøring, begrundelse og
klagevejledning. Det er op til den enkelte forvaltningsmyndighed at
tilrettelægge arbejdet således, at forvaltningslovens sagsbehandlingsregler
overholdes. Forvaltningsmyndigheder skal desuden overholde principperne
om god forvaltningsskik. Principperne indebærer bl.a., at
forvaltningsmyndigheder skal optræde venligt og hensynsfuldt overfor
borgerne og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Myndighederne er således ansvarlige for, at en angiven kontaktperson kan
agere inden for disse rammer, men den pågældendes ansættelsesvilkår har
ikke i sig selv betydning for, om dette er tilfældet.
Side 2/2