Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3046630_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. juni 2025
Politikontoret
Cenia Anne
Petersen
2025-06820
3746171
Spottog
Besvarelse af spørgsmål nr. 1175 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1175 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1175: Spm. om, ministeren vil redegøre for, om danske politibetjente modtager træning i bevidsthed om og håndtering af personer med kognitivt handicap
Spørgsmål nr. 1175 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om danske politibetjente modtager
træning i bevidsthed om og håndtering af personer med
kognitivt handicap, og om fængselsbetjente modtager træning i
bevidsthed om og håndtering af personer med kognitivt
handicap?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at de studerende på politiets
basisuddannelse i flere forskellige fag bliver uddannet til at
kunne håndtere alle borgere, herunder også borgere med
kognitivt handicap. Undervisning og træning i håndtering af alle
borgere, herunder borgere med kognitivt handicap, er et
element, der er gennemgående på hele basisuddannelsen, hvor
adfærdstilpasning over for de personer, man som politibetjent
står over for, er i fokus.
De studerende undervises bl.a. i politilovens bestemmelser om
håndtering og varetagelse af udsatte personer i forhold til
hjælpende foranstaltninger, og de studerende trænes både i teori
og i praksis til at kunne besigtige og vurdere borgere, herunder
i at vurdere om en borger er egnet til afhøring.
I samfundsundervisningen undervises de politistuderende i
håndtering af udsatte persongrupper. Undervisningen er generel
og giver de studerende indsigt i, hvordan de skal håndtere
personer i særligt udsatte situationer. På det psykologfaglige
område undervises de studerende bl.a. i hjernens funktioner og
til generelt at adfærdstilpasse sig over for den person, som de
står overfor. Emnet indgår også i undervisningen om
partnervold, hvor der undervises i, at både offer og
gerningsperson
kan
lide
af
kognitivt
handicap,
misbrugsproblematikker, psykisk sygdom i øvrigt mv.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Kriminalforsorgen er opmærksomme på, at der kan være
indsatte i kriminalforsorgens institutioner med kognitive
handicap, og at det kan føre til uhensigtsmæssige situationer,
hvis disse handicap ikke bliver mødt med den relevante adfærd.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1175: Spm. om, ministeren vil redegøre for, om danske politibetjente modtager træning i bevidsthed om og håndtering af personer med kognitivt handicap
I den treårige uddannelse til fængselsbetjent indgår der
undervisning, der giver eleverne en grundlæggende viden og
forståelse for indsatte med psykiske lidelser og kognitive
handicap. En del af undervisningen består også i at træne
fængselsbetjentenes kommunikation med og håndtering af
indsatte med disse lidelser og handicap.
Skoleundervisningen
scenarietræning.
er
tilrettelagt
med
teorioplæg
og
I uddannelsens praktikperioder indgår der ligeledes træning og
vejledning i fængslernes praksis ift. håndtering af indsatte med
psykiske lidelser og kognitive handicap.
De kognitive handicap indgår i undervisningen, træningen og
vejledningen i relation til temaerne omkring:
Indsatte
med
ADHD,
der
er
præget
af
opmærksomhedsbesvær, hyperaktivitet samt impulsivitet.
Der er fokus på symptomer og adfærd hos indsatte med
ADHD, oplevelsen af lidelsen, lidelsens udvikling samt
håndtering af indsatte med ADHD.
Udviklingshæmning, der fremstår som nedsatte kognitive
funktioner udviklet fra fødslen. Der er fokus på
mentalundersøgelse af sigtede samt grundlaget for og
konsekvenserne af dom til behandling eller anbringelse (§§
68 og 69).
For færdiguddannede fængselsbetjente, som ønsker at vide mere
om indsatte med forskellige kognitive handicap, tilbydes der
endvidere en række valgfrie kurser:
E-læringskursus om ADHD og håndtering af klienter med
ADHD.
Kursus med fysisk fremmøde om ADHD, hvor kursisterne
bevidstgøres om de kognitive udfordringer, som
udspringer af belastningsreaktioner, følgevirkninger af
misbrug m.m.
Blended learning-kursus
om arbejdet med psykisk sårbare,
hvor kursisterne bevidstgøres om de kognitive
udfordringer, som udspringer af belastningsreaktioner,
følgevirkninger af misbrug m.m.”
Side 3/3